Connect with us

Testy a recenzie

KTM Day a Minitest ?Das R? (03. ? 04. 05. 2009)

Publikovaný

on

Pri príležitosti novo otvorenej predajne KTM na strednom Slovensku v Banskej Bystrici, pripravila centrála KTM strednej a východnej Európy v priestoroch predajne MotoShop Žubor úžasnú májovú nedeľu pre všetkých priaznivcov tejto značky. A aby všetci videli, že to KTM myslí vážne, zorganizovali pre verejnosť, ale aj pre novinárov testovací deň všetkých cestných modelov 2009. V srdci Slovenska sa teda ocitlo 12 úplne nových testovacích motocyklov KTM pripravených popasovať sa s krásnym prostredím Donovalov, alebo Šturca. V ponuke boli novinky SMT, 990 Adventure, 990 SuperMoto, 990 SuperDuke, Duke a RC8.V nedeľu bol program pripravený pre verejnosť od rána do neskorého poobedia a o testovaciu jazdcu prejavilo záujem cez 80 ľudí, ktorí sa postupne prestriekali na vybraných modeloch. Na druhý deň v pondelok už bol parket pripravený pre odbornú verejnosť zo Slovenska a keďže je to malá krajina a profesionálnych novinárov je u nás ako šafranu, tak sa o 12 motoriek sa podelila malá hŕstka moto nadšencov s nabitými fotoaparátmi a koltami ?proklate? nízko. Akcia bola pripravená na vysokej úrovni a teda okrem obrovského počtu koní a malých dažďových prehánok sme nemuseli bojovať s ničím. Akoby to ale bolo, keby som sa zúčastnil perfektného privátneho dňa KTM so všetkými ponúkanými modelmi pripravených čisto iba pre ?mňa? a nehodil na papier zopár riadkov. Pár rýchlych dojmov z krátkeho testu v okolí Banskej Bystrice (myslím tým Šturec). Bolo to tak privátne, že sme mali traja novinári k dispozícií 12 motoriek a dokonca ani fotografa som si nevzal :-), hlupák.
No a keď hovorím so všetkými modelmi, tak myslím samozrejme aj vo verziách R. Tak sa poďte spolu so mnou trochu pozrieť na tri najbrutálnejšie verzie v ponuke KTM. SuperDuke 990R, SuperMoto 990R a RC8 R. Áno, áno ? poriadna dávka výkonu a adrenalínu hneď po sebe v jeden deň, jedno miesto. Takže si môžeme ideálne porovnať správanie na našich skvelých, širokých a čistých cestách malebného Slovenska. Na každú motorku som mal v podstate neobmedzený čas, ale pre nestabilné počasie som neváhal a prestriedal som si ich každú po zhruba hodine ostrej jazdy na Šturci.
Na ideálny začiatok pre ranný rozbeh nemôže byť nič lepšie ako SuperDuke 990R. Posed jednosedadla je dosť vysoký a hneď na rovinu treba povedať, že dosť tvrdý v každom smere. Spredu je nádrž dosť vysoká a zozadu je výborne zdvihnuté sedadlo, takže nemáte kam utiecť. Hodinový ostrý roztrel znamená 2 týždne bez sexu. Vysoký posed trochu kazí inak silný závodný charakter SuperDuka. Ten je zvýraznený dvoma dôležitými bodmi. Extra tvrdý podvozok a extrémny dvojvalec. Táto kombinácia je až životu nebezpečná. S motorom sa prakticky nedá narábať šetrne. Pod 4 000 otáčok kašle, kýcha, kope, proste odmieta poslušnosť a nad 7 000 presne to isté akurát vo vysokej rýchlosti s brutálnou akceleráciou. Maximum vás zastaví na 10.500. Nič pre začiatočníkov, alebo turistov. Po prvom prejazde Šturcom som mal ruky vyťahané, ako po 3 kolách vo Sverepci. Celá jazda na dvojke a trojke bola jeden veľký zážitok. Prudké pridanie plynu automaticky odlepuje koleso od vozovky, v zákrute zase vyrovnáva motorku do zvislej polohy a tiahle zákruty by išiel iba šmykom. Je to vážna motorka, pre vážnych jazdcov. Trojku by mali na nej podľa mňa zakázať. Najhoršie sú zákruty pod 50 km/h. Na jednotke si vybijete zuby a na dvojke šmyk, alebo skákanie. Ostré závodné sprevodovanie mi naháňalo na našich cestách hrôzu. Proste SuperDuke R potrebuje rýchlosť a inak sa s vami nerozpráva a hotovo. Celá motorka je postavená ako otrhaný superšport s posedom supermota a to je fakt nakladačka. Miluje rýchle preklápanie v serpentínach, rýchle vracáky, a prudké výjazdy do kopca.. 🙂 Ale úplne vychytané sú predné Brembá. To je proste lekcia z výroby bŕzd. Reagujú okamžite na dotyk prsta, presne tak ako poviete. Proste nádhera.
Po prvom šoku som si povedal, že je čas na niečo miernejšie a sadol som si na SupeMoto 990R. Už minulý rok som bol nadšený z jazdných vlastností a motora, ale teraz som sa posunul ešte o kus ďalej. Žiadna pohoda nebude. SM 990R je ostrá strela na mäkšom pružení. Predstavte si SuperDuka R vo všetkých ohľadoch mäkšieho. Motor a prevodovka sú milosrdnejšie na chyby a nevybijú vám zuby pri každom zavretí plynu, alebo podradení pred zákrutou. Motor je tiež o niečo jemnejší a nevystraší vás hneď na výjazde z parkoviska. Ale pozor nenechajte sa oklamať !!! Stále sa rozprávame o ostrej verzií SuperMoto 990R. Máte síce pocit kľudu, ale radar neoklamete. Digitálny tachometer na všetkých troch modeloch nestíha pridávať číslice, takže ste stále trochu oneskorene informovaný. Je až neuveriteľný rozdiel medzi SM a SD a pritom vychádzajú z rovnakej techniky. Sedadlo je veľmi pohodlné a pruženie sa doslova hrá s jamami, nerovnosťami a čerstvými záplatami na Šturci. Tam kde z vás SuperDuke ide vytriasť všetky EUR-á, tam preletíte na SM R vysmiaty ako lečo. A ešte si budete pýtať viac. Celý prejazd sa dá zvládnuť na trojke, pretože silný dvojvalec od 50 km/h do aleluja bez problémov rozbehne celú SM 990R. Ale pozor pod 3 000 kašle a kope rovnako ako SuperDuke a to isté platí aj nad 6 000 ot. až do 9.500 otáčok. Takže je trochu lepšie radiť medzi dva-tri. Teda bez akýchkoľvek výčitiek a obáv prehlasujem, že na SuperMote 990R prejdete naše skvelé horské priesmyky rýchlejšie, pohodlnejšie, zábavnejšie, ale hlavne bezpečnejšie ako na SuperDuku 990R. Ten potrebuje čistú a prehľadnú cestu, ale potom je nezničiteľný.
Takže spokojný a vysmiaty zosadám a beriem si do rúk RC8R. Dámy a páni prichádza kráľ !!! Držte mi palce. Odolať a neblbnúť, odolať a nebl? NESKORO !!! Plná dvojka mi zaplavila oči slzami šťastia a prilbu potom strachu. Ak sme sa doteraz rozprávali o veľmi vážnych výkonoch a úžasných zrýchleniach, tak pri RC8R to budeme musieť trochu zmeniť. Toto je brutálny motor a neskutočný krútiaci moment. Neviem si v tejto chvíli ani spomenúť na bežnú komunikáciu na Slovensku, kde by sa jej výkon dal využiť aspoň na 70%, bez ujmy na niečom zdraví. Máte pred sebou úplne reálny Superbike prihlásený na značkách. Napriek brutálnemu dvojvalcu sa motor ovláda pomerne prehľadne a výkon sa dá dávkovať aj na nižších rýchlostiach bez vybitia zubov. Radenie je pre dvojvalec typicky drsné a prevodové stupne sú naladené na okruh. Brzdy sú presne ten istý nárez ako na SuperDukovi, úplná nakladačka. Je to jediná motorka na trhu ktorá je reálnou porovnateľnou konkurenciou pre Ducati 1098R. Nie som kompetentný hodnotiť, ktorá je tá TOP, ale KTM je absolútne plnohodnotným súperom. Smrteľne vážne, toto je motorka, ktorá je len výnimočne určená na bežné cesty a jej primárne určenie je okruh. Posed a poloha jazdca je rýdzo závodná, s veľkým predklonom a pokrčenými nohami vysoko dozadu. Čo je ale pre mňa najväčší ?fun factor? je jej schopnosť správať sa ako 600-ka. Je absolútne presná, tvrdá, ale poddajná a obratná ako malý superšport. Urobí presne to, čo chcete a s takou ľahkosťou, ako keď sa v mestskej zápche premávate na skútri. V náklone mate pocit stability a viete presne odhadnúť jej hranice, ktoré sú ale naozaj ďaleko. Potom už je to iba o skúsenostiach jazdca, ako dokážete využiť to, čo vám RC8R ponúka. Treba podotknúť, že na to, aby ste si ju vychutnali, si vyžaduje naozaj veľké skúsenosti, inak sa na nej iba fajn rýchlo preveziete.
And the winner is ?!?
Pre mňa je to jednoznačné. Vyhral rozum nad adrenalínom a srdcom a teda do mojej garáže by som si vybral SuperMoto 990R. Je to všestranná motorka, s výnimočnými vlastnosťami a nezničiteľným motorom, proste univerzálna motorka pre športovo založeného mladíka. Ale srdce v tichosti plače za RC8R?
Text a foto: Eddie

KTM Day a Minitest ?Das R? (03. ? 04. 05. 2009)

5 komentárov

5 Comments

  1. ZOMBY

    8. mája 2009 at 14:42

    Nach a o Adventure R som sa nic nedozvedel 😟

  2. rmacko

    9. mája 2009 at 19:56

    ZOMBY … je to to isté, čo máš v garage, len to má večšie zdvihy a inú farbu … 🙄

  3. ZOMBY

    10. mája 2009 at 0:14

    rmacko 🙂 inak dnes som prisiel do predajne a chlapik zo servisa sa vybehol kuknut co mam na nej nove a kuka kuka pride ku mne a vravi ty si na nej este nespadol? ja ze nie. on hmmm no ale neboj padnes 🙂 😁.

  4. pogicko

    10. mája 2009 at 20:26

    ZOMBY 😀

  5. kuzelinko

    11. mája 2009 at 5:10

    ZOMBY tak to ja som prisiel do servisu po zime… pozrel na motorku a opytal sa: spadol si ze? 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri