Connect with us

Spravodajstvo

Sokol – Predstavenie Suzuki GSX-R1300 Hayabusa 2013

Publikovaný

on

Hayabusa je priamo prenesené japonské meno Sokola sťahovavého (Falco peregrinus). Jedná sa o vtáka, ktorý dokáže letieť rýchlosťou až 322 km/h (podľa National Geographic bola najvyššia nameraná rýchlosť 389 km/h). Toto meno už viac ako jedno desaťročie právom zdobí jeden z najrýchlejších sériových motocyklov planéty, ktorý sa pre tento rok dočkal menšieho vylepšenia.

Starý známy
Od prvého predstavenia tejto strely ubehla viac ako jedna dekáda a pamätám si, že tento model vyvolal v roku 1999 šok tým, že pokoril hranicu 300 km/h. Hayabusa preniesla kategóriu hyper-sport do kategórie ultimate-sport a okrem brutálnych dynamických parametrov nesie so sebou charizmu, ktorú prepožičia aj svojmu jazdcovi a právom patrí medzi legendy na motocyklovom trhu.

Rýchlo a bezpečne
Posledný veľký prerod modelu Hayabusa sa udial v roku 2008, teda 9 rokov po jej uvedení na trh. Novinkou pre rok 2013 je zavedenie nového brzdného systému kombinovaného s ABS, ktorý zvyšuje efektivitu bŕzd a zabraňuje zablokovaniu kolesa pri akomkoľvek stave vozovky.
Za novým brzdným systémom sa ukrýva výkonný monoblock z dielne talianskeho Bremba, ktorý už zdobí superšporty rady GSX-R. Predná brzda bude teda odteraz dávať jazdcovi okamžitú spätnú väzbu. Vďaka zväčšeniu priemeru piestikov z 32 – 30 mm na 32 – 32 mm mu bude poskytovať aj väčšiu silu, ktorou môže krotiť tohto dravca.

Okruhové technológie
Hayabusa je vybavená technológiami, ktoré logicky pochádzajú priamo z prostredia pretekárskych okruhov. Pre rok 2013 má tak Hayabusa naďalej vo výbave elektronické vstrekovanie paliva Suzuki Dual Thorttle Valve (SDTV), ktoré zásobuje palivom kvapalinou chladený radový DOHC štvorvalec o objeme 1 340 ccm. Ako sa od vrcholového športovca, akým Hayabusa nepochybne je, dá očakávať, motor dodáva unikátnu silu a pôsobivý krútiaci moment. Pomer vŕtania a zdvihu je 81,0 x 65,0 mm a kompresný pomer je 12,5:1. Sila motora sa prenáša na zadné koleso cez šesťstupňovú prevodovku a reťaz.
Spomeniem ešte systém SDTV. Ako slovo dual v názve napovedá, jedná sa o zdvojený škrtiaci ventil, pričom jeden je ovládaný plynovou rukoväťou a druhý je ovládaný počítačom tak, aby motoru dodával správny pomer zmesi v danej situácii.

S-DMS + SCAS
Jazdec má v prípade modelu GSX-R1300 na výber z troch rôznych palivových máp, ktoré môže voľne prepínať a voliť podľa stavu vozovky a cesty. Daný systém použitý práve na Hayabuse sa nazýva Suzuki Drive Mode Selector, teda S-DMS a nájdete ho aj na superšportoch GSX-R100 a R600/750. Šesťstupňová prevodovka spolupracuje so spojkou vybavenou antihoppingovým systémom SCAS (Suzuki Clutch Assist Sytem), ktorý pomáha spojke preniesť výkon hladko a bez akéhokoľvek spätného krútenia pri prudkom podraďovaní.

Športový podvozok
Obrátená predná vidlica KYB má priemer nosníkov 43 mm a je potiahnutá karbónovou vrstvou Diamond-Like Carbon (DLC), ktorá znižuje trenie a na druhú stranu pomáha hladšie absorbovať nerovnosti, ktoré jazdca stretnú na ceste. Dráha pruženia vpredu je 120 mm a vidlica je plne nastaviteľná či už v predpätí alebo v útlme. Dĺžka motocykla je 2 190 mm, šírka 735 mm a výška sedla je 805 mm. Rázvor je 1 480 mm a svetlá výška je 120 mm.
Inžinieri sa pri návrhu dizajnu opakovane vracali do aerodynamického tunelu a získali tak dokonalý tvar motocykla stavaného na extra vysoké rýchlosti. Pozitívnym výsledkom aerodynamického tunelu a teda nízkemu odporu vzduchu je aj efektívna spotreba motocykla. V roku 2008 prebehol prieskum trhu a pán Yoshiura (tvorca nového modelu) osobne obišiel motocyklové zrazy v USA. Na týchto sa stretol aj s upravovanými modelmi a bol unesený myšlienkou dodať GSX-R-ku trochu svalovej hmoty. Pôvodný dizajn síce nebol nejako výrazne nabúraný, ale vďaka zvýrazneným krivkám dostala Hayabusa nový výzor.

Praktické vychytávky
Jedným z neodškriepiteľných plusov Hayabusy je praktickosť. Napríklad nádrž sa dá ľahko zložiť, stačí dať preč sedadlo a dve skrutky. Do priestoru pod sedadlom spolujazdca sa vojde náradie a manuál. Dve oká pod sedadlom slúžia na uzamknutie prilieb. Okrem týchto je motocykel vybavený štyrmi okami na upevnenie vecí na sedadlo spolujazdca, čo len potvrdzuje potenciál rýchleho turistu. Páčka brzdy je nastaviteľná v piatich polohách a páčka spojky v štyroch, takže každý jazdec si bude schopný prispôsobiť ovládače na svoju ruku.

Suzuki GSX-R1300 Hayabusa 2013
Motor: 1 340 ccm, 16 ventilov, DOHC, R4
Výkon: 197 k pri 9 500 ot./min.
Krút. moment: 155 Nm pri 7 200 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 190 x 735 x 1 165 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. profilov
Hmotnosť: 260 kg (prev. hmotnosť)
Rázvor: 1 480 mm
Výška sedla: 805 mm
Objem pal. nádrže: 21 l
Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 190/50 – 17

Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 5/2013 Janka

Sokol – Predstavenie Suzuki GSX-R1300 Hayabusa 2013

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri