Connect with us

Testy a recenzie

Táto motorka ma nepotrebuje – Test BMW R 1200 RT

Publikovaný

on

LUXUS, RÝCHLOSŤ, ĽAHKOSŤ, ZÁBAVA, DOBRODRUŽSTVO, POHODLIE, PRIESTOR, BEZPEČNOSŤ, TFT FAREBNÝ DISPLEJ, ELEKTRICKÝ ŠTÍT, VYHRIEVANÉ RUKOVÄTE A SEDADLÁ, ASISTENT ROZJAZDU, BMW DYNAMIC ESA, ASC – AKTÍVNE PRUŽENIE, RÁDIO, CENTRÁLNE UZAMYKANIE, LED SVETLÁ, ABS, TRAKČNÁ KONTROLA,  3 MAPY RIADENIA, CHLADENIE VODOU, SHIFT ASSISTANT PRO, TEMPOMAT, ALARM, KONTROLA TLAKU V PNEUMATIKÁCH, UŽ DOSŤ!

Tak neviem, je toto ešte motorka alebo už auto? BMW ciele sú ale jasné – odovzdať zákazníkovi taký stroj, ktorý nebude mať žiadnu chybičku a bude spĺňať i tie najprísnejšie kritéria náročnosti zákazníka, bezpečnosti prevádzky a pohodlia posádky. Množstvo technológii BMW preberá práve z automobilového priemyslu a tak napríklad asistent rozjazdu je pre mňa v motocyklovom priemysle niečo úplne nové. A nie len to a preto ako mám zmestiť do troch slov titulok k tomuto článku?

Po 35 rokoch to najlepšie
Áno označenie RT nesie turistický model už viac ako 35 rokov a ani v BMW možno vtedy netušili o úspešnosti modelu RT. Posledná generácia nesie neskutočné prvky technickej moderny, ktorá trčí z motocykla do každej strany a tak majiteľ modelu RT si môže plne užívať aj niektoré vymoženosti prenesené z modelu K 1600 . Čiastočne vzduchom a čiastočne vodou chladený motor si donekonečna zachováva svoj unikátny boxer vzhľad a aj keď je to v podstate motor z GS, pre potreby modelu RT bol technicky doladený tak, aby disponoval väčšiou zotrvačnosťou, čo sa v praxi prejavuje veľmi kultivovaným chodom napríklad už pri manipulácii s naštartovaným motorom na parkovisku. Tak priateľský a dobre poddajný nebol v žiadnom RT predchádzajúcej generácie. Veľkú starostlivosť o pohodlie posádky zohráva nový, veľkoplošný čelný štít, ktorý je na stranách kapoty doplnený o malé plexi deflektory určené na lineárne obtekanie vzduchu. Ovládanie štítu disponuje pamäťou polohy, čo v praxi funguje tak, že ak zastavíte na parkovisku a vypnete motor, tak sklo si sadne do základnej polohy. Ak naštartujete a manévrujete po parkovisku plexi sa ani nehne, ale keď plnohodnotne vstupite do premávky, plexi sa vráti do posledne natavenej polohy. Na parkovisku vám tak nebráni plnohodnotnému výhľadu pred seba.

Rozdielne režimy sú citeľné
Už v základnej výbave motocykel disponuje dvoma jazdnými režimami a to ROAD a RAIN. Testovaný motocykel disponuje i režimom DYNAMIC PRO. Všetky tri sa dajú navoliť aj počas jazdy a prepínaním medzi režimami volíte automaticky aj systém stupňa trakčnej kontroly. Zaujímavé bolo sledovať prácu a odstupňovanie výkonových režimov. Ja som zvolil konštantnú rýchlosť 110 km/h a prudko som akceleroval až do 150 km/h, a to zakaždým na 6. prev. stupni. Zatiaľ, čo mód Dynamic mi poskytol veľmi akčné, ničím nerušené zrýchlenie, v móde Rain motor akoby sa dusil, valce bublali a prevodovka pýtala päťku. Režim Road má charakterom bližšie k režimu Dynamic a šestka mu na skúšobnom úseku stačila akurát. Podobne sa správa i systém trakčnej kontroly a moja snaha o prekĺznutie zadného kolesa na šotolinovej ceste bola rýchlo potrestaná prerušením dodávky výkonu. Čo oceňujem ale ďaleko viac, je prechod v tomto režime zo šotoliny na asfalt, kde by ste čakali nekontrolovaný štart pri chytení sa pneumatiky o asfalt, ale nestalo sa tak. Ihneď ako sa pneumatika chytila asfaltu, výkon sa prenesie na koleso veľmi kultivovane a neprekvapil ma. Proste elektronika v každej milisekunde aj vďaka elektronickému plynu zasahuje s ďaleko vyššou presnosťou, akoby to jazdec zvládol sám bez nej.

Asistent rozjazdu – to tu ešte nebolo
Toto ma dostalo, prudkým stlačením páčky prednej brzdy sa na palubnej doske objaví kontrolka „H“ (Hill Start Control). Preložené do praxe, motocykel je zabrzdený akoby ručnou brzdou, ale veľký pozor – netreba si to mýliť s parkovacou brzdou, pretože ak motor zastavíte, funkcia sa vypne a motocykel vám kľudne zbehne zo svahu, pokiaľ tam nemáte za jedna. Fígeľ je v tom, že pokiaľ ste naložený batožinou, ale i bez nej a stojíte niekde v kopci, táto vymoženosť motocykel zabrzdí. Ak je zaradený neutrál, máte voľné obe ruky a zabrzdený motocykel s naštartovaným motorom. Pokiaľ máte jednotku, treba držať spojku. Deaktivácia „brzdy“ nastane opätovným prudkým stlačením páčky, alebo proste so zaradenou jednotkou pridáte plyn a je to hotovo. Toto by mohla mať každá turistická motorka vrátane cestných endúr normálne ako povinnú výbavu. Neskutočne rýchlo som si na to zvykol.

Radenie bez spojky (Gear Shift Assistant)
Tak pán je pretekár, a teraz je na turistickej ceste s RT v Alpách? BMW pridalo do daru RT radenie bez spojky a všetci dobre vieme, že tento systém bol vyvinutý pre okruhové motocykle. Mne osobne nevadí mačkanie spojkovej páčky a už vôbec nie u tohto modelu, pretože na trhu budete asi ťažko hľadať motocykel s tak jemným a ľahkým ovládaním páčok ako práve u BMW. Zvládne to i štvorročné decko, ale radenie bez spojky tu je niečo nové, dokonca netreba ani uberať plyn, pretože je elektronický systém pracuje skoro samostatne. Pri radení bez spojky je podľa môjho odhadu odpor páčky cca 2,5 krát väčší, pretože spína systém, ktorý riadi nielen škrtiacu klapku plynu, ale i prácu spojky. Radenie v oboch smeroch je veľmi zaujímavé, presné a nerušené hlavne pri vyšších rýchlostiach. Moje pokusy v meste (pod 50 km/h) sa systému moc nepáčili a treba radiť so spojkou. Pri vyšších rýchlostiach spolujazdec ani nerozozná, či radíte s alebo bez spojky. Navyše takýmto radením sa zvyšuje dynamika jazdy a zatiaľ čo pri rozbiehaní je škrtiaca klapka lineárne otvorená, pri podraďovaní môže byť klapka uzavretá, a toto nemá vplyv na čistotu radenia bez rušivých vplyvov a pomocnú ruku samozrejme systému podáva i antihoppingová spojka.

Ľahká, pružná, prispôsobí sa vám
BMW doprialo inováciu i v tomto smere a tak sa stretávame s inovovaným podvozkom, čo vedie napríklad aj k vyššej smerovej stabilite. Bolo optimalizované i ťažisko, pričom zadný Palalever je lepšie chránený proti poškodeniu v prípade pádu a Telelever vpredu zasa ponúka nové uchytenie do rámu a pre ešte lepšiu stabilitu je tu ukrytý i tlmič riadenia. A potom je tu systém pruženia – Dynamic ESA. Tá spôsobuje automatické prispôsobenie podvozku podľa toho, po čom práve jazdíte, dynamicky reaguje a elektronika prispôsobuje pruženie, aby odskok nebol ani veľký ani malý, ale hladký a bezpečný. Zvyšok si volíte elektronicky samy a zatiaľ čo tuhosť pružiny viete nastavovať i počas jazdy v režimoch Hard, Soft, Normal (neodporučujem kvôli odpútavaniu pozornosti, pretože to chvíľočku vždy trvá), tak podvozok podľa zaťaženia (1. jazdec, 2. jazdec + batožina, 3. dvaja jazdci + batožina) sa dá nastavovať iba na mieste. V prípade nastavenia tvrdosti pružiny efekt prestavania cítite až počas jazdy, zaťaženie motocykla, ktoré sa dá meniť iba na mieste cítite a aj vidíte fyzickým dvíhaním a klesaním podvozku. Ak ste majiteľom motorky, ktorý disponuje systémom Dynamic  ESA, nikdy neváhajte a venujte pár sekúnd správnemu nastaveniu podvozku zvlášť pri zaťažení plnou posádkou a batožinou. Nastavenie má významný a citeľný vplyv na správne správanie sa podvozku hlavne v krízových situáciách.

Táto motorka ma proste nepotrebuje
„Radosť z jazdy“ – toto označenie nesie BMW na svojich produktoch. Jazda na RT je prudko návyková a skutočne radostná, okamžite už po prvom nasadnutí vám naštartuje v tele bunky, ktoré vás ženú vpred. Počas testovania denná teplota vzduchu neprekročila 15°C, je zamračené, dokonca sa stretávam s mrholením. „Nie je zlé počasie, ale iba zle oblečený motorkár,“ hovorí staré motorkárske pravidlo, ktoré ale RT srdečne hádže za hlavu. Mám na sebe len motorifle, 1 vrstvu termoprádla a 1 flisku pod bundou, v prilbe nemám dokonca ani kuklu. Ale mám vyhrievanú sedačku a  rukoväte v piatich stupňoch, ktoré regulujem prostredníctvom multiovládača na riadidlách a informáciu nesie farebný TFT diplej. Spolujazdec si zapína vyhrievanie sedadiel manuálnym tlačidlom v sedadle. Všade kde prídem ma vítajú ľudia zaliaty v mikinách a pýtajú sa to isté: „ Nie je ti zima?“ Nie je. Masívna kapotáž spolu s predným štítom vytvára pre mňa neskutočné vákuum. Sedačka príjemne hreje, na križovatke na treťom stupni nastavenia doslova páli. Pocitovo je motocykel ďaleko ľahší od GS, a o GT už ani nehovorím. Ladnosť a zároveň presnosť podvozku je atraktivita sama o sebe. Mám pocit, že ma motorka dokonca ani nepotrebuje, vystačí si sama na obsluhu. Ponúka veľmi akčné zrýchlenie, úplne presné brzdy okamžite šialené „sklápačky“ aj do krátkych zákrut. Na diaľnici poteší presnou, dynamickou jazdou a aj v + 130 km/h ochotne obehne hoc-čo na šestke. Príjemné dávkovanie tempomatu spôsobuje elektronický plyn, pozor ale na jeho vypnutie, keď sa pred vami na ceste objaví 100-vka v krúžku. Protichodné sily valcov motocykel pri náhlom vypnutí  tempomatu motorku doslova zbrzdí aj o -15 km, čo sa skoro rovná celkom akčnému pribrzdeniu, tak pozor aby vám nejaký plechovkár nechtiac neskontroloval batožinu v kufroch. V pozícii jazdca viem úplne dokonale nájsť správne nastavenie štítu. Motocykel sa stáva bezkonkurenčne neúnavným,  žiadne turbulencie, žiadna unavená krčná chrbtica.  To množstvo informácii na TFT farebnom displeji je ako veľká  kniha na čítanie, chcelo by to samostatnú kapitolu. Nad displejom je záslepka na BMW Motorrad  Navigátor  V, ktorý ale v cene nie je. Pasuje tu môj Garmin zumo 660, tak som ho tam pichol, zapadol presne, ale s motocyklom nekomunikuje, takže treba origoš. 

Poviem vám finále
Tá motorka je veľmi úprimná, strašne ľahko ovládateľná, na všetko bolo myslené už v kancelárii, keď bola ešte na papieri. Vďaka všetkým spomínaným vlastnostiam si ju dovolím odporučiť i menej skúseným jazdcom, netreba sa jej báť, nevyžaduje žiadne dlhé návyky a je veľmi tolerantná voči chybám jazdca. Pohľadom na ňu vo vás síce vyvolá rešpekt, ale ihneď ak na ňu sadnete celá sa vám okamžite podvolí a o nič sa jej nemusíte prosiť. Ak hľadáte chybičku, tak je to ozrutné množstvo informácii na displeji a ak si zmyslíte napríklad pozrieť tlak v pneumatikách, musíte sa s ovládačom na riadidlách pohrať a sledovať displej, inak si nechtiac podkúrite pod zadkom, alebo prestavíte pruženie. Je tam toho aj na mňa veľa a to ja multimediálne displeje zbožňujem. R 1200 RT je super, super, super  motorka . Ďakujeme za to, že je tu!

BMW R 1200 RT
Cena testovaného modelu s výbavou: od 20 840 Eur
Základná cena modelu: 17 050 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 232 x 982 x 1 415 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 221 kg (prevádzková)
Výška sedla: 805 – 825 mm
Objem pal. nádrže: 25 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia, Bratislava
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 11/2014.
Autor: Vlado Brniak, foto: autor a M. Tamáši

BMW R 1200 RT – Album k testu, Motomagazín 11/2014

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri