Connect with us

Spravodajstvo

Yamaha NIKEN oddnes si ju môžete zarezervovať

Publikovaný

on

Zaujal ťa revolučný motocykel Yamaha NIKEN? Tento model bude Yamaha exkluzívne predávať cez rezervačný systém, ktorý je spustený od 17. 5. 2018, teda odo dnes.

Rezervácia tu: http://niken.yamaha-motor.eu

Platí tu zásada, že čím skôr sa zaregistruješ, tým skôr sa k motocyklu dostaneš. Yamaha to doslova napísala takto: „Kto skôr príde, ten skôr melie“. Záujemci potom budú vybavovaný podľa rezervačného poradia.

NIKEN = Revolúcia na troch kolesách 
Na výstave Tokyo Motor Show 2015 predstavila Yamaha futuristický koncept motocykla MWT-9. Koncept rozvíril hladinu svojim podvozkom, pretože namiesto jedného kolesa na prednej vidlici boli kolesá dve. No a ako to u niektorých konceptov býva (a Yamaha ich máva neúrekom jeden lepší ako druhý), tak to vyzeralo, že plán pôjde k ľadu. O to väčšie prekvapenie bolo keď sa MWT-9, teraz už pod menom NIKEN, objavil ako sériový model mieriaci na trh.

Ride the Revolution
 NIKEN v preklade z Japončiny znamená „Dva meče“. Názov samozrejme zdôrazňuje úplne nový, futuristický koncept podvozku, ktorému dominuje dvojica predných kolies. Motocykel mi na prvý pohľad pripomína legendárneho votrelca z filmu Alien. Aj napriek mohutnému ba až zavalitému zjavu motocykel zaručuje športovú jazdu spojenú s unikátnou ovládateľnosťou.
 Kľúčom k ovládateľnosti je jedinečný dizajn viackolesového nakláňania (LMW), ktorý zaručuje stabilitu a istotu pri prejazde zákrut. Vývojári sa posnažili, a tak by samotný koncept mal dávať pocit bežného motocykla a nemal by byť problém presadnúť naň.  O uchytenie predného kolesa sa starajú štyri rovnobežné teleskopické ramená, na ktorých je uchytená dvojica 15 palcových kolies. Toto usporiadanie pomôže s prejazdom zákruty so zhoršeným povrchom bez zaváhania. Zaujímavejšie však je, že pustí jazdca do extrémne hlbokého náklonu. Už promo-video ukázalo možnosti pri prejazde zákrut a väčšine z nás sa musia spustiť sliny pri pohľade na prednú časť podvozku. Predné kolesá majú 15 palcov a sú obuté v špeciálnych pneumatikách s rozmerom 120/70. Ku dvojici predných kolies samozrejme patrí dvojica predných bŕzd. U NIKENU sú to kotúčové brzdy s priemerom 298 mm. Na zadnom kolese je samostatný kotúč s priemerom 282 mm a celý brzdový systém zaručuje dostatočný účinok na zastavenie tejto šelmy.

Vyvážený podvozok
 O usporiadaní predných kolies toho bolo dosť, pozrime sa na zvyšok motocykla. Nosnou časťou je hybridný hliníkovo-oceľový rám. Hliníková je hlava riadenia a 552 mm dlhé rameno kyvnej vidlice. Obe sú prepojené oceľovými trubkami. Celá konštrukcia tak poskytuje správnu tuhosť a pružnosť. Obojstranná kyvná vidlica je o 15 mm dlhšia ako vidlica modelu MT-09 a má plne nastaviteľné predpätie a útlm. Nastavenie tuhosti sa dá spraviť bez náradia len pomocou otočnej hlavice pod sedadlom. Ďalším kľúčovým elementom NIKEN-u je jazdecká pozícia, ktorá je oproti MT-09 posunutá o 50 mm dozadu. Vďaka tomuto posunu došlo k vyváženiu záťaže medzi prednou a zadnou časťou v pomere 50:50.

Dizajn
 Na NIKEN-e sú dve výrazné veci (okrem prednej vidlice) a to predná maska a masívna pekne tvarovaná nádrž. Nádrž má objem 18 litrov a napriek rozmeru nie je ťažká. Bola vyrobená rovnakou technológiou akou sa vyrábajú nádrže pre modely YZF-R1 a YZF-R6. Hlboké Výkroje na bokoch nádrže pomôžu so zovretím nádrže kolenami, keď potrebujeme s motocyklom aktívne pracovať.
 Predná kapotáž je zahnutá nadol a opticky sa zahryzáva do predných teleskopov. Kapotáž je futuristická, agresívna a dalo by sa nájsť množstvo ďalších prívlastkov, ktoré by pomohli s jej opisom. Dvojica LED svetlometov ukrytá v kapotáži celkový dojem ešte umocňuje. Výzorovo zapadá NIKEN určite do rodiny MT. Na kapotáži je športový štít a do strán vytŕčajúce zrkadlá. V zrkadlách sú zabudované smerové svetlá s LED technológiou použitou u modelu YZF-R1. Vďaka tomuto umiestneniu zrkadiel sa môžeme hádam tešiť na výhľad bez pliec.
 Zadná časť motocykla je nadizajnovaná ako extrémne ľahká, aby vytvárala kontrast s prednou stavbou. Vďačíme za to „chýbajúcemu“ blatníku, ktorý je namiesto bežného spustenia nadol z podsedlovky uchytený aj so značkou priamo na kyvnej vidlici. Smerovky aj zadné svetlo majú biele sklíčka, takže nepôsobia rušivo. Zadné svetlo je umiestnené za sedadlom spolu so smerovkami. Inač vzadu nájdeme už len madlá spolujazdca.

Motor a elektronika
      Pohonnou jednotkou je vynovený trojvalec s objemom 847 ccm. Motor pochádza z modelov MT-09, Tracer 900 a XSR 900, je teda bohato preverený v praxi (všetky tri sme si v redakcii otestovali a nájdete ich na našom webe www.motocykel.sk). Motor má novú kľukovú hriadeľ a špeciálne vstrekovanie paliva. Okrem overenej pohonnej jednotky je stroj plný elektroniky. Vo výbave je elektronicky ovládaný plyn (YCC-T), jazdné módy D-MODE, tempomat, vypínateľná kontrola trakcie s dvoma úrovňami, klzná A&S spojka a systém rýchleho radenia (QSS). Okrem tejto „ukrytej“ elektroniky je jazdcovi k dispozícii prehľadný LCD displej zobrazujúci maximálne množstvo informácií vo veľmi prehľadnej forme.
     

NIKEN je úplne nová koncepcia a nadväzuje na skúter Tricity, ktorý nájdete v ponuke výrobcu už pár sezón. V tomto prípade sa však dynamika a jazdné vlastnosti posúvajú na úplne novú úroveň a na stránkach výrobcu ho nájdeme v samostatnej kategórii. Najmä schopnosť dostať motorku do hlbokého náklonu aj na povrchu, ktorý nie je ideálny robí z jazdy jedinečný zážitok. Naviac tento koncept prináša do jazdy aj viac bezpečnosti, čo ocenia nielen skúsení jazdci, ktorí dokážu naplno využiť prednosti toho konceptu ale aj tí menej skúsení si môžu vychutnať športovú jazdu.

Yamaha NIKEN
Motor: 847 ccm, 12 ventilov, DOHC, R3
Výkon: 115 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 87,5 Nm pri 8 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 150 x 885 x 1 285 mm
Rám: hybridný, pozváraný z hliníkových profilov a oceľových rúrok 
Hmotnosť: 263 kg  (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 510 mm
Výška sedla: 820 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 2 x 120/70 – 15, vzadu: 190/55 – 17

Text: Jozef Jambor, Vl. Brniak,  foto: Yam

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri