Čo viac si človek môže priať, zem dokonale premočená po niekoľkodňových intenzívnych dažďoch, náročný okruh napáskovaný na trati v Domaniži a k tomu kompletná ponuka offroadových modelov rady EXC na rok 2015 pripravená na poriadny bahenný kúpeľ. KTM-ka si pre novinársky test enduro modelov na rok 2015 nemohla vybrať lepšiu scenériu.
Čo nás čakalo? – Zlepšený priebeh výkonu na dvojtaktných motoroch – Upravené zadné pruženie na vybraných modeloch – Nový lepšie čitateľný prístrojový panel -Chrániče rukovätí lepšie odolávajú nárazom -Zvýšený komfort vďaka mäkším rukovätiam – Elektrický štart súčasťou všetkých modelov okrem 125-ky
Menšie a dobre cielené zmeny Hneď na úvod treba poznamenať, že modelový rok 2015 žiadne radikálne zmeny neprináša a výrobca sa zameral skôr na menšie a cielené úpravy, ktoré vylepšujú už aj tak špičkové športové náradie, ktoré posledné roky neohrozene dominuje na trhu súťažných motocyklov. Nič sa nemení ani na bohatej ponuke a KTM aj v roku 2015 ponúkne až osem súťažných špeciálov rady EXC (125 / 200 / 250 / 300) a EXC-F (250 / 350 / 450 / 500).
Spoločný podvozok Najvýraznejšou vizuálnou zmenou v prípade podvozku je nové oranžové sfarbenie rámu, ktoré je rovnaké ako používajú jazdci továrenského tímu. To však nie je všetko a ďalšie zmeny už tak viditeľné nie sú. Menšia úspora hmotnosti a zároveň zvýšenie tuhosti sa podarilo konštruktérom dosiahnuť na zadnej vidlici, ktorá vďaka novým simulačným programom má teraz ešte tenšie vnútorné steny. Dvojica menších dvojtaktov (125 a 200) prichádza s novým tesnením vo vnútri zadnej pružiny, ktorá zvyšuje životnosť a uľahčuje výmenu. Ďalšia zmena sa týka všetkých modelov a v roku 2015 budú ponúkané s čiernymi ráfmi a výpletom kolies Giant. Veľká pozornosť sa tradične venuje ergonómii a nový minimalistický tvar bočných plastov zvyšuje komfort ovládania motocykla. Špičkové riadidlá Nenken sú vybavené mäkšími rukoväťami, ktoré rovnako zvyšujú jazdecký komfort. Novinkou na rok 2015 je nový prístrojový panel MAE, ktorý okrem integrovaného dizajnu ponúka lepšiu čitateľnosť.
Štvortakty Modelový rok 2014 priniesol do modelovej rady EXC-F významnú novinku v podobe novej generácie malého štvortaktu 250-EXC-F, ktorý sa okamžite zaradil na špičku vo svojej triede Naopak rok 2015 je zameraný na drobné vylepšenia, ktoré zahrňujú nový spojkový koš hydraulickej spojky DDS, ktorý je ľahší. V prípade 250-ky je tu potom dlhší šiesty prevodový stupeň, ktorý pomôže maximálnej rýchlosti. Nové tesniace krúžky na olejovom okruhu u 250-ky a 350-ky zaručujú zvýšenú spoľahlivosť pri maximálnom zaťažení.
Dvojtakty Bez výraznejších zmien prichádzajú na rok 2015 aj dvojtakty a asi jedinou významnejšou spoločnou zmenou je nové nastavenie karburátora, ktoré sľubuje hladší priebeh výkonu u všetkých verzii. Ďalšia zmena sa týka modelov vybavených elektroštartérom (200 / 250 / 300), ktoré majú novú 3Ah batériu, ktorá je ľahšia a úspornejšia. Pri pohľade na jednotlivé modely bola asi najväčšia pozornosť konštruktérov venovaná modelu 250 EXC. Nové nastavenie výfukovej príveri otvára klapku o 200 ot. neskôr, čo prináša hladší záber motora. Táto úprava si vyžiadala aj zmenu krivky zapaľovania. Kratší prevod na elektrickom štartéri prináša ľahší štart motora.
Bahenné kúpeľ na štyri rôzne spôsoby Keď som na konci dňa bilancoval a zbavoval sa všadeprítomného blata, tak som zistil, že spomedzi ôsmych rôznych modelov, ktoré sme mali k dispozícii som nakoniec poriadne odjazdil len štyri. Mohla zato nielen bohatá účasť novinárov, ale tak trochu aj moja prieberčivosť pri hľadaní optimálneho spoločníka do komplikovaných podmienok. Začnem veľkým štvortaktom 500 EXC-F, ktorý asi jediný nebol mojou voľbou, ale keď nebolo načom jazdiť, tak 500-vka z nejakého dôvodu vždy bola k dispozícii :). Faktom je, že novinári sú tak trochu zhýčkaní, ale na druhej strane v daných podmienkach maximálny výkon nehral rolu a skôr sa tu osvedčí ľahká a obratná motorka, ktorá jazdca v klzkom teréne tak rýchlo neunaví. Aj keď 500-vka nezapadá do tohto popisu úplne ideálne, tak som si ju užil naplno. V tesnom teréne bolo vyššiu váhu cítiť, no všetko vykompenzoval motor, ktorý ponúkal využiteľný výkon prakticky od voľnobehu. Jazdiť s vyššie zaradeným stupňom nerobilo veľkému jednovalcu žiaden problém a v prípade potreby dokázal okamžite reagovať, no a v momente keď zadné koleso našlo dostatok trakcie, tak motorka nezadržateľne vystrelí vpred. 500-vka bola jedinou motorkou, na ktorej som musel v tiahlom stúpaní ubrať plyn ešte pred vrcholom, pretože by som nedobrzdil do najbližšej zákruty. Motorka, ktorá zakaždým zažiarila v momente keď sa terén trochu otvoril. Aj mojou druhou voľbou bol štvortakt, tentoraz model 450 EXC-F a na túto motorku som si už musel počkať. Napriek tomu, že je konštrukciou a hmotnosťou prakticky rovnaká s 500-vkou, tak na trati to bolo citeľne ovládateľnejšie náradie. Aj tu spomeniem motor, ktorý sa správal podobne ako na 500-vke a jazdec má k dispozícii neustále prebytok výkonu, ktorý umožňoval využívať na klzkom povrchu vyšší prevodový stupeň pričom stačilo prudšie pridať a reakcia bola okamžitá. Veľké štvortakty sa možno o niečo ťažšie ovládali, no pruženie fungovalo vynikajúco a rýchly úsek plný drobných nerovností, kde ma menšie modely pár krát prinútili spomaliť, zvládli oba štvortakty isto a pod plynom. Pruženie v tomto teréne fungovalo úplne bezchybne. Aj mojou treťou voľbou bol štvortakt a siahol som po modeli 350 EXC-F, ktorý už od svojho predstavenia neustále potvrdzuje, že je momentálne najuniverzálnejším endurom na trhu. Modelový rok 2015 na tomto nič nemení a ľahké ovládanie v kombinácii s dokonale dávkovateľným výkonom bolo pre dané podmienky priam ideálne. Výhodou 350-tky je, že už v nízkych otáčkach ponúkne dostatok výkonu na zdolávanie náročného terénu, zároveň prechod do vyšších a stredných otáčok je lineárny a dá sa povedať, že jazdec má neustále správny výkon v správny čas. Naviac maximálny výkon je už blízko tomu, čo ponúkajú veľké štvortakty a jazdec viac ani nepotrebuje, keď bolo treba motor potiahol vyšší prevod alebo stačilo podržať plynovú rukoväť dlhšie a výkonu bolo zrazu viac ako dosť. Ovládanie motocykla je ďalšou prednosťou tohto motocykla a je porovnateľné s malým štvortaktom a v náročných podmienkach sa cítil vynikajúco. Na záver som si nechal jediný dvojtakt, ktorý som vyskúšal a priznám sa, že keby som sa nemusel deliť s ostatnými, tak z 250 EXC už nezosadnem. Tento model ma dostal už minulý rok počas testu v Kopernici, no náročné podmienky na trati v Domaniži mu vyhovovali ešte viac. Spôsob, akým sa dávkuje výkon na tejto motorke je úžasný a dokáže veľmi kultivovane komunikovať už od najnižších otáčok. Neustále kĺzanie sa po blate a hľadanie trakcie bola doslova zábava, stačilo však prudšie „brknúť“ do plynovej rukoväte a predné koleso sa okamžite odlepilo od zeme aj v klzkom blate. Výkon je sústredený práve do nízkych a stredných otáčok, no viac ani nebolo treba, všetko potrebné odviedol práve v tomto rozsahu. Asi najväčšou výhodou 250-ky v tomto prostredí však bolo doslova hravé ovládanie, ktoré dovoľuje jazdcovi ľahučko preskakovať z koľaje do koľaje a meniť smer jazdy aj keď blato alebo klzké korene boli proti. Z pohľadu hobby jazdca, ktorý predsa len opatrnejšie atakuje dráhu ponúka 250-ka výbornú kombináciu hravého ovládania a presne dávkovateľného výkonu. Do podmienok moderného endura plného trialových prekážok je to ideálna kombinácia.
Na vrchole aj v roku 2015 Modely rakúskej značky dominujú svetu súťažného endura už pekných pár rokov a je jedno pre akú objemovú triedu sa rozhodujete, alebo či vyberáte medzi dvoj- alebo štvortaktným motorom produkcia KTM je vždy na vrchole. Určite nie je jednoduché udržiavať tak vysoko nastavenú latku po toľké roky, no výrobca v tomto odvádza skvelú prácu. Modelový rok 2015 možno neprináša radikálne zmeny, no nebolo ani treba a už teraz je jasné, že oranžová bude aj v budúcom roku vo vrcholnej forme. No a pre tých, ktorým sa sériový model predsa len máli je tu potom špeciálna edícia Six Days, ktorá je vybavená top komponentmi, ktoré musia uspokojiť aj rýchlych profíkov.
Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 10/2014. Text: Miro Tamáši, foto: R. Lavička a M. Matula Domaniža, 3. 9. 2014
KTM 2015 Offroad Test Day – Album k testu, Motomagazín 10/2014
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.