Connect with us
Aprilia Tuareg 660

Testy a recenzie

Varan versus GiSelle (čítaj ži:zel)

Publikovaný

on

Viacero ludí sa ma pýtalo na porovnanie týchto dvoch dinosaurov. Na Varane som odjazdil cca 8tkm na Ži:zel tak 500km – dosť veľký rozdiel na to, aby som mohol porovnať oba stroje, ale napriek tomu sa o to pokúsim. (aj keď viem že podobných testov je na I-nete kvantum) Začneme pekne poporiadku, prvé čo človeku udrie do oka je to ako ten ktorý dinosaurus vyzerá.

Dizajn: Starý model Varana je pre mňa dizajnovo najpodarenejší z pomedzi kategórie veľkých cestných endúr. Krásne oblé, ?macaté? tvary, žiadne ostré rysy ani hrany ktoré s ktorými sa s obľubou hrdia nové modely ?cendúr?. Varaník má výbornú ochranu proti vetru. Ži:zel má dizajn diskutabilný. Je to dizajn BMW, dizajn, ktorý keď som videl prvý krát tak som si pomyslel ?aké nemecky odporné? aby som z postupom času prišiel na to že to nebude až také hrozné a úplne nakoniec som zistil že je to celé vlastne veľmi pekné aj keď iné. BMW je menej náchylne na bočný vietor ako XL či KTM 950 na ktorej bolo bočný vietor riadne cítiť ale to je dané konštrukciou GS ktorú tvorí minimum plastov do ktorých by sa mohol vetrík opierať. Ochrana oproti vetru je u BMW výrazne slabšia, na jazdca viac fučí a taktiež chytá viac mušiek, dokonca aj tých svatojánskych a od nich je ku svetlám iba na skok.
Kto mal Varana a sadne na GS bude svietivosťou nemky znechutený, veru Varan svieti ďaleko lepšie intenzívnejšie a ?viac dopredu? kým škuľavá Ži:zel svieti výrazne slabšie ale najviac vadí to že svieti ?menej dopredu? takže aj pri zapnutom diaľkovom svetle (áno nemka má len jedno kým varan dve) vidíte na menšiu vzdialenosť a ak vám nebodaj vlezie do cesty lesná zver tak vám nepomôže nič iné ako dobré brzdy.
Vraník má vpredu 2x trojpiestikové šikmooký NISSIN a s nimi cez CBS spriahnutý zadný trojpiestikový kotúč. Napriek svojej objektívnej nadváhe brzdí vraník veľmi dobre. Brambora ma vpredu 2x štvorpiestikové talianske BREMBO ktoré na zadnom kolese dopĺňa dvojpiestik. Brambora rovnako ako Varan brzdí ako čert a vďaka ABS sa mi zdá že je to ešte o chlp lepšie ako jeho japonský kolega bez ABS ktorého som sedlal, ale najvačšou výhodou je to že vďaka teleleveru sa BMW oproti HONDE pri brzdení jednoducho NEPONORÍ a jazdec má tak väčšiu kontrolu nad motorkou pri brzdení.

Motoricky sú si oba stroje objemovo podobné aj keď GS ma o 130 cm3 viac ale paradoxne papierovo o 13 koní menej. Motor XL v sebe nezaprie svoje superšportové korene z VTR, je pocitovo viac výbušný a aj si viacej vypýta ako u GS. V kombinovanej prevádzke som sa nevedel dostať pod 7 litrov a až po výmene rozety mi klesla spotreba na interval 6 ? 6,4 litra. R1150GS ťahá viacej odspodu, má iný, tikavý zvuk a nádhernú spotrebu. Dnes som vyrátal priemernú kombinovanú spotrebu na 5,6 litra a to ja sa teda nešulbem. Pri turistickej jazde bude spotreba určite útočiť na hranicu 5 litrov. Zvuk motora u BMW ako vtipne poznamenala jedna moja kamarátka ?falzifi-katka J? pripomína rozzúrenú tatramatku a vo svojej podstate je dosť smiešny na takú kubatúru, ale viete čo? Ak patríte medzi ozajstných turistov tak viete že z laďákov bývajú na hraniciach iba problémy. Napríklad mňa z nich ešte k tomu zvykne bolieť hlava (čo som žiaľ bohu zistil až po namontovaní dvoch síce pekných ale inak dosť hlučných laufov na moju ex-Perlu Negru). Skrátka pre turistov utlmený zvuk boxera rozhodne nebude dôvod na investíciu do ?rúry rachotiacej? a tú z láskavým úsmevom prenechajú fúzatým ujom na zrazy.

Jazdné vlastnosti? Tu naozaj len v stručnosti. BMW zo svojím nižším ťažiskom, teleleverom a absenciou rámu, hrá úplne inú ligu ako VŠETKY ostatne ?cendurá?. Na Varane sa mi nikdy nepodarilo zjazdiť celú šírku zadnej pneumatiky. Vždy mi chýbalo tak 0,5 cm po oboch stranách. Niekto môže povedať ? slabý jazdec!! Nech sa páči, ale ten istý ?slabý jazdec? mal na druhý deň po tom čo si kúpil GS zadnú zadnú pneu zjazdenú po celej šírke. Dokonca ani KTM 950 nešla do zákrut tak dobre ako GS a bolo ju tam nutné vyslovene tlačiť na stranu. A terén? Tam prakticky len začínam ale za tie tri dni som stihol s GS pobehať také terény kam by som sa z varanom kvôli jeho váhe a jazdným vlastnostiam jednoducho neodvážil
Tému kardan vs. reťaz prenechám notorickým hádačom v diskusnom fóre ku ktorým sa občas rád pridám, ale mne osobne viac vyhovuje bezúdržbovejší kardan.

Celkový sumár?

Varan  
+
lepšia ochrana proti vetru, subjektívne krajší dizajn, výbušnejší motor, lepšie svetla
– vyššia spotreba, vyššia váha, horšia priechodnosť terénom.

gs

Ži:zel   
+  
jazdné vlastnosti, ovládateľnosť, spotreba, kardan, hlavný stojan, ABS a vyhrievané rúčky v základnej výbave, priechodnosť terénom
slabšia ochrana proti vetru, dizajn, slabšie svetlá

gs

Nastenka a ivanko 😉

Gé-eSo

9 komentárov

9 Comments

  1. cygno

    4. októbra 2006 at 6:46

    pekne porovnanie. Mne osobne sa varan vobec nepaci.

  2. raptor

    4. októbra 2006 at 7:14

    cygno mne dizajnovo absolutne zapasoval, to vies bola to moja prva motorka 🙄

  3. cygno

    4. októbra 2006 at 7:23

    raptor vsak jasne, podla vkusu kazdeho sudruha. Ja som inak zistil, ze moje vnimanie dizajnu sa meni v case. Pred par rokmi by v porovnani varan-gs vyhral varan, teraz gs. Mozno preto, ze nevyzera tak tuctovo. 😁

  4. vidicon

    4. októbra 2006 at 7:29

    he, a mne sa nepaci ani varan ani GS, okrem toho noveho. Raptor, dobre som ta pochopil, ty si uz ladak nenamontujes??? Ak ano tak gratulujem k dalsiemu stadiu vyvoja motorkara 😁 Mohol by si napisat aj to, ako pocitujes hadzanie GSka do strany pri prudkom pridani plynu…

  5. raptor

    4. októbra 2006 at 7:44

    vidicon ladak si nenamontujem, tie co som mal boli vyladene az moc, pri dlhsej jazde ma z nich vazne bolela hlava a kedze ja zasadne rozne pirule proti bolesti hlavy nezerem tak dakujem neprosim, ladak mal nespornu vyhodu, pri prejazde dedinou sa rozni ludkovia a dedkovci sami uhynali, pri seriovom zvuku to tak neni…

    hadzanie GS neexistuje, hadzanie je velmi prehnane slovo, urcity boxer efekt sa tam prejavuje to je pravda ale najviac som ho pocitoval prve dva dni a potom mi to uz ani neprislo, asi som si zvykol, dlhsie som si vsak musel zvykat na kardan ale uz aj to je v pohode, ma to bozsky podvozok a uz chapem co rozpravaju majitelia ostatnych BMW o tom ze BMW ma dusu… ano ma

  6. FaDe

    4. októbra 2006 at 17:52

    😁 😁 😁 raptor ty „ži:zel“ kua som si zapol aj SK klavesnicu kvoli tebe 😁

  7. FaDe

    4. októbra 2006 at 17:55

    Veru tak, najkrajsi zvuk je ten seriovy… 🙂 Raptor s tym kardanom to ti uple verim, ja si na kardan nezvyknem nikdy v zivote… a PS: aj Marauder ma dusu 😉

  8. dusik

    27. októbra 2006 at 11:00

    raptor gratulujem k dobrému výberu 🙂 navyše je to taká raritka, ktorú nemá každý. Máš vkus.

  9. duggo

    28. októbra 2006 at 10:42

    VFR dusu nema ,ma bezdusove 😠

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri