Connect with us

Testy a recenzie

OKO BERIE – test BMW R nineT

Publikovaný

on

  BMW Motorrad vyrukoval pre rok 2018 s viacerými novinkami a úpravami. Jedny z týchto úprav sa dotkli aj najklasickejšej a najštýlovejšej motorky z ich modelovej rady a to BMW R nineT. Inovovaný model pre rok 2018 doplnili v spolupráci s RSD z Los Angeles (Roland Sands Design – pre tých, ktorí sa nepohybujú v custom scéne) o zopár dizajnových verzií a celú radu voliteľných doplnkov. Pod značkou BMW Motorrad Spezial si môžete teda nakonfigurovať motorku podľa vlastných predstáv od možnosti rôznych exkluzívnych farieb, cez rôzne frézované diely, karbónové prvky, komponenty na zvýšenie výkonu až po voliteľné bezpečnostné prvky ako napríklad kryty valcov.  


„Custom tu, custom tam, všude kam sa podívám…“

Mal som to šťastie a na test som dostal R nineT vo verzii Black Storm Metallic, ktorú poznáte hlavne podľa ručne brúsenej hliníkovej nádrže s hladkými zváranými spojmi s výrazným číslom 21 na nádrži. Nikde som sa nedopátral čo vlastne táto dvadsaťjednotka symbolizuje, ale keďže v kartách znamená 21-tka „OKO“ a všetci vieme, že oko berie, tak som ju bral. Testovaná verzia bola z množstva doplnkov vybavená vyhrievanými riadidlami a tlmičom riadenia, ostatné prvky boli v „sérii“. Slovo séria som dal do úvodzoviek len z toho dôvodu, že oproti predchádzajúcemu modelu máte navyše plne laditeľný podvozok, dvojicu budíkov a trakčnú kontrolu – u BMW známu ako ASC. Už v roku 2014 pri uvedení R nineT na trh, naskočili páni z BMW naozaj vo veľkom štýle na rozbehnutý vlak custom scény. U BMW sa vôbec netaja týmto zámerom a dôkazom toho je päť základných modelov rady nineT: náš testovaný R nineT,R nineT Pure, R nineT Scrambler, R nineT Racer a R nineT Urban G/S. Už samotná konštrukcia modelov nineT bola nakonfigurovaná tak, aby bola umožnená ich ľahká úprava. Pri bližšom pohľade a troche zisťovania u úpravcov, vás v tomto utvrdí hlavne fakt, že sú použité samostatné káblové zväzky motora a šasi a minimálne množstvo skrutiek, ktoré spájajú zadný pomocný rám, ktorý sa dá zdemontovať veľmi ľahko. Použitie olejom a vzduchom chladeného motora s výfukovými ventilmi smerom dopredu taktiež nasvedčuje zameraním sa na klasický dizajn BMW roadsterov a hlavne byť „custom friendly“. Určite nebol zámer tlačiť sa do najvyššieho výkonu, napriek tomu, že sú k dispozícii silnejšie motory z iných modelových radov. Kto by ale túžil po vodníkovi v tomto segmente?Dosť lamentovania o úpravách a rozoberania a upravovania. 21-tka ma po týždni jazdenia, 1200 najazdených kilometroch presvedčila, že nie je len o prispôsobovaní dizajn, ale je to poriadny kus roadstera s moderným rámom, perfektným podvozkom, na ktorom keď si zvyknete na správanie motora, budete mať nutkanie zdvíhať motorku na zadné, na každom horizonte a na každom výjazde.    


Flexibilný motor mestu sedí

Hneď ako som sadol za riadidlá, naštartoval a potočil rukoväťou, zahučal na mňa Slovinec Akrapovič svojím dunivým hlasom, automaticky som sa naňho ohliadol dolu, doľava a vidím, že drahému dvojhlavému Slovincovi priškrtili hlások príverou, no napriek tomu ho následne za jazdy bolo jasne rozumieť. Dal som sa na preplietanie sa mestom cez štandardnú piatkovú špičku a vôbec som sa nikam neponáhľal a užíval si posed za širokými riadidlami v pohodlnej vzpriamenej polohe s trupom nakloneným jemne dopredu a zadkom relatívne dosť blízko k zemi – konkrétne 805 mm. Trojuholník medzi rukami, sedlom a stúpačkami umožňuje prekvapivo ľahkú manévrovateľnosť a napriek až 222 kg plnej váhy nedáva náznak,že by motorka bola ťažká, čomu určite dopomáha samotný typ konštrukcie, ale hlavne pozícia a typ motora. Pri prudšom pridaní v stredných otáčkach sa ozve povaha motora a keď to nečakáte, hneď vás potiahne jemne doprava, ako keď dostanete v jemne podguráženom stave „bočák“. Na tento štandardný „boxer efekt“ som si ale zvykol ešte než som vyšiel z mesta. Ako som sa tak prepletal premávkou, prestalo ma baviť stále preraďovať, tak som ostal niekde na piatom, či štvrtom prevodovom stupni a bol som zvedavý, ako si s tým motor poradí. Samozrejme, že to bolo v pohode, už od 2 000 otáčok je motor ochotný ako tak ťahať a hlavne bez zbytočného protestovania vo forme poskakovania a podobne.Blížila sa posledná križovatka v meste a jeden z Murphyho zákonov mi doprial červenú na poslednú chvíľu a auto predo mnou už nemalo vôľu stihnúť to na oranžovú, ale radšej dupnúť po brzdách. Priestoru som mal dosť, tak som len zľahka stúpol na zadnú brzdu a následne silnejšie – tu sa prejavil veľmi ľahký zadok a ABS mi dalo spätnú väzbu, že takto asi nedobrzdím a donútilo ma okrem zadného 220 milimetrového disku s dvojicou piestov, pridať aj prednú brzdu. Akonáhle sa zapojila do akcie predná dvojica 320 mm kotúčov zvieranými štvorpiestkovými Brembami, bolo po krízovej situácii a s prehľadom som dobrzdil. Preplietol som sa na začiatok križovatky a už sa tešil ako efektne vystrelím z mesta. Spomínal som, že som si zvykol na „boxer efekt“? Tak to nie je pravda. S predným kolesom smerom k oblakom som musel motorku trocha skrotiť a presvedčiť ju, že naozaj chcem ísť rovno. Asi som nemal hneď vypínať kontrolu trakcie-v tomto prípade ASC(Automatic Stability Control).S pribúdajúcimi kilometrami sa mi toto prestalo stávať -nie, že by som to nedával hore, ale nejako sa to prirodzene vytratilo.    


Utiahnuté zákruty, rýchle esíčka 

Prvú cestu domov na R nineT som si vybral samozrejme najkomplikovanejšiu – bolo to síce ďalej, ale zato horšia cesta. Samozrejme,že voľba bola úmyselná a cielená. Utiahnuté zákruty, horizonty, ktoré odlepia predné kolo od cesty, ale aj rýchle esíčka ma utvrdili v tom, že ovládanie motorky je ľahké a agilné a čo viac, mal som pocit, že aj celkový dojem je športovejší, ako by som od takejto motorky očakával. Samozrejme, že tu prispeli svojím dielom plne nastaviteľné tlmiče upside-down vpredu a centrálny zadný tlmič taktiež s možnosťou nastavenia predpätia a útlmu, vylepšená konštrukcia rámu už z minulého roka a v neposlednom rade aj vypletané ráfiky ktoré sú dosť robustné nato, aby sa na nich dali obuť poriadne street pneumatiky. Športovo – turistickou jazdou som sa teda motal po našich „necestách“ a tam kde cestárom končia mapy, alebo dochádza asfalt, som na nerovnostiach veľmi ocenil aj relatívne dlhší chod tlmičov – vpredu aj vzadu (dráha 120 mm). Na nastavenie predných tlmičov som za celú dobu ani nesiahol, no po zhruba 500 km a naozaj príjemnom zoznámení sa s podvozkom, som si jemne pritvrdil pruženie vzadu. K tomuto ma donútilo hlavne to, že som sa 110 koňový potenciál motora snažil využívať čo najviac a pre športovejšiu jazdu bolo treba tvrdšie pruženie vzadu. Celých 1200 kilometrov som rozmýšľal, čo by som tej motorke vytkol. Že sa na ňu nedá zbaliť na dlhšie cesty? Že bez tankvaku alebo prídavnej batožiny si môžem do nej odložiť maximálne slnečné okuliare, cigarety a „Zippák“? Že v poriadnej horúčave mi valce posielajú horúci pozdrav od píšťale až k najlepšiemu priateľovi? Asi ani jedno z uvedených, bola to skôr len dvojica banálnejších záležitostí, a to nemožnosť vypnúť ABS a komplikovanejšie vypínanie kontroly trakcie. To, že R nineT je taká zábava na jazdenie som mal možnosť presvedčiť sa počas celých 1200 km, čo ale poteší najviacje, že šarm tejto modrej vrtule neutícha ani po vypnutí motora a potešia ťa také malé detaily, ako BMW vrtuľka v hlavnom svetlomete, vyhrievané rukoväte so signalizáciou na hlavnom paneli, biele LED signalizačné svetlá (neviem prečo kontrola pravopisu preškrtla slovo „blinkre“), zásuvka na 12V (typ jack, v dnešnej dobe už by aj USB potešilo).      


Moderný, otvorený a s fun faktorom

Ako som už spomínal okrem výbavy tlmičov, je oproti predchádzajúcemu modelu zmenený aj budík, teda vlastne teraz je jeden pridaný. Obidva budíky sú vybavené displejmi, ktoré zobrazujú digitálne hodiny, ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa, počítadlo kilometrov a dve počítadlá pre denné kilometre, priemerná rýchlosť a priemerná spotreba paliva, dobu servisu a zostávajúca vzdialenosť, kým sa nevyžaduje ďalší servis, indikátor rezervy paliva, kontrolka chýb. Osobne sa mi dizajnovo viac páči nová verzia s dvomi budíkmi, takže určite dobrá voľba.    


Roadster s veľkým „R“ 

Písal som už niečo o spotrebe? Asi nie, a ani nebudem. Výrobca síce udáva 5,3 l/100 km podľa nejakej WMTCnormy. Zatiaľ sa mi bohužiaľ nepodarilo jazdiť podľa normy a „dvadsaťjednotke“ by sa to určite nepáčilo, nakoľko sme sa aj ja, aj motorka zhodli, že najlepšia zábava je niekde okolo 6 000 ot/min, kde jej boxer motor vybalí 116 Nm, až niekde blízko k 8 000 ot/min. Presne pri 7 750 ot/min už je motor u plného výkonu 81 kW (110 hp), pre túto motorku úplne dostačujúca hodnota, ale komu by však bolo málo, existujú sady na zvýšenie výkonu, to už sme ale späť u úprav. Takže ako zhodnotiť inovované R nineT odhliadnuc na porovnávanie so starším modelom? Treba napísať, že R nineT jazdí, zastavuje a ovláda sa rovnako, ako ktorýkoľvek z najnovších roadsterov, ak nie lepšie, no a napriek prvému dojmu „showbikovej“ motorky v sebe skrýva športového ducha s veľkým fun faktorom. Už ostáva len dodať to, že po zistení cenovky testovaného modelu som posledných pár kilometrov išiel už len po diaľnici a veľmi disciplinovaným predpisovým tempom. Je však pravda, že za svoje peniaze dostanete poriadny balík kvality a exkluzivity. Ten, kto hľadá moderný roadster na každodenné blbnutie, ale aj dlhšie výjazdy len s kreditkou, nenáročný na údržbu, s perfektným podvozkom a výkonom, taký, za ktorým sa každý otočí, pre toho je presne 21-tka tromfom v rukách. Oko berie.    


BMW R nineT

Cena: od 15 350 Eur

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“

Výkon: 110 k pri 7 550 ot./min.

Krút. moment: 119 Nm pri 6 000 ot./min.  

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š): 2 220 x 890 x 1 265 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 222 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 476 mm

Výška sedla: 850 mm

Objem pal. nádrže: 18 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17


Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2018

Autor: Juraj Vyskočil, foto: Vlado Brniak a Marek Beneš  

BMW R nineT – album k testu v Motomagazíne 9/18

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri