Connect with us

Testy a recenzie

Test Moto Guzzi V9 Roamer

Publikovaný

on

Som aká som, hovorí o sebe novinka z dielne Moto Guzzi s názvom V9 Roamer. Roamer má aj brata s názvom V9 Bobber, pričom oba vychádzajú z jedného základu, rozdiel je v pneumatikách a farbách motocykla. My sedláme Roamer – klasiku ako vyšitú z talianskeho filmu zo 70. rokov min. storočia v tomto období vzniká platforma motorov „V“ ako napr. V35 Custom -1979, V65 Florida – 1979, pričom dedične nadväzuje na model Nevada. Spoločné znaky akými sú zadné odhalené chrómované pružiny, krátke sedadlo, okrúhly klasický svetlomet, chrómovaná trubka riadidiel, aj späťáky. Dobre sa na to pozerá.  

 

 Prekvapivá stredná trieda v dobrej cene

Nestojí ani 10 000 Eur a ak ste naladený na retro roky, ktoré v Európe zažívajú stále sa rozvíjajúce boom obdobie, tak sa pozrite týmto smerom. Dizajnovo sa Talianom ťažko konkuruje a jedinečná perleťová farba doplnená o pozdĺžne retro pásiky na všetkých miestach v kombinácii s chrómom kde sa len dalo a čiernym rámom vzbudzuje dojem reštaurovanej motorky. Lenže nádherné mnohopočetne lúčové, dvojfarebné ráfy kolies a neviditeľná elektronika dávajú motorke punc moderny. Rukopis moderného dizajnu nájdete aj na špeciálne navrhnutých ovládačoch na obidvoch stranách riadidiel, pričom pohľad na prístrojový panel vás na chvíľku vráti v čase späť. Ale len na chvíľku, lebo v kruhu analógu sa skrýva množstvo palubných informácii, ktoré sa zobrazujú pomocou LCD displeja. Čo poviete na2-stupňovú trakčnú kontrolu s možnosťou vypnúť ju úplne a uverili by ste prostredníctvom chytrého telefónu sa viete s motocyklom skontaktovať cez novú multimediálnu platformu MG-MP? Jednoducho si stiahnite APP-ku z Google Play, a vytvoríte si mostíksmartfón-motocykel-internet. V praxi si môžete smartfón upevniť na riadidlá a ten vám bude sprostredkovávať v jednom čase až 5 vami nastavených cestovných údajov. Čo napríklad? Tak môže to byť okamžitý výkon, okamžitý krútiaci moment, priemerná rýchlosť, či okamžitá spotreba. Môžete si nahrať vami prejdenú trasu alebo spustiť jazdecký ECO mód a množstvo ďalšieho. Toľko elektroniky na jednej strane a na druhej vás prekvapí neuzamykateľné hrdlo nádrže a kúsok od nej na krku rámu zasa skrytý USB port . A to je len začiatok.  

 

Motorizácia a podvozok

Motorka s hrdým retro dizajnom disponuje množstvom moderných technológií a aj keď je chladená vzduchom /olejom, spĺňa normu Euro 4.Motor, ústrojenstvo, kľuková skriňa, olejová vaňa, sú konštrukčne úplne nové a tu bola priradená podľa údajov výrobcu aj nová prevodovka. V motore sú prepracované vecičky akými je vylepšený prietok oleja v nízkoenergetickom olejovom čerpadle, či vylepšený systém mazania motora, čo všetko má za úlohu zníženie spotreby a zvýšenie životnosti motora. Toto platí i vo vrchnej časti motora pri hlavách valcov, ktoré sú konštruované tak, aby čo najviac fungovala termodynamika. Motor používa iba dva ventily na valec, pričom o správnosť dávkovania paliva sa stará vstrekovanie od zn. Marelli a motor sa dodáva tiež so zníženým výkonom pre skupinu vodičov A2.Osadené valce v uhle 90° (takto boli zavedené už v roku 1967) dominujú krásnym rebrovaním a jedinečným zjavom vytŕčajúcich valcov, tak ako to je iba v Guzzine.Bežné prednétlmiče s dráhou 130 mm sú doplnené klasikou vzadu, kde odhalené chrómované pružiny s dráhou 97 mm, s nastaviteľným predpätím opäť nastoľujú víziu retra. Starostlivosť o bezpečné zastavenie na seba prebrala zn. Brembo a asi samozrejmosťou je v tejto triede iba po jednom brzdnom kotúči na koleso, pričom bezpečne vám pomôže zabrzdiť dvojkanálový systém ABS.  

 

Pokojná jazda pre tento cruiser

Moja výška je 181 cm a mám skoro štandardnú postavu, ktorá sa vošla za riadidlá Roamera tak akurát. Na fotografiách som si všimol že som sa počas jazdy podvedome posunul trochu dozadu, čím som vzal trochu miesta pre spolujazdca pričom motocykel je obratný, a je viac malý ako veľký. Dozadu ma odtlačila pozícia stúpačiek, pretože noha tesne nad hranou čižmy sa mi opiera o plastové kryty sania valcov. Jazdecká pozícia je vzpriamená a úplne neúnavná. Na parkovisku ma zdržali talianske „záludnosti“ keď písmenko „N“ na prístroji mizlo stlačením spojky a ukazovateľ zaradenej rýchlosti ukáže rýchlosť až po spustení spojky. Trakčná kontrola sa automaticky vždy nastaví do pozície „2“, ABS je okamžite aktívne. Podržaním prepínača MG-CT sa objaví pozícia „0“ a rozsvieti sa oranžová kontrolka, ako upozornenie že som elektroniku vypol. Trošku je to prekvapenie, že motocykel o výkone 55 koní disponuje trakčnou kontrolou a zvlášť u café racer. Štart je sprevádzaný ležérnym zvukom, žiaľ motocykel má iba pár km a tak zaradiť jednotku ide ťažšie. Jazda mestom na novučičkej motorke je vzájomným spoznávaním sa, ktoré prebieha vcelku rýchlo. Stále sa mi zapínajú diaľkové svetlá až kým neprídem na to, že to robím ja stláčaním spojky zachytávam prstom zároveň prepínač svetiel. Ak som spomínal prevodovku, jednotka ide ťažšie, pričom páka prevodovky má výrazne mäkký ťah, jednotlivé stupne vo vyššej rýchlosti už radia hladko.Brzdy? Pár dní dozadu som jazdil americký čopper s jedným kotúčom vpredu, ktorý brzdil fakt slabo. Zabudol som, že táto vec podo mnou má 4-piestikové Brembá a jeden kotúč vpredu a jeden vzadu motorku skvele zabrzdí, a to priam športovo – výborná práca bŕzd a to sú v zábehu. Celá jazda horúcim mestom a potom i mimo neho je sprevádzaná vibráciami od motora, ktoré sú dominantné pri pridávaní a skoro vymiznú keď z nejakého dôvodu uberiem počas jazdy plyn. Šteklivá rukoväť plynu za mestom vystrelí motorku rýchlo vpred, na 55 koníkov až prekvapivo akčne, nápor vzduchu do 90 km/h je fajn, po stovke sa to pridáva a pri 130-tke radšej uberám, lebo bojujem s víchricou, ale i preto, že mám Jet prilbu, do ktorej mi dosť fúka. Jetka ale odhaľuje aj zvýšený hladinu hluku pohybového ústrojenstva motora pri zábere plynu. Tento cruiserík nie je určený na rýchle trate, ale na pokojnú jazdu s vyhliadkou na okolie, pozerania na pekné baby a hľadanie kaviarní a tak sa tomuto duchu prispôsobujem spôsobom jazdy. Nasledujú ostré zákruty pri fotení, ktoré pokladajú na zem dorazy stúpačiek, motocykel na to že má priemerné pruženie drží perfektne stopu v hladkých a prudkých zákrutách, pričom mi dodáva veľkú porciu sebavedomia. To sa žiaľ vytratilo, keď som prechádzal dlhú obec v ktorej naprieč cestu bolo čerstvo vykopaných a zahádzaných štrkom možno stovka výkopov na plyn. Jeden za druhým bol prejazd týmito „kopčekmi“ dosť veľkým utrpením nie len pre mňa ale hlavne motocykel. Znižujem rýchlosť na potrebné minimum. Taliani z MG saniekedy musia previezť i na naše cesty, aby do motorky vedeli osadiť možno trošku lepšie pruženie.  

 

Finále?

Skvelý dizajn, fakt skvelý, to množstvo vypracovaných detailov, elektronické pomôcky, krásne vyzerajúci motor so zaujímavou zvukovou kulisou a úžasnou vizážou, hromada chrómu,perfektný imidž za výbornú cenu. Áno niekoľko nedostatkov by sa našlo, ten prepínač diaľkových svetiel, menej miesta pred nohy, ale zas valce vôbec nepálili, ani mi neprehrievali nohy a to som mal iba motorifle. Vibrácie k motorke patria, prevodovka na spodu… a pruženie by som si rád prestavil či upravil, pre hladkú cestu je ale v pohode. Brzdy perfekt, spotreba pod 6 litrov bude určite, pár báb sa za mnou, teda za motorkou obzrelo, takže pútavá je dosť, rešpekt na ceste vzbudzuje veľký. Kde je tá dobrá kaviareň?  

 

Moto Guzzi V9 Roamer

Cena: 9 999 Eur

Motor: 853 ccm, 4 ventily, OHV, V2

Výkon: 55 k pri 6 250 ot./min.

Krút. moment: 62 Nm pri 3 000 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 240 x 865 x 1 160

Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 199 kg (pohotovostná hmotnosť)

Rázvor: 1 465 mm

Výška sedla: 785 mm

Objem pal. nádrže: 15 l

Pneu: vpredu: 100/90-19 / vzadu: 150/80-16  

 

Motocykel na test zapožičal: Ital Moto, s. r. o., Žilina

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2016

Text: Vlado Brniak, foto: Miro Tamáši

Moto Guzzi VS Roamer – album k testu MMA 7-8/2016

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri