Historicky jeden
z najobľúbenejších veľkoobjemových skútrov v Európe – Suzuki Burgman
400 sa pre rok 2017 dočkal ďalšej zásadnej modifikácie. Jeho zrod sa datuje
rokom 1999 a
ja sedím na tretej generácii tohto skútra. Veľmi som sa na test tešil, pretože
som obe predchádzajúce generácie vlastnil a už v tej dobe som hľadal
rodinný skúter pre celú rodinu – dcéru, manželku a aj seba a voľba padla na
Burgman 400. Tento posledný je štíhlejší, športový, rýchly, pohodlný
a obratný.
To najlepšie si Burgman uchoval
Tento
revolucionár sa pred 20-timi rokmi stal bestsellerom pretože, už to nebol len
dobrý skútrik do mesta, ale i na turistiku a bežne ho dodnes
stretnete na hocktorom alpskom pase. Jeho sila spočívala vo veľkorysosti
priestoru pre posádku, veľkom úložnom priestore pod masívnym sedadlom,
veľkorozmerovou schránkou pred kolenami jazdca, vynikajúcim podvozkom, akčným
jednovalcom a kvalitným závetrím pre posádku. A nielen to, kvalitám
zodpovedal i výborný podvozok, brzdy a samozrejme geometria. Ako sa
objavil na trhu, konkurencia spozornela a pustila sa do tejto triedy,
avšak Burgman si svoje geniálne meno drží dodnes.
Tretia generácia je najštíhlejšia
Zatiaľ čo tento
model sa rozmerovo priblížil viac k 1. generácii Burgmana, 2. generácia (od r. 2007) bola naopak ďaleko
masívnejšia (62 l
priestor pod sedadlom, najväčší v triede), obrovské sedadlo pre posádku a predovšetkým
mala väčšie predné plexi, dvojitú schránku pred kolenami, ktorú zakrývalo jedno
veko. Niečo za niečo a na športovejší dizajn doplatil podsedlový priestor
aktuálneho modelu, ktorý má iba 42 litrov a vojdú tu síce dve prilby, ale
nie integrálne a to dosť natesno. Pôvodná verzia najskôr nemala ABS a plošiny pre nohy posádky boli
prepojené. Aktuálny model je od predchádzajúceho kratší, užší, nižší, celkovo
teda štíhlejší a zároveň opticky i technicky športovejší a v praxi
obratnejší. Plošiny pre nohy má len jazdec, spolujazdec má bezpečnejšie – oceľové,
výklopné stúpačky. Schránka pred kolenami sa rozdelila na dve (3,5 a 2,8
l) a teda sú tu i dve vertikálne veká a v skrinke je
i 12V zásuvka. Medzi nimi nájdete ovládač ručnej brzdy. Možno neuveríte,
ale výkon i pre nezmenenom vŕtaní išiel dolu (Z 34 k / 7 300 ot./minna 31 k / 6 300 ot./min.) pri nezmenenom
krútiacom momente 36 Nm, ale pri iných otáčkach, začo samozrejme môže emisná
norma. Cena šla hore (M 2009 – 6 390 Eur) a dnes stojí 6 990 Eur.
Zatiaľ čo pôvodná verzia mala vpredu 14“ ráf kolesa, aktuálny model dostal
dopredu 15“, pričom zadok ostal zachovaný, tak ako i rozmery všetkých
troch brzdných kotúčov, pretože žiaden z Burgmanov 400 nemá problém
siahnuť na rýchlosť 145
km/h. Zaujímavosťou
je, že sa dosť zmenila výška sedadla zo 710 na 755 mm, čo nepovažujem za
bezcenný údaj, pretože tých 45
mm nižšie postavy pocítia a nezmenila sa ani svetlá
výška 125 mm.
Aj 13,5 litrová nádrž ostala zachovaná a môj posledný Burgman išiel na spotrebu 3,7 l / 100 km.
Moderný, športový, zvonku i zvnútra
Možno sa to na
prvý pohľad nezdá, ale aktuálny model si ponechal množstvo dizajnových
nadväzností na predchodcu a samozrejme nie len v dizajne, ale
predovšetkým v kvalitnom podvozku a akčnosti motora. Má byť súčasťou
tak pulzujúcej mestskej premávky, ako elegánom do práce, či turistom na víkend.
Najnovší Burgman využíva na oboch svetelných rampách, teda vpredu i vzadu
LED technológiu, čo skúter po všetkých stránkach vykrášlilo. Aby oslovil mladú
generáciu užívateľov, dizajnom sa naladil na šport práve touto farebnou
kombináciou, a to sa prejavilo na „okruhovej“ farbe diskov, či detailoch,
akým je aj červený lem sedadla. Inak je v predaji v troch farebných
vyhotoveniach – biely, šedý a tento tmavý. Zásadne sa zmenila veľkosť čelného
štítu pri pohľade do kokpitu i prístrojový panel, kde ubudli dva menšie
analógové ukazovatele stavu paliva a teploty motora. Tie sa presunuli na
digitálny displej v strede. Burgman si ale zachoval dva analógové
ukazovatele s červenými ručičkami – rýchlosť a otáčkomer. A aby
som nezabudol, kľúč spínacej skrinky využíva SAIS systém, čo je imobilizér
a navyše tradične využíva – otočnú krytku spínacej skrinky.
Akčný a presný
Burgman bol akčný
vždy, tento nový má vylepšený airbox a tak jazdec získava vyšší krútiaci
moment v nízkych a stredných otáčkach, pričom ECO kontrolka počas jazdy
vám signalizuje ekologickú jazdu. Nájdete tu systém ISC, ktorý optimalizuje
otáčky motora na voľnobehu. Rám je z nových trubiek väčšieho, ale tenšieho
priemeru, čo garantuje vyššiu tuhosť a tým zlepšuje jazdné vlastnosti
v kritických situáciách. Zadný tlmič je centrálny a poskytuje 7
stupňov nastavenia predpätia pružiny.Stredový
tunel pri nasadaní treba ako vždy, vysoko prekročiť, skrýva sa tu nádrž, ktorá
spolu s uložením motora prispieva k nízkemu ťažisku stroja. Zatiaľ čo
pohľad zvonku evokuje celkovú štíhlosť, po nasadnutí je ju i cítiť. Skúter
je v „páse“ aj skutočne štíhly a zároveň si zachováva líniu športu
previazanú s eleganciou. Manipulácia na mieste je výborná a jeho
obratnosť pocítite už pri prvých metroch. Vyváženosť podvozku je v ruka
v ruke s bezpečným pocitom jazdy i v ostrých zákrutách a
pri pomalej rýchlosti. To nižšie a užšie plexi vylepšuje výhľad
a zároveň je to rozmerový kompromis aj na ochranu posádky. Pohodlie majú
obaja pasažieri, s tým, že spolujazdec vie využiť masívne bočné madlá
a pevne nohy zaprieť do oceľových stúpačiek. Zrýchlenie skútra je
perfektné, nesklame vás ani pri štarte na križovatke, ani za rozbehom za
tabuľou obce. Aj tento motor vám poskytne maximálku niečo cez 140 km/h. Motor má
optimálne naladený výkon s krútiacim momentom a tak sa ladne dostáva
z jednej pasáže práce do druhej. Brzdy podporované s ABS sú evidentne
presnejšie a akčnejšie ako mal predchádzajúci model a obutie ma
podržalo i na bielych zebrách. Možno by som uvítal dlhšie tyčinky zrkadiel
pre lepší výhľad dozadu.
Finále?
Pri prvom pohľade
som bol prekvapený s menšími rozmermi, ktoré ale celkovo viedli
k pozitívnejšiemu ovládaniu a manévrovateľnosti tak na mieste, či
počas jazdy. Táto technika je nastavená tak, že vám okamžite padne do ruky
i ergonomickým trojuholníkom a netreba žiadne dlhodobé návyky na jeho
riadenie. Akčný a zároveň úsporný motor vás prepraví na jednu nádrž aj na
+300 km.
Väčšie koleso vpredu mu len prospelo k presnejšiemu a istejšiemu
zatáčaniu, trošku sklamaním je menší úložný priestor pod sedadlom, ale zato je
Burgman v zadných partiách viac sexi. Myslím, že v oblasti štíhlosti
bolo rozhodnutie Suzuki správne, pretože v ponuke majú aj veľkého „luxusmana“
Burgman 650. Rodina Burgman má dnes generáciu 125, 200, 400 a 650 ccm. Ak
sa preň rozhodnete, a neskôr dospejete k veľkej motorke, Burgman predáte ľahko a vždy. Potreba
zadného kufra bude druhým krokom po kúpe skútra a pochybujem, že vám ešte
na doladenie vytiahne ďalšie eurá z vrecka. Ak ste vyšší budete potrebovať
prídavný deflektor na vrchu plexi a to je všetko.
Suzuki BURGMAN 400 ABS
Cena: 6 990 Eur (v r. 2018)
Motor: 400 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 31 k pri 6 300 ot./min.
Krút. moment: 36 Nm pri 4 800 ot./min.
Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT
Rozmery (D x Š x V): 2 235 x 765 x 1 350 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Prevádzková / celková hmotnosť: 215 / 415 kg
Rázvor: 1 580 mm
Výška sedla: 755 mm
Objem pal. nádrže: 13,5
l
Pneu: vpredu: 120/70 – 15, vzadu:
150/70 – 13
Max. rýchlosť: 140
km/h
Motocykel na test
zapožičal: Suzuki Slovensko, o. z.,
Bratislava
Test bol uverejnený v časopise Motomagazin
9 / 2018
Text: Vlado Brniak, foto: autor a
Miro Tamáši
Suzuki Burgman 400 ABS – album k testu v Motomagazíne č.: 9/18
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.