Connect with us

Testy a recenzie

Legenda je späť – test Lambretta V-Special 125 Flex

Publikovaný

on


Keď sa povie taliansky skúter a k tomu retro, tak väčšine z nás sa okamžite vybaví notoricky známa značka Vespa. Každý však vie, že motocyklová história Talianov je neskutočne bohatá a najmä v povojnových rokoch bola produkcia v tejto časti Európy viac ako pestrá. Jednou zo značiek z tohto obdobia, ktorá bola zhmotnením každodennej praktickosti a módneho strihu zároveň bola Lambretta, ktorá sa opäť dostáva do povedomia a nám sa do rúk dostal jeden z najkrajších súčasných modelov tejto značky – V-Special 125 Flex.    

Foto

Štýlové retro

Novodobá produkcia značky Lambretta je založená práve na bohatej histórii tejto značky, ktorá je úzko spojená s módnou milánskou štvrťou Lambrate. No a v duchu tradície sa táto značka prezentuje aj dnes a pri pohľade na súčasný model V-Special 125 sa ocitnete naspäť v čase o pekných pár desiatok rokov, no a ak trochu poznáte históriu tejto značky, tak je to presnejšie na koniec 60-tych rokov minulého storočia, keď sa Lambretta prezentovala modelom DL 150 a majitelia skútrov tejto značky sa prezývali Lambrettisti. Krásne dotiahnuté línie novodobej reinkarnácie tohto skútra má na svedomí renomované rakúske štúdio Kiska Design, no a musíme povedať, že odviedli úžasnú prácu. Lambretta sa páčila všade kde sa objavila a obdivné pohľady prichádzali od všetkých vekových kategórii. Ladné a klasické línie, kde nechýba ani tradičný otvor sania v prednej časti skútra priťahovali najmä staršiu generáciu a potom tu bolo množstvo moderných prvkov a doslova prémiových detailov, ktoré do dizajnu dokonale zapadli a tie naopak pritiahli tých mladších. Jedným z takých prvkov je moderné LED svetlo vpredu aj vzadu s logom Lambretta integrovanom vo svetelných konzolách. Mimochodom spomínané logo nájdete prakticky všade od spomínaných svetiel cez uzáver nádrže, stredovú plošinu, kryt variátora, alebo postranné kapotáže. Výrobca sa rozhodne nemá za čo hanbiť a nielen dizajn, ale aj výbava a úroveň dielenského spracovania tohto skútra je vynikajúca. Spomeniem ešte kvalitný perforovaný poťah sedla, ktorý je kombinovaný s protišmykovým poťahom na mieste spolujazdca. Jednoducho do detailu dotiahnutá práca.    


Tradičný koncept podvozku a motora

Podvozok Lambretty je možno relatívne jednoduchý, no aj tu nájdete prvky, ktoré potešia priaznivcov klasiky. Základom je jednoduchý oceľový rám pozváraný z okrúhlych rúrok. Súčasťou rámu sú však aj časti kapotážií skútra, ktoré sú vyrobené z lisovaného plechu. Rozšírené čelné časti alebo veľka časť podsedlových kapotáží má tak pekný plechový zvuk. Vpredu sa nachádza klasická teleskopická vidlica a vzadu jeden postranne uložený tlmič pruženia. 12-palcové ráfy kolies vpredu aj vzadu sú obuté do kvalitných pneumatík Pirelli a výkonné kotúčové brzdy nájdete na oboch kolesách. Brzdný systém je kombinovaný a brzdný účinok sa tak prerozdeľuje na obe kolesá súčasne. S predným kolesom je spojená ešte jedna, skôr dizajnová zaujímavosť. Lambretta ponúka tento model v dvoch prevedeniach: Flex a Fix. Verzia Flex má predný blatník uchytený na prednej vidlici a otáča sa spolu s predným kolesom. Potom je tu verzia Fix, kde je predný blatní pevnou súčasťou kapotáže a natáča sa len koleso. V prípade vzduchom chladeného jednovalca siahol výrobca po osvedčenej technike a motor s objemom 125 ccm spĺňa emisnú normu Euro 4 a dosahuje maximálny výkon 10 k pri 8 500 ot./min., čo na prvý pohľad nie je veľa, no ako som zistil jazde s Lambrettou to ani príliš neprekáža. Uvítal by som možno väčší objem palivovej nádrže, ktorá má len 6,5 l. Aktívnejší jazdec bude nútený častejšie sa zastavovať na doplnenie paliva a to aj napriek tomu, že spotreba vôbec nie je zlá.    


Ako pravý Lambrettista

O novodobej produkcii Lambretty som mal len kusé informácie, no samotný skúter bol pre mňa hneď od úvodných kilometrov veľmi príjemným prekvapením. Dizajn, výbavu a úroveň dielenského spracovania som už spomínal, no potešili aj jazdné vlastnosti. Podvozok ponúka ľahké ovládanie a pruženie v kombinácií s 12-palcovými pneumatikami bez problémov filtrovalo nerovnosti na cestách. Brzdy nesklamali výkonom, no popravde pri pohľade na veľký kotúč vpredu by človek nič iné ani neočakával. Podobne aj zadný kotúč prináša dostatok výkonu a ľahké dávkovanie. Svojimi rozmermi sa tento skúter nijak neodlišuje od priemeru v tejto triede, no to je skôr výhodou a čaká na vás dostatok komfortu bez ohľadu na vašu výšku, váhu, vek alebo pohlavie. Podobne aj prípadný spolujazdec nájde potrebné pohodlie. Sedlo je svojou hrúbkou výplne skôr športové, no na komfort to nemá vplyv a aj po absolvovaní +100 km testovacieho okruhu moje sedacie svalstvo nijak netrpelo. Priestor pod sedlom je dostatočne veľký na bezproblémové uloženie vašej jetky a ďalšiu uzamykateľnú skrinku nájdete pod riadidlami. Tu naviac nechýba praktická USB zásuvka, ale napríklad aj bezpečnostný vypínač, ktorý preruší zapaľovanie a skúter potom nenaštartujete ani s kľúčikom v zapaľovaní. Ako som spomínal motor neatakuje maximálne výkonové limity v triede do 125 ccm, no rýchlo som pochopil, že mu to vlastne ani nechýba. V meste to bohato stačí a akcelerácia do cca 80 km/h je svižná. Maximálka tesne nad 90 km/h (tachometrových) na mimomestské presuny tak isto postačuje. Jazdu si človek v sedle Lambretty jednoducho užíva a všetko je tomu prispôsobené. Vôbec tak nie je ťažké stať sa Lambettistom a platí to aj v prípade ceny, ktorú za tento vydarený retro skúter zaplatíte.      


Lambretta V-Special 125 Flex

Cena: 3 100 Eur

Motor: 125 ccm, 2 ventily, SOHC, jednovalec

Výkon: 10 k pri 8 500 ot./min.

Krút. moment: 9,2 Nm pri 7 000 ot./min.

Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň

Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľových rúrok

Rozmery (DxŠxV): 1 890 x 695 x 1 115 mm

Rázvor: 1 340 mm

Výška sedla: 800 mm

Objem pal. nádrže: 6,2 l

Pneu: vpredu: 110/70-12, vzadu: 120/70-12  

Skúter na test zapožičal: Moped-Slovakia s.r.o., Kolárovo  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 5/19

Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak

Lambretta V-Special 125 Flex – album k testu v Motomagazíne 5/19

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri