Connect with us

Testy a recenzie

Šport & elegancia – test Suzuki BURGMAN 400 ABS

Publikovaný

on

Historicky jeden z najobľúbenejších veľkoobjemových skútrov v Európe – Suzuki Burgman 400 sa pre rok 2017 dočkal ďalšej zásadnej modifikácie. Jeho zrod sa datuje rokom 1999 a ja sedím na tretej generácii tohto skútra. Veľmi som sa na test tešil, pretože som obe predchádzajúce generácie vlastnil a už v tej dobe som hľadal rodinný skúter pre celú rodinu – dcéru, manželku a aj seba a voľba padla na Burgman 400. Tento posledný je štíhlejší, športový, rýchly, pohodlný a obratný.  


To najlepšie si Burgman uchoval

Tento revolucionár sa pred 20-timi rokmi stal bestsellerom pretože, už to nebol len dobrý skútrik do mesta, ale i na turistiku a bežne ho dodnes stretnete na hocktorom alpskom pase. Jeho sila spočívala vo veľkorysosti priestoru pre posádku, veľkom úložnom priestore pod masívnym sedadlom, veľkorozmerovou schránkou pred kolenami jazdca, vynikajúcim podvozkom, akčným jednovalcom a kvalitným závetrím pre posádku. A nielen to, kvalitám zodpovedal i výborný podvozok, brzdy a samozrejme geometria. Ako sa objavil na trhu, konkurencia spozornela a pustila sa do tejto triedy, avšak Burgman si svoje geniálne meno drží dodnes.    


Tretia generácia je najštíhlejšia

Zatiaľ čo tento model sa rozmerovo priblížil viac k 1. generácii Burgmana, 2. generácia (od r. 2007) bola naopak ďaleko masívnejšia (62 l priestor pod sedadlom, najväčší v triede), obrovské sedadlo pre posádku a predovšetkým mala väčšie predné plexi, dvojitú schránku pred kolenami, ktorú zakrývalo jedno veko. Niečo za niečo a na športovejší dizajn doplatil podsedlový priestor aktuálneho modelu, ktorý má iba 42 litrov a vojdú tu síce dve prilby, ale nie integrálne a to dosť natesno. Pôvodná verzia najskôr nemala ABS a plošiny pre nohy posádky boli prepojené. Aktuálny model je od predchádzajúceho kratší, užší, nižší, celkovo teda štíhlejší a zároveň opticky i technicky športovejší a v praxi obratnejší. Plošiny pre nohy má len jazdec, spolujazdec má bezpečnejšie – oceľové, výklopné stúpačky. Schránka pred kolenami sa rozdelila na dve (3,5 a 2,8 l) a teda sú tu i dve vertikálne veká a v skrinke je i 12V zásuvka. Medzi nimi nájdete ovládač ručnej brzdy. Možno neuveríte, ale výkon i pre nezmenenom vŕtaní išiel dolu (Z 34 k / 7 300 ot./minna 31 k / 6 300 ot./min.) pri nezmenenom krútiacom momente 36 Nm, ale pri iných otáčkach, začo samozrejme môže emisná norma. Cena šla hore (M 2009 – 6 390 Eur) a dnes stojí 6 990 Eur. Zatiaľ čo pôvodná verzia mala vpredu 14“ ráf kolesa, aktuálny model dostal dopredu 15“, pričom zadok ostal zachovaný, tak ako i rozmery všetkých troch brzdných kotúčov, pretože žiaden z Burgmanov 400 nemá problém siahnuť na rýchlosť 145 km/h. Zaujímavosťou je, že sa dosť zmenila výška sedadla zo 710 na 755 mm, čo nepovažujem za bezcenný údaj, pretože tých 45 mm nižšie postavy pocítia a nezmenila sa ani svetlá výška 125 mm. Aj 13,5 litrová nádrž ostala zachovaná a môj posledný Burgman išiel na spotrebu 3,7 l / 100 km.    


Moderný, športový, zvonku i zvnútra

Možno sa to na prvý pohľad nezdá, ale aktuálny model si ponechal množstvo dizajnových nadväzností na predchodcu a samozrejme nie len v dizajne, ale predovšetkým v kvalitnom podvozku a akčnosti motora. Má byť súčasťou tak pulzujúcej mestskej premávky, ako elegánom do práce, či turistom na víkend. Najnovší Burgman využíva na oboch svetelných rampách, teda vpredu i vzadu LED technológiu, čo skúter po všetkých stránkach vykrášlilo. Aby oslovil mladú generáciu užívateľov, dizajnom sa naladil na šport práve touto farebnou kombináciou, a to sa prejavilo na „okruhovej“ farbe diskov, či detailoch, akým je aj červený lem sedadla. Inak je v predaji v troch farebných vyhotoveniach – biely, šedý a tento tmavý. Zásadne sa zmenila veľkosť čelného štítu pri pohľade do kokpitu i prístrojový panel, kde ubudli dva menšie analógové ukazovatele stavu paliva a teploty motora. Tie sa presunuli na digitálny displej v strede. Burgman si ale zachoval dva analógové ukazovatele s červenými ručičkami – rýchlosť a otáčkomer. A aby som nezabudol, kľúč spínacej skrinky využíva SAIS systém, čo je imobilizér a navyše tradične využíva – otočnú krytku spínacej skrinky.    


Akčný a presný

Burgman bol akčný vždy, tento nový má vylepšený airbox a tak jazdec získava vyšší krútiaci moment v nízkych a stredných otáčkach, pričom ECO kontrolka počas jazdy vám signalizuje ekologickú jazdu. Nájdete tu systém ISC, ktorý optimalizuje otáčky motora na voľnobehu. Rám je z nových trubiek väčšieho, ale tenšieho priemeru, čo garantuje vyššiu tuhosť a tým zlepšuje jazdné vlastnosti v kritických situáciách. Zadný tlmič je centrálny a poskytuje 7 stupňov nastavenia predpätia pružiny.Stredový tunel pri nasadaní treba ako vždy, vysoko prekročiť, skrýva sa tu nádrž, ktorá spolu s uložením motora prispieva k nízkemu ťažisku stroja. Zatiaľ čo pohľad zvonku evokuje celkovú štíhlosť, po nasadnutí je ju i cítiť. Skúter je v „páse“ aj skutočne štíhly a zároveň si zachováva líniu športu previazanú s eleganciou. Manipulácia na mieste je výborná a jeho obratnosť pocítite už pri prvých metroch. Vyváženosť podvozku je v ruka v ruke s bezpečným pocitom jazdy i v ostrých zákrutách a pri pomalej rýchlosti. To nižšie a užšie plexi vylepšuje výhľad a zároveň je to rozmerový kompromis aj na ochranu posádky. Pohodlie majú obaja pasažieri, s tým, že spolujazdec vie využiť masívne bočné madlá a pevne nohy zaprieť do oceľových stúpačiek. Zrýchlenie skútra je perfektné, nesklame vás ani pri štarte na križovatke, ani za rozbehom za tabuľou obce. Aj tento motor vám poskytne maximálku niečo cez 140 km/h. Motor má optimálne naladený výkon s krútiacim momentom a tak sa ladne dostáva z jednej pasáže práce do druhej. Brzdy podporované s ABS sú evidentne presnejšie a akčnejšie ako mal predchádzajúci model a obutie ma podržalo i na bielych zebrách. Možno by som uvítal dlhšie tyčinky zrkadiel pre lepší výhľad dozadu.  


 Finále?

Pri prvom pohľade som bol prekvapený s menšími rozmermi, ktoré ale celkovo viedli k pozitívnejšiemu ovládaniu a manévrovateľnosti tak na mieste, či počas jazdy. Táto technika je nastavená tak, že vám okamžite padne do ruky i ergonomickým trojuholníkom a netreba žiadne dlhodobé návyky na jeho riadenie. Akčný a zároveň úsporný motor vás prepraví na jednu nádrž aj na +300 km. Väčšie koleso vpredu mu len prospelo k presnejšiemu a istejšiemu zatáčaniu, trošku sklamaním je menší úložný priestor pod sedadlom, ale zato je Burgman v zadných partiách viac sexi. Myslím, že v oblasti štíhlosti bolo rozhodnutie Suzuki správne, pretože v ponuke majú aj veľkého „luxusmana“ Burgman 650. Rodina Burgman má dnes generáciu 125, 200, 400 a 650 ccm. Ak sa preň rozhodnete, a neskôr dospejete k veľkej motorke, Burgman predáte ľahko a vždy. Potreba zadného kufra bude druhým krokom po kúpe skútra a pochybujem, že vám ešte na doladenie vytiahne ďalšie eurá z vrecka. Ak ste vyšší budete potrebovať prídavný deflektor na vrchu plexi a to je všetko.    


Suzuki BURGMAN 400 ABS

Cena: 6 990 Eur (v r. 2018)

Motor: 400 ccm, 4 ventily, DOHC, R1

Výkon: 31 k pri 6 300 ot./min.

Krút. moment: 36 Nm pri 4 800 ot./min.

Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT

Rozmery (D x Š x V): 2 235 x 765 x 1 350 mm

Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok

Prevádzková / celková hmotnosť: 215 / 415 kg

Rázvor: 1 580 mm  

Výška sedla: 755 mm

Objem pal. nádrže: 13,5 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 15, vzadu: 150/70 – 13

Max. rýchlosť: 140 km/h  


Motocykel na test zapožičal: Suzuki Slovensko, o. z., Bratislava  


Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 9 / 2018

Text: Vlado Brniak, foto: autor a Miro Tamáši

Suzuki Burgman 400 ABS – album k testu v Motomagazíne č.: 9/18

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri