Čas neskutočne letí a ťažko uveriť, že od nášho prvého stretnutia s trojkolesovým Spyderom ubehli už pomaly tri roky. Toto exkluzívne vozidlo nás vtedy ohúrilo nielen jazdnými vlastnosťami, ale aj výzorom, ktorý pútal neuveriteľnú pozornosť. Odvtedy sme si so Spyderom dali rande ešte zopárkrát a vždy to bolo s rovnakým výsledkom – stále exkluzívny a stále exotický. Naposledy sme si to pekne užili s modelom RSS-SE5 doplneným ľahkou turistickou výbavou.
Pravdou je, že Spyder sa postupne udomácňuje v povedomí motorkárov a občas sa mihne niekde na ceste, no jeho vizáž je len ťažko prehliadnuteľná a najmä pre vodičov áut je to stále ešte šok, keď sa na križovatke vedľa nich postavíte so Spyderom.
Z každého rožku trošku Škatuľkovať Spydera do nejakej kategórie nemá cenu, pretože rýchlo zistíte, že to nie je motorka a nie je to ani auto. Samotný výrobca vytvoril pre toto vozidlo vlastnú kategóriu – roadster. Z konceptu motorky si odnáša posed a motor, naopak z automobilovej techniky je to zavesenie predných kolies, elektronické stabilizačné systémy, ale aj praktický uzamykateľný batožinový priestor v prednej časti. Tento mix techniky má však svoje neopakovateľné čaro a je jedno či ste fanúšikom dvoch alebo štyroch kolies, v sedle Spydera sa nudiť rozhodne nebudete.
Technika V porovnaní s minulým rokom sa okrem viac-menej kozmetických úprav žiadne veľké zmeny neudiali, no veľké zmeny ani neboli nutné. „Srdcom“ Spydera je moderný dvojvalec Rotax o objeme 998 ccm. Štvorica ventilov v každom valci je ovládaná pomocou rozvodu DOHC a samozrejme nechýba ani elektronické vstrekovanie paliva. Motor dosahuje maximálny výkon 106 k pri 8 500 ot./min. Tento výkon sa na zadné koleso prenáša pomocou poloautomatickej 5-stupňovej sekvenčnej prevodovky. Samotné radenie ovládate pomocou páčky na riadidlách. Testovaná verzia RSS-SE5 je naviac vybavená exkluzívnymi doplnkami ako 6-lúčové ráfy kolies alebo vysokokvalitné prešívané kožené sedlo. Pre priaznivcov klasického radenia je tu potom základná verzia RS, kde radenie prebieha manuálne, podobne ako na bežnej motorke. Naopak „mozgom“ Spydera je elektronický stabilizačný systém VSS, ktorý bol vyvíjaný v spolupráci s firmou Bosch a pomáha udržať vozidlo na troch kolesách za každej situácie. Pod skratkou VSS sú vlastne ukryté všetky elektronické pomôcky, ktoré Spyder ponúka. Systém kontroly stability (SCS) pomáha udržať zvolený smer jazdy, brzdný systém ABS reguluje brzdný účinok na každom kolese zvlášť a netreba ho zvlášť predstavovať, no a posledným doplnkom bezpečnosti je systém trakčnej kontroly (TCS). Do kategórie podporných systémov patrí aj dynamický posilňovač riadenia (DPS), ktorý upravuje tuhosť riadenia podľa okamžitej rýchlosti. Prítomnosť posilňovača riadenia je určite namieste, nakoľko dvojica nezávisle zavesených kolies s automobilovým profilom už vyžaduje dostatočnú silu najmä pri manipulácii v nízkych rýchlostiach.
Turistické doplnky Verzia RS a RSS sú namierené skôr na športovo orientovaných jazdcov, no už v základe ponúkajú komfort, ktorý predstavuje celkom slušný turistický potenciál. Can-Am naviac ponúka sadu originálnych doplnkov, ktoré tento potenciál ešte zvýraznia. Súčasťou tejto sady je dvojica postranných kufrov o objeme 35 litrov každý, ktoré boli aj na testovanom modeli. Okrem toho výrobca ponúka zvýšený čelný štít, opierku pre spolujazdca a komfortnejšie stúpačky spolujazdca.
Jedinečný zážitok Keď po prvý krát sadáte do sedla Spydera je dobré začať s čistou mysľou, jednoducho návyky, ktoré si so sebou prinášate z dvoch kolies v prípade troch kolies nemusia vždy platiť a je dobré ich vypustiť hneď na začiatku. Čím skôr tak urobíte, tým skôr sa s tromi kolesami zžijete. Už prvé posadenie do sedla môže niekoho prekvapiť keď na riadidlách nenájde páčku prednej brzdy. V prípade Spydera sa brzdí výlučne nožnou brzdou, podobne ako na aute. Na testovanej verzii RSS-SE5 chýbala aj páčka spojky, ktorú na poloautomate nepotrebujete. Radenie obsluhujete len palcom a ukazovákom ľavej ruky, čo však nepredstavuje žiaden problém a zvyknete si na to veľmi rýchlo. To je však asi všetko čo budete potrebovať na úvod a môžete vyraziť. Komfortné sedlo a mierne predklonený posed by sa dali porovnať s komfortnou športovou turistikou. Testovaná verzia mala pruženie upravené v najtvrdšej polohe a naše obavy, že podvozok bude mať problém vysporiadať sa s rozbitými cestami v meste sa nakoniec nepotvrdili a Spyder si celkom ľahko poradil s dierami a výmoľmi, ktoré po zime boli na každom kroku. Tu prišla vhod aj prítomnosť posilňovača, ktorý pomáhal absorbovať väčšie nárazy, ktoré sa len minimálne prenášali do riadidiel. Komfort jazdy tak zostal vysoký aj so športovo nastaveným podvozkom. Ako mimoriadne užitočné zariadenie sa pri pomalých presunoch ukázala poloautomatická prevodovka, ktorá si dokáže sama pomôcť podradením, keď vyhodnotí otáčky motora ako príliš nízke. Omyl v podobe zle zaradeného prevodového stupňa je tak prakticky nemožný a zastaviť na križovatke môžete bez toho, aby ste podraďovali do prvého prevodového stupňa, prevodovka to urobí za vás.
Spyder však ožíva v momente, keď mesto nechávate za sebou a pripraví pre vás naozaj jedinečný zážitok. Práve tu prichádza moment, keď sa rozdiely medzi dvomi a tromi kolesami prejavia naplno. Na tom však nie je nič zlé, práve naopak, Spyder je na ceste doslova prilepený ako športové auto, no pritom si stále vychutnávate posed ako na motorke. Dvojvalec sa rád nechá potiahnuť do maximálnych otáčok a športová jazda mu rozhodne nie je cudzia. V dnešných časoch +180 koňových superbikov nie je 106 koní Spydera nijak ohromná hodnota, no spôsob akým sa dostanú na zadné koleso poteší aj náročnejších milovníkov rýchlosti a výkonu. Pomáha v tom aj poloautomatická prevodovka, ktorá radí rýchlo a presne. Bez problémov môžete radiť pod plynom, elektronika na zlomok sekundy preruší zapaľovania pri každom radení. Dostať sa do zóny, kde výrazne prekračujete všetky rýchlostné limity tak naozaj trvá veľmi krátko, skoro ako na nadupanom superšporte. Na dodržiavanie predpisov v sedle Spydera však ľahko zabúdate a nemôže za to len motor, ale aj podvozok, ktorý sa nespráva ako ste zvyknutí z motorky, je to skôr ako keď sedíte v športovom automobile s extra nízkym podvozkom. Citlivé riadenie aj vďaka nastaveniu pruženia veľmi rýchlo reaguje na každý váš podnet a okamžite sa vrhá do zákruty. Chce to trochu zvyku, ale je to poriadna zábava. Na rozdiel od motorky môžete byť agresívny aj na kvalitatívne horšom asfalte vďaka automobilovému zaveseniu kolies v kombinácii s posilňovačom riadenia. Odstredivé sily pôsobia inak ako v sedle motorky a nakláňanie do vnútra zákrut ako poznám z motorky nijak neovplyvňuje jazdné vlastnosti, skôr je to taký osobný pocit istoty. Potom je tu elektronika, ktorá vás neustále drží pod kontrolou a zasiahne len keď je to treba. Paradoxne účinok podporných systémov bolo najviac cítiť v pomalších výjazdoch, kde často zasahovala trakčná kontrola, ktorá dokázala až neuveriteľne rýchlo jazdu spomaliť, naopak v rýchlych pasážach nebola prítomnosť podporných systémov až tak citeľná. Niekoľkokrát som sa pri výjazde spomalenom práve zásahom elektroniky prichytil pri myšlienke možnosti voľby športovejšieho programu podporných systémov, tak ako to poznáme u supešportových motoriek, no pravdou je, že ide o náradie určené do bežnej premávky a tu je bezpečnosť prvoradá. Pochvalu si určite zaslúžia brzdy, ktoré v prípade potreby dokázali byť mimoriadne účinné a aj vďaka trojici širokých pneumatík bolo spomalenie okamžité. Dobrzďovanie pri športovej jazde si tak môžete nechať skutočne na poslednú chvíľu.
Potenciál turistu tu určite je a nakoniec Spyder vás už vo svojom sériovom prevedení presvedčí o svojich cestovateľských ambíciách. Už len to, že máte k dispozícii 44 l kufor v prednej časti, ktorý môžete skombinovať s dvojicou postranných kufrov 2×35 l niečo hovorí. Vzpriamený posed a prítomnosť troch kolies len prispieva k uvoľnenej jazde a pocitu istoty aj na mokrom povrchu. Nízky čelný štít dokázal slušne ochrániť pred náporom vetra, no na pravidelné turistické výlety to už chce vyšší čelný štít, ktorý je súčasťou doplnkovej výbavy.
Spyder stojí zato Opäť sme sa presvedčili, že Spyder je vozidlo, ktoré dokáže osloviť aj priaznivcov dvoch kolies. Stále je to niečo exkluzívne, čo z vás robí neustále stredobod pozornosti všade kde sa objavíte, čo je však oveľa dôležitejšie, jazda v sedle Spydera je zábavou, ktorú si určite vychutnáte. Nemusíte pri tom disponovať skúsenosťami okruhových strelcov, práve naopak Spyder bol vyvinutý za účelom poskytnutia športových zážitkov čo najširšiemu okruhu ľudí a nemusia pri tom ani prichádzať z motocyklového prostredia. Turistický potenciál je bonusom naviac, ktorý z neho robí skutočného univerzála.
Prečo Spyder áno: – Zábavný a rýchly športovec
– Všade kde sa objavíte ste stredobodom pozornosti
– Bezpečnosť aj na mokrom povrchu
– Ľahké ovládanie
– Nebojí sa rozbitých ciest
– Pohodlný cestovateľ
Prečo by som váhal: – V meste je široký a nedá sa jazdiť ako s motorkou
– Rád by som vyskúšal športovejší program stabilizačného systému VSS
Can-Am Spyder RSS-SE5
Cena: 18 990 Eur
Motor: 998 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 106 k pri 8 500 ot./min.
Krút. moment: 104,3 Nm pri 6 250 ot./min.
Prevodovka: 5-st. poloautmat. + spiatočka, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 667 x 1 506 x 1 145 mm
Rám: jednoduchý kolískový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 317 kg
Rázvor: 1 727 mm
Výška sedla: 737 mm
Objem pal. nádrže: 27 l
Pneu: vpredu: 165/65 – 14, vzadu: 225/50 – 15
Vozidlo na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava, autorizovaný dovozca produktov BRP
Text a foto: Miro Tamáši, Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2011
Janka
Stále exkluzívny, stále exotický – Test Can-Am Spyder RSS-SE5
Can-Am Spyder RSS-SE5 s turistickými doplnkami predstavuje celkom zaujímavú alternatívu dvojkolesovým športovým turistom
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.