Connect with us

Testy a recenzie

Krásna ilúzia rokov minulých – Test Honda CB1100, Valencia, Španielsko (17. – 19. 01. 2013)

Publikovaný

on

Motocyklový priemysel nie je z pohľadu súčasnej konzumom postihnutej doby nijak výnimočný a aj tu dokonale funguje formulka, že len to najnovšie, najmodernejšie a najvýkonnejšie je to najlepšie. Rýchlo napredujúci vývoj nám tak prináša stále novšiu a novšiu techniku, ktorá však s rovnakou rýchlosťou žiaľ aj starne. Motorka sa jednoducho stala spotrebným tovarom, ktorý ak chcete byť stále „in“ musíte pravidelne obmieňať. Alebo existuje iná možnosť? Našťastie nie všetko podlieha všemocnému konzumu a aj medzi motorkami nájdete kategóriu, ktorá je založená na tradičných hodnotách a to čo je príťažlivé teraz bude rovnako atraktívne aj o pár rokov… Páni a dámy, práve vstupujete do sveta klasických športových motocyklov, kde sa práve objavila nová hviezda – Honda CB1100.

Vitaj späť Honda
Klasické športové naháče sa už dlhé roky tešia záujmu a priazni nemalej skupiny jazdcov. Klasický naháč sa tak vďaka tomu pravidelne objavuje v ponuke prakticky všetkých významných výrobcov. Honda, samozrejme nie je výnimkou, aj keď v posledných rokoch najväčší svetový výrobca motocyklov možno trochu pozabudol na svojich priaznivcov klasiky na európskom kontinente a od skončenia predaja poslednej verzie modelu CB750 alebo veľkého naháča CB1300 ubehlo už pekných pár rokov. Našťastie toto obdobie čakania je za nami a na scénu prichádza model CB1100, ktorý retro štýl posúva na novú úroveň a za vzor si vybral jeden z najdôležitejších modelov v histórii výrobcu.

Legenda, ktorá naštartovala éru moderných štvorvalcov
Krátky pohľad do histórie nás vráti do roku 1968, kedy Honda predstavila na tú dobu revolučný model CB750, ktorý výrazne ovplyvnil ďalší vývoj v kategórii veľkoobjemových motocyklov. Tento motocykel bol vôbec prvým sériovým modelom, ktorý bol poháňaný radovým štvorvalcom. To však nebolo všetko, CB-čka bola nabitá inováciami a napríklad to bol prvý sériový motocykel vybavený kotúčovou brzdou vpredu. Pohľad na ďalšie smerovanie veľkoobjemových motoriek bol teda jasný a radový štvorvalec dodnes dominuje v ponuke všetkých japonských výrobcov. Na druhej strane od tejto prevratnej zmeny ubehlo už 45 rokov a vtedajšia špičková technika by sa dnes veľkých ovácii pravdepodobne už nedočkala. Zvezenie na takomto motocykli by asi aj v prípade tých najväčších romantikov bolo skôr sklamaním ako nezabudnuteľným zážitkom. V tomto prípade však môžete byť bez obáv, nová Honda CB1100 si z oboch svetov zobrala len to najlepšie a tomu zodpovedá nielen vizuálny zážitok ale aj samotná jazda.

Autentický dizajn a bezchybné dielenské spracovanie
Prvá vec, ktorá vás na klasickej „retro“ motorke zaujme je pochopiteľne dizajn a jednotlivé detaily, ktoré by mali čo najviac priblížiť motorku originálu. V tomto prípade v Honde odviedli kus dobrej práce a CB-éčka spĺňa aj tie najprísnejšie kritéria kladené na klasický dizajn. Nakoniec výrobca si dal načas pri jeho vývoji a prvý koncept CB Four bol predstavený už v roku 1999 počas výstavy v Tokiu a ďalší s názvom CB1100F v roku 2007 na rovnakej výstave. Konečná podoba a línie sériového modelu boli doladené k dokonalosti a veľmi presne evokujú dizajnérske trendy začiatku 70-tych rokov. Od veľkej kruhovej lampy vpredu doplnenej dvojicou kruhových budíkov, cez štíhlu pretiahnutú nádrž s výrazným logom v tvare krídla na oboch stranách až po jednoduché zadné svetlo, CB1100 je jednoducho stará škola. Výrobca však išiel ešte o kus ďalej a nájdete tu detaily ako zelené podsvietenie budíkov aké bolo aj u pôvodného modelu. To isté platí aj o pochrómovaných kovových blatníkoch na oboch koncoch a pekným výletom do minulosti sú aj 5-lúčové hliníkové ráfy kolies v tvare hviezdy.

Bez vzduchom chladeného motora by to jednoducho nebolo ono
Dnešná doba plná prísnych predpisov a noriem vzduchom chladeným motorom príliš nepraje a najmä v kategórii veľkoobjemových športovcov ich prakticky už nenájdete. Na druhej strane klasické motorky majú svoje pevne pravidlá a vzduchové chladenie tu jednoducho musí byť. Honda však išla ešte o krok ďalej a okrem vzduchového chladenia prináša aj autentický dizajn, ktorý sa veľmi približuje originálu. Dokonca jednou z podmienok konštruktérov bolo zachovať typické pukanie, ktoré vydávajú hliníkové valce počas ochladzovania. Samotný motor však pochopiteľne vo svojich útrobách ukrýva súčasnú techniku a štvorica ventilov v každom valci je ovládaná pomocou rozvodu DOHC a o prípravu zmesi sa stará elektronické vstrekovanie paliva PGM-FI. Motor možno neohuruje vysokými hodnotami výkonu a 88 k pri 7 500 ot./min. nie je vzhľadom na objem motora (1 140 ccm) veľa, no to ani nebolo cieľom konštruktérov. Čaro tohto štvorvalca sa ukrývalo úplne inde a počas testu boli v spojitosti s týmto motorom najčastejšie spájané výraz y ako okamžitá odozva, pružnosť a priateľský charakter.

Podvozok je kombináciou klasických prvkov a modernej techniky
Podvozok rovnako spĺňa požiadavky kladené na klasiku. Základ tvorí jednoduchý kolískový rám pozváraný z oceľových rúrok. O pruženie sa stará klasická teleskopická vidlica s priemerom klzákov 41 mm a možnosťou nastavenia predpätia pružín. To isté platí aj o dvojici postranne uložených tlmičov vzadu. Z pohľadu súčasného štandardu pôsobia trochu netradične 18-palcové pneumatiky a najmä štíhla zadná pneumatika (140/70-18) na prvý pohľad veľké športové výkony nesľubovala, no ako sa neskôr ukázalo na kľukatých cestách v kopcoch nad mestom motorku s istotou podržali aj v hlbokých náklonoch a každú zákrutu som absolvoval so stúpačkami šúchajúcimi sa o asfalt. Pocit istoty naopak hneď od začiatku vzbudzovali výkonné kotúčové brzdy vybavené systémom ABS. Vynikali vysokým výkonom a ľahkým dávkovaním. Prítomnosť ABS pritom nebolo prakticky cítiť a keď aj zareagovalo (väčšinou na zadnom kolese), tak jeho účinok bol veľmi plynulý.

Deň v sedle pôsobí ako balzam na dušu
Z rôznych strán teraz počúvate pochmúrne správy o tom ako Japonci strácajú záujem o európsky trh a sústreďujú sa hlavne na krajiny juhovýchodnej Ázie, Indiu alebo Južnú Ameriku. Zrazu však stojím pred motorkou, ktorá nechce byť nejakou masovkou a oslovuje relatívne úzky okruh zákazníkov. Je prepracovaná do posledného detailu a výrobca si dal skutočne záležať aby bolo všetko perfektné a motorka je naozaj krásna. Zrazu mi tie reči o nezáujme Japoncov pripadajú ako bezvýznamné debaty, ktoré sa vedú na pive aby reč nestála…
CB-éčko už na prvý pohľad nepôsobí veľkým dojmom a zachováva si kompaktnosť 750-ky. Tento pocit sa nemení ani po prvom posadení, sedlo je relatívne nízko nad zemou a tak mám obe nohy pevne na zemi. Manévrovateľnosť na mieste je výborná a s 250-kilovou motorku sa úspešne dokážu popasovať aj nižšie postavy. Sedlo, ktoré na prvý pohľad vyzerá ako široká doska zo 70-tych rokov je pohodlné a ponúka dostatok priestoru aj pre prípadného spolujazdca. Motor sa síce neozýva žiadnym revom nadupaného športovca, no zvuková kulisa je napriek tomu veľmi príjemná aj keď trochu viac hluku by mne osobne nevadilo. Svoje výborné vlastnosti motor prezentuje hneď od voľnobehu svojím zamatovo hladkým chodom a motorka sa po naštartovaní prakticky ani nezachveje.

Prvé kilometre smerujú rovno do hôr
Začíname celkom zostra a rýchlym presunom smerujeme do hôr nad mestom. Už prvé kilometre veľa napovedali o príjemnom charaktere tejto motorky. Motor na každé pootočenie plynovej rukoväti reagoval okamžite a zaberal hneď od najnižších otáčok. Nešlo pritom o výkonovú explóziu, ktorá by vám trhala riadidlá z rúk, práve naopak výkon sa dávkoval ľahko a presne prakticky v celom rozsahu otáčok. Otáčky pritom stúpali pozvoľna a nebolo nutné zakaždým vytáčať motor do maxima. Okolo 7 500 otáčok sa do stúpačiek na chvíľu preniesli jemné vibrácie, ktoré síce zmizli ale výkon potom už prakticky nenarastal. Oveľa zábavnejšia a efektívnejšia sa ukázala jazda v nižších otáčkach, kde motor naplno ukazoval svoju pružnosť a bolo jedno aký máte zaradený prevodový stupeň stačilo len pridať a motor poslušne reagoval, pričom bez mihnutia oka toleroval aj vyššie zaradený prevodový stupeň. Z pohľadu ľahkosti ovládania je toto asi prvý štvorvalcový motor s objemom +1000 ccm, ktorý by som s čistým svedomím odporučil aj menej skúsenému jazdcovi. Na druhej strane keď treba dokáže udržiavať poriadne svižne tempo. Počas dňa sa rýchlosti neraz vyšplhali hrozivo nad mieste limity a jazdilo sa tradične „rýchlo a zbesilo“, no ani na moment som nemal problém držať krok s našim rýchlym sprievodcom, ktorý sedlal 130-koňového Crosstourera. Z vyššou rýchlosťou nemal problémy ani podvozok a na prvý pohľad klasické komponenty pruženia sa veľmi dobre vysporiadali s vlnitým a občas hrboľatým povrchom ciest. Svoje kvality potvrdil podvozok aj na kľukatých cestách v horách nad mestom. Kde sa motorka cítila ako ryba vo vode. Kompaktné rozmery spolu s úzkymi pneumatikami priniesli motorku, ktorá sa veľmi ochotne nechala preklápať z jednej strany na druhú. Nie je to však športový adrenalín, aký zažijete napríklad v sedle Hornetu, jazda s CB-čkou bola skôr o zábave ako o agresívnom jazdení. Dalo sa síce jazdiť rýchlo, no relatívne nízko umiestnené stúpačky sa v hlbších náklonoch rýchlo dostávali do kontaktu s asfaltom a tomu sa prispôsobilo tempo jazdy. Na druhej strane v prípade potreby bolo cítiť, že podvozok je pripravený zvládnuť aj agresívnejšie zaobchádzanie.

V preplnených uliciach Valencie
Výlet do preplnených ulíc večernej Valencie bol vydarenou bodkou za dňom stráveným v sedle tohto motocykla. Honda CB1100 sa ukázala v tom najlepšom svetle a v tomto prostredí doslova excelovala. Ľahké ovládanie, komfortný posed alebo priateľský a pružný štvorvalec, to všetko robilo z jazdy viac ako len príjemný zážitok. Motor vďaka svojej pružnosti dokázal ísť na druhom prevodovom stupni doslova krokom a v momente keď sa otvoril malý priestor medzi autami stačilo len trochu pootočiť plynovou rukoväťou a zrazu ste boli vpredu, bez trhavých pohybov alebo potreby pomáhať si spojkou, Honda ochotne a hladko zrýchľovala z ľubovoľnej rýchlosti. Ovládanie bolo pritom ľahké a presné. Opäť sa musím vrátiť k myšlienke, že táto motorka vás neprekvapí a na jej zvládnutie nepotrebujete dlhoročné skúsenosti. Pri väčšine motorkách s veľkými motormi nad 1000 ccm si človek v tomto prostredí občas pripadá ako „slon v porceláne“ a väčšinou hľadá spôsob ako čím skôr vypadnúť z mesta, ale s CB-čkom tento pocit jednoducho nemáte.
Nedá mi aby som nevyzdvihol aj klasický dizajn motocykla, ktorý v prostredí moderného mesta vyniká možno ešte o niečo viac ako kdekoľvek inde.

Čo bude ďalej?
Deň strávený v sedle CB1100 ubehol neuveriteľne rýchlo a bol to príjemný zážitok a len ťažko sa dá hovoriť o nejakých slabších miestach. Osobne si myslím, že tento motocykel čaká skvelá budúcnosť. Honda výborne odhadla o čom je jazda na klasickom naháčovi a za dizajnérsky vydareným kúskom sa ukrýva zábavný, prakticky a keď chcete tak aj športovo ladený spoločník, ktorý svojím priateľským charakterom osloví široký okruh jazdcov rôznych jazdeckých úrovní. Plusom je priaznivá cena, ktorá je vzhľadom na kvalitu a vysokú úroveň dielenského spracovania naozaj veľmi dobrá. Na záver by ma určite potešilo, keby sa Honda v prípade tohto modelu nechala inšpirovať európskou konkurenciou a rozšírila tento modelový rad o ďalšie verzie, kde by napríklad nechýbala ľahká turistika alebo športovo ladený café racer. Ľudia, ktorí siahnu po tomto type motocyklov radi vyčnievajú z radu a chcú mať niečo originálne, jedinečne a klasický radový štvorvalec ako Honda CB1100 ponúka naozaj veľa možností ako vyniknúť v dave a odlíšiť sa od šedého priemeru.


Honda CB1100

Cena: 10 490 Eur
Motor: 1 140 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 88,5 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 93 Nm pri 5 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 195 x 835 x 1 130 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 248 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 490 mm
Výška sedla: 795 mm
Objem pal. nádrže: 14,5 l
Pneu: vpredu: 110/80-18, vzadu: 140/70-18

Za pozvanie ďakujeme: Honda Slovakia spol. s r. o, Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: Honda

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013 Janka

Honda CB1100 – Super fotografie od Hondy, album k testu, Motomagazín 3

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri