Connect with us

Testy a recenzie

Staňte sa výnimočným – test Honda Forza 125

Publikovaný

on

Malých skútrov o objeme 125 ccm máme na trhu kopec. Veď niet divu, keď zažívajú svoj boom aj vďaka možnosti jazdy s „auto vodičákom“. Na druhú stranu športové a prémiové skútre by ste spočítali len na jednej ruke. Jedným takým je nová Honda Forza 125. Pozrime sa čo sa skrýva v tej výnimočnosti!

Luxusný a športový dizajn
Model Forza je už medzi skútrami známy so svojím modelom o objeme 300 ccm, ktorý sa dizajnovo podobná skôr známejšiemu modelu PCX 125. Nový, menší model Forza by som nazval ako dizajnový opak. Ostrý, agresívny vzhľad doplnený s výraznou svetelnou líniou tvorenou LED svetlometom presne spĺňa požiadavky moderného dizajnu. Honda vsadila aj na atraktívne farebné kombinácie a v prípade testovaného modelu to bola vydarená kombinácia bielej a modrej farby, ktorú citlivo dopĺňali čierne plasty na bokoch. Celkový dynamický vzhľad ako aj dlhší rázvor pritom naznačujú skúter s oveľa väčším motorom, než vyzerá na prvý pohľad a Forza tak vynikne aj v spoločnosti objemovo väčšej konkurencie.
Zábavná a dynamická jazda
Po nasadnutí začína pripomínať maxi skúter, ale nie hmotnosťou, no skôr svojou dospelosťou a jazdným komfortom. Rozbeh je o niečo tichší ako sme zvyknutí, aj napriek razantnejšiemu rozjazdu s otáčkami na hodnote okolo 6 000. Forza patrí výkonovo so svojimi 10,5 kW (15k) presne na výkonnostný limit pre triedu do 125 ccm, čiže radí sa medzi tie výkonnejšie na trhu. No a dáva to aj patrične najavo, hlavne v rozmedzí rýchlosti 60 – 80 km/h, kde je pomerne hravá a pružnosť motora je citeľná. Jazdná stabilita je aj vo vyšších rýchlostiach výborná, ako aj tuhosť podvozku pri pozdĺžnych nerovnostiach (rozumej všadeprítomné vyjazdené koľaje). Forza si tak hravo poradí aj s ostrejším tempom, kde sa nemusíte vyhýbať každej nerovnosti na ceste. Spotreba sa počas testu pohybovala okolo 2,4 litra a to prevažne jazdou v dopravných špičkách po Bratislave. Nízkej spotrebe pomáha aj vypínateľná funkcia Start & Stop, ktorá po 3 sekundách státia vypne motor. Na opätovne naštartovanie a rozjazd stačí len pootočiť rukovať, kedy Forza opäť ožíva a vyráža vpred. Pri plynulej jazde so spolujazdcom je spotreba pri 80 km/h okolo 2,2 litra o pri 60 km/h okolo 2 litrov.
Komfort maxiskútra
Jazdecká pozícia bola pri mojich 186 cm uvoľnená s viacerými možnosťami pre nohy a dostatkom priestoru okolo kolien. Predný štít je nastaviteľný aj bez náradia v rozsahu 12 cm. Pri svojej najvyššej pozícii mi končilo obtekanie vzduchu niekde okolo krku, čo nebolo nijako rušivé keďže nevznikajú žiadne turbulencie okolo prilby. Štít v najnižšej pozícii trocha strácal význam. Menšie zápasenie som zažíval s odkladacím priestorom pod riadidlami, ktorý nie je uzamykateľný a na jeho otvorenie som vždy potreboval viacero pokusov. Použitie tkzv. „Click system“ je fajn na kuchynskej linke, no na skútri treba na zatlačenie občas aj hrubú silu. Na druhej strane schránka ponúka 12V zásuvku, kde som si pravidelne nabíjal môj večne vybitý smartfón a odložil všetko z vreciek. Spätné zrkadla sú so svojimi integrovanými smerovkami vkusné, no nepraktické svojím obmedzeným výhľadom. Palubnej doske dominujú dva prehľadné ukazovatele rýchlosti a otáčok motora. V strede je digitálny podsvietený displej s informáciami o nádrži, teplote, počítadle kilometrov a aj okamžitej spotrebe. Musím pochváliť aj samostatné meranie spotreby pre každé denné počítadlo, ako aj udávanie spotreby na 100 km namiesto počtu kilometrov na liter, ktorému v minulosti Honda holdovala. Pod sedlom je naozaj luxusný priestor pre 2 integrálne prilby.
Výnimočný celok
Forza ma sprevádzala niekoľko dní nielen vo voľnom čase, ale aj dochádzaním do práce. Je to prvý skúter, s ktorým som jazdieval v obleku na biznis porady. Pýtate sa prečo? Honda Forza má jednoducho svoj štýl!
Výborné dielenské spracovanie, zmyselné a praktické detaily a krásne doliehajúce plasty (čo sa už tak často na skútroch nevidí) robia spolu so svetelným lemom LED svetiel a kombinácie bielo-modrej jeden výnimočný celok, ktorý sa právom radí medzi najlepšie skútre v prémiovej triede. 

Honda Forza 125
Cena: 4 290 / 4 550 Eur (ABS)
Motor: 124,9 ccm, 4 ventily, SOHC, R1
Výkon: 15 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 12 Nm pri 8 250 ot./min.
Prevodovka: autom. s plynulým prevodom CVT
Rozmery (D x Š x V): 2 134 x 748 x 1 452 mm
Rám: jednoduchý, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 161 / 162 kg (ABS) (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 490 mm
Výška sedla: 780 mm
Objem pal. nádrže: 11,5 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 15, vzadu: 140/70 – 14

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.
Autor: Pavol Škorpík
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2015

Staňte sa výnimočným – test Honda Forza 125

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri