Connect with us

Testy a recenzie

Maximálny úžitok… – Test Yamaha T-Max 250

Publikovaný

on

Skútristov pribúda, čo je v našich premotorizovaných mestách výhodou, a tak je na mieste otestovať niečo praktické a dostupné. Po letnom teste X-Max 250 Sport prichádza test základnej verzie X-Max 250.

Nie nemusíte mať obavy, základná verzia nie je oproti športovej výkonovo nijako ochudobnená. Zmenou je len vonkajší dizajnový kabát, ktorý ma o niečo lepšiu ochranu pred poveternostnými vplyvmi. Teda aby som bol presnejší, kapotáže sú identické a rozdielne je len väčšie plexi pred jazdcom. To je asi jediná zásadná zmena, pretože inú farebnú kombináciu plastov a jednofarebné sedlo nepočítam medzi niečo radikálne. Základ, čo sa týka podvozku a motora, je teda identický a práve prišiel čas si ho pripomenúť.

Motor

Vodou chladený, štvortaktný, štvorventilový jednovalec o objeme 249 ccm dosahuje výkonové parametre 20 koní pri 7 500 ot./min. a 21 Nm pri 6 000 ot./min. Na 250-ku je to tak akurát, na skútra určeného do rýchlych mestských presunov je to presne ideál. Dostatočný výkon optimálne prenesený variátorom dokáže pri zachovaní nízkej spotreby presunúť takmer 200 kg živej váhy lacno a rýchlo kamkoľvek aj v dopravnom kolapse. Zaujímavé je, že pokiaľ pred 15 rokmi bola trieda štvrťlitra doslova kráľovskou, dnes je to taký dobrý základ na vstup do triedy maxiskútrov. Samozrejme, dnešné motory vrátane Yamahy 250 už majú vstrekovanie paliva a riadený katalyzátor. Euro normy tlačia výrobcov tým správnym smerom, a tak sa na tohto skútra, čo sa týka produkcie emisií, môžete plne spoľahnúť.

Podvozkové časti

Klasický trubkový rám je osvedčenou cestou na dosiahnutie dostatočnej tuhosti pri zachovaní nízkych výrobných nákladov. Na pomery skútrov veľké odlievané kolesa (vpredu 15“, vzadu 14“) s rovnako veľkým rázvorom (1 545 mm) zabezpečujú dostatočnú stabilitu a komfort pri prejazde zákrut a nerovností. Predná skútrová vidlica s jedným okulárom je, čo sa týka sklonu, nastavená ako kompromis medzi komfortom a ostrou ovládateľnosťou. Zdvih ma deklarovaný na úrovni 110 mm. Zadný sólo tlmič dovoľuje prepruženie v rozsahu 95 mm. Aj vďaka spomínanému rázvoru a nízko položenému ťažisku je ovládateľnosť na jedničku. K agilite a pružnému zrýchleniu automaticky patrí aj druhý protipól, ktorý zvládajú dve kotúčové brzdy. Tá vpredu má priemer 267 mm a je ovládaná dvojpiestikovým strmeňom. Zadná má priemer 240 mm a hryzie do nej jednopiestik.

Dizajn

Zámerom dizajnérov bolo vytvoriť skúter v triede 250 ccm, ktorý by vzhľadom korešpondoval s legendárnym T-Max-om. Výsledkom je veľmi podarený, moderný a na pohľad príjemný vzhľad. Množstvo dobre vyriešených detailov a perfektne zlícované plasty už len dotvárajú celkovú vizáž mestského športovca, ktorý sa nezľakne ani v porovnaní s najmodernejšími trendmi v dizajne. No Yamaha X-Max 250 nielenže dobre vyzerá, ale pod elegantným kabátom ukrýva aj slušnú porciu úložných priestorov. Menší priestor na rukavice je pod riadidlami, väčší, resp. až maximálne veľký priestor na dve integrálne prilby je ukrytý pod sedlom. Ako voliteľné príslušenstvo sa dá k dvom masívnym madlám pre spolujazdca prikúpiť zadný hliníkový nosič, na ktorý sa dá upevniť kufrík, čím sa tento skúter dostáva do triedy príležitostného turistu na víkendové kratšie trasy. Palubovka je pomerne veľká, dobre čitateľná, za čo vďačí najmä inšpiráciou v triede automobilov.


Jazdné vlastnosti

Sadám na skútrika, štartujem a jemný barytón mi dáva najavo, že mašinka je pripravená na prvú testovaciu jazdu, resp. v mojom prípade už na niekoľkú v poradí, pretože sedím na identickom podvozku ako je X-Max Sport. Vyrážam teda do ulíc a s úsmevom sa prenášam do doby, kedy som tvrdil, že niet lepšej motorky do mesta ako je skúter. Nieže by som to teraz netvrdil, len už sám skútra nejazdím, a tak mi vždy padne vhod prevezenie sa na automate. Prepletanie sa v meste a zanechávanie desiatok áut v kolónach za sebou je doslova a do písmena zapísané v rodnom liste… :). Yamaha X-Max pracuje presne a spoľahlivo, na križovatkách vyrážam ako prvý a tak isto aj bezpečne brzdím ako prvý v rade. Podvozkové partie, plus relatívne veľké kolesá dokážu vychytať aj prudšie prejavy minuloročnej zimy na asfalte, na ktoré ešte nestihol prísť rad. Šírka pneumatík 120 a 140 mm je opäť vhodne zvolená, a dovoľuje rýchle zmeny smeru a pohotové naklápanie skútra. Ovládanie je príjemné a bez záludného a nevypočítateľného správania. Ešte si trošku zaspomínam na moju starú 250-ku skúter spred 12 rokov, ktorá sa v zákrutách krútila ako had a s potešením si vychutnávam stabilnú a presnú X-Maxinu. Pokrok nezastavíš…, a to je dobré a na úžitok všetkých budúcich majiteľov.

Záver

No čo dodať na záver? Yamaha X-Max je ideálnou voľbou na každodenný pohyb po meste, kde už nebudete musieť trčať v kolónach a kde vás neprekvapí ani náhla zmena počasia. Relatívne dobré krytie pred dažďom sa dá ešte vylepšiť zakúpením vyššieho plexiskla. Výborná agilita, masívny športový vzhľad či dizajnovo prepracované doplnky zase potešia aj jazdca, ktorý požaduje od dopravného prostriedku aj čosi viac než len úžitkové vlastnosti. Výrobca ponúka aj verziu vybavenú brzdným systémom ABS, a ak jazdíte na skútri každodenne a za každého počasia, tak ABS určite oceníte. Praktický odkladací priestor na dve prilby je zase neprekonateľnou voľbou, kedy často zastavujete po meste a chodíte riešiť veci po úradoch či zákazníkoch. Aspoň nebudete musieť chodiť v bunde a s prilbou v rukách.

Yamaha X-Max 250

Cena: 4 950 Eur
Motor: 249 ccm, 4 ventily OHC, R1
Výkon: 20 k pri 7 500 ot./min.
Krút. moment: 21,5 Nm pri 5 800 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 270 x 776 x 1 337 mm
Rám: kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 180 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 792 mm
Objem pal. nádrže: 11,8 l
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 140/70-14

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

Text a foto: Dušan Demovič

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2011 Janka

Maximálny úžitok… – Test Yamaha T-Max 250

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri