Connect with us

Testy a recenzie

Hudba budúcnosti či potreba prítomnosti? – Test Can-Am Commander Electric

Publikovaný

on

Zachráňme planétu
Tá doba je tu, či si to ľudstvo priznáva, alebo nie. Každý výrobca motorových vozidiel má v zálohe minimálne jeden prototyp vozidla s alternatívnym pohonom a množstvo z nich je samozrejme už aj na cestách. Pohon vozidiel výhradne elektrickou energiou je dnes už skoro samozrejmosťou, ale samozrejmosťou nie je ich zavedenie do denného života. Spaľovacie motory nenávratne poškodzujú našu planétu a o tom, že Can-Am s modelom Commander Electric nabral správny smer niet najmenších pochýb.


Využitie je geniálne – toto je budúcnosť
Stroj na fotografiách, ktorý vyzerá ako skutočný palič benzínu je v skutočnosti poháňaný čisto elektrickou energiou. Elektromotor s výkonom 9,4 kWh poháňa Commander zatiaľ iba prostredníctvom jednej nápravy s uzávierkou, ale to iba preto, že testovací stroj v ktorom sedím, je jeden z troch vyrobených kusov na svete a je určený práve k testovaniu. V podstate hovoríme o koncepte, ktorý stojí pred sériovou výrobou. Jeho výroba a využitie v reálnom živote naberie iný rozmer a to veľmi rýchlo. Chránené národné parky plné zelene a zveriny viac nebudú rušené, kľudové zóny v obytných a mestských častiach môžu byť obrábané a udržiavané za pomoci výkonného SSV s nulovými emisiami s absolútne bezhlučnou prevádzkou. Toto SSV neobťažuje prírodu, ľudí, zvieratá, vzduch, vodu… Emisie nula, hluk skoro žiadny. Toto je budúcnosť.

Hľadáte odlišnosti?
Prvý pohľad nič nepovie, musíte sa pozrieť precíznejšie. Vozidlo je na nerozoznanie od verzie so spaľovacím motorom. Sedadlá, prístrojový panel, zapínanie bezpečnostných pásov a ochrannej bočnej siete funguje identicky. Vyklápacia korba tiež a až po jej vyklopení zrazu nachádzame prvú nabíjateľnú batériu. Ďalšie batérie majú miesto pod sedačkami v prednom tuneli a vpredu pred nárazníkom. Prevádzkovať stroj pomáhajú špeciálne systémy ECM (Engine control modul) a VCM (Vehilce control modul), ktoré kontrolujú efektivitu práce motora podľa záťaže. Dokonca i ukazovateľ kapacity batérie je na mieste, kde bol ukazovateľ stavu paliva a funguje identicky – dielikovo. Volant je totožný, akurát na prístrojovke sa objavili podivné zelené a červené kontrolky s ikonkou elektriky.

Batérie, životnosť, dojazd, fakty…
Celkovo tento stroj obsluhuje armáda elektrických a elektronických dielov. Najdôležitejším sú batérie, ktoré sú symetricky kvôli vyváženiu stroja rozložené skoro všade. Je ich celkovo osem a ich životnosť závisí od toho, ako s vozidlom jazdíte, minimálne ale 12 500 a maximálne 30 000 km. Elektromotor pracuje s výkonom 11 až 30 k. Údaj krútiaceho momentu 100 Nm je potom ohromujúci. Dojazd na jedno nabitie závisí od zaradeného módu jazdy a je minimálne 20 a maximálne 65 km. Batérie potom potrebujú 8 hodín na to, aby sa dobili na 95 % kapacity. Maximálna rýchlosť je obmedzená na 40 km/h. Optimálna rýchlosť pre najdlhšiu výdrž batérií je 23 km/h. A to pri vozidle, ktoré váži 870 kg sú veľmi slušné hodnoty. Navyše, okrem posádky vozidlo odvezie na ložnej ploche 272 kg a môže ťahať príves o hmotnosti až 680 kg.

Aká je jazda na elektriku?
Ani spaľovacím motorom poháňaný Commander nie je určený na pretekanie, ale na prácu a pohodlnú prepravu osôb či nákladu. Takto sa treba správať i v tomto prípade a tak sme smerovali i náš test. Brehy ramien Dunaja nám po nedávnych záplavách poskytli vynikajúcu možnosť vyskúšať Commander v teréne, na poľnej a nakoniec i na asfaltovej ceste. Commander sa štartuje zapnutím kľúča. Uvítacia promenáda údajov na palubnej doske vám ukáže silu batérií a potrebné údaje k jazde. Prevodovka vám dovolí zaradiť mód H, alebo L, potom spiatočku a nakoniec neutrál. Nič, čo nepoznáme, ručná brzda je elektronická. Pedále na podlahe sú dva a pravý je akcelerátor, na ktorý nedočkavo šliapem. Commander sa dáva do pohybu úplne bezhlučne až z toho ticha ide strach. Nepočujem nič, len tichú prácu pohybového ústrojenstva podvozku a dezén pneumatík, ktorý sa odvaľuje po ceste. Ihneď prvé terénne prekážky a jamy ma uisťujú, že sedím v terénnom vozidle. Chýbajúca zvuková kulisa motora neprekvapuje iba mňa. V podstate potichučky sme prišli až k ramenám Dunaja, kde sme zľakli prvý pár rybárov a o kus ďalej ďalších. Vyskákali spoza udíc a nechápavo na nás pozerali či nás niekto tlačí, alebo ťahá. Tichosť prevádzky je neuveriteľná. Práca podvozku je identická ako na stroji so spaľovacím motorom. Akcelerácia už podobná nie je a je tu citeľný rozdiel. Batérie dodávajú motoru veľmi symetrický a rozložený výkon bez výkyvov. Pre akčnejšiu jazdu šliapem na pedál ďaleko viac a rýchlejšie. Odozva je akčná a dostávam poľahky Commander na bočné kolesá. Výjazd zo zákruty pod plynom znamená pretáčajúce sa kolesá iba na prachu a blate. Náklon stroja je opäť identický s benzínovým Commanderom. Keby som bol hluchý, tak by som tieto dva stroje v bežných podmienkach rozoznal iba podľa dávkovania výkonu a zrýchlenia stroja. A ešte podľa vibrácií, ktoré v tomto prípade neexistujú.

Na finále si ešte počkáme
Electric sa bude už skoro predávať. Očakávali by sme dotáciu zo strany štátu na podporu predaja týchto ekologických vozidiel. Miesta, ktoré vyžadujú službu takéhoto stroja a zároveň vyžadujú nulové emisie sú všade okolo nás. V prípade benzínového motora nie je ani šanca porovnať spotrebu paliva s minutou elektrikou na nabíjanie. Akčný rádius dojazdu je samozrejme iný, a iný je i priebeh výkonu. Electric má proste svoje hranice, cez ktoré nepôjde, ale tie sa už týkajú extrémnejších podmienok. Priebeh výkonu a akcelerácie za benzínom samozrejme zaostáva, ale smer určenia špeciálu Electric je úplne inde. Toto je správny smer.

Can-Am Commander Electric

Motor: AC indukčný, elektrický, 48 volt
Výkon: 30 k
Krút. moment: 100 Nm
Prevodovka: dvojstupňová automatická s plynulým prevodom + spiatočka, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 3 004 x 1 489 x 1 829 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľ. rúrok
Hmotnosť: 870 kg (suchá) / rázvor: 1 924 mm
Pneu: vpredu: 27×11 – 12 /, vzadu: 27×11 – 12
Maximálna rýchlosť: 40 km/h
Homologizácia pre EU: Áno, v SR s ev. číslom

SSV na test zapožičal: Imidjex spol. s r. o., Bratislava

Autor: Vlado Brniak, foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 9/2013 Janka

Test Can-Am Commander Electric – album k testu – Motomagazín 9/2013

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri