Connect with us

Testy a recenzie

KTM EXC 2015 Test Day

Publikovaný

on

Čo viac si človek môže priať, zem dokonale premočená po niekoľkodňových intenzívnych dažďoch, náročný okruh napáskovaný na trati v Domaniži a k tomu kompletná ponuka offroadových modelov rady EXC na rok 2015 pripravená na poriadny bahenný kúpeľ. KTM-ka si pre novinársky test enduro modelov na rok 2015 nemohla vybrať lepšiu scenériu.

Čo nás čakalo?
– Zlepšený priebeh výkonu na dvojtaktných motoroch
– Upravené zadné pruženie na vybraných modeloch
– Nový lepšie čitateľný prístrojový panel
-Chrániče rukovätí lepšie odolávajú nárazom
-Zvýšený komfort vďaka mäkším rukovätiam
– Elektrický štart súčasťou všetkých modelov okrem 125-ky

Menšie a dobre cielené zmeny
Hneď na úvod treba poznamenať, že modelový rok 2015 žiadne radikálne zmeny neprináša a výrobca sa zameral skôr na menšie a cielené úpravy, ktoré vylepšujú už aj tak špičkové športové náradie, ktoré posledné roky neohrozene dominuje na trhu súťažných motocyklov. Nič sa nemení ani na bohatej ponuke a KTM aj v roku 2015 ponúkne až osem súťažných špeciálov rady EXC (125 / 200 / 250 / 300) a EXC-F (250 / 350 / 450 / 500).

Spoločný podvozok
Najvýraznejšou vizuálnou zmenou v prípade podvozku je nové oranžové sfarbenie rámu, ktoré je rovnaké ako používajú jazdci továrenského tímu. To však nie je všetko a ďalšie zmeny už tak viditeľné nie sú. Menšia úspora hmotnosti a zároveň zvýšenie tuhosti sa podarilo konštruktérom dosiahnuť na zadnej vidlici, ktorá vďaka novým simulačným programom má teraz ešte tenšie vnútorné steny. Dvojica menších dvojtaktov (125 a 200) prichádza s novým tesnením vo vnútri zadnej pružiny, ktorá zvyšuje životnosť a uľahčuje výmenu. Ďalšia zmena sa týka všetkých modelov a v roku 2015 budú ponúkané s čiernymi ráfmi a výpletom kolies Giant. Veľká pozornosť sa tradične venuje ergonómii a nový minimalistický tvar bočných plastov zvyšuje komfort ovládania motocykla. Špičkové riadidlá Nenken sú vybavené mäkšími rukoväťami, ktoré rovnako zvyšujú jazdecký komfort. Novinkou na rok 2015 je nový prístrojový panel MAE, ktorý okrem integrovaného dizajnu ponúka lepšiu čitateľnosť.

Štvortakty
Modelový rok 2014 priniesol do modelovej rady EXC-F významnú novinku v podobe novej generácie malého štvortaktu 250-EXC-F, ktorý sa okamžite zaradil na špičku vo svojej triede Naopak rok 2015 je zameraný na drobné vylepšenia, ktoré zahrňujú nový spojkový koš hydraulickej spojky DDS, ktorý je ľahší. V prípade 250-ky je tu potom dlhší šiesty prevodový stupeň, ktorý pomôže maximálnej rýchlosti. Nové tesniace krúžky na olejovom okruhu u 250-ky a 350-ky zaručujú zvýšenú spoľahlivosť pri maximálnom zaťažení.

Dvojtakty
Bez výraznejších zmien prichádzajú na rok 2015 aj dvojtakty a asi jedinou významnejšou spoločnou zmenou je nové nastavenie karburátora, ktoré sľubuje hladší priebeh výkonu u všetkých verzii. Ďalšia zmena sa týka modelov vybavených elektroštartérom (200 / 250 / 300), ktoré majú novú 3Ah batériu, ktorá je ľahšia a úspornejšia. Pri pohľade na jednotlivé modely bola asi najväčšia pozornosť konštruktérov venovaná modelu 250 EXC. Nové nastavenie výfukovej príveri otvára klapku o 200 ot. neskôr, čo prináša hladší záber motora. Táto úprava si vyžiadala aj zmenu krivky zapaľovania. Kratší prevod na elektrickom štartéri prináša ľahší štart motora.

Bahenné kúpeľ na štyri rôzne spôsoby
Keď som na konci dňa bilancoval a zbavoval sa všadeprítomného blata, tak som zistil, že spomedzi ôsmych rôznych modelov, ktoré sme mali k dispozícii som nakoniec poriadne odjazdil len štyri. Mohla zato nielen bohatá účasť novinárov, ale tak trochu aj moja prieberčivosť pri hľadaní optimálneho spoločníka do komplikovaných podmienok. Začnem veľkým štvortaktom 500 EXC-F, ktorý asi jediný nebol mojou voľbou, ale keď nebolo načom jazdiť, tak 500-vka z nejakého dôvodu vždy bola k dispozícii :). Faktom je, že novinári sú tak trochu zhýčkaní, ale na druhej strane v daných podmienkach maximálny výkon nehral rolu a skôr sa tu osvedčí ľahká a obratná motorka, ktorá jazdca v klzkom teréne tak rýchlo neunaví. Aj keď 500-vka nezapadá do tohto popisu úplne ideálne, tak som si ju užil naplno. V tesnom teréne bolo vyššiu váhu cítiť, no všetko vykompenzoval motor, ktorý ponúkal využiteľný výkon prakticky od voľnobehu. Jazdiť s vyššie zaradeným stupňom nerobilo veľkému jednovalcu žiaden problém a v prípade potreby dokázal okamžite reagovať, no a v momente keď zadné koleso našlo dostatok trakcie, tak motorka nezadržateľne vystrelí vpred. 500-vka bola jedinou motorkou, na ktorej som musel v tiahlom stúpaní ubrať plyn ešte pred vrcholom, pretože by som nedobrzdil do najbližšej zákruty. Motorka, ktorá zakaždým zažiarila v momente keď sa terén trochu otvoril.
Aj mojou druhou voľbou bol štvortakt, tentoraz model 450 EXC-F a na túto motorku som si už musel počkať. Napriek tomu, že je konštrukciou a hmotnosťou prakticky rovnaká s 500-vkou, tak na trati to bolo citeľne ovládateľnejšie náradie. Aj tu spomeniem motor, ktorý sa správal podobne ako na 500-vke a jazdec má k dispozícii neustále prebytok výkonu, ktorý umožňoval využívať na klzkom povrchu vyšší prevodový stupeň pričom stačilo prudšie pridať a reakcia bola okamžitá. Veľké štvortakty sa možno o niečo ťažšie ovládali, no pruženie fungovalo vynikajúco a rýchly úsek plný drobných nerovností, kde ma menšie modely pár krát prinútili spomaliť, zvládli oba štvortakty isto a pod plynom. Pruženie v tomto teréne fungovalo úplne bezchybne.
Aj mojou treťou voľbou bol štvortakt a siahol som po modeli 350 EXC-F, ktorý už od svojho predstavenia neustále potvrdzuje, že je momentálne najuniverzálnejším endurom na trhu. Modelový rok 2015 na tomto nič nemení a ľahké ovládanie v kombinácii s dokonale dávkovateľným výkonom bolo pre dané podmienky priam ideálne. Výhodou 350-tky je, že už v nízkych otáčkach ponúkne dostatok výkonu na zdolávanie náročného terénu, zároveň prechod do vyšších a stredných otáčok je lineárny a dá sa povedať, že jazdec má neustále správny výkon v správny čas. Naviac maximálny výkon je už blízko tomu, čo ponúkajú veľké štvortakty a jazdec viac ani nepotrebuje, keď bolo treba motor potiahol vyšší prevod alebo stačilo podržať plynovú rukoväť dlhšie a výkonu bolo zrazu viac ako dosť. Ovládanie motocykla je ďalšou prednosťou tohto motocykla a je porovnateľné s malým štvortaktom a v náročných podmienkach sa cítil vynikajúco.
Na záver som si nechal jediný dvojtakt, ktorý som vyskúšal a priznám sa, že keby som sa nemusel deliť s ostatnými, tak z 250 EXC už nezosadnem. Tento model ma dostal už minulý rok počas testu v Kopernici, no náročné podmienky na trati v Domaniži mu vyhovovali ešte viac. Spôsob, akým sa dávkuje výkon na tejto motorke je úžasný a dokáže veľmi kultivovane komunikovať už od najnižších otáčok. Neustále kĺzanie sa po blate a hľadanie trakcie bola doslova zábava, stačilo však prudšie „brknúť“ do plynovej rukoväte a predné koleso sa okamžite odlepilo od zeme aj v klzkom blate. Výkon je sústredený práve do nízkych a stredných otáčok, no viac ani nebolo treba, všetko potrebné odviedol práve v tomto rozsahu. Asi najväčšou výhodou 250-ky v tomto prostredí však bolo doslova hravé ovládanie, ktoré dovoľuje jazdcovi ľahučko preskakovať z koľaje do koľaje a meniť smer jazdy aj keď blato alebo klzké korene boli proti. Z pohľadu hobby jazdca, ktorý predsa len opatrnejšie atakuje dráhu ponúka 250-ka výbornú kombináciu hravého ovládania a presne dávkovateľného výkonu. Do podmienok moderného endura plného trialových prekážok je to ideálna kombinácia.

Na vrchole aj v roku 2015
Modely rakúskej značky dominujú svetu súťažného endura už pekných pár rokov a je jedno pre akú objemovú triedu sa rozhodujete, alebo či vyberáte medzi dvoj- alebo štvortaktným motorom produkcia KTM je vždy na vrchole. Určite nie je jednoduché udržiavať tak vysoko nastavenú latku po toľké roky, no výrobca v tomto odvádza skvelú prácu. Modelový rok 2015 možno neprináša radikálne zmeny, no nebolo ani treba a už teraz je jasné, že oranžová bude aj v budúcom roku vo vrcholnej forme. No a pre tých, ktorým sa sériový model predsa len máli je tu potom špeciálna edícia Six Days, ktorá je vybavená top komponentmi, ktoré musia uspokojiť aj rýchlych profíkov. 

Článok bol publikovaný v časopise Motomazagín 10/2014.
Text: Miro Tamáši, foto: R. Lavička a M. Matula
Domaniža, 3. 9. 2014

KTM 2015 Offroad Test Day – Album k testu, Motomagazín 10/2014

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri