Označenie ? stredná trieda je dosť rozšírené a stretávate sa s ním pri rôznych príležitostiach, no vždy je to niečo, čo nie je príliš veľké alebo naopak príliš malé, príliš rýchle alebo nebodaj príliš pomalé, jednoducho tak akurát. S týmto označením sa často stretávame aj v motocyklovom priemysle a označuje špecifickú kategóriu motocyklov, kde až doteraz nemecká značka BMW nemala príliš bohaté zastúpenie. Časy sa však menia a rovnako aj filozofia BMW, ktorá sa zameriava prakticky na všetky kategórie motocyklov a model F 800 ST môžeme smelo zaradiť medzi stred v športovo-turistickej triede.
Nie je tomu tak dávno keď pohľad na modelovú radu značky BMW dopredu naznačoval o akého zákazníka má bavorská značka záujem. Tak sa stalo, že väčšinou ste v sedle stretli ľudí, ktorí majú dávno po štyridsiatke a mladšie ročníky sa v tejto skupine objavovali len poskromnejšie. Posledné roky však priniesli radikálnu zmenu a v BMW sa zameriavajú na oveľa širší okruh zákazníkov ako v minulosti. Práve modelová rada ?F?, ktorá pozostáva zo športovej verzie F 800 S a športovo-turistickej verzie F 800 ST je určená práve pre mladšie vekové kategórie.
Technika BMW Modelová rada ?F? si odbila svoju premiéru už pred dvomi rokmi (2006), ale stále ponúka technické riešenia, ktoré mali v rámci bavorskej značky premiéru. Najmä z pohľadu techniky nájdete na tomto motocykli riešenia, ktoré z pohľadu BMW prinášajú novinky. Najvýznamnejšou je samozrejme kvapalinou chladený radový dvojvalec o objeme 798 ccm, ktorý bol vyvinutý v spolupráci s firmou Rotax. Za výkonom 85 k pri 8 000 ot. stojí štvorventilová technika ovládaná rozvodom DOHC a najmodernejší systém elektronického vstrekovania paliva. Rovnako zaujímavý je aj údaj o krútiacom momente, ktorý vrcholí na hodnote 86 Nm pri 5 800 ot. Na druhej strane medzi ?tradičné? bavorácke riešenia patrí napríklad 3-cestný riadený katalyzátor, ktorý je v motocyklovom priemysle výsadou predovšetkým značky BMW. Dvojvalec je zavesený v tuhom dvojitom chrbticovom ráme pozváranom z hliníkových profilov. Medzi technické zaujímavosti podvozku patrí jednoramenná kyvná vidlica, ktorá rovnako patrí medzi tradičné poznávacie znaky BMW. O samotné pruženie sa stará postranne uložený tlmič pruženia, ktorý ponúka možnosť nastavenia predpätia pružiny. Klasická predná teleskopická vidlica dopĺňa pružiace komponenty motocykla. Medzi netradičné prvky patrí aj zadné koleso poháňané ozubeným remeňom a nádrž umiestnená pod sedlom. Aj s týmito technickými riešeniami má BMW bohaté skúsenosti. Výsledkom je motocykel, ktorý napriek tomu, že dizajnovo patrí do súčasnej konzumnej moderny, stále zostáva verný tradícii BMW v podobe originálnej techniky.
ST ? športová turistika Nie je žiadnym tajomstvom, že medzi športovou verziu ?F? a športovou-turistikou ?ST? nie sú v oblasti podvozku a pohonnej jednotky prakticky žiadne rozdiely. Rázvor 1466 mm, tlmič riadenia, maximálny výkon motora je na oboch motocykloch identický. Len mäkšie nastavenie pruženia, vyvýšený posed, kompletná kapotáž a vyššia hmotnosť spôsobená rôznymi doplnkami oddeľujú športovú turistiku od športovej verzie ?S?, napriek tomu tento motocykel v sebe ukrýval slušný športový potenciál. Športovú verziu ?S? som mal možnosť vyskúšať už minulý rok a zanechal vo mne príjemné spomienky. Jeho ambíciou nebolo naháňať nabrúsené superšpotové 600-vky, predsa len existuje tu výkonový deficit, jeho silné stránky spočívali najmä v pružnom dvojvalci, ktorý okamžite reagoval na každé pootočenie plynovou rukoväťou. Naviac športový zážitok je kombinovaný s komfortom, ktorý štvorvalcová konkurencia nie je schopná ponúknuť. Vďaka týmto kladným referenciám športovca sa bolo v prípade športovej – turistiky na čo tešiť.
BMW F 800 ST sa radí do kategórie, ktorá navonok ponúka široký výber v podobe malých polokapotovaných štvorvalcov, no asi najbližšou konkurenciou pre tento motocykel môže byť Deauville od Hondy, no jeho športové ambície sú v porovnaní s BMW dosť obmedzené. To, že v prípade BMW sa dá hovoriť ako o strednej triede prezradia už samotné rozmery, ktoré z pohľadu turistu pôsobia kompaktným dojmom. Potvrdzuje to aj prvé posadenie do sedla, BMW je štíhlym motocyklom s hlbokými výrezmi v oblasti kolien. Pre vysokých jedincov to však asi nebude, kolená sú zohnuté v pomerne ostrom uhle (meriam cca 178 cm) a pri dlhom cestovaní sa v mojom prípade únava dostavila práve v oblasti kolien. Počítam, že vyššie postavy to pocítia ešte vo väčšej miere. To sú však asi jediné výčitky ku komfortu, ktorý je inak na veľmi dobrej úrovni. Posed je takmer úplne vzpriamený a vyššie umiestnené riadidlá vás nenútia do prílišného náklonu. Vysoký čelný štít si veľmi dobre plní svoju funkciu a ani pri vysokých rýchlostiach +160 km/h nie je nápor vetra neznesiteľný.
Motocykle BMW majú jednu vlastnosť, ktorá trochu schladí športové emócie každého jedinca a to je tlmený zvuk, ktorý sa ozve z výfuku po naštartovaní. Musím však dodať, že aj v ponuke BMW nájdete výnimky, napríklad K 1200 S a RS, poprípade R 1200 S už svoje športové ambície nijak neskrývajú. V prípade testovanej 800-vky to však neplatí a jemný šelest z výfukov je porovnateľný skôr so zvukom automobilu. Možno je to aj zámer BMW, pretože po prvých metroch je jasné, že motor ukrýva ďaleko viac ako odhaľuje zvuková kulisa. Výkon dáva o sebe vedieť prakticky okamžite a ak sa pohybujete blízko červeného poľa, tak rýchlosti sa rýchlo priblížia k 200 km/h hranici. Samozrejme nie je to typ výkonu, ktorý by vystrašil majiteľa 160-koňového K 1200 S. K dispozícii však máte ľahko ovládateľný a plynulý prísun výkonu, ktorého cieľom vás nie je vystrašiť, ale svižne dostať do tempa, čo sa mu aj vcelku darí. Radový dvojvalec sa zároveň vyznačuje kultivovaným priebehom výkonu a o nejakých trhavých pohyboch nemôže byť ani reči. Je jasné, že pri zaradenej šestke nemôžete nechať padnúť otáčky na voľnobeh a očakávať plynulú reakciu motora, no od cca 2000 ? 2500 otáčok motor plynulo a pružne zaberá. 6-stupňová prevodovka patrí medzi to lepšie, čo nájdete v ponuke BMW a jednotlivé prevodové stupne zapadajú vcelku presne. Samozrejme netreba zabudnúť na spotrebu, ktorá je vynikajúca a na relatívne malú 16-litrovú nádrž sa pri rýchlom tempe dá prejsť viac ako 300 km.
Podvozok nadväzuje na svižný motor a pred sebou máte obratného spoločníka, ktorému nie je cudzia ani jazda v meste. Ľahké ovládanie bolo jednou z priorít na tomto motocykli, nakoľko svojím určením je namierený na menej skúsených jazdcov, poprípade ženy, ktorým menšie rozmery budú určite vyhovovať viacej. Ochota s akou sa nechá pokladať do zákrut nemá vplyv na stabilitu motocykla pri vysokých rýchlostiach. Určite má na tom podiel aj tlmič riadenia, ktorý udržuje motocykel stabilný aj pri vysokých rýchlostiach. Športová jazda rozhodne nie je podvozku cudzia a F 800 ST patrí do kategórie motocyklov, na ktorých sa diaľnici radšej vyhnete a hľadáte niečo zábavnejšie. Brzdný systém Brembo je prevzatý zo športového modelu ?S?, takže svojím účinkom uspokojí aj športovo ladených jazdcov. Na pohodlie sa nebude sťažovať ani prípadný spolujazdec. Samozrejme diaľková turistika vo dvojici s plne naloženým motocyklom je niečo iné a určite nájdete aj pohodlnejšie možnosti, ale aj tak zostáva malé ?efko? pohodlným zvezením. Medzi prednosti BMW patrí aj bohatá doplnková výbava a motocykel si môžete dotvoriť podľa vlastných predstáv. Testovaná verzia bola vybavená aj palubným počítačom, ktorý ukazoval aj okamžitý tlak v pneumatikách, čo je rozhodne užitočným doplnkom.
Záver BMW týmto motocyklom len potvrdilo, že v kategórii turistických a športovo-turistickým motocyklov patrí medzi absolútnu špičku a dokáže doslova ?ušiť? motocykle na mieru. V tomto prípade v málo obsadzovanej strednej triede. Model F 800 ST predstavuje ľahkého a obratného, no zároveň aj svižného a pohodlného spoločníka do rôzneho prostredia. Svojím priateľským charakterom oslovuje najmä menej skúsených jazdcov, no má čo ponúknuť aj skúseným jedincom. Najmä ak ich cieľom sú kratšie výlety, tak má čo ponúknuť. Osobne si viem tento motocykel predstaviť na víkendovom výlete do alpských sediel, kde jeho hravé ovládanie poteší všetkých športovcov a naopak pri ceste domov ponúka dostatok komfortu na rýchly presun po diaľnici. Tradične slabou stránkou BMW je cena (v r. 2008 9 489 EUR) a testovaný motocykel nebol výnimkou. Bez ohľadu na výbavu a turistický potenciál je v tejto cenovej hladine dostatočný výber výkonnejších motocyklov, čo môže najmä u skúsenejších jazdcov zohrať dôležitú rolu.
+ – pružný motor, ľahké ovládanie, ochrana pred vetrom, pohodlie, bohatá výbava
– – cena, ostrý uhol jazdcovho kolena, príliš tlmený zvuk motora
Text a foto: Motomagazin
Test bol publikovaný v Motomagazine č.: 09 / 07
Veru veru, odrezat ten plast v zadu aby bolo pekne vidno gumu 😎 ale zase je to prakticke. Do predu choppracke stupacky, na frajersky vystrete nohy 😈 ale za take tazke love? aj tak je to paradna motorecka 🙂
Vazeny pan Tamasi, chcel by som zareagovat na jednu vetu vo vasom clanku:
„Tradične slabou stránkou BMW je cena (v r. 2008 9 489 EUR) a testovaný motocykel nebol výnimkou.“
Kedze spominany motocykel porovnavate s Hondou Deauville, zaujimalo by ma co stoji v roku 2008 Deauville v Nemecku.
Po porovnani cien, vybavy a uzitkovych vlastnosti, mam za to ze vas komentar k cene ST je silne tendencny. Alebo vam to niekto prikazal tak napisat?
Co sa tyka ceny priznam sa, ze nesledujem kolko co stoji v Nemecku, ale cenu BMW som prevzal z ich oficialneho cennika na http://www.bmw-mottorad.sk, kde je dokonca uvedena aj korunova cena 322 600, co si myslim, ze je naozaj dost.
Inak keby som si mal vybrat medzi Deauvillom a 800 ST, tak urcite by som si vybral BMW bez ohladu na vyssiu cenu, ale to len tak na okraj k prikazom, zakazom a tendencnym opisom…
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
kankoXF
17. mája 2008 at 6:22
Fuuu aka kolobezka. 😁
A ten zadny blatnik so zasterkou – to teda moc neeeee 😟
kxbibo
17. mája 2008 at 7:41
Ten fotograf by už konečne mohol trochu zmeniť taktiku fotenia, pretože čo motorka to isté fotky.
P666
17. mája 2008 at 19:16
Nepaci sa mi za tie prachy to mohlo aj lepsie vyzerat
Matooo
18. mája 2008 at 14:32
Veru veru, odrezat ten plast v zadu aby bolo pekne vidno gumu 😎 ale zase je to prakticke. Do predu choppracke stupacky, na frajersky vystrete nohy 😈 ale za take tazke love? aj tak je to paradna motorecka 🙂
chorche
18. mája 2008 at 18:41
Vazeny pan Tamasi, chcel by som zareagovat na jednu vetu vo vasom clanku:
„Tradične slabou stránkou BMW je cena (v r. 2008 9 489 EUR) a testovaný motocykel nebol výnimkou.“
Kedze spominany motocykel porovnavate s Hondou Deauville, zaujimalo by ma co stoji v roku 2008 Deauville v Nemecku.
Po porovnani cien, vybavy a uzitkovych vlastnosti, mam za to ze vas komentar k cene ST je silne tendencny. Alebo vam to niekto prikazal tak napisat?
Tamasi
19. mája 2008 at 8:37
Co sa tyka ceny priznam sa, ze nesledujem kolko co stoji v Nemecku, ale cenu BMW som prevzal z ich oficialneho cennika na http://www.bmw-mottorad.sk, kde je dokonca uvedena aj korunova cena 322 600, co si myslim, ze je naozaj dost.
Inak keby som si mal vybrat medzi Deauvillom a 800 ST, tak urcite by som si vybral BMW bez ohladu na vyssiu cenu, ale to len tak na okraj k prikazom, zakazom a tendencnym opisom…