Svet offroadových špeciálov sa tak trochu vymyká dnešnej situácii na motocyklovom trhu a v tejto konkurenciou nabitej kategórii je stále na prvom mieste inovácia a nikdy nekončiaca modernizácia. Každoročne sme tak svedkami noviniek a inovácií, ktoré ženú vývoj vpred. Dôkazom toho je aj nová Yamaha YZ250F pre rok 2012, ktorá sa podrobila výrazným zmenám. Yamaha však ide vlastnou cestou a ako jediná štvortaktná 250-ka bude v roku 2012 ponúkaná s karburátorom.
Moderný motokros je vojna, a to doslova, nielen ostré súboje jazdcov na trati, ale aj konkurenčný boj medzi jednotlivými značkami ženie vývoj vpred a prakticky každoročne na nás čaká nový víťaz. Pravdou však je, že je to mimoriadne vyrovnaný súboj a rozdiely sú minimálne. O úspechu či neúspechu väčšinou tak rozhodujú detaily. Práve malé štvortakty sú na inovácie mimoriadne citlivou triedou. Yamaha však v posledných rokoch akoby na 250-ku trochu zabúdala a venovala sa skôr úspešnej 450-ke. Rok 2012 však prináša zmenu a patrí práve malému štvortaktu.
Inovácie na správnych miestach Nedá sa povedať, že by Yamaha ignorovala 250-tku, no radikálne zmeny sa jej akoby vyhýbali. Týkalo sa to najmä motora, ktorému sa v minulom roku ušlo asi najviac kritiky a na konkurenciu strácal najmä výkonom vo vysokých otáčkach. Pre rok 2012 sa tak konštruktéri zamerali na výkon v stredných a vyšších otáčkach. Kto však čaká radikálne zmeny, tak bude možno prekvapený, nakoľko osvedčený 5-ventilový koncept s rozvodom DOHC ukrýva stále vynikajúci potenciál. Motor sa dočkal nového odľahčeného piestu s novými krúžkami so zníženým trením. K odľahčenému piestu pribudla odľahčená vyvažovacia hriadeľ, ktorá bola optimalizovaná vzhľadom k novému piestu. Zníženie rotujúcej masy pomáha motoru rýchlejšie sa dostať do otáčok. K týmto zmenám pribudol nový karburátor Keihin FCR s priemerom 39 mm. O 2 mm väčší priemer a upravené sacie potrubie medzi vzduchovým filtrom a karburátorom majú za cieľ pomôcť práve výkonu vo vyšších otáčkach. Menším prekvapením bolo práve použitie karburátora, nakoľko prakticky kompletná konkurencia v tejto triede už využíva elektronické vstrekovanie paliva a aj väčšia 450-ka z dielne Yamahy už používa elektronické vstrekovanie. Na druhej strane výrobca siahol po osvedčenom riešení a vyladenie karburátora FCR je dokonalé. Ďalšou novinkou na motore je nová „tichšia“ koncovka výfuku a preprogramované zapaľovanie.
Podvozok patrí medzi tradične silné stránky Yamahy, a pre rok 2012 by mal byť ešte lepší, keď výrobca prináša nový hliníkový rám, ktorý je vystužený na niektorých miestach a upravenou konštrukciou pomáha zlepšovať centralizáciu hmotnosti. Úprav sa dočkali aj jednotlivé komponenty, vystužená predná vidlica teraz ponúka tuhšie nastavenie. Vzadu pribudla nová kyvná vidlica, ktorá je s rámom spojená upraveným zadným tlmičom pruženia s novým nastavením. Upravené nastavenie by malo priniesť zlepšené správanie podvozku na menších, po sebe nasledujúcich nerovnostiach. Kvalitné riadidlá Pro Taper si môže jazdec upraviť v štyroch rôznych polohách. Drobných grafických úprav sa samozrejme dočkal aj dizajn. 250-ka je vybavená kvalitnými plastmi, ktoré vynikajú dlhou životnosťou.
Výkon pre každého Už prvé posadenie do sedla naznačilo, že Yamaha si dala záležať a tento motocykel mieri na absolútny vrchol. Štartovanie možno už nie je v prípade štvortaktov takým strašiakom ako pred pár rokmi, no nestáva sa často, aby studená motorka, ktorá niekoľko dní, stála chytila na prvý šup, dokonca aj modely vybavené vstrekovaním paliva potrebujú 2 – 3 nakopnutia skôr ako sa preberú k životu. Yamaha to zvládla na prvé nakopnutie, a to zakaždým. Čo však poteší oveľa viacej je samotný priebeh výkonovej krivky motora a od najnižších otáčok až do maxima motor ani na chvíľu nepoľaví a o nejakom chýbajúcom výkone nemôže byť reči. Výkon dá o sebe vedieť veľmi rýchlo a motor zaberá hneď odspodu. Prechod do stredného pásma potom je relatívne rýchly, a práve tu na vás čaká najväčšie „nakopnutie“ výkonu a motor už potom nepoľaví až do svojho maxima. Na rýchlej trati akou je Sverepec, kde nechýbajú strmé a tiahle stúpania a maximálny výkon máte kde využiť sa Yamaha cítila ako ryba vo vode. Výborne vyladený karburátor bol skôr plusom a odozva na plynovú rukoväť bola okamžitá. Priebeh výkonu nebol pritom tak lineárny ako v prípade motorov vybavených elektronickým vstrekovaním, ale rýchly prechod z nízkych do stredných otáčok priniesol výraznejší nárast v stredných otáčkach, čo najmä pri výjazdoch zo zákrut prišlo vhod a nebolo potrebné pomáhať si spojkou. Široký okruh využiteľných otáčok uľahčuje jazdu a motor sa veľmi rád nechal potiahnuť do maximálnych otáčok bez nutnosti rýchleho radenia, no aj v prípade, že vám otáčky „padli“, tak dokázal zabrať a rýchlo akcelerovať. Podrobnejšie rozoberať prácu spojky a prevodovky nemá zmysel, pretože v oboch prípadoch nebolo čo vytknúť, mechanická spojka zaberala presne a ľahko sa stláčala a radenie ani pod plným plynom nemalo problém a bolo hladké a presné.
Špičkový podvozok Možno ešte väčší dojem ako motor zanechal po teste podvozok, ktorý by sa dal zhrnúť do slov presný a vyvážený. Yamaha na prvý pohľad nevyzerá ako najkompaktnejšia 250-ka na trhu, no v sedle sa okamžite cítite ako doma, bez ohľadu na výšku vašej telesnej schránky a tento dobrý pocit sa prenáša aj do samotnej jazdy. Podvozok je pocitovo tuhší a priam volá po agresívnejšom tempe, a v zásade platí, čím rýchlejšie, tým lepšie sa cíti. Motorka pritom poslúcha na slovo a okamžite ide presne tam kam ju nasmerujete. Tesné zákruty, ale aj rýchle a rozbité úseky plné vyjazdených koľají nepredstavovali pre Yamahu väčší problém. Nemalý podiel na tom má aj pruženie, ktoré s prehľadom absorbuje všetko čo sa na trati nachádza. Malé rolety, ale aj väčšie dopady zvláda s istotou bez akéhokoľvek náznaku nervozity. Z pohľadu hobíka, ale aj stredne rýchlych jazdcov patrí podvozok medzi absolútnu špičku v tejto triede a sériové komponenty sú vynikajúco nastavené. Výkonom určite nesklamali brzdy, plusom v tomto prípade bol ich lineárny nástup, ktorý nebol až tak agresívny a jazdcovi zostalo dosť priestoru na reguláciu brzdného účinku.
Verdikt Yamaha YZ250F pre rok 2012 je motorkou, po ktorej s radosťou siahne rýchly jazdec ale aj hobík, pretože má čo ponúknuť každému. V časoch, keď okrem elektronického vstrekovania paliva vám k motorke rovno ponúknu aj laptop, je Yamaha dôkazom, že najnovšia a najpokrokovejšia technika nemusí byť zákonite najlepšia. Táto motorka vás možno neohúri záplavou elektroniky, no ponúkne vám veľmi dobrý výkon motora v kombinácii s vynikajúcim podvozkom a to môže byť všetko, čo k úspechu v konkurencii ostatných 250-ok potrebujete.
Yamaha YZ250F 2012
Cena: 7 890 Eur
Motor: 250 ccm, 5 ventilov DOHC, R1
Výkon: výrobca neudáva
Krút. moment: výrobca neudáva
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 163 x 825 x 1 306 mm
Rám: kolískový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 102 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 468 mm
Výška sedla: 992 mm
Objem pal. nádrže: 6 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 100/90-19
+ – výborný podvozok, dostatok výkonu v širokom pásme otáčok, kvalitné komponenty
– – karburátor neponúka toľko možností nastavenia ako elektronické vstrekovanie
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2011
Janka
Modrá je dobrá – Test Yamaha YZ250F
Yamaha YZ250F sa pre rok 2012 dočkala zvýšenej pozornosti zo strany výrobcu a výsledkom úprav je špičkové športové náradie
Brzdy sú nielen výkonné, ale aj ľahko dávkovateľné
Dizajn Yamahy patrí do kategórie vysoko moderných kúskov a nechýba mu ani ľahký nádych futurizmu
Špičkové komponenty ako riadidlá Pro Taper sú na YZ250F samozrejmosťou
Yamaha bude v roku 2012 jedinou japonskou 250-kou, ktorá používa klasický karburátor, no motoru to vôbec nevadí
Vyvážené pruženie na oboch koncoch radia podvozok Yamahy na absolútny vrchol
Nová koncovka výfuku je citeľne tichšia
Dostatok výkonu v celom rozsahu otáčok je pre Yamahu vynikajúcou vizitkou
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.