Connect with us

Testy a recenzie

Sexi Španielka – Test Gas Gas EC 450 F Racing 2014

Publikovaný

on

Test Gas Gas EC 450 F Racing 2014


Každá horúca Španielka by mala byť nekonečne krásna, poriadne divoká, jedinečná a plná vášne… Priznám sa, že motorky značky Gas Gas nebývajú častým zjavom v našej redakčnej garáži a asi aj preto som možno trochu podľahol romantickým úvahám o motorkách tejto značky, no po niekoľkých dňoch strávených v sedle súťažného modelu EC 450 F Racing môžem povedať, že som podľahol čaru tejto sexi Španielky a vedel by som si predstaviť vzájomné spolužitie.

Tradičný výrobca
Niekto sa pri slovnom spojení, Španielsko a výroba motocyklov možno pozastaví nad takouto na prvý pohľad netradičnou kombináciou, no treba povedať, že opak je pravdou a korene motocyklovej výroby siahajú v tejto krajine naozaj hlboko. Na druhej strane Španieli nikdy nepatrili medzi masových výrobcov a väčšinou sa špecializovali na určitý segment na trhu, no napríklad na rozdiel od krajín Východnej Európy sa im podarilo udržať výrobu motocyklov aj v tejto neľahkej dobe. Práve Gas Gas je v súčasnosti najvýznamnejším španielskym výrobcom a z kedysi malej značky špecializujúcej sa na výrobu trialových špeciálov vyrástol celosvetovo uznávaný producent offroadových modelov.

Miss depo
Ak by niekto na ľubovoľnom podujatí countrycrossu vyhlásil súťaž o najkrajšiu motorku, tak Gas Gas by bol top kandidátom na víťazstvo. V porovnaní s konkurenciou vyzerá španielska 450-ka ako čistokrvný továrenský špeciál, ktorý sedlá pár top jazdcov. Kvalitné komponenty nájdete doslova na každom kroku a poteší aj vysoká úroveň dielenského spracovania. Na rozdiel od konkurentov Gas Gas svojich externých dodávateľov komponentov neukrýva ale ich poriadne zvýrazní. Samostatnou kapitolou je tak atraktívna grafická úprava a polepy, na ktorých nájdete logá väčšiny spomínaných partnerov, ktorí sa podieľali na výrobe motorky.

Kvalita na každom kroku
Nájsť recept na úspech v kategórii, kde už pekných pár rokov dominuje takmer bezchybná produkcia rakúskej značky z Mattighofenu nie je ľahké a Gas Gas jednoznačne vsadil na kvalitu a to čo je v prípade iných značiek súčasťou doplnkovej výbavy, tak to vám Gas Gas ponúkne už v sérii a za cenu, ktorá je veľmi priaznivá. Spomeniem napríklad špičkový výfukový systém FMF Power Core 4 alebo brzdové kotúče Galfer. Je toho samozrejme viacej už po prvom posadení do sedla viete, že máte pod zadkom kvalitné náradie.

Elektronika všemocná, kde si?
Súčasný moderný offroad svojou elektronickou výbavou stále viac pripomína svojich cestne orientovaných súrodencov a elektronické vstrekovanie paliva alebo programovateľné výkonové mapy sú dnes samozrejmosťou. Gas Gas sa zatiaľ tomuto trendu trochu vymyká a nie ste konfrontovaní s extra tlačidlami. Môže zato najmä použitý päťventilový motor, ktorý dodala Yamaha. Ide o staršiu verziu motora s YZ450F, ktorá je ešte vybavená karburátorom a má tak obmedzené možnosti v porovnaní s verziou vybavenou vstrekovaním. Motor si však Španieli naladili podľa svojich predstáv a výkonom ani priebehom nemá najmenší problém držať krok s konkurenciou.

Fáza 1 – hobík s vysokým potenciálom
Testovaný model bol vybavený cestným kitom, ktorý okrem smeroviek a držiaka EČV, obsahoval aj extra vložkou vo výfukovej koncovke, ktorá zachytávala prípadné nezhorené častice a zároveň ubrala pár dB hluku, ale aj pár koní výkonu. Ako prvý som odložil (odpadol sám) držiak EČV spolu so zadnými smerovkami, ktorý evidentne nebol dimenzovaný ja jazdu v teréne. Vložka vo výfuku zostala zatiaľ na svojom mieste. Gas Gas je rozmerovo a pocitovo typickou 450-kou, čo však nie je na škodu a v sedle sa okamžite budete cítiť ako doma. Pochvalu zaslúžilo štartovanie a aj keď je motor vybavený elektrický štartom zakaždým chytil na prvá nakopnutie nožného štartéra, takže aj v prípade, že sa batéria vybije, nemusíte sa obávať. Samotný motor disponuje  ľahko dávkovateľným výkonom, ktorý máte k dispozícii prakticky okamžite. Výkonová krivka strmo stúpala až do vyšších stredných otáčok a smerom k maximu bol nárast už len minimálny. Z pohľadu hobby enduro jazdca veľmi dobre vyladený motor, výkonu máte dostatok a nemusíte naháňať vysoké otáčky. Aj na druhom stupni sa dalo ísť prakticky krokom na voľnobehu, stačilo však prudšie pridať a motor reagoval okamžite, bez najmenšieho zaváhania. Nebol to však typický výkon nadupanej 450-ky, ktorá sa vám pri akcelerácii chce vytrhnúť z rúk a vaše kondičné resty nekompromisne trestá. Naopak v sedle vydržíte viac a jazdu si užívate dlhšie. Napriek tomu mi trochu chýba sila nadupanej 450-ky. Prichádza rad na extra vložku vo výfuku.

Fáza 2 – nadupaný offroad
Demontáž vložky vo výfuku, ktorá drží na jednej skrutke zaberie minimum času, no výsledok stojí zato. Motor je síce citeľne hlučnejší, no aj citeľne výkonnejší a zrazu je to nadupaná 450-ka, ktorá má neustále prebytky výkonu. Je to síce fyzicky náročnejšie, no o to viac zábavnejšie. Priebeh výkonu nič nestratil zo svojej kultivovanosti v nízkych otáčkach, no nabral na sile, motorka akceleruje agresívnejšie a dokáže potiahnuť vyšší prevodový stupeň. Reakcia na plynovú rukoväť je okamžitá za čo môže aj veľmi dobre nastavený karburátor.

Podvozok stvorený do extrému
Dospelé rozmery Gasa som už spomínal, no v sedle sa okamžite cítite ako doma. Sériové nastavenie pruženia je namierené skôr na náročný extrém test, ako na rýchlu motokrosovú vložku. Samozrejme, je plne nastaviteľné a záleží na prostredí v akom jazdíte, no pritvrdeniu sa určite nevyhnete. Ovládanie je neutrálne a motorka okamžite reaguje na každý podnet. Dá sa s ňou dobre manévrovať aj v tesných a pomalých sekciách. K podvozok mám aj jednu výtku aj keď je to skôr vec ergonómie. V miestach kde pri jazde v stúpačkách jazdec stláča kolenami motorku vytŕča spod sedla na oboch stranách časť vzduchového filtra, čo komfortu jazdy príliš neprospieva, a pocítite to najmä na kolenách. Naopak vyzdvihol by som brzdy, ktoré výkonom a citlivosťou znesú porovnanie s absolútnou špičkou.

Rozumná voľba
V úvode som spomínal, že si určite viem predstaviť vzájomné spolužitie s touto 450-kou a klady vysoko prevažujú. Osvedčený motor je výborne vyladený a podvozok je nabitý kvalitnými komponentmi. No a netreba zabúdať na cenu(7 990 Eur), ktorá je naozaj vynikajúca.

Gas Gas EC 250 F Racing 2014
Cena: 7990 Eur
Motor: 449 ccm, 5 ventilov, DOHC, R1
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rám: kolískový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 115 kg (suchá)
Rázvor: 1 490 mm
Výška sedla: 950 mm
Objem pal. nádrže: 8,2 l
Pneu: vpredu: 80/100-21, vzadu: 140/80-18

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 9/2014.

 

 

Gas Gas EC450F Racing – Album k testu, Motomagazín 9/2014

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri