Connect with us

Testy a recenzie

Výnimočná dvojka – test BMW K 1600 GT vs Yamaha FJR1300AS

Publikovaný

on

Výnimočná dvojka

Test BMW K 1600 GT vs Yamaha FJR1300AS


Svet rýchlej a luxusnej turistiky v súčasnosti ponúka niekoľko výnimočných strojov, ktoré urobia z dovolenky na dvoch kolesách naozaj jedinečný zážitok. Nám sa podarilo dať dohromady dvoch zástupcov tejto triedy a v jednom rohu ringu stál mohutný šesťvalec z dielne BMW a na opačnej strane sa ocitol obratný štvorvalec Yamaha, ktorý okrem iného ukrýval poloautomatickú prevodovku. V oboch prípadoch ponúkali maximum výbavy, výškovo nastaviteľným sedlom počnúc a elektronicky nastaviteľným pružením končiac. V čom sú teda odlišné?

Starí známi
Okrem toho, že oba modely sa na nejaký čas ocitli pokope v našej redakčnej garáži, tak v oboch prípadoch sa jedná o motorky, na ktorých sme mali možnosť najazdiť celkom slušné dávky kilometrov a Yamaha bola dokonca v minulej sezóne našim dlhodobým testovacím motocyklom, takže zoznamovanie prebehlo rýchlo.

BMW K 1600 GT
Služobne mladší model pred štyrmi rokmi v ponuke nahradil model K 1300 GT a je nový úplne od základu. Dominantou je zamatovo hladký radový šesť valec, ktorý je mnohými považovaný za momentálne najlepší motor na trhu. Rovnako prepracovaný je aj podvozok, ktorého základom je dvojitý chrbticový rám pozváraný z hliníkovej zliatiny. Väčšie rozmery prinášajú nadštandardný komfort, no vďaka vynikajúcemu podvozku a optimálne rozloženému ťažisku sa ovláda s neuveriteľnou ľahkosťou. Motocykel ukrýva množstvo inovatívnej techniky a elektronických vymožeností, akými sú napríklad svetlomety natáčajúce sa v smere jazdy, ktoré sa len teraz pomaly začínajú objavovať u konkurencie. Netreba zabúdať na vysokú úroveň dielenského spracovania a množstvo luxusných detailov, ktoré robia jazdu s týmto motocyklom tak príjemnou. Zároveň nechýbajú inovácie a najnovšia generácia tohto modelu je okrem iného vybavená elektronickým asistentom rozbehu do kopca alebo bezkľúčovým systémom štartovania. Daňou za luxus je vyššia cenovka, ktorá s výberom množstva doplnkov rýchlo narastá smerom nahor.

Yamaha FJR1300AS
Japonci podrobili svojho športového turistu výrazným inováciám pred dvomi rokmi a populárna FJR-a sa posunula o hodný kus vpred. Yamaha prišla s elektronickou ofenzívou a na motorke sa objavil napríklad tempomat, meniteľné výkonové mapy alebo systém trakčnej kontroly. Vrcholná verzia AS je vybavená elektronickým systémom nastavenia pruženia. Základným stavebným kameňom je radový štvorvalec, ktorý je trochu prekvapivo vybavený len 5-stupňovou prevodovkou, no výborne vyladený motor si s tým hravo poradí. Tuhý podvozok Yamahy si zachováva kompaktnosť športovca a tento športový duch vás bude sprevádzať aj počas jazdy, čo patrí medzi najlepšie vlastnosti tohto motocykla. Špecialitou testovaného modelu bola poloautomatická prevodovka, ktorá sa dala ovládať buď klasickou nožnou radiacou pákou  alebo dvojicou tlačidiel na riadidlách.

V garáži
Keď stoja obe motorky vedľa seba, tak na jednej strane vynikne mohutnosť bavoráka a naopak na druhej kompaktnosť Yamahy. Obe motorky po stránke dizajnu ponúkajú súčasnú modernu a určite spĺňajú predstavu o prémiovom turistovi. Na bavorákovi dominujú skôr oblé línie a Yamaha vsadila naopak na ostré hrany a linky. Dizajn BMW je dokonale uhladený, plasty na seba plynulo nadväzujú a dokonca aj postranné kufre sú aerodynamicky optimalizované. Celá motorka pôsobí nadčasovo, všetko má svoje miesto a je evidentné, že dizajn bude aktuálny ešte aj o pár rokov. Yamaha na prvý pohľad pôsobí agresívnejším a drzejším dojmom, no je to len zdanie a komfort je aj tu prvoradý. Pracovisko jazdca je v oboch prípadoch priam nabite informáciami a jazdec sa musí chvíľu orientovať, kým je v sedle doma. BMW v tomto smere určite patrí medzi lídrov, všetky potrebné informácie sú prehľadne zobrazené na farebnom TFT displeji a jazdec na listovanie jednotlivými funkciami používa otočnú hlavicu umiestenú na ľavej rukoväti, ktoré  len minimálne odvádza pozornosť jazdca počas jazdy. Na druhej strane Yamaha vsadila skôr na tradíciu a trojica displejov zobrazuje všetko potrebné. Väčšina údajov palubného počítača je sústredená na pravej obrazovke a jednotlivé funkcie sa ovládajú tlačidlami na ľavej rukoväti. Mimochodom palec a ukazovák ľavej ruky dostane na Yamahe celkom zabrať. Úložné priestory na BMW sú dostatočne veľké a dobre premyslené. Všetky zámky sa dajú ovládať centrálnym uzamykaním na diaľkovom ovládači, čo je nesporná výhoda. Yamaha na tom rovnako nie je zle, aj keď má len jednu uzamykateľnú skrinku na prístrojovke, no je dostatočne hlboká a vojdú tam kompletné doklady a aj mobilný telefón. Za menšie mínus naopak považujem umiestnenie 12V zásuvky, ktorá sa nachádza práve v tejto skrinke.

Na diaľnici
Cestovateľské chúťky sú na oboch motocykloch maximálne a obaja dokážu hltať denne stovky kilometrov. BMW ma v tomto prostredí tromf, ktorý sa len ťažko dá prekonať. Radový šesťvalec ohromuje svojou pružnosťou a výkonom. Zrýchlenie je aj na 6-prevodovom stupni okamžité a za chrbtom nechávate aj tých najväčších nedočkavcov. Okrem toho zvukový prejav motora je jedinečný. Naviac výborne tu funguje tempomat a na zrýchlenie stačí len podržať tlačidlo na riadidlách a motor rýchlo zrýchľuje. Jazdec pritom sedí v absolútnom komforte, výšku štítu nastavuje elektronicky podľa potrieb. Na počúvanie zabudovaného rádia pri diaľničnej 130-ke to už možno nie je, ale pohodlie je vynikajúce. Naviac spotreba paliva sa drží pod hranicou 6 litrov, čo je na parametre motora vynikajúci údaj.
Kompaktnejšia Yamaha v porovnaní s bavorákom príjemne prekvapí svojím komfortom a jazdec spolu so spolujazdcom tu nájdu plnohodnotné pohodlie na diaľkové cestovanie. Naviac kapoty výborne chránia pred nepriazňou počasia a ani menší dážď nemusí byť dôvodom na vyťahovanie nepremokov. Motor sa správa ako turbína a tlačí vás neustále dopredu, pravdou však je, že pružnosť bavoráka nedosahoval. Na druhej strane máločo na ceste bude 6-valcu dôstojným súperom. Napriek tomu v drvivej väčšine situácii dokážete s Yamahou bez väčšej námahy udržať BMW na dohľad, chce to len trochu aktívnejší prístup a častejšie radiť. 5-stupňový poloautomat je rozhodne prínosom z pohľadu komfortu, aj keď okrem absencie spojky neponúka extra výhody. Naviac vôbec mi neprekážal fakt, že prevodovka má len 5-stupňov, priemerná spotreba dokázala aj pri diaľničnom tempe klesnúť hlboko pod 6 l/100km a to je výborný údaj.

V horských pasoch
Papierovo to nejako nesedelo,  +330 kg vážiaca motorka s rázvorom 1 680 mm a riadidlami pretiahnutými dozadu predsa nemôže byť v horských sedlách zábavná. BMW však dokázalo opak, stačilo tlačidlom upraviť tuhosť pruženia a koráb sa aj v tesných vracákoch  správal isto a suverénne, pričom rovinky doslova hltal s intenzitou superšportu. Chcelo to však trochu cviku. Plynová rukoväť je ovládaná elektronicky a v nízkych otáčkach je trochu citlivá, čo vyžaduje zo strany jazdca jemnejší prístup v opačnom prípade to trochu „cukne“ pri prudšom pridaní. Podvozok je skvelý brzdy nevynímajúc, no predná vidlica Telelever neprenáša k jazdcovi prakticky žiadnu spätnú väzbu a ťažko odhadnúť kedy sa blížite k limitom podvozku. Na druhej strane limity podvozku BMW sú vzhľadom na rozmery posunuté poriadne vysoko a ak je v sedle správny „pilot“, tak dokáže potrápiť jazdcov aj na oveľa ľahších a obratnejších motorkách Yamahu FJR nevynímajúc. Yamaha s príchodom kľukatých úsekov rázom ožíva a nezaprie v sebe pôvod športovca. V porovnaní s BMW je podvozok hravejší a obratnejší, pričom nechýba spätná väzba. Tuhosť podvozku sa aj v tomto prípade dá nastaviť tlačidlom na riadidlách a môžete vyraziť. Motor sa ochotne nechá vytáčať do otáčok a zrazu zistíte že, s plne naloženou motorkou sa naháňate s partiou na superšportoch.  Podobne ako na bavoráku, aj Yamaha ponúka výborne fungujúci systém ABS a systém trakčnej kontroly, vďaka čomu máte stále „zadné vrátka“ v prípade, že sa necháte príliš uniesť. Na druhej strane ani Yamaha so svojimi +290 kg nie je ľahkým superšportom a rovnako pri jazde vyžaduje dostatok skúseností  a chladnú hlavu, no v sedle si užijete kopec  zábavy.

Kto má teda navrch?
BMW K 1600 GT potvrdilo, že momentálne je asi to najlepšie, čo na trhu luxusných športových turistov nájdete. Úžasný cestovateľ, ktorý prakticky nemá slabé miesto sa opiera o výnimočný 6-valec a top techniku, ktorú bavorská značka momentálne ponúka. Musíte však byť pripravení na vyššiu cenovku, ktorá sa s príplatkovou výbavou môže vyšplhať naozaj do poriadnych výšok.
Yamaha FJR1300AS je rovnako vynikajúcim turistom, ktorý v tomto teste obstál so cťou. Napriek tomu, že v drvivej väčšine situácii mal bavorák navrch, tak nikdy to nebolo s veľkým rozdielom a Yamaha dokázala držať so 6-valcom krok. V prípade, že radi brúsite stúpačky cestou na vrcholy alpských sediel, tak Yamaha dokáže byť dokonca zábavnejším motocyklom ako BMW, ktoré je v tomto smere trochu chladné a všetko robí doslova s chirurgickou presnosťou. Potom je tu cena, ktorá v porovnaní s BMW vôbec nevyzerá zle. Našim tajným typom je základná verzia FJR1300A, ktorá sa dá kúpiť v akciovej cene už za 15 990 Eur.

BMW K 1600 GT
Cena: od 21 300 Eur
Motor: 1 649 ccm, 24 ventilov, DOHC, R6
Výkon: 160,5 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 175 Nm pri 5 250 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 324 x 1 000 x 1 440 / 2 489 x 1 100 x 1 465 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 332 / 348 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 680 mm
Výška sedla: 810 – 830 / 750 mm
Objem pal. nádrže: 24 / 26,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia, Bratislava

Yamaha FJR1300AS
Cena: 18 990 Eur
Motor: 1 298 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 146 k pri 8 000 ot./min.
Krút. moment: 138 Nm pri 7 000 ot./min.
Prevodovka: 5-st. / 5-st. autmat., kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 230 x 750 x 1 455 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 289 / 292 / 296 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 545 mm
Výška sedla: 805 – 825 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ/SK

Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 3/2015. 
Text: Miro Tamáši, foto: autor a Vlado Brniak

BMW K 1600 GT vs Yamaha FJR1300AS – Album k testu, Motomagazín 3/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri