Connect with us

Testy a recenzie

Dokonalý univerzál – test BMW R 1200 GS Triple Black

Publikovaný

on

 Veľké cestné endurá momentálne vládnu svetu dvoch kolies a každoročne sa na trhu objavujú noví hráči, ktorí útočia na vrchol v tejto prestížnej triede. Majú to však nesmierne ťažké nakoľko už dlhé roky tejto kategórii neohrozene vládne BMW R 1200 GS a posledná generácia tohto modelu predstavená v roku 2013 je dokonalou ukážkou všestranne využiteľnej motorky. Od uvedenia posledného modelu R 1200 GS ubehli už tri roky a preto bez váhania siahame po výročnej edícii Triple Black, ktorú nám importér ponúkol na test, človek predsa nikdy nevie, čo ak sa odvtedy niečo zmenilo?  

 

Európsky bestseller

BMW R 1200 GS je už dlhé roky fenoménom na motocyklovom trhu, ktorý vládne predajným rebríčkom a ani príchod nových modelov ním nijak nezatrasie. Pre konkurenciu to určite musí byť frustrujúce, no pozícia tohto motocykla je na trhu skutočne výnimočná a ak by sme sa riadili len predajnými číslami, tak o tom, že bavorák je najlepším cestným endurom na trhu nemôže byť najmenších pochýb. Samozrejme, keď ide o motorky, tak sa nemôžeme spoliehať len na suché predajné čísla. V tomto prípade predsa ide o oveľa viac a motorku si nevyberáme len na základe toho, že na nej jazdí polovica Európy.  

 

Triple Black – magnet na oči

Dizajn poslednej generácie bavoráka bude vždy „témou“ a okrem širokej skupiny zástancov ostrých hrán a asymetrie má samozrejme aj široký okruh odporcov. Napriek tomu je R 1200 GS impozantným dielom, ktoré pritiahne zaslúženú pozornosť všade kde sa objaví. Naviac dizajn ukrýva množstvo drobných detailov, ktoré som objavoval len postupne a skĺbenie funkčnosti s atraktívnym výzorom je naozaj dokonalé. No a keď k tomu pripočítam čiernu farbu testovanej verzie Triple Black, tak inak ako magnet na oči sa táto motorka nedá označiť.  

 

Funkčnosť a luxus zároveň

Nemci sú jednoducho detailisti a nič na tejto motorke nezostalo bez povšimnutia a každý aj ten najmenší detail je dotiahnutý do konca. Sedím tak v sedle motorky, ktorá sa cíti ako doma mimo spevnených ciest a je pripravená na každodenné veľké dávky kilometrov trebárs v blate a prachu. V týchto prípadoch sa na krásu až tak nehľadí, dôležitá je funkčnosť motorky ako celku. Napriek tomustále sedím na luxusnom turistovi, ktorý vám splní aj tie najtajnejšie želania. Môže zato nielen komfort, ktorý ponúka ale aj spomínaná špičková úroveň dielenského spracovania a dotiahnutie každého detailu do konca. Napríklad na manipuláciu s trojicou kufrov vám stačí jedna ruka, farebné značenie jednotlivých páčiek na kufri, zaručí, že nešpekulujte s otváraním kufra alebo s jeho zvesením vo všetkom je logika. Objem kufrov je variabilný a ľahko sa dá zväčšiť preklopením páčky vo vnútri kufra a vysunutím jeho vonkajšieho plášťa. Čelný štít je výškovo nastaviteľný síce len ručne, ale manipulácia s otočnou hlavicou vedľa štítu je ľahučká a výšku si bez problémov mením aj počas jazdy. Takýchto drobností, ktoré vám uľahčujú život však nájdete na motorke oveľa viac a bavorák vám s veľkou radosťou takto nenápadne spríjemňuje život.

 

Podvozok pripravený na všetko

Za maximálnou univerzálnosťou tejto motorky sa okrem pružného dvojvalca ukrýva predovšetkým podvozok, ktorý si dokáže poradiť prakticky v ľubovoľnej situácii. BMW v posledných rokoch nenápadne ustupuje od originálneho a drahého systému zavesenia predných kolies Telelever, no na GS-e ho stále nájdete. V kombinácii s ďalším originálnym systémom zavesenia zadného kolesa Paralever máte k dispozícii špičkový systém pruženia. Jazda s Teleleverom mi vždy príde trochu sterilná, nakoľko predná vidlica sa prakticky neponára a nárazy sa neprenášajú do rúk. Nie je tak jednoduché vycítiť kde sú limity podvozku a čo sa s motokou práve deje, no keď ide o stabilitu a komfort nie tu čo vytknúť. Na vysokej variabilite podvozku sa však najviac podieľa elektronický poloaktívny systém pruženia Dynamic ESA, ktorý okamžite upravuje nastavenie pruženia vzhľadom na povrch. Zvolením príslušného režimu naviac v priebehu pár sekúnd upraví tuhosť pruženia a zvolíte si optimálne nastavenie podľa povrchu, jazdného štýlu a zároveň aj zaťaženia motorky.  

 

Boxer dotiahnutý k dokonalosti

O kvapalinou chladenom boxerovi sme toho popísali už dosť, no len ťažko budete hľadať lepšiu voľbu na univerzálne cestné enduro. Dvojica valcov vytŕčajúcich do boku výzorom každého nenadchne, no jeho rozsah využiteľnosti je neuveriteľne široký a tých 125 k, čo máte k dispozícii využijete naplno. V praxi to znamená, že v teréne sa môžete pomaly prevaľovať prakticky na voľnobežných otáčkach a v prípade potreby motor plynulo akceleruje aj na vyšší prevodový stupeň a vy môžete v stúpačkach s úsmevom zdolávať aj náročnejší terén. Na bežnej ceste je to maximálne pružný a kultivovaný spoločník, ktorý na 6. prevodovom stupni môže jazdiť od cca 70 km/h až do maxima +200 km/h. No a keď mu povolíte uzdu niekde na alpskom pase, tak otáčkomer rýchlo vyletí do maxima a pod zadkom máte nekompromisný superšport, ktorý ešte na trojke odliepa predné koleso od zeme. Samozrejme nemalú rolu tu hrá elektronika a v prípade testovaného modelu má jazdec k dispozícii až štvoricu výkonových režimov (Rain, Road, Dynamic a Enduro), ktoré okrem výkonu upravia aj nastavenie trakčnej kontroly ASC a citlivosť brzdného systému ABS.  

 

Na ceste turista aj superšport

Testovaná verzia Triple Black mala snáď maximálnu výbavu, kde okrem sady kufrov a poloaktívneho systému pruženia Dynamic ESA nechýbal ani bezkľúčový štart (Keyless Ride), tempomat, držiak navigácie, vyhrievané rukoväte, ale aj elektronický asistent radenia Gear Shift Pro a koncovka výfuku Akrapovič. Skvelý základ bol tak vyšperkovaný prakticky k dokonalosti, čo sa prejavilo hneď po naštartovaní, keď spomínaná koncovka výfuku Akrapovič premenila utlmený sériový prejav na zvuk športového plnokrvníka, ktorý zatieni aj niektoré rýdzo športové stroje. Na druhej strane športová jazda GS vôbec nie je cudzia a trakčná kontrola na jazdnom režime Dynamic preblikuje nielen pri akcelerácii na rovinkách ale aj pri agresívnych výjazdoch zo zákrut, kde občas cítite ako sa zadné koleso utrhne do jemného driftu. Samostatnou kapitolou je quickshifter, ktorý pracuje v oboch smeroch. Prevodovka pracuje výborne chce to len pod plynom radiť a dočkáte sa len jemného cuknutia pri preradení. Pri podraďovani dokonca elektronika na zlomok sekundy zdvihne otáčky motora ako pri použití medziplynu vďaka čomu si pripadám ako na okruhovom špeciáli. Podvozok je pri športovom nasadení absolútne stabilný bez náznaku nervozity. Plusom je nielen extra nízke ťažisko ale aj široké riadidlá vďaka, ktorým sa motorka s ľahkosťou preklápa z jednej zákruty do druhej. Športový zážitok v sedle je prvotriedny. Prechod na turistický režim je otázkou nielen prekliknutia nastavení výkonového režimu a podvozku, ale musím sa trochu prepnúť aj sám, pretože športový potenciál bavoráka je ohromný a hlavne silne návykový. Motorka má tú vlastnosť, že celkom úspešne skresľuje pocit reálnej rýchlosti a 90-ka mi pripadá skôr ako 60-ka a až niekde pri 110 km/h sa mi zdá, že sa po ceste nevlečiem. Môže zato nielen stabilný podvozok a pružný motor ale komfort, ktorý je špičkový. Dokonca ani diaľničný presun nie je únavný a nápory vzduchu sú minimálne aj pri rýchlostiach prekračujúcich diaľničné limity. Veľké denné dávky kilometrov sú tak v pohode. Podobne na tom bola aj spolujazdkyňa a jedinou výtkou je väčšie trhnutie pri využívaní quickshiftera v nižšom otáčkovom spektre. Síce nerád ale radšej radím s pomocou spojky, čo je predsa len jemnejšie a natvrdo to tam kopnem len občas, aby vzadu z toľkej pohody náhodou niekto nezadriemal.  

 

Offroadový dobrodruh

Mimo asfalt je to zrazu úplne iný typ zábavy a prejazd terénom nie je nutným zlom, ale adrenalínovým zážitkom spojeným s dlhými kontrolovanými driftami vďaka ochotne spolupracujúcej trakčnej kontrole. Pravdou je, že BMW nie je práve malou motorkou a rešpekt úplne nezmizne, no extra váha sa v sedle rýchlo niekde stráca, naviac jazda v stúpačkách je celkom prirodzená v stredových partiách je bavorák štíhly a pohyb v sedle je ľahký. Režim Enduro zjemní výkonovú krivku a upraví citlivosť trakčnej kontroly. Motor ochotne reaguje už prakticky od voľnobežných otáčok a môžete doslova krokom zdolávať prekážky a atakovať klzké stúpania. Lineárny nárast výkonu sa postará, že koleso nejde hneď do šmyku ale výkon si presne dávkujete. Stačí však prudší pohyb pravým zápästím a zadné koleso sa utrhne do dlhého kontrolovaného šmyku, trakčná kontrola pritom nechá zábavu pokročiť relatívne ďaleko a ak zveríte svoj osud do rúk elektroniky a podržíte plyn, tak v zákrute vykreslí zadné koleso poriadne dlhý oblúk a vy sa zrazu cítite ako dakarský špecialista.  

 

Keď čísla neklamú

V úvode som spomínal skvelé predajné čísla BMW R 1200 GS a musím priznať, že v tomto prípade čísla skutočne neklamú. Motorka je dotiahnutá do najmenších detailov a ťažko na nej budete hľadať slabé miesto. Je síce pravda, že nájdete výkonnejšiu konkurenciu na cestu, poprípade obratnejšie modely v teréne, no ako motorka schopná poradiť si v ľubovoľnom prostredí je bavorák stále jedničkou a právom je to najpredávanejší motocykel v Európe.  

 

BMW R 1200 GS Triple Black

Cena: od: 14 900 (19 256 Eur test. model)

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“

Výkon: 125 k pri 7 700 ot./min.

Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.

 Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ

Rozmery (D x Š x V): 2 210 x 953 x 1 450 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 238 kg (prevádzková)

Rázvor: 1 507 mm

Výška sedla: 850 / 870 mm

Objem pal. nádrže: 20 l

Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17  

 

Motocykel na test zapožičal: BMW Motorrad Slovensko, Bratislava  

Článok bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2016

Text: Miro Tamáši, foto: Pavlína Tamášiová

Dokonalý univerzál – test BMW R 1200 GS Triple Black

1 komentár

1 komentár

  1. devill63

    22. októbra 2016 at 5:59

    Už ten ventil dekel niekto aj pokrstil….

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri