Connect with us

Testy a recenzie

Jazdené moto – Honda VTX 1800

Publikovaný

on

Modelová rada VT nesie označenie podľa zvoleného typu motora a to V-twin (v-éčkový dvojvalec), no a písmeno X si môžeme preložiť ako „extreme“. Rada VT je známa predovšetkým priaznivcom chopperov mnohých objemových kategórií už od konca roku 1982, kedy bol predstavený model NV750 Custom.

V podstate sa jedná o model VT 750 Shadow len s iným obchodným názvom pre japonský trh. V našich končinách sú pravdepodobne najznámejšie modely VT600, 750 a VT1100. Konkurenčný tlak v kategórii veľkoobjemových chopperov na trhu však natoľko silnel, spomeňme napr. Kawasaki VN1500, Suzuki Intruder 1400 či Yamaha Wild star 1600, že Honda v snahe udržať sa v sedle musela vyraziť do boja s novým modelom. Pôvodný maximálny objem 1 100 ccm už nemohol stačiť, a tak sa v roku 2001 objavuje model VTX1800, ktorý prevalcoval konkurenciu a to nielen svojím úctyhodným objemom valcov. Nutné je podotknúť, že nejde o žiadnu "prerábku" prechádzajúceho VT-éčka, ale o úplne nový motocykel, ktorý sa vyrábal do roku 2008. Potom je potrebné spomenúť aj model VTX1300, ktorý je menším a mladším príbuzným veľkého dvojvalca. Posledným prírastkom do rodiny VT je model v štýle custom, ktorý je v Európe predávaný pod názvom VT1300CX. Teraz sa ale vráťme späť k modelu VTX 1800.

Úžasný motor
Pohonné ústrojenstvo tohto motocykla je možné zhrnúť do jedného slova, a to úžasné. Motor vás nadchne svojím plynulým záťahom takmer od voľnobehu akoby to bol elektromotor. Jedná sa o vidlicový, kvapalinou chladený dvojvalec, kde valce s objemom 1 795 ccm zvierajú medzi sebou uhol 52 stupňov. Samozrejmé je aj rebrovanie valcov, ktoré neodmysliteľne patria do tejto kategórie a vodné chladenie nám pripomína veľký chladič. Motor je vybavený 6-ventilovou technikou s rozvodom SOHC a dvoma sviečkami na valec. Plnenie motora už obstaráva vstrekovanie PGM-FI doplnené trojcestným katalyzátorom s lambda sondou. Hodnoty maximálneho výkonu 107 k /5 000 ot./min a krútiaceho momentu 163 Nm/3 000 ot./min sú dominantné a môže ich závidieť kdejaký automobil. Vzhľadom na objem motora je spotreba, ktorá sa pohybuje okolo 7 litrov/100 km vcelku priaznivá. Pri objeme nádrže 17 litrov je akčný rádius prijateľný. Prevodovka má 5 rýchlostných stupňov, čo je úplne dostačujúce k plynulej a kultivovanej jazde bez absencie častého radenia. Sekundárny prevod je vyriešený cez kĺbový hriadeľ. Maximálna rýchlosť nie je podstatná u tejto triedy, ale verte, že 190 km/h vie VTX -ko zvládnuť hravo.

Robustný podvozok
Podvozok u choperov nebýva až tak diskutovanou témou, pretože ten kto si ho zaobstará, nečaká extrémne výkony. Dôležitý je vzhľad, kde sa kladie dôraz na nižšiu dlhú stavbu s nízko umiestneným sedlom v tomto prípade 690 mm, tak aby bolo ťažisko čo najnižšie pre lepšie zvládnutie vyššej hmotnosti, ktorá v tomto prípade robí 320 kg suchej váhy. Pre niekoho atypickým prvkom môže byť použitie prednej obrátenej 45 mm vidlice, ktorá je typickým prvkom skôr pre športové motocykle. Honda zvolila pravdepodobne tento typ prednej vidlice, kvôli jej vyššej tuhosti a tým pádom aj lepším jazdným vlastnostiam. Ak vezmeme do úvahy výkon motora a hmotnosť motocykla, tak sa jedná o vhodné riešenie. Robustný vzhľad prednej časti ďalej dopĺňa mohutný svetlomet, za ktorý by sa nemusela hanbiť ani lokomotíva. Vzadu sú dva konvenčné tlmiče s možnosťou nastavenia predpätia pružiny v 5 stupňoch.
Ďalším trochu nezvyklým riešením pre choppre je použitý brzdový systém DUAL CBS, ktorý sa objavil prvý krát tuším pri modeli CBR1000F a potom u Blackbirda. Avšak, ak vezmeme opäť do úvahy hmotnosť motocykla a to, že vie hravo zvládnuť 190 km/h, tak konštruktéri v Honde úplne určite vedia, prečo zvolili tento systém. Jeden kotúč na prednom kolese s dvojpiestikovým strmeňom by určite nebol vhodným riešením :-).

Vie ísť rýchlo
Jazda na VTX-ku by sa dala zhrnúť do sloganu kto sa nedrží tak nejde :-). Pri jazde je potrebné mať na pamäti hlavne váhu a rozmery motocykla, než si naň zvyknete, obzvlášť ak prechádzate zo superšportu alebo naked biku. Široké riadidlá, mierne pretiahnuté dozadu, dostatočne komfortné a široké sedlo by mali byť zárukou pohodlného výjazdu. VTX-ko zo všetkého najradšej zrýchľuje a jazdí v priamom smere alebo má v obľube tiahle dlhé zákruty v rýchlostiach okolo 100 km/h. To je ale v poriadku, k tomu bolo tiež stvorené. Pre prípad, že jazdíte často so spolujazdcom, bolo by vhodné použiť opierku zadného sedla. VTX-ko sa drží jednoduchého dizajnu, ktorý si nepotrpí na zbytočnú parádu a svojím vzhľadom pripomína dragster. Čoskoro po predstavení VTX-ka sa objavuje aj model Retro. Srdce choppera zostalo rovnaké, ale je tu použité mnoho odlišných dielov napr. blatníky, riadidlá, takže celkový vzhľad je odlišný. Neprehliadnuteľná je predná pneu o rozmere 150/80/17.

VTX si drží svoju hodnotu
Keď to celé zhrnieme, tak Honda VTX 1800 je vyzretý a poctivý choper s dostatočne silnou charizmou, ktorý bude vždy pútať pozornosť. Bohužiaľ, aj po mnohých rokoch sa cena drží pomerne vysoko aj u prvých ročníkov, takže je nutné siahnuť hlbšie do vrecka. VTX-ko by mal vlastniť skúsený motorkár, ktorý už vie čo chce a nekupuje si ho iba na jednu sezónu. Komunita chopprov je známa predovšetkým svojou individualitou a takmer každý sa snaží si svoj chopper doladiť k svojmu obrazu. Hondu VTX je možné vybaviť mnohými doplnkami, či už originálnymi alebo univerzálnymi a záleží len na vás čomu dáte prednosť pri výbere jazdenky.
Pri kúpe nehrá úlohu rok výroby a ani počet najazdených kilometrov by nemal byť zásadným meradlom. Ide skôr o celkovo dobrý stav bez stôp po vážnej havárii či väčších úprav, ktoré by ovplyvnili jazdné vlastnosti.

Text: Roman Dokoupil, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 3/2013 Janka

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri