Connect with us

Testy a recenzie

PEKLO V SNEHU – Can-Am Maverick MAX X rs DPS

Publikovaný

on

PEKLO V SNEHU

  • Komfortné ovládania vďaka DPS
  • Nestratí výkon ani na pásoch
  • Nie je tak zložitý ako vyzerá
  • Obrovský rešpekt okolia
  • 4 bezpečné miesta


Po úspešnom letnom teste modelu Can-Am  Maverick X xc DPS, kedy sme boli fascinovaní prieraznosťou, odolnosťou a výdržou tohto extrémneho špeciálu sa zrazu ocitáme v horskom prostredí bielych športov a vychutnávame si extravagantnú jazdu s ojedinelým zjavením v našich končinách na štyroch kolesách (pardon pásoch). Tento exkluzívne vybavený štvormiestny model je väčším bratom Mavericka, nesie označenie  Can-Am  Maverick MAX  X rs DPS. Najdôležitejšia podstata rozdielu týchto dvoch modelov sa skrýva v skratke MAX, čo znamená, že pokiaľ Maverick  je dvojmiestny stroj, tak Maverick MAX odvezie dvojnásobne väčšiu posádku, teda štyroch plnohodnotných pasažierov plus batožinu.

Mimoriadna výbava testovacieho stroja
Model na obrázku je extrémne dovybavený a povedzme si, že je v „PLNKE“. Mimo základnej výbavy je na prvý pohľad dominantné pásové obutie –  Track Kit LT v najväčšom prevedení, čo je v tomto prípade aj najdrahšia časť výbavy a potom nasledujú ďalšie, a treba povedať, že počas zasneženej zimy i dôležité prvky. Tu sa radí celoplošná strecha so strešným oknom v zadnej časti, hliníkové pevné dvere kvôli zvýšenému bezpečiu posádky, predné delené ochranné plexi, zadné dvojdielne plexisklo, veľmi dôležitá strešná svetelná rampa, vysokovýkonný navijak, celkovo teda viac ako 20 doplnkov. Tým sa samozrejme zvyšuje aj cena stroja, ale máločo z doplnkov by som považoval za čistú frajerinu, všetko má zmysel a logiku a dokonca i ja by som ešte niektoré veci navrhol navyše.

V základe mierne zmeny
Základná výbava sa pri modeli MAX mení mierne okrem rozmerov. Stroj pribral na váhe 114 kg, sú tu použité tlmiče –  FOX Podium X Performance RC 2,5 HPG, pekne ukryté v odnímateľných látkových obaloch. Pruženie umožňuje nastavenie predpätia i útlmu. Mení sa samozrejme rázvor z 214 na 289 mm, a stroj je dlhší o 740 mm. To je to najzákladnejšie v rozdieloch oproti dvojmiestnemu bratovi. Samozrejmosťou sú špičkové technológie a tak jazdu i v tomto prípade uľahčujú vecičky, akými sú: iTC™ – inteligentný plyn, teda elektronická kontrola a regulácia vstrekovania a dávkovania paliva a konečný výsledok pocítite i v peňaženke vďaka úspornej prevádzke. Potom je tu DPS – dynamický posilňovač riadenia s módmi (Max-Midl-Min), ktorého neskutočné výhody sme našli aj pri jazde na snežných pásoch. Automatická uzávierka Visco-Lok QE – predného diferenciálu zasahuje v prípade podmienok, kedy stroj stráca dynamiku práva vďaka prešmyknutí predného kolesa, v našom prípade pásu. Funkcia Override – odblokovanie výkonu pre spätný chod je v snehovej kalamite vysoko potrebná a ľahko sa dostanete v prostredí s metrom snehu do situácie, kde ju budete potrebovať. V prípade poruchy plynového pedálu spustením tejto funkcie vás stroj so 40 %-ným výkonom dostane domov. Neodmysliteľný TTA – systém nezávislého zavesenia zadných kolies je garanciou priam luxusne pohodlnej jazdy v každom teréne. A nakoniec označenie X rs, je to vlastne spomínaný balíček výbavy a ako bonus vás vďaka dizajnu a grafike kapôt dostáva do skutočného pretekárskeho prostredia.

MAX na pásoch vyzerá šialene
Zatiaľ, čo na parkovisku na Donovaloch skúmame výbavu stroja, celé okolie skúma nás a sme nechtiac stredobodom pozornosti všetkého a všetkých dookola. Odstupujem teda od stroja a pohľad z odstupu šokuje i mňa. Zatiaľ čo bežný Maverick pôsobí športovo, ale zároveň kompaktne, takto vybavený MAX  je doslova šialenstvo, a čakal by som ho skôr na nejakej planéte ako prieskumné vozidlo z NASA. Autá na parkovisku vrátane SUV vedľa neho vyzerajú ako smiešne krabičky.  Vďaka pásom MAX zmenil nielen dĺžku, ale i výšku a šírku. Je to obor, ktorý vzbudzuje rešpekt i u nás. Otváram hliníkové dvere, ktoré nie sú na zámok, ale na mechanickú západku. Sedadlá sa dajú nastavovať podobne ako v aute, bezpečnostný samonavíjací, trojbodový pás musí byť zapnutý, inak motor nespolupracuje. Sneh na čelnom plexi musím dať dolu metličkou z auta, lebo stierače tu nie sú. Prudko sneží a tak strecha a plexi vpredu i vzadu majú svoje obrovské plus. I tak sa sneh dostáva bez problémov do kokpitu i na sedačky, …ale toto predsa nie je auto. Automat štandardne ponúka HI a LO, kde volím HI, mám zapnutý mód ECO a DPS na „MIN“. Prvá jazda sa koná po zasnežených tiahlych cestách. Snehu je dosť, autá tu používajú reťaze. Od trakčných  pásov som čakal ďaleko väčšie trasenie stroja na tomto tvrdom snehu, ale na moje prekvapenie by som tu nevylial ani čaj v pohári. Motor má výraznú zvukovú kulisu a dovolím si tvrdiť, že ešte výraznejšiu ako na malom Mavericku.  Pohodlie ako jazdec, a neskôr i ako spolujazdec vedľa i vzadu je na SSV viac ako výborné, pravdou ale je, že priestor vzadu je mierne tesnejší. Na všetkých pozíciách sedadiel sa cítim skutočne bezpečne a teším sa tomu, že všade dookola sú madlá pre čo najvyššiu bezpečnosť a pohodlie posádky.

Skoro 1 meter snehu
Po ceste vie jazdiť každý, treba ísť do terénu. Skoro dvojmetrové mantinely od cesty nemienim zdolávať. Menší,  metrový mantinel  MAX prechádza tak, akoby tam ani nebol a sme v teréne. Rôznorodý terén s hlbokým snehom je výzva. Mód ECO proste musím vymeniť za ŠPORT, pretože eco patrí na vyhliadkovú jazdu. Športový mód otvára silu motora, ktorá je tak potrebná pre obrovské pásy. Čím väčší sneh, tým väčší odpor pásy kladú a tým väčšia je náročnosť na prevodové ústrojenstvo. Rozbiť podvozok o skrytú skalu po snehom by nebol vôbec problém. Volant pri manévrovaní vyžaduje dosť mojej sily, tak DPS prepínam na mód „MAX“ a potom s volantom doslova točím skoro s jedným prstom. Pásy majú pri pomalom manévrovaní radi aspoň minimálny pohyb, na mieste im to trochu vadí. V pomalom móde prekonávam veľmi prudkú prekážku a dostal som sa do pozície, že som sa v kopci doslova zahrabal. Predĺžené zadné pásy ale mimoriadne stabilizujú MAX-a proti prevráteniu  dozadu. Prichádza niekoľko zákrut v náklone a keď pozerám ako sa kolega vedľa mňa kŕčovite drží madiel a čaká prevrátenie nabok, manéver zmiernim. Zvýšená svetlosť na pásoch má teda i negatíva, ktoré sa pocitovo na posádku prenesú v ostrých a rýchlych zákrutách, a ako vodič sa priznám, že som to presne takto cítil.

Rýchlo a zbesilo
Posilnený odvahou z letného testu prichádza na rad športová jazda. Motor má výkonu stále dosť, podvozok je v snežných podmienkach doslova predimenzovaný. Pásy mi ale nedovolia robiť to, čo alternatíva na kolesách. Rýchla jazda nikdy nebude taká, ako na kolesách a v tomto prostredí dovolí MAX-u doslova plávať po snehu, treba ale počítať s ďaleko väčším polomerom zákrut. Reakcia volantu na smer je mierne oneskorená, brzdenie je ale skvelé. Ak by ste sa chceli niekde predvádzať s týmto strojom, treba si to ísť nacvičiť niekde na veľkú lúku. Pokiaľ ste jazdec „kľudu“, tak nič neriešte , jazda je bezproblémová. Pokiaľ máte v krvi prísadu s menom „Šport“, tréning je k nezaplateniu. Vďaka pásom a tým zvýšenému nároku na prevodové ústrojenstvo je treba so strojom pracovať veľmi rozumne a obozretne. Nemusíte sa báť prudkého kopca, len si spočítajte, že plne naložený stroj posádkou a s týmto príslušenstvom môže presiahnuť tonu a toto je potom vec, ktorú len tak ľahko neprevrátite späť na pásy, alebo nevytiahnete z jarku. Do plusu hovorí fakt, že i tak ťažký stroj má obrovskú  schopnosť prejazdu terénom, kde by ste inak možno ani nerozmýšľali ísť. Pásy sú samé od seba odpružené a keď k tomu pridáte priženie stroja, tak prejazd menšou skrytou prekážkou možno ani nezistíte. Trubková ochrana podvozku, zamedzí náhodnému poškodeniu zospodu, oceľový rám ochráni posádku a krytie tlmiče zabalené v ochranných plášťoch zasa zabezpečia ich správnu činnosť. I napriek mínusovým teplotám a ľadovému snehu nič na stroji nevytuhlo a motor a ústrojenstvo sa správa tak, akoby zimu ani nevnímalo ako prekážku. Pásy a ich ústrojenstvo sú prakticky samočistiace, keď som vyšiel zo snehu na tvrdý sneh, na parkovisko stroj prišiel skoro čistý. 

Resumé
S MAX-om si kupujete obrovské množstvo špičkových technológii, ktoré z neho robia ľahko ovládateľnú hračku, či dômyselne pracujúce náradie.  Kupujete si aj najvyššie možnú dosiahnuteľnú mieru pohodlia a bezpečnosti zároveň. V žiadnom prípade to nie je stroj iba na zábavu, ale umné zariadenie na prepravu osôb a nákladu v tých najextrémnejších podmienkach, vy si len vyberte aké a kde. Ako snáď jediné mínus môže byť cena, ktorá začína niekde od 22 000 Eur bez doplnkov, ale inak nájsť tu chybičku dá námahu. Ak sa pre tento stroj rozhodnete, jeho možnosti ďaleko presahujú čisto zábavnú činnosť, a nájde si obrovský rádius využitia, pokiaľ pracujete v ťažko dostupnom prostredí. V skratke extrémny stroj patrí do extrémnych podmienok.

Can-Am  Maverick MAX X rs DPS
Cena od: 22 200 Eur s DPH
Motor: 976 ccm, 8 ventilov, SOHC, V2
Výkon : 101 k
Prevodovka: CVT + spiatočka
Rozmery (D x Š x V): 3 760  x 1 626 x 1 980 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 701 kg (suchá)
Rázvor / svetlá výška: 2 141 / 317 mm.
Objem pal. nádrže: 37,8 l
Pneu: vpredu: 27×9 – 12 /, vzadu: 27×11 – 12

Stroj na test zapožičal: Výhradný dovozca produktov zn. BRP pre SR: Imidjex s.r.o. Bratislava
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši
Test Can-Am Maverick MAX X rs DPS
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015.

Can-Am Maverick MAX X rs DPS – Album k testu, Motomagazín 3/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri