Modelová rada VT nesie označenie podľa zvoleného typu motora a to V-twin (v-éčkový dvojvalec), no a písmeno X si môžeme preložiť ako „extreme“. Rada VT je známa predovšetkým priaznivcom chopperov mnohých objemových kategórií už od konca roku 1982, kedy bol predstavený model NV750 Custom.
V podstate sa jedná o model VT 750 Shadow len s iným obchodným názvom pre japonský trh. V našich končinách sú pravdepodobne najznámejšie modely VT600, 750 a VT1100. Konkurenčný tlak v kategórii veľkoobjemových chopperov na trhu však natoľko silnel, spomeňme napr. Kawasaki VN1500, Suzuki Intruder 1400 či Yamaha Wild star 1600, že Honda v snahe udržať sa v sedle musela vyraziť do boja s novým modelom. Pôvodný maximálny objem 1 100 ccm už nemohol stačiť, a tak sa v roku 2001 objavuje model VTX1800, ktorý prevalcoval konkurenciu a to nielen svojím úctyhodným objemom valcov. Nutné je podotknúť, že nejde o žiadnu "prerábku" prechádzajúceho VT-éčka, ale o úplne nový motocykel, ktorý sa vyrábal do roku 2008. Potom je potrebné spomenúť aj model VTX1300, ktorý je menším a mladším príbuzným veľkého dvojvalca. Posledným prírastkom do rodiny VT je model v štýle custom, ktorý je v Európe predávaný pod názvom VT1300CX. Teraz sa ale vráťme späť k modelu VTX 1800.
Úžasný motor Pohonné ústrojenstvo tohto motocykla je možné zhrnúť do jedného slova, a to úžasné. Motor vás nadchne svojím plynulým záťahom takmer od voľnobehu akoby to bol elektromotor. Jedná sa o vidlicový, kvapalinou chladený dvojvalec, kde valce s objemom 1 795 ccm zvierajú medzi sebou uhol 52 stupňov. Samozrejmé je aj rebrovanie valcov, ktoré neodmysliteľne patria do tejto kategórie a vodné chladenie nám pripomína veľký chladič. Motor je vybavený 6-ventilovou technikou s rozvodom SOHC a dvoma sviečkami na valec. Plnenie motora už obstaráva vstrekovanie PGM-FI doplnené trojcestným katalyzátorom s lambda sondou. Hodnoty maximálneho výkonu 107 k /5 000 ot./min a krútiaceho momentu 163 Nm/3 000 ot./min sú dominantné a môže ich závidieť kdejaký automobil. Vzhľadom na objem motora je spotreba, ktorá sa pohybuje okolo 7 litrov/100 km vcelku priaznivá. Pri objeme nádrže 17 litrov je akčný rádius prijateľný. Prevodovka má 5 rýchlostných stupňov, čo je úplne dostačujúce k plynulej a kultivovanej jazde bez absencie častého radenia. Sekundárny prevod je vyriešený cez kĺbový hriadeľ. Maximálna rýchlosť nie je podstatná u tejto triedy, ale verte, že 190 km/h vie VTX -ko zvládnuť hravo.
Robustný podvozok Podvozok u choperov nebýva až tak diskutovanou témou, pretože ten kto si ho zaobstará, nečaká extrémne výkony. Dôležitý je vzhľad, kde sa kladie dôraz na nižšiu dlhú stavbu s nízko umiestneným sedlom v tomto prípade 690 mm, tak aby bolo ťažisko čo najnižšie pre lepšie zvládnutie vyššej hmotnosti, ktorá v tomto prípade robí 320 kg suchej váhy. Pre niekoho atypickým prvkom môže byť použitie prednej obrátenej 45 mm vidlice, ktorá je typickým prvkom skôr pre športové motocykle. Honda zvolila pravdepodobne tento typ prednej vidlice, kvôli jej vyššej tuhosti a tým pádom aj lepším jazdným vlastnostiam. Ak vezmeme do úvahy výkon motora a hmotnosť motocykla, tak sa jedná o vhodné riešenie. Robustný vzhľad prednej časti ďalej dopĺňa mohutný svetlomet, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani lokomotíva. Vzadu sú dva konvenčné tlmiče s možnosťou nastavenia predpätia pružiny v 5 stupňoch.
Ďalším trochu nezvyklým riešením pre choppre je použitý brzdový systém DUAL CBS, ktorý sa objavil prvý krát tuším pri modeli CBR1000F a potom u Blackbirda. Avšak, ak vezmeme opäť do úvahy hmotnosť motocykla a to, že vie hravo zvládnuť 190 km/h, tak konštruktéri v Honde úplne určite vedia, prečo zvolili tento systém. Jeden kotúč na prednom kolese s dvojpiestikovým strmeňom by určite nebol vhodným riešením :-).
Vie ísť rýchlo Jazda na VTX-ku by sa dala zhrnúť do sloganu kto sa nedrží tak nejde :-). Pri jazde je potrebné mať na pamäti hlavne váhu a rozmery motocykla, než si naň zvyknete, obzvlášť ak prechádzate zo superšportu alebo naked biku. Široké riadidlá, mierne pretiahnuté dozadu, dostatočne komfortné a široké sedlo by mali byť zárukou pohodlného výjazdu. VTX-ko zo všetkého najradšej zrýchľuje a jazdí v priamom smere alebo má v obľube tiahle dlhé zákruty v rýchlostiach okolo 100 km/h. To je ale v poriadku, k tomu bolo tiež stvorené. Pre prípad, že jazdíte často so spolujazdcom, bolo by vhodné použiť opierku zadného sedla. VTX-ko sa drží jednoduchého dizajnu, ktorý si nepotrpí na zbytočnú parádu a svojím vzhľadom pripomína dragster. Čoskoro po predstavení VTX-ka sa objavuje aj model Retro. Srdce choppera zostalo rovnaké, ale je tu použité mnoho odlišných dielov napr. blatníky, riadidlá, takže celkový vzhľad je odlišný. Neprehliadnuteľná je predná pneu o rozmere 150/80/17.
VTX si drží svoju hodnotu Keď to celé zhrnieme, tak Honda VTX 1800 je vyzretý a poctivý choper s dostatočne silnou charizmou, ktorý bude vždy pútať pozornosť. Bohužiaľ, aj po mnohých rokoch sa cena drží pomerne vysoko aj u prvých ročníkov, takže je nutné siahnuť hlbšie do vrecka. VTX-ko by mal vlastniť skúsený motorkár, ktorý už vie čo chce a nekupuje si ho iba na jednu sezónu. Komunita chopprov je známa predovšetkým svojou individualitou a takmer každý sa snaží si svoj chopper doladiť k svojmu obrazu. Hondu VTX je možné vybaviť mnohými doplnkami, či už originálnymi alebo univerzálnymi a záleží len na vás čomu dáte prednosť pri výbere jazdenky.
Pri kúpe nehrá úlohu rok výroby a ani počet najazdených kilometrov by nemal byť zásadným meradlom. Ide skôr o celkovo dobrý stav bez stôp po vážnej havárii či väčších úprav, ktoré by ovplyvnili jazdné vlastnosti.
Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013
Janka
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.