Mánia veľkých skútrov nie je ničím novým a mám pocit, že čoraz viac ľudí tomuto fenoménu podlieha aj na našom krásnom Slovensku. Najčastejšie na cestách stretávam Burgmanov všetkých „veľkostí” na potulkách svetom, aj so spolujazdcom a celkom ďaleko od domova (podľa EČ). Priznám sa, že ako nadšenec jednodielnej kombinézy som im nikdy nepodľahol, ale ako sa hovorí, na každého majstra sa nájde väčší majster, prišiel rad aj na mňa.
V redakčnej garáži stojí nový TMAX 530 a ja som sa so slovami „idem ho vyskúšať” pozrel pravde do očí. Podľahol som mánii veľkých skútrov. Bolo jasné čo nastane, z krátkej jazdy sa stal 4-dňový test a kolegovia sa k biku dostali až keď začalo pršať…
Nový TMAX sme vám už v časopise predstavili v marci, ale ešte sa raz vrátim k technike. Pri prečítaní jeho parametrov máte pocit, že čítate čísla strednej triedy naháčov. Výkon ako MT-03, váha XJ-čka, rozmer zadnej pneu 160. To sú parametre na hranici vážnych motoriek. V skutočnosti mám však pod zadkom veľký skúter s kufrom pod sedlom, variátorom a sedím si pekne v pohode. Už sa neviem dočkať!
Rám a podvozok športovca Najviac sa ale TMax približuje veľkým motocyklom svojím hliníkovým rámom. Motor je pevno osadený priamo do najnižšej časti rámu, čo najviac vplýva na nízke ťažisko a neuveriteľnú obratnosť TMAX-u. Hliníkový rám je navyše veľmi ľahkým a pevným riešením, takže tuhosť v zákrute je rovnako dostatočne vysoká a je to zatiaľ najľahší TMAX o 4 kg ľahší od svojho predchodcu. Zadná časť nesie najväčšiu záťaž váhy, vrátane jazdca, prípadne spolujazdca. To by však mala hravo zvládnuť hliníková vidlica a zadný silný tlmič. Variátor je naviac posunutý v prednej časti bloku motora a nezasahuje do konštrukcie vidlice. 15 palcovú a 160 mm širokú pneumatiku tak poháňa obnažený remeň. Predná vidlica motocyklového typu má vysokú odolnosť voči krúteniu a dodáva celej motorke tuhý pocit riadenia. To je pritom ľahké, ale presné.
Väčší a výkonnejší motor Srdce TMAX-a nie je žiadny lenivý turista. Je to slušne nadupaná dvojvalcová 530-ka dvojvalec s kovanými piestmi, 4-mi ventilmi na valec a výkonom orientovaným do stredného pásma otáčok. Zväčšené vŕtanie o 2 mm prinieslo zvýšenie krútiaceho momentu o 6 Nm, ale už o 1 400 ot./min. nižšie ako u predchodcu! To nie je vôbec málo a bola to asi tá najzábavnejšia vec počas testu #61514;. Celkový výkon je teraz 45,8 k v 6 750 ot./min. Priemer nasávacieho potrubia je väčší o 34 mm a dodáva dostatok vzduchu práve v nižších a stredných otáčkach. Oficiálne výrobca uvádza, že sa zameral na mohutné zrýchlenie v pásme od 40 do 90 km/hod. prepracovanou automatickou prevodovkou CVT, a k tomu si ešte povieme viac. Celý výkon sa zakončuje v športovej, dohora vyvedenej koncovke výfuku – v pôvodnom prevedení veľmi efektnej, ale aj tichej. Yamaha však vo svojej bohatej ponuke doplnkov ukrýva rôzne špecialitky, a tak sme sa na záver testu dočkali ladenej koncovky od Akrapoviča. Chuťovka ako sa patrí. Z decentného zvuku dvojvalca sa razom stáva rev hodný superšportu a za skútrom sa odrazu otáča každý, dokonca aj ten čo to neplánoval. No a najlepšie na tom je, že je to úplne legálne a dokonca máte k tomu vystavený certifikát. Z kategórie „cool“ doplnkov určite top voľba.
Realita – „toto som nečakal” Na ľahkú ovládateľnosť skútrov som zvyknutý, na pohodlné sedadlá som zvyknutý, no neviem či to bolo studenou zimnou spojenú s abstinenciou asfaltu, ale toto…!?
Tak v prvom rade páni a dámy ide o „Superšport skúter”. To čo som si okamžite všimol je obrovská hravosť TMAX-a. Prvé pridanie plynu, výjazd z parkoviska, prvý kruháč a križovatka.., a cez veľké plexi na prilbe bolo vidieť iba vycerené zuby. Do prilby som si rozprával sám pre seba: “Tak toto sa mi páči, ukáž sa ešte, poď”.
TMAX nie je žiadna nudná turistika alebo mestský presúvač. Okamžite reaguje na povely. Minimálny pohyb do širokých riadidiel a v zlomku sekundy drží hlboký náklon. Bez akéhokoľvek húpania či krútenia aj vo vysokých rýchlostiach sa ťaháte k zemi akoby ste boli Lorenzo. Najväčší problém skútrov, dlhé tiahle zákruty, si s TMAX-om vychutnávate v hlbokom náklone. Počas neho si ešte zmeníte stopu, pridáte plyn a o stupeň ešte zväčšíte náklon – všetko bez drámy a s vypúlenými očami ostatných účastníkov cestnej premávky. Na skúter veľké 15 palcové kolesá sú tu už nutnosťou. Dodávajú neuveriteľný pocit stability, hlavne na zadnej 160 mm pneumatike. Tej prednej, priznávam, verím menej, ale je to hlavne polohou jazdca. Vzpriamený posed nad ťažiskom alebo skôr v zadnej časti motocykla trocha odľahčuje predok. Nezabudnite na to, a hlavne so spolujazdcom sa nesnažte predbiehať kamaráta na FZ8-ke po vnútornej strane! Mohla by mu síce padnúť sánka, ale mohlo by to skončiť aj inak.
Kráľ vedľajších ciest TMAX je kráľom ciest 2. triedy. Miluje kľukaté cestičky mimo obce v rýchlostiach medzi 80 a 110 km/h. Podvozok je športový, ale nie je až tak tuhý, dokonale pohlcuje drobné nerovnosti našich ciest. Čo sa týka tých “väčších” nerovností, vďaka motocyklovému typu rámu a podvozku vás však nerozhádže ako na iných skútroch. Pracovná cesta o dĺžke 280 km po strednom Slovensku sa zmenila na nádherný deň a zábavnú dynamickú jazdu po cestách – necestách. Hodil som si pod sedlo notebook, kraťasy, deku, noviny a v priebehu dňa som vybavil dôležité pracovné stretnutia (samozrejme, spojené s obdivom TMAX-a a predvádzacou jazdou pre obchodného partnera), prečítal som si časopis a opaľoval sa na lúke ani neviem pri akej obci a športovo som sa vyžil prejazdom cez moju obľúbenú Homôlku smerom na Ilavu.
T-Max spojí všetky zábavné atribúty jazdy na moto do jedného. Pocit slobody a vetru vo vlasoch mimo mesta ako na cruiseri, hravosť a obratnosť naháča v horskom priechode, praktickosť mestského skútra a zrýchlenie silného biku.
Postrach štvorkolesových pirátov 530-tka poskytuje vynikajúce športové parametre. Milujem všetky motorky, ktoré akcelerujú od 120 rýchlejšie ako moje auto a TMAX sa tam zaradil tiež. Motor ťahá bez problému k hranici 180 km/h, ale tu už to trochu stráca svoje čaro. Na diaľnici je to už rýchlosť, ktorá by si vyžadovala tuhšie riadenie a ani aerodynamika vetra už nie je príjemná. To však ani je rýchlosť, ktorou sa budete pohybovať, ale na druhej strane keď je to nutné, tak to zvládnete. Ako ryba vo vode je TMAX medzi 60 a 130 km/h. Stačí dostať otáčky ku hranici 4 500 ot., zatiahnuť za plyn a okamžite sa deriete vpred. Zrýchlenie vyráža dych všetkým lokálnym pirátom na 4 kolesách. Mimo obce sa úplne plnohodnotne preveziete aj v skupine veľkých motoriek. Mesto je pre TMAX ako supermotardový okruh. No a v kombinácii s koncovkou Akrapovič máte odrazu aj množstvo vďačných divákov. Dajte si však pozor. V meste je povolená len 50-ka :-). Zelených pištoľníkov s radarmi je ako maku a TMAX z križovatky na stovku šprintuje za cca + 6 sekúnd. Na ďalšej križovatke to treba aj ubrzdiť, výkonné brzdy to hravo zvládnu, no ak jazdíte veľa v meste, tak by som odporučil verziu s ABS, predsa len skúter má 200 kg.
Som chytený Uznávam porážku. Nemyslel som si, že by ma niekedy veľký skúter mohol chytiť za srdce. TMAX je určite použiteľnejšia seriózna motorka ako hocičo s výkonom nad 120 koní čo mám rád. Nevylučujem, že sa k nemu v krátkej dobe nevrátim a bývať vo veľkom prímorskom meste, alebo na chorvátskom pobreží, je to pre mňa jediná voľba. Dizajnom zaujme úplne každého znalca aj laika. V trendovej bielej navyše perfektne pristane nežnejším polovičkám. Je to pre mňa dizajnový ideál modernej športovej elegancie. Krásne zdvihnutá podsedlová časť mi imponuje a spolu s ostrým špicom a športovo dizajnovými halogénmi dáva najavo svoj charakter Lorenzovho Superšportového skútra.
Yamaha TMAX
Cena: 10 190 Eur
Motor: 530 ccm, 8 ventilov, DOHC, R2
Výkon: 45,8 k pri 6 750 ot./min.
Krút. moment: 52,3 Nm pri 5 250 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 200 x 775 x 1 420 mm
Rám: priestorový, pozváraný z hliníkových profilov
Hmotnosť: 217 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 580 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70-15, vzadu: 160/60-15
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe B. V., CZ
Text: Edo Chudovský, foto: Vlado Brniak
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 6/2012
Janka
Lekcia zo zábavy a praktickosti – Test Yamaha TMAX
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.
AIR
23. júla 2012 at 4:59
Pekne emotivne napisany clanok 👍 👍 👍
az mam chut takuto jastericku vlastnit 😈 😈 😈
snad niekedy…
AMIS
23. júla 2012 at 22:59
Tmax zložil z nôh aj mna az na tie uchyl budiky bych ho bral vsemi jedenacti 😕 deset, devet,osum,sedum,sest a pět je jedenact 😈 😘
chorche
28. júla 2012 at 13:44
Pekny, ciperný, ale ta cena! Vsak za to je uz pomaly BMW 650GT!