Connect with us

Testy a recenzie

Nenápadné, kompaktné, tiché, úsporné…- test Linhai UTV E5S Electric

Publikovaný

on

Značku Linhai sme už u nás testovali viac krát a tento krát jej dovozca pre SR – ASP Group pre nás pripravil zaujímavosť – plne elektrické UTV – Linhai UTV E5S Electric. Vy ste motorkári, štvorkolkári a veľa z vás i z pracovného, či súkromného pohľadu ste možno nad niečím podobným už uvažovali. Plne elektrické UTV nie je síce rýchle, ale je dvojmiestne, úplne tiché, ekologické a navyše má korbu. Hľadáte využitie? Je ho toľko, koľko len chcete – národné parky, priemyselné parky, golfové ihriská ale i záhrady, či už zoologické, kvetinové, ale i botanické alebo centrá miest. Všade treba niečo priviesť, odviesť, zásobovať. Ale prečo ho nevyužiť i okolo domu ako gazdovského pomocníka, ktorý susedov ničím neobťažuje. Svet elektrických vozidiel je tu!  

 

Kompaktný a obratný

Nie je to žiaden obrovský traktor a patrí do skupiny motorových vozidiel L7e-B2, takže vodičské oprávnenie typu B vám postačuje. Má aj vlastnosti ako auto – volant, dva pedále, svetlá, smerovky, bezpečnostné pásy. Electric už na parkovisku vôbec nepôsobí veľkým dojmom, skôr naopak. Bočné dvere na úrovni kolien môžete aj prekročiť a kokpit pojme dvojčlennú posádku. Nehľadajte tu luxusné sedadlá, stroj je veľmi jednoduchý, prakticky pred jazdou nevyžaduje žiadnu prípravu. Sedadlá sú len v jednej pozícii, zmestil som sa tu akurát. Vpravo medzi sedadlami je ručná brzda a radiaca páka, predo mnou volant s páčkami ovládania svetiel a smeroviek ako v aute. Tak ako v aute je potrebné zapnúť si pás, ktorý ale odopnutý neblokuje výkon motora. Jednoduchý plastový panel skrýva vpravo jednu odkladaciu skrinku a v strede niekoľko prepínačov. Klasický štvorkolkový spínací kľúč aktivuje palubný prístroj. Svieti kontrolka ručnej brzdy a rozsvieti sa displej, ktorý mi bezfarebne ukazuje nabitie a stav batérií. Pred nastúpením som si všimol krásne hliníkové, dvojfarebné ráfy kolies a veľmi zaujímavé offroad pneumatiky, ktoré vzorom a tvarom skôr pripomínajú zimnú cestnú pneumatiku, ako offroadovú. Ešte nastavujem spätné zrkadlá a otáčam kľúčom v spínacej skrinke.   

 

Bezstarostná jazda po asfalte

Otočenie kľúčom ale neurobilo ani „cvak“. Proste nič, len sa rozsvietili LED svetlá vpredu i vzadu. Radiaca páka má 3 polohy: dopredu, neutrál a dozadu. Zaradím, odbrzdím a skok na pedál akcelerácie. Od motora úplne ticho, asi je to pokazené, ale UTV zrazu vyráža vpred a to celkom akčne. Motor nie je vôbec počuť, žiadna zvuková kulisa, akoby som bol čisto hluchý, ale nie som a tak jediný zvuk je od kameňov, ktoré od kolies udierajú zospodu do kapôt. To som teda nečakal, však ma nebude počuť ani cyklista, ani chodec. Aspoň že smerové svetlá nahlas ťukajú. V rukách držím volant s menším priemerom, s ktorým bolo ťažko na mieste otáčať, akonáhle som sa však pohol, lieta mi v ruke akoby mal posilňovač, ale nemá. Stúpenie na pedál plynu vozidlo akčne a zároveň plynulo rozbehne. Z nuly na maximálku 40 km/h to po asfalte ide veľmi rýchlo, potom sa rýchlosť ustáli. I spätný chod prebieha veľmi plynule, s pedálom plynu sa dá pekne regulovať rýchlosť. Vozidlo je neskutočne kompaktné a keďže pod prednou kapotou nie je nič len zavesenie kolies, tým nič nebráni vytáčať sa prudko do strán a UTV otočiť doslova na „dvacetníku“ ako hovoria naši susedia. Prichádzajú na rad brzdy, široký brzdový pedál brzdí všetky kotúče naraz, ako v aute, ale treba vynaložiť väčšiu silu. Výrobca si s týmto nelámal hlavu, brzdy sú adekvátne dostupnej 40-ke, tak Brembá nečakajte. Jazdím po asfalte obcou a beriem vážnosť v premávke ale i obdiv okolia vrátane chodcov. Je im vidieť v očiach otázku – taký stroj a nepočuť ho? Ja sa usmievam.  

 

V kopčekoch a teréne

Nie, nechystám sa skákať lavice, ale hľadám rádius využitia. Šotolinová cesta jediná zvyšuje hluk už od spomínaných kameňov, jazda lúkou a hlinenou cestou je taká, že ani srnu nenaplaším pri lese. Na šotolinovom parkovisku si neodpustím pár driftovacích kolečiek. Áno dobre počujete, driftuje to na kameňoch ako divá sviňa, čo som sám prekvapený krútiacim momentom motora. Navyše môj nechcený fotograf (šofér z minibusu čakajúci na výletníkov) neveril vlastným očiam, ako som vďaka rotujúcim zadným gumám zaprášil celé parkovisko vrátane jeho čierneho nablýskaného busu. Stačilo, idem do kopcov, viem, že mám iba zadný náhon tak nešpekulujem o nedostupných terénoch, ale skôr vyberám „roľnícku“ cestu. Prvý kopec s cca 35 % stúpaním testuje ako si motor s touto váhou poradí. Rýchlosť padla na cca 22-25 km/h ale motor nás tvrdohlavo vezie na kopec. Aj keď pomalšie, ale stále idem (pozrite si video na našom FB, Motocykel.sk) a stroj sa nezľakol ani prudšieho stúpania. Ak ale zastavím v kopci a snažím sa rozbehnúť, stroj to vyhodnocuje po svojom a rozbeh trvá dlhšie. To samé platí i pre spätný chod. Navyše dozadu sa nerozbehnete, ak vozidlo samovoľne zbieha dopredu. Ide to iba z nuly. Podvozok je skôr určený na jemnejší, ako ostrý terén, ale nezávislé zavesenie kolies si v týchto rýchlostiach s nerovnosťami poradil úplne doktorsky. Navyše špeciálne batérie Varta sú pod oboma sedačkami, teda v strede UTV a i samotný elektromotor s prevodovkou je nad a pred zadnými kolesami čím je celá váha v strede stroja s posunom dozadu presne na hnanú nápravu. Skúšal som aj jednotlivé módy Power / Economic, rázne rozhranie som medzi nimi nenašiel.   

 

Hľadáte výhody?

V noci nabijete, cez deň jazdíte. Počas pár hodinového testu som najazdil cca 30 km a ukazovateľ nabitia batérie prakticky neklesol. Varta dodáva do stroja vysokokapacitné akumulátory, ktoré priam zázračne uchovávajú obrovskú rezervu energie a sú mnohonásobne použiteľné a bezúdržbové. Korba je oceľová, dá sa mechanicky preklopiť, zaujímavosťou je zadná a bočné čelá korby, ktoré sa dajú vyklopiť každá samostatne ale navzájom sú previazané lankom tak dostávate zväčšený priestor pre náklad. Súčasťou UTV je aj plné predné plexi, ktoré v čase testu nebolo nahodené. Stroj disponuje hlavným vypínačom umiestneným pod sedačkou vodiča, po jeho stlačení odpojí všetky elektrické časti a pomáha tak uchovať pri parkovaní všetku energiu. Oceľový podvozok a ochranný rám je použitý z osvedčených motorových UTV Linhai, čím dostávate istotu o kvalite a bezpečnosti. Stroj je tak jednoduchý, ako len môže byť, poruchy sa mu teda budú určite vyhýbať. Dizajnovo nezapadá do histórie skôr naopak. V cene 7 149 Eur dostávate i čistopis technického preukazu a tak k vozidlu dostane i evidenčné číslo. Keď sa tak pozerám dookola v tejto cene s pomerom k úžitkovosti veru nevidím dookola vôbec nič. Načo tu mám teda vôbec hľadať chyby?    

 

Linhai UTV E5S Electric 2×4

Cena: 7 149 Eur

Motor: elektrický, trojfázový, indukčný s medeným rotorom

Výkon: 13 k pri 1 950 – 2100 ot. min, max. rýchlosť: 40 km/h

Akumulátory: 5 x bezúdržbová batéria Varta Professional Cycle AGM 12/150 Ah

Dobíjanie: 8-9 h

Prevádzka: režim ECONOMY: 107 km, režim POWER: 85 km (tento údaj je meraný bez nákladu pri 30 km/h) Počet rýchlosti: 1 x dopredu, 1 x dozadu, neutrál

Jazdné režimy: Power a Economic

Rozmery (D x Š x V): 2 700 x 1 420 x 1 870 mm

Rám: kolískový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: prevádzková / úžitková: 442 / 534 kg

Rozmer korby: 1 100 x 930 x 235 mm

Rázvor: 1 805 mm, výška sedadiel: 850 mm

Pneu: vpredu: 24×8-12, vzadu: 24×8-12

Zavesenie vpredu: nezávislé McPherson

Zavesenie vzadu: nezávislé, dvojité „A“ ramená IRS

Pruženie: hydraulické, kvapalinové, vzadu nastaviteľné predpätie

Brzdy: 4 x kotúč, hydraulické

Homologizácia: áno, vodičské oprávnenie B  

 

ATV na test zapožičal: ASP Group s. r. .o., Žebrák (CZ)    

 

Test bol uverejnený v časopise Motomagazin 7-8 / 2017  

Autor: Vlado Brniak

Linhai UTV E5S Electric – album k testu v MMA7.8/17

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri