BMW Motorrad vyrukoval pre rok 2018 s viacerými
novinkami a úpravami. Jedny z týchto úprav sa dotkli aj
najklasickejšej a najštýlovejšej motorky z ich modelovej rady
a to BMW R nineT. Inovovaný model pre rok 2018 doplnili v spolupráci
s RSD z Los Angeles (Roland Sands Design – pre tých, ktorí sa
nepohybujú v custom scéne) o zopár dizajnových verzií a celú
radu voliteľných doplnkov. Pod značkou BMW Motorrad Spezial si môžete teda
nakonfigurovať motorku podľa vlastných predstáv od možnosti rôznych
exkluzívnych farieb, cez rôzne frézované diely, karbónové prvky, komponenty na
zvýšenie výkonu až po voliteľné bezpečnostné prvky ako napríklad kryty valcov.
„Custom tu,
custom tam, všude kam sa podívám…“
Mal som to šťastie a na test som dostal R nineT vo
verzii Black Storm Metallic, ktorú poznáte hlavne podľa ručne brúsenej
hliníkovej nádrže s hladkými zváranými spojmi s výrazným číslom 21 na
nádrži. Nikde som sa nedopátral čo vlastne táto dvadsaťjednotka symbolizuje,
ale keďže v kartách znamená 21-tka „OKO“ a všetci vieme, že oko
berie, tak som ju bral. Testovaná verzia bola z množstva doplnkov vybavená
vyhrievanými riadidlami a tlmičom riadenia, ostatné prvky boli
v „sérii“. Slovo séria som dal do úvodzoviek len z toho dôvodu, že
oproti predchádzajúcemu modelu máte navyše plne laditeľný
podvozok, dvojicu budíkov a trakčnú kontrolu – u BMW známu ako
ASC. Už v roku 2014 pri uvedení R nineT na trh, naskočili páni z BMW
naozaj vo veľkom štýle na rozbehnutý vlak custom scény. U BMW sa vôbec
netaja týmto zámerom a dôkazom toho je päť základných modelov rady nineT:
náš testovaný R nineT,R nineT Pure, R
nineT Scrambler, R nineT Racer a R nineT Urban G/S. Už samotná konštrukcia
modelov nineT bola nakonfigurovaná tak, aby bola umožnená ich ľahká úprava.
Pri bližšom pohľade a troche zisťovania
u úpravcov, vás v tomto utvrdí hlavne fakt, že sú použité samostatné
káblové zväzky motora a šasi a minimálne množstvo skrutiek, ktoré
spájajú zadný pomocný rám, ktorý sa dá zdemontovať veľmi ľahko. Použitie olejom
a vzduchom chladeného motora s výfukovými ventilmi smerom dopredu taktiež
nasvedčuje zameraním sa na klasický dizajn BMW roadsterov a hlavne byť
„custom friendly“. Určite nebol zámer tlačiť sa do najvyššieho výkonu, napriek
tomu, že sú k dispozícii silnejšie motory z iných modelových radov. Kto by
ale túžil po vodníkovi v tomto segmente?Dosť lamentovania o úpravách a rozoberania a upravovania.
21-tka ma po týždni jazdenia, 1200 najazdených kilometroch presvedčila, že nie
je len o prispôsobovaní dizajn, ale je to poriadny kus roadstera
s moderným rámom, perfektným podvozkom, na ktorom keď si zvyknete na
správanie motora, budete mať nutkanie zdvíhať motorku na zadné, na každom
horizonte a na každom výjazde.
Flexibilný
motor mestu sedí
Hneď ako som sadol
za riadidlá, naštartoval a potočil rukoväťou, zahučal na mňa Slovinec
Akrapovič svojím dunivým hlasom, automaticky som sa naňho ohliadol dolu, doľava
a vidím, že drahému dvojhlavému Slovincovi priškrtili hlások príverou, no
napriek tomu ho následne za jazdy bolo jasne rozumieť. Dal som sa na
preplietanie sa mestom cez štandardnú piatkovú špičku a vôbec som sa
nikam neponáhľal a užíval si posed za širokými riadidlami v pohodlnej
vzpriamenej polohe s trupom nakloneným jemne dopredu a zadkom
relatívne dosť blízko k zemi – konkrétne 805 mm. Trojuholník medzi
rukami, sedlom a stúpačkami umožňuje prekvapivo ľahkú manévrovateľnosť
a napriek až 222 kg
plnej váhy nedáva náznak,že by motorka
bola ťažká, čomu určite dopomáha samotný typ konštrukcie, ale hlavne pozícia
a typ motora. Pri prudšom pridaní v stredných otáčkach sa ozve povaha
motora a keď to nečakáte, hneď vás potiahne jemne doprava, ako keď
dostanete v jemne podguráženom stave „bočák“. Na tento štandardný „boxer
efekt“ som si ale zvykol ešte než som vyšiel z mesta. Ako som sa tak
prepletal premávkou, prestalo ma baviť stále preraďovať, tak som ostal niekde
na piatom, či štvrtom prevodovom stupni a bol som zvedavý, ako si s tým
motor poradí. Samozrejme, že to bolo v pohode, už od 2 000 otáčok je motor
ochotný ako tak ťahať a hlavne bez zbytočného protestovania vo forme
poskakovania a podobne.Blížila sa
posledná križovatka v meste a jeden z Murphyho zákonov mi
doprial červenú na poslednú chvíľu a auto predo mnou už nemalo vôľu
stihnúť to na oranžovú, ale radšej dupnúť po brzdách. Priestoru som mal dosť,
tak som len zľahka stúpol na zadnú brzdu a následne silnejšie – tu sa
prejavil veľmi ľahký zadok a ABS mi dalo spätnú väzbu, že takto asi
nedobrzdím a donútilo ma okrem zadného 220 milimetrového disku
s dvojicou piestov, pridať aj prednú brzdu. Akonáhle sa zapojila do akcie
predná dvojica 320 mm
kotúčov zvieranými štvorpiestkovými Brembami, bolo po krízovej situácii
a s prehľadom som dobrzdil. Preplietol som sa na začiatok križovatky
a už sa tešil ako efektne vystrelím z mesta. Spomínal som, že som si
zvykol na „boxer efekt“? Tak to nie je pravda. S predným kolesom smerom
k oblakom som musel motorku trocha skrotiť a presvedčiť ju, že naozaj
chcem ísť rovno. Asi som nemal hneď vypínať kontrolu trakcie-v tomto prípade ASC(Automatic Stability Control).S pribúdajúcimi kilometrami sa mi toto prestalo stávať -nie, že by som to nedával hore, ale nejako sa
to prirodzene vytratilo.
Utiahnuté
zákruty, rýchle esíčka
Prvú cestu domov na R nineT som si vybral samozrejme
najkomplikovanejšiu – bolo to síce ďalej, ale zato horšia cesta.
Samozrejme,že voľba bola úmyselná
a cielená. Utiahnuté zákruty, horizonty, ktoré odlepia predné kolo od
cesty, ale aj rýchle esíčka ma utvrdili v tom, že ovládanie motorky je
ľahké a agilné a čo viac, mal som pocit, že aj celkový dojem je
športovejší, ako by som od takejto motorky očakával. Samozrejme, že tu prispeli
svojím dielom plne nastaviteľné tlmiče upside-down vpredu a centrálny
zadný tlmič taktiež s možnosťou nastavenia predpätia a útlmu,
vylepšená konštrukcia rámu už z minulého roka a v neposlednom
rade aj vypletané ráfiky ktoré sú dosť robustné nato, aby sa na nich dali obuť
poriadne street pneumatiky. Športovo – turistickou jazdou som sa teda motal po
našich „necestách“ a tam kde cestárom končia mapy, alebo dochádza asfalt,
som na nerovnostiach veľmi ocenil aj relatívne dlhší chod tlmičov – vpredu aj
vzadu (dráha 120 mm).
Na nastavenie predných tlmičov som za celú dobu ani nesiahol, no po zhruba 500 km a naozaj
príjemnom zoznámení sa s podvozkom, som si jemne pritvrdil pruženie vzadu.
K tomuto ma donútilo hlavne to, že som sa 110 koňový potenciál motora
snažil využívať čo najviac a pre športovejšiu jazdu bolo treba tvrdšie pruženie
vzadu.
Celých 1200 kilometrov som rozmýšľal, čo by som tej
motorke vytkol. Že sa na ňu nedá zbaliť na dlhšie cesty? Že bez tankvaku alebo
prídavnej batožiny si môžem do nej odložiť maximálne slnečné okuliare, cigarety
a „Zippák“? Že v poriadnej horúčave mi valce posielajú horúci pozdrav
od píšťale až k najlepšiemu priateľovi? Asi ani jedno z uvedených,
bola to skôr len dvojica banálnejších záležitostí, a to nemožnosť vypnúť
ABS a komplikovanejšie vypínanie kontroly trakcie.
To, že R nineT je taká zábava na jazdenie som mal možnosť
presvedčiť sa počas celých 1200
km, čo ale poteší najviacje, že šarm tejto modrej vrtule neutícha ani
po vypnutí motora a potešia ťa také malé detaily, ako BMW vrtuľka
v hlavnom svetlomete, vyhrievané rukoväte so signalizáciou na hlavnom
paneli, biele LED signalizačné svetlá (neviem prečo kontrola pravopisu
preškrtla slovo „blinkre“), zásuvka na 12V (typ jack, v dnešnej dobe už by
aj USB potešilo).
Moderný,
otvorený a s fun faktorom
Ako som už spomínal okrem výbavy tlmičov, je oproti
predchádzajúcemu modelu zmenený aj budík, teda vlastne teraz je jeden pridaný.
Obidva budíky sú vybavené displejmi, ktoré zobrazujú digitálne hodiny,
ukazovateľ zaradeného prevodového stupňa, počítadlo kilometrov a dve
počítadlá pre denné kilometre, priemerná rýchlosť a priemerná spotreba paliva,
dobu servisu a zostávajúca vzdialenosť, kým sa nevyžaduje ďalší servis,
indikátor rezervy paliva, kontrolka chýb. Osobne sa mi dizajnovo viac páči nová
verzia s dvomi budíkmi, takže určite dobrá voľba.
Roadster
s veľkým „R“
Písal som už niečo o spotrebe? Asi nie, a ani
nebudem. Výrobca síce udáva 5,3 l/100 km podľa nejakej WMTCnormy. Zatiaľ sa mi bohužiaľ nepodarilo
jazdiť podľa normy a „dvadsaťjednotke“ by sa to určite nepáčilo, nakoľko
sme sa aj ja, aj motorka zhodli, že najlepšia zábava je niekde okolo 6 000
ot/min, kde jej boxer motor vybalí 116 Nm, až niekde blízko k 8 000
ot/min. Presne pri 7 750 ot/min už je motor u plného výkonu 81 kW (110
hp), pre túto motorku úplne dostačujúca hodnota, ale komu by však bolo málo,
existujú sady na zvýšenie výkonu, to už sme ale späť u úprav. Takže ako
zhodnotiť inovované R nineT odhliadnuc na porovnávanie so starším modelom?
Treba napísať, že R nineT jazdí, zastavuje a ovláda sa rovnako, ako
ktorýkoľvek z najnovších roadsterov, ak nie lepšie, no a napriek
prvému dojmu „showbikovej“ motorky v sebe skrýva športového ducha
s veľkým fun faktorom. Už ostáva len dodať to, že po zistení cenovky
testovaného modelu som posledných pár kilometrov išiel už len po diaľnici
a veľmi disciplinovaným predpisovým tempom. Je však pravda, že za svoje
peniaze dostanete poriadny balík kvality a exkluzivity. Ten, kto hľadá moderný
roadster na každodenné blbnutie, ale aj dlhšie výjazdy len s kreditkou,
nenáročný na údržbu, s perfektným podvozkom a výkonom, taký, za ktorým sa každý
otočí, pre toho je presne 21-tka tromfom v rukách. Oko berie.
BMW R nineT
Cena: od
15 350 Eur
Motor: 1 170 ccm,
8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 110
k pri 7 550 ot./min.
Krút.
moment: 119 Nm pri
6 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová,
kardanový hriadeľ
Rozmery (D x
Š): 2 220 x 890 x 1 265
mm
Rám:
priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 222 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 476 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal.
nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17,
vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko
Test bol
uverejnený v časopise Motomagazin 9
/ 2018
Autor: Juraj
Vyskočil, foto: Vlado Brniak
a Marek Beneš
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.