Connect with us

Testy a recenzie

Test Moto Guzzi California 1400 Touring

Publikovaný

on

Klasická elegancia, luxus a top technika  

Talianska značka Moto Guzzi koncom roku 2012 prekvapila nielen svojich fanúšikov, ale aj konkurenciu. Na svet prišla nová generácia veľkoobjemového cruisera California, ktorý ponúkal úžasný mix klasického dizajnu a najmodernejšej techniky. Ubehlo pár rokov a California je v roku 2015 opäť v centre pozornosti a na svete sú ďalšie verzie tohto originálneho cruisera, no a nám sa do rúk dostáva nová turistická verzia s označením California 1400 Touring.  

 

 Európsky cruiser

Slovné spojenie Európa a cruiser možno nemá vo svete takú váhu ako tradičná kombinácia Amerika a cruiser, no vďaka Moto Guzzi sa tento nepriaznivý pomer síl dosť vyrovnáva. Taliani sa pritom nesnažia o kópiu niečoho čo tu už je, ale prinášajú vlastnú predstavu klasického veľkoobjemového cruisera. Tradične vydarený taliansky dizajn je vyváženou zmesou klasických línii a najmodernejších komponentov. Pod nádržou sa naviac ukrýva vôbec najväčší dvojvalec do „V“, aký sa na európskom motocykli objavil a ponúka nielen výborné dynamické parametre ale aj kultivovaný chod. Potom je to samozrejme najmodernejšia elektronika, ktorá si našla cestu na cruiser a robí jazdu nielen bezpečnejšou ale aj zábavnejšou a dovolí vám využiť nemalý výkonový potenciál tohto motora naozaj naplno.  

 

Prémiový dizajn očarí z každého uhla

 California Touring je kus motorky, ktorá vás dostane nielen svojimi nadštandardnými rozmermi ale dokáže ohúriť všade, kde sa objavíte a dokonale vyčnieva z radu. Niečo podobné som zažil len v sedle spomínanej americkej konkurencie a ak potrebujete občas pohladkať svoje ego, tak California je skvelým spôsobom ako sa stať stredobodom pozornosti. Na druhej strane si táto motorka obdivné pohľady jednoznačne zaslúži a je nielen dokonalým spojením klasických línii a najmodernejšej techniky, ale aj špičkového dielenského spracovania. Na prvý pohľad nadväzuje na klasický štýl modelovej rady California, no bližší pohľad odhalí množstvo technických detailov, ktoré celkom prirodzene zapadajú do celkového dizajnu Californie. O osvetlenie sa tak napríklad stará dnes už všadeprítomná LED technika, vzadu sú naviac svetlá elegantne integrované do oblého blatníka. Kruhový digitálny displej nepôsobí nijak rušivo a to isté platí aj o výkonnom brzdnom systéme, ktorý by sa určite nestratil ani na najnovších superšportoch. Dvojica kufrov s 35 l objemom je elegantne integrovaná do celkového dizajnu.

 

Dravec, turista a klasický pohodár

Veľkoobjemový dvojvalec je jednoznačne hlavnou hviezdou tejto show a pri zdvihovom objeme takmer 1,4 litra dokáže na zadné koleso poslať viac ako 95 k výkonu a čo je najhlavnejšie ohromný krútiaci moment 120 Nm máte k dispozícii už pri 2 750 ot./min. Práve tento údaj možno veľa napovedá o charaktere tohto motora, no pravdou je, že California nie je typickým cruiserom. Po naštartovaní sa síce zľahka zatrasie a jemné vibrácie prechádzajú celou motorkou, presne ako by ste od dvojvalca očakávali, no stačí sa rozbehnúť a vibrácie sa niekam strácajú a objavia sa opäť až keď zastavíte. Jednotlivé prevodové stupne majú typicky dlhý cruiserovský chod, no zapadajú ľahko a presne. Je toho však oveľa viac a motor dokáže meniť svoj charakter jednoduchým stlačením tlačidla. Za všetko môže moderná elektronika a v tomto prípade je to trojica meniteľných výkonových máp (Veloce, Turismo a Pioggia), ktorým sekunduje systém trakčnej kontroly, ktorý sa dá nastaviť v troch stupňoch citlivosti. Ak siahnete po najvýkonnejšom nastavení Veloce, tak pod zadkom zrazu máte agresívneho športovca, ktorý okamžite reaguje na pootočenie plynovej rukoväti a s chuťou ide do otáčok. Motor svojim charakterom priam volá po športovej jazde. V nízkych otáčkach je to síce trochu „ucukané“ a preto nejaké „kochačky“ okolím“ pri 80-ke so zaradenou 6-kou príliš neobľubuje, no ak povolíte motoru uzdu a častejšie radíte, a udržujete motor vo vyšších otáčkach stojí to zato. K slovu občas príde aj kontrolka trakčnej kontroly, čo bolo pre mňa spočiatku menším šokom, pretože motorka váži skoro 340 kg a je to predsa veľký turistický cruiser! Naopak oveľa bližšie k ideálu turistického cruisera má nastavenie Touring. Motorka síce nič nestráca zo svojho maximálneho výkonu, no nástup z nižších otáčok je oveľa príjemnejší a motor je zrazu priateľskejší, nemusím radiť tak často a „kochačky“ motoru už nevadia. Aj keď tu zisťujem, že najlepšie som sa v sedle cítil pri rýchlostiach niekde okolo 100 – 110 km/h (tachometrových), čo mi celkom vyhovuje. Samozrejme, dá sa v pohode ísť aj pomalšie, ale pri zrýchlení už treba podradiť, naviac pri spomínaných vyšších rýchlostiach nápor vetra vôbec necítiť a tieto rýchlosti s veľkou rezervou zvláda aj podvozok. Treba však častejšie kontrolovať okamžitú rýchlosť, pretože chuť motora zrýchliť je naozaj veľká. Ak predsa len chcete jazdiť v maximálnej pohode, tak potom je tu režim Pioggia, ktorý je určený najmä na mokrú cestu a motor sa v tomto režime správa ako baránok a pružne zareaguje od najnižších otáčok. V prípade, že sa ocitnete v meste, tak je to asi najrozumnejšia voľba. Nástup výkonu je citeľne jemnejší ako u ďalších dvoch režimov, no dokáže si poradiť aj s nízkymi rýchlosťami a ponúka príjemný záber a plynulý nárast výkonu.  

 

 Veľký cruiser pripravený na turistiku

California vo verzii Touring je nielen opticky poriadnym kusom železa, no hmotnosť na úrovni 340 kg a rázvor 1 685 mm hovoria sami za seba. Napriek tomu rešpekt opadá už po pár kilometroch jazdy a na ceste sa správa s istotou, a užívate si niečo ako komfortnú plavbu po cestách. Ovládanie je síce ľahké, no nemôžete očakávať obratnosť Sportstera. Dlhý rázvor v kombinácii so širokými pneumatikami (vzadu dokonca extra široká 200-vka) nenavádzajú k rýchlym zmenám smeru a „myšičkám“ v premávke, skôr je to o rozvahe a pokojnej jazde. Odmenou je výborná stabilita nielen v rovnom smere ale aj v zákrutách a motorka s istotou zvláda hlbšie náklony, no v rozlete vás zastavia dorazy stúpačiek, ktoré by pokojne mohli byť o nejaký ten centimeter vyššie. Potom sú tu brzdy Brembo, ktoré potešia aj fanúšika superšportov a tento kolos dokážu spomaliť veľmi rýchlo, naviac ABS funguje prakticky nezištne a motorka brzdí s istotou v každej situácii. Pruženie je na komfortnú jazdu veľmi dobre nastavené a aj väčšie nerovnosti absorbuje s istotou. Cestovanie je tak veľmi pohodlné a na diaľkové výlety je California výborne pripravená.

 

Klasický cestovateľ na dlhé trate

Stráviť deň v sedle tejto motorky je príjemným zážitkom, vzpriamený posed je aj vďaka dozadu pretiahnutým riadidlám vyložene pohodlný, nohy smerujú jemne dopredu v komfortnom uhle a čo je dôležité na zem dočiahne bez problémov aj jazdec pod 180 cm. Menšou nevýhodou vyčnievajúcich valcov motora je teplo, ktoré sála na jazdcove nohy počas horúcich dní, no nie je to nič, čo by vás obmedzilo pri jazde. Na chýbajúci komfort sa nebude sťažovať ani spolujazdec, ktorému k úplnému pohodliu chýba už len opierka chrbta, ktorá je súčasťou doplnkovej výbavy a v prípade dlhších výletov vo dvojici by som ju určite odporúčal. Príjemným prekvapením bol pre mňa čelný štít, ktorý u turistických cruiserov častokrát plní len úlohu módneho doplnku a jeho funkčnosť končí niekde pri 100 km/h. Na Californii čelný štít plní nielen úlohu módneho doplnku, ale dokáže účinne chrániť jazdca aj pri diaľničných rýchlostiach a jazda ani v tomto prostredí nie je únavná. Na diaľnici sa k slovu dostane aj tempomat, ktorý sa ovláda jedným tlačidlom, ktoré má na starosti nielen spustenie tempomatu, ale aj jeho nastavenie a aktiváciu. Chvíľu trvalo pokiaľ som s týmto tempomatom našiel spoločnú reč, no ak máte radi minimalistické riešenia, tak jeho ovládanie vám bude vyhovovať. Trochu ma prekvapil aj dojazd na nádrž, keď kontrolka rezervy sa ozvala na môj vkus príliš skoro, no v tomto prípade nejde len o samotnú spotrebu, ktorá sa blížila k siedmym litrom, no ukázalo sa, že kontrolka rezervy začne preblikovať, keď je v nádrži ešte stále cca 7 litrov paliva, čo pri 20-litrovej nádrži predstavuje dosť veľký podiel. Na druhej strane nie je treba panicky hľadať najbližšiu pumpu už pri prvom prebliknutí nádrže.  

 

 Nová definícia modernej klasiky

 Moto Guzzi s týmto motocyklom pred dvomi rokmi odtestovalo koľko najmodernejších výdobytkov techniky dokáže kategória motocyklov postavená na tradičných hodnotách a klasickom dizajne absorbovať. Myslím, že California ukázala, že možnosti sú v tomto smere prakticky neobmedzené a aj klasický cruiser môže profitovať z technológii, ktoré boli vyvíjané na okruhových špeciáloch. Moto Guzzi s modelom California jednoznačne mieri do prémiových vôd, kde bude zákonite konfrontovaná s americkou konkurenciou, no určite nie je bez šancí a to čo stráca na imidži bez problémov dobieha práve kombináciou klasického dizajnu a top techniky.  

 

Moto Guzzi California 1400 Touring

Cena: 18 700 Eur

Motor: 1 380 ccm, 8 ventilov, OHC, V-Twin

Výkon: 96 k pri 6 500 ot./min.

Krút. moment: 120 Nm pri 2 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 445 x 1 030 x 1 460 mm

Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 337 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 685 mm

Výška sedla: 740 mm

Objem pal. nádrže: 20,5 l

Pneu: vpredu: 130/70-18, vzadu: 200/60-16  

 

Text: Miro Tamáši, fot autor a P. Tamášiová  

Motocykel na test zapožičal: Ital Moto, s.r.o., Žilina

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2015

Moto Guzzi California 1400 Touring – Album k testu, MMA 11/2015

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri