Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Suzuki Bandit GSF650

Publikovaný

on

Modelovú radu Bandit poznajú pravdepodobne aj tí, ktorí sa o motocykle zaujímajú len okrajovo. Ako by aj nie, veď ide v podstate o zakladateľa moderných motocyklov triedy „naked“.

Bandit má veľkú a modelovo bohatú históriu. Svetlo sveta uzrelo niekoľko modelov s rozličným obsahom motora a to 250, 400, 600, 650, 750, 1 200 a 1 250 ccm. Pokiaľ neúspešne pátrate v pamäti po modeli GSF750 tak ten bol určený len pre japonský trh a vyrábal sa v rokoch 1996 – 99.
Jeden z prvých modelov GSF600 bol uvedený na trh už v roku 1995 v dvoch prevedeniach. Predstaviteľ klasických naháčov je vyrábaný s označením písmenom N. Verzia s polokapotážou je značená písmenom S. Od roku 2005 prešiel motocykel niekoľkými modernizáciami, ktoré sa premietli ako po technickej, tak aj po dizajnovej stránke. Môžeme povedať, že vo všetkých prípadoch išlo o pozitívne modifikácie, ktoré postupne posunuli motocykel dopredu.

Motor
Jedná sa o radový štvortaktný štvorvalec chladený vzduchom a olejom – SACS, ktorého obsah bol v roku 2005 zväčšený z pôvodných 599 ccm na 656 ccm za účelom zlepšenia ťahu v nízkych a stredných otáčkach. Plnenie má za úlohu štvorica karburátorov. Výkon 650-ky sa pohybuje na hranici 80 koní, ktoré dokážu motocyklu nadeliť prijateľnú pružnosť a maximálnu rýchlosť na hranici 200 km/h. Pre svižnejšiu jazdu je potrebné držať motor nad 7 000 ot./min. a časté radenie bude nutnosťou. Spotreba je ako vždy závislá na štýle jazdy. Je možné dosiahnuť až 10 l na 100 km, ale je možné mať aj spotrebu mierne pod 5 l. Palivová nádrž s obsahom 19 litrov umožňuje akčný rádius cca 250 – 400 km. Veľkou prednosťou tohto motora je vzhľad, ktorý je u nahého motocykla veľmi dôležitý. Jemne rebrovaný motor vytvára dojem takmer dokonalého dizajnu. Príslovie v jednoduchosti je sila, tu nadobúda platnosť – žiadne benzínové čerpadlo, žiadna vodná pumpa – jediná údržba spočíva v pravidelnom nastavovaní ventilov. Manuál motocykla udáva kontrolu po 6 000 km. Z praxe je postačujúcich 10 000 km avšak za predpokladu, že nebudete motor držať väčšinu času vo vysokých otáčkach. Ďalej je nutné meniť olej po 6 000 km a cca raz za 2 roky nechať nastaviť karburátory.
Prichádza rok 2007 a neúprosné, prísne emisné limity majú za následok zavedenie úplne nového, kvapalinou chladeného motora 656 ccm so systémom vstrekovania SDTV podobnému ako na modeli GSX-R. Máme tu dvojicu škrtiacich klapiek, prvá ovládaná samotným jazdcom a druhá je riadená elektronicky manažmentom motora. Výkon motora teraz dosahuje 85 koní pri 10 500 ot./min. Medzi ďalšími modifikáciami sú mnohé vylepšenia – napríklad zavedenie ABS na modeli S, výškovo nastaviteľné sedadlo a riadidlá, prisávanie vzduchu do výfukového potrubia – PAIR, modifikovaný rám, hydraulická spojka.

Podvozok
Všetky šestovky a šestopäťdesiatky sú vybavené kolískovým oceľovým rámom, klasickou teleskopickou vidlicou vpredu a zadnou dvojramennou kyvkou s centrálnou pružiacou a tlmiacou jednotkou. V roku 2000 bol predstavený inovovaný rám, ktorý je v prednej časti rovnaký, ale zadná časť vyzerá už inak – cieľom bola lepšia ovládateľnosť. V roku 2007 prebehla modifikácia rámu za účelom vyššej tuhosti +10 %, ktoré bolo docielené použitím trubiek s väčším priemerom. Keď sa posadíte na Bandita, tak sa po krátkom čase cítite ako "doma". Motocykel je dobre ovládateľný a zvláda bez problému jazdu v meste aj po diaľnici. Jazdecká pozícia je vzpriamená s mierne pokrčenými nohami. Spätné zrkadlá nie sú iba dekoratívne a vďaka nim máte dobrý prehľad o dianí za vami. Tu a tam sa objaví vibrácia v zrkadlách, ale nejde o nič tragické. Bandit nemá problém ani s jazdou vo dvojici, dvojstupňové sedlo je dostatočne čalúnené, stúpačky uchytené v gumových silentblokoch, ktoré potláčajú vibrácie a spolujazdec má k dispozícii za chrbtom madlo..
Postupnou modernizáciou prešli takisto aj brzdy. Počiatočný priemer kotúčov na prednej brzde sa zvýšil z 290 mm až na 310 mm. Strmene sú štvorpiestikové Tokico. Zadná jednoduchá brzda s 240 mm kotúčom a dvojpiestikovým strmeňom zostáva rovnaká. Ešte zostáva doplniť rozmery pneumatík, na prednom kolese máme pneu 120/70/ZR17, vzadu 160/60/ZR17.

Záverom
Suzuki Bandit 650 je priateľský, dobre ovládateľný motocykel s primeraným výkonom, ktorý je predovšetkým vhodný pre začínajúcich a stredne pokročilých jazdcov. Bude vám dobrým spoločníkom pri doprave do zamestnania a súčasne zvládne aj dovolenku vo dvojici. V prípade Bandita si vyberie každý. Chcete klasického naháča s krásne rebrovaným motorom? Potom siahnite po modeloch s vzduchom a olejom chladeným motorom SACS. Hľadáte viac pohodlia pri dlhších cestách? Potom je tu pre vás Bandit s vydarenou polokapotážou, a ak ste priaznivcom moderny, je tu pre vás ročník 2009. Máte možnosť zvoliť svoj štýl, a to všetko v priebehu 5 rokov výroby motocykla.
Pri kúpe malého Bandita sa držte všeobecných pravidiel pri kúpe jazdenky a nemali by ste mať s motocyklom väčšie problémy. Snáď len pri motoroch s chladením SACS skontrolujte či neslzí olej z pod veka ventilov. Stáva sa, že skrutky, ktoré držia toto veko môžu mať strhnutý závit v dôsledku neodbornej manipulácie.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2011 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri