Connect with us

Testy a recenzie

Modrá je dobrá – Test Yamaha YZ250F

Publikovaný

on

Svet offroadových špeciálov sa tak trochu vymyká dnešnej situácii na motocyklovom trhu a v tejto konkurenciou nabitej kategórii je stále na prvom mieste inovácia a nikdy nekončiaca modernizácia. Každoročne sme tak svedkami noviniek a inovácií, ktoré ženú vývoj vpred. Dôkazom toho je aj nová Yamaha YZ250F pre rok 2012, ktorá sa podrobila výrazným zmenám. Yamaha však ide vlastnou cestou a ako jediná štvortaktná 250-ka bude v roku 2012 ponúkaná s karburátorom.

Moderný motokros je vojna, a to doslova, nielen ostré súboje jazdcov na trati, ale aj konkurenčný boj medzi jednotlivými značkami ženie vývoj vpred a prakticky každoročne na nás čaká nový víťaz. Pravdou však je, že je to mimoriadne vyrovnaný súboj a rozdiely sú minimálne. O úspechu či neúspechu väčšinou tak rozhodujú detaily. Práve malé štvortakty sú na inovácie mimoriadne citlivou triedou. Yamaha však v posledných rokoch akoby na 250-ku trochu zabúdala a venovala sa skôr úspešnej 450-ke. Rok 2012 však prináša zmenu a patrí práve malému štvortaktu.

Inovácie na správnych miestach
Nedá sa povedať, že by Yamaha ignorovala 250-tku, no radikálne zmeny sa jej akoby vyhýbali. Týkalo sa to najmä motora, ktorému sa v minulom roku ušlo asi najviac kritiky a na konkurenciu strácal najmä výkonom vo vysokých otáčkach. Pre rok 2012 sa tak konštruktéri zamerali na výkon v stredných a vyšších otáčkach. Kto však čaká radikálne zmeny, tak bude možno prekvapený, nakoľko osvedčený 5-ventilový koncept s rozvodom DOHC ukrýva stále vynikajúci potenciál. Motor sa dočkal nového odľahčeného piestu s novými krúžkami so zníženým trením. K odľahčenému piestu pribudla odľahčená vyvažovacia hriadeľ, ktorá bola optimalizovaná vzhľadom k novému piestu. Zníženie rotujúcej masy pomáha motoru rýchlejšie sa dostať do otáčok. K týmto zmenám pribudol nový karburátor Keihin FCR s priemerom 39 mm. O 2 mm väčší priemer a upravené sacie potrubie medzi vzduchovým filtrom a karburátorom majú za cieľ pomôcť práve výkonu vo vyšších otáčkach. Menším prekvapením bolo práve použitie karburátora, nakoľko prakticky kompletná konkurencia v tejto triede už využíva elektronické vstrekovanie paliva a aj väčšia 450-ka z dielne Yamahy už používa elektronické vstrekovanie. Na druhej strane výrobca siahol po osvedčenom riešení a vyladenie karburátora FCR je dokonalé. Ďalšou novinkou na motore je nová „tichšia“ koncovka výfuku a preprogramované zapaľovanie.
Podvozok patrí medzi tradične silné stránky Yamahy, a pre rok 2012 by mal byť ešte lepší, keď výrobca prináša nový hliníkový rám, ktorý je vystužený na niektorých miestach a upravenou konštrukciou pomáha zlepšovať centralizáciu hmotnosti. Úprav sa dočkali aj jednotlivé komponenty, vystužená predná vidlica teraz ponúka tuhšie nastavenie. Vzadu pribudla nová kyvná vidlica, ktorá je s rámom spojená upraveným zadným tlmičom pruženia s novým nastavením. Upravené nastavenie by malo priniesť zlepšené správanie podvozku na menších, po sebe nasledujúcich nerovnostiach. Kvalitné riadidlá Pro Taper si môže jazdec upraviť v štyroch rôznych polohách. Drobných grafických úprav sa samozrejme dočkal aj dizajn. 250-ka je vybavená kvalitnými plastmi, ktoré vynikajú dlhou životnosťou.

Výkon pre každého
Už prvé posadenie do sedla naznačilo, že Yamaha si dala záležať a tento motocykel mieri na absolútny vrchol. Štartovanie možno už nie je v prípade štvortaktov takým strašiakom ako pred pár rokmi, no nestáva sa často, aby studená motorka, ktorá niekoľko dní, stála chytila na prvý šup, dokonca aj modely vybavené vstrekovaním paliva potrebujú 2 – 3 nakopnutia skôr ako sa preberú k životu. Yamaha to zvládla na prvé nakopnutie, a to zakaždým. Čo však poteší oveľa viacej je samotný priebeh výkonovej krivky motora a od najnižších otáčok až do maxima motor ani na chvíľu nepoľaví a o nejakom chýbajúcom výkone nemôže byť reči. Výkon dá o sebe vedieť veľmi rýchlo a motor zaberá hneď odspodu. Prechod do stredného pásma potom je relatívne rýchly, a práve tu na vás čaká najväčšie „nakopnutie“ výkonu a motor už potom nepoľaví až do svojho maxima. Na rýchlej trati akou je Sverepec, kde nechýbajú strmé a tiahle stúpania a maximálny výkon máte kde využiť sa Yamaha cítila ako ryba vo vode. Výborne vyladený karburátor bol skôr plusom a odozva na plynovú rukoväť bola okamžitá. Priebeh výkonu nebol pritom tak lineárny ako v prípade motorov vybavených elektronickým vstrekovaním, ale rýchly prechod z nízkych do stredných otáčok priniesol výraznejší nárast v stredných otáčkach, čo najmä pri výjazdoch zo zákrut prišlo vhod a nebolo potrebné pomáhať si spojkou. Široký okruh využiteľných otáčok uľahčuje jazdu a motor sa veľmi rád nechal potiahnuť do maximálnych otáčok bez nutnosti rýchleho radenia, no aj v prípade, že vám otáčky „padli“, tak dokázal zabrať a rýchlo akcelerovať. Podrobnejšie rozoberať prácu spojky a prevodovky nemá zmysel, pretože v oboch prípadoch nebolo čo vytknúť, mechanická spojka zaberala presne a ľahko sa stláčala a radenie ani pod plným plynom nemalo problém a bolo hladké a presné.

Špičkový podvozok
Možno ešte väčší dojem ako motor zanechal po teste podvozok, ktorý by sa dal zhrnúť do slov presný a vyvážený. Yamaha na prvý pohľad nevyzerá ako najkompaktnejšia 250-ka na trhu, no v sedle sa okamžite cítite ako doma, bez ohľadu na výšku vašej telesnej schránky a tento dobrý pocit sa prenáša aj do samotnej jazdy. Podvozok je pocitovo tuhší a priam volá po agresívnejšom tempe, a v zásade platí, čím rýchlejšie, tým lepšie sa cíti. Motorka pritom poslúcha na slovo a okamžite ide presne tam kam ju nasmerujete. Tesné zákruty, ale aj rýchle a rozbité úseky plné vyjazdených koľají nepredstavovali pre Yamahu väčší problém. Nemalý podiel na tom má aj pruženie, ktoré s prehľadom absorbuje všetko čo sa na trati nachádza. Malé rolety, ale aj väčšie dopady zvláda s istotou bez akéhokoľvek náznaku nervozity. Z pohľadu hobíka, ale aj stredne rýchlych jazdcov patrí podvozok medzi absolútnu špičku v tejto triede a sériové komponenty sú vynikajúco nastavené. Výkonom určite nesklamali brzdy, plusom v tomto prípade bol ich lineárny nástup, ktorý nebol až tak agresívny a jazdcovi zostalo dosť priestoru na reguláciu brzdného účinku.

Verdikt
Yamaha YZ250F pre rok 2012 je motorkou, po ktorej s radosťou siahne rýchly jazdec ale aj hobík, pretože má čo ponúknuť každému. V časoch, keď okrem elektronického vstrekovania paliva vám k motorke rovno ponúknu aj laptop, je Yamaha dôkazom, že najnovšia a najpokrokovejšia technika nemusí byť zákonite najlepšia. Táto motorka vás možno neohúri záplavou elektroniky, no ponúkne vám veľmi dobrý výkon motora v kombinácii s vynikajúcim podvozkom a to môže byť všetko, čo k úspechu v konkurencii ostatných 250-ok potrebujete.

Yamaha YZ250F 2012

Cena: 7 890 Eur
Motor: 250 ccm, 5 ventilov DOHC, R1
Výkon: výrobca neudáva
Krút. moment: výrobca neudáva
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 163 x 825 x 1 306 mm
Rám: kolískový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 102 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 468 mm
Výška sedla: 992 mm
Objem pal. nádrže: 6 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 100/90-19

+ – výborný podvozok, dostatok výkonu v širokom pásme otáčok, kvalitné komponenty
– – karburátor neponúka toľko možností nastavenia ako elektronické vstrekovanie

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2011 Janka

Modrá je dobrá – Test Yamaha YZ250F

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri