Connect with us

Testy a recenzie

Okruhová hviezda – Test Yamaha YZF-R6

Publikovaný

on

Ak by ste sa náhodou pozreli na ľubovoľnú štartovú listinu pretekov triedy Superstock 600 alebo Supersport, tak s najväčšou pravdepodobnosťou by tam dominoval len jeden model s označením YZF-R6. Nemusíte sa obávať, nejde o preklep ani o náhodu, Yamaha YZF-R6 je jednoducho okruhovou hviezdou.

Testovať túto 600-vku pre nás vždy predstavuje poriadny adrenalínový zážitok, ktorý potom ešte nejaký čas rezonuje v pamäti, a tento rok, nebol výnimkou, R6-ka ako vždy nesklamala a „vodičáky“ hneď niekoľkých členov redakcie boli neustále v ohrození. Superšportové 600-vky svojím ľahkým ovládaním a vysokým výkonom v maximálnych otáčkach dokážu byť neuveriteľne rýchlymi a zábavnými motorkami a Yamaha v tomto smere doslova exceluje.

Prototyp modernej superšportovej 600-vky
Ťažko uveriť, že táto motorka má už päť rokov. Samozrejme, že za ten čas už prešla modernizačným cyklom (2008), no zmeny dizajnu boli len minimálne a vlastne stále máme pred sebou tú istú motorku, ktorá nás v roku 2006 doslova posadila na zadok. Pravdou je, že túto vlastnosť si zachovala do dnešných dní a medzi konkurenciou (bez rozdielu zdvihového objemu) by ste márne hľadali model, ktorý by bol agresívnejší, športovejší a na prvý pohľad dravší. Dizajn, konštrukcia motora a podvozku, to všetko bolo podriadené jedinému cieľu – športovej jazde. Pod kapotami sa ukrýva radový štvorvalec, ktorý svojím výkonom 129 k pri 14 500 ot./min. ešte stále patrí medzi najvýkonnejšie 600-vky na trhu. Naplno využiť tento výkonový potenciál vám pomôže všadeprítomná elektronika v podobe elektronicky riadenej škrtiacej klapky YCC-T a elektronicky riadenej premenlivej dĺžky sacích otvorov YCC-I. K tomu samozrejme treba pripočítať presne fungujúcu prevodovku doplnenú antihoppingovou spojkou. Motor je osadený v kompaktnom a tuhom podvozku, Ultrakrátky rázvor 1 380 mm je po Honde CBR600RR (1 375 mm) najkratší v triede a v podobnom duchu môžeme hovoriť o prevádzkovej hmotnosti 189 kg, vďaka čomu máte pod sebou jeden z najobratnejších športových motocyklov na trhu. Na oboch koncoch na vás čaká plne nastaviteľné pruženie s možnosťou individuálneho nastavenia útlmu pre vysokú aj pomalú rýchlosť. Nakoniec sú tu výkonné brzdy s radiálne uchytenými strmeňmi vpredu.

R6-tka a cesta
Po prečítaní predchádzajúcich riadkov môže niekto nadobudnúť dojem, že R6-ka na cestu ani nepatrí. Je pravda, že posledné roky sa niesli najmä v duchu rovnice: vyšší výkon + nižšia hmotnosť = lepší superšport, pričom sa možno trochu zabúdalo na praktické využitie týchto motoriek. To však nie je len problémom Yamahy, ale platí pre túto triedu vo všeobecnosti. Na druhej strane stále je to civilné náradie, ktoré dokáže byť rýchlym a zábavným spôsobom ako sa dostať z jedného bodu do druhého. Yamaha vám dá svoju okruhovú DNA pocítiť hneď po nasadnutí do sedla. Kompaktné rozmery motocykla nahrávajú skôr nižším postavám, no bez väčších problémov sa do sedla poskladajú aj vyšší jazdci. Predklon riadidiel je asi najšportovejší spomedzi japonskej štvorky. Stále to však nie je extrém a dá sa tu hovoriť o pohodlí aj na bežné cestovanie. Môže za to aj pohodlné sedlo, ktoré naopak patrí medzi najkomfortnejšie v tejto kategórii a dlhšie výlety zvládate bez väčších problémov. Tie však na rozdiel od obyčajných turistov nebudú len o kochaní sa okolitou prírodou. Radový štvorvalec je nadupaným športovcom, ktorý potrebuje vyššie otáčky a neustále vás nabáda potiahnuť za rukoväť o niečo viac. Posledná modernizácia z roku 2008 síce priniesla nárast výkonu v nízkych a stredných otáčkach, no svoju pravú tvár ukrýva motor až vo vyšších otáčkach. Presuny v bežnej premávke napriek tomu Yamaha zvláda v relatívnom pohodlí, motor dokáže zabrať už od nízkych otáčok a potiahne aj vyšší prevodový stupeň. Veľkú akceleráciu v tomto režime však nemôžete očakávať, pretože výkon odspodu narastá len pozvoľna. Po meste a okolí to možno stačí, ale kto by chcel jazdiť so supešportom na pol plynu? R6-ka teda určite nie, akurát to chce vymotať sa z hustej premávky, podradiť o dva stupne nižšie potiahnuť za plyn a výsledok sa hneď dostaví. V momente keď otáčky prekročia hranicu 8 000 ot., tak výkonová krivka naberie oveľa strmší priebeh a otáčky vystrelia smerom do maxima. Teraz je motorka vo svojom živle, no udržať rýchlosti v nejakých prepisových hladinách je už prakticky nemožné. Na druhej strane motorka reaguje presne a isto na každý podnet, ľahučké ovládanie vám dovolí položiť motorku do zákruty s milimetrovou presnosťou, a s rovnakou presnosťou istotou opíšete oblúk rýchlej zákruty. Naopak na rýchlej rovinke nepocítite ani náznak nervozity. Obratný a tuhý podvozok si poradí s väčšinou nerovností na ceste. Výkonné a citlivé brzdy sú pre potreby cesty viac ako postačujúce. 17-litrová nádrž ponúka na superšport celkom slušný dojazd +220 km, no veľa záleží od spôsobu jazdy a ak je otáčkomer stále blízko červeného poľa, tak je to pochopiteľne o niečo menej.

Na okruhu suverénna
Práve v prostredí uzavretého okruhu Yamaha dokazuje prečo je stálicou v najužšej špičke malých superšportov. Otáčky obľubujúci motor dopĺňa vynikajúci podvozok, ktorý prináša rýchle a presné ovládanie a výbornú stabilitu. Už sériové pruženie ponúka široké možnosti nastavenia a citlivého doladenia, ktoré je pre maximálne využitie okruhového potenciálu motorky dôležité. Kompaktné rozmery motorky dovoľujú ľahké a rýchle preklápanie do zákrut. Maximálny výkon sa nachádza v relatívne úzkom rozsahu otáčok (od 10 000 hore), no aj vďaka presne fungujúcej prevodovke nie je problém udržiavať motor v optimálnych otáčkach. K tomu samozrejme treba pripočítať vynikajúco spolupracujúcu antihoppingovú spojku, ktorá pomáha udržiavať zadné koleso v pokoji aj počas agresívneho podraďovania. Výkonné brzdy sú ľahko dávkovateľné a znesú porovnanie s tým najlepším čo táto trieda ponúka. Yamaha tak dokáže byť mimoriadne rýchla a efektívna. V mnohých prípadoch prekonáva aj ďaleko výkonnejšie litrové superšporty. Nemusí pritom ísť o výsledný čas na okruhu, aj keď najmä menej vyjazdení jazdci dokážu byť rýchlejší na menšej 600-vke ako na väčšom superšporte. R6-ka sa na okruhu správa s istotou a ľahkosťou, ktorá sa okamžite prenáša aj na jazdca, a to každý superšport nedokáže.

Verdikt
Yamaha YZF-R6 je motocyklom, ktorý právom dominuje na okruhoch a nebude ľahké ho tromfnúť. Okrem vynikajúceho základu, ktorý ponúka, je tu ešte množstvo osvedčených doplnkov, ktoré sa v posledných rokoch neustále zdokonaľovali a máte tak pred sebou superšport s ohromným okruhovým potenciálom. Na druhej strane R6-ka je v prvom rade motocyklom určeným do bežnej premávky, kde stále ponúka rýchle a zábavné zvezenie. Nie je to síce najvšestrannejší a najkomfortnejší superšport na trhu, no ak hľadáte trochu adrenalínového spestrenia, tak Yamaha YZF-R6 vám splní všetky vaše priania.

Yamaha YZF-R6

Cena: 12 790 Eur
Motor: 599 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 129 k pri 14 500 ot./min.
Krút. moment: 65,7 Nm pri 10 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 040x 705 x 1 100 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 189 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 380 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 17,3 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK


Text a foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2011 Janka

Okruhová hviezda – Test Yamaha YZF-R6

2 komentáre

1 komentár

  1. BLADE2

    12. októbra 2011 at 18:22

    Tak tak,mam ju doma cista porcia adrenalinu. 😁 👍

  2. dESmO

    19. októbra 2011 at 11:08

    Na oboch koncoch na vás čaká plne nastaviteľné pruženie s možnosťou individuálneho nastavenia útlmu pre vysokú aj pomalú rýchlosť.
    Tomuto celkom dobre nerozumiem. Má to byť preklad „low/high speed dumping“? Lebo vysvetliť to ako „útlm pre vysokú aj pomalú rýchlosť“ sa mi zdá byť dosť nepresný.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri