Značku Linhai sme už u nás testovali viac krát a tento krát jej dovozca pre SR – ASP Group pre nás pripravil zaujímavosť – plne elektrické UTV – Linhai UTV E5S Electric. Vy ste motorkári, štvorkolkári a veľa z vás i z pracovného, či súkromného pohľadu ste možno nad niečím podobným už uvažovali. Plne elektrické UTV nie je síce rýchle, ale je dvojmiestne, úplne tiché, ekologické a navyše má korbu. Hľadáte využitie? Je ho toľko, koľko len chcete – národné parky, priemyselné parky, golfové ihriská ale i záhrady, či už zoologické, kvetinové, ale i botanické alebo centrá miest. Všade treba niečo priviesť, odviesť, zásobovať. Ale prečo ho nevyužiť i okolo domu ako gazdovského pomocníka, ktorý susedov ničím neobťažuje. Svet elektrických vozidiel je tu!
Kompaktný a obratný
Nie je to žiaden obrovský traktor a patrí do skupiny motorových vozidiel L7e-B2, takže vodičské oprávnenie typu B vám postačuje. Má aj vlastnosti ako auto – volant, dva pedále, svetlá, smerovky, bezpečnostné pásy. Electric už na parkovisku vôbec nepôsobí veľkým dojmom, skôr naopak. Bočné dvere na úrovni kolien môžete aj prekročiť a kokpit pojme dvojčlennú posádku. Nehľadajte tu luxusné sedadlá, stroj je veľmi jednoduchý, prakticky pred jazdou nevyžaduje žiadnu prípravu. Sedadlá sú len v jednej pozícii, zmestil som sa tu akurát. Vpravo medzi sedadlami je ručná brzda a radiaca páka, predo mnou volant s páčkami ovládania svetiel a smeroviek ako v aute. Tak ako v aute je potrebné zapnúť si pás, ktorý ale odopnutý neblokuje výkon motora. Jednoduchý plastový panel skrýva vpravo jednu odkladaciu skrinku a v strede niekoľko prepínačov. Klasický štvorkolkový spínací kľúč aktivuje palubný prístroj. Svieti kontrolka ručnej brzdy a rozsvieti sa displej, ktorý mi bezfarebne ukazuje nabitie a stav batérií. Pred nastúpením som si všimol krásne hliníkové, dvojfarebné ráfy kolies a veľmi zaujímavé offroad pneumatiky, ktoré vzorom a tvarom skôr pripomínajú zimnú cestnú pneumatiku, ako offroadovú. Ešte nastavujem spätné zrkadlá a otáčam kľúčom v spínacej skrinke.
Bezstarostná jazda po asfalte
Otočenie kľúčom ale neurobilo ani „cvak“. Proste nič, len sa rozsvietili LED svetlá vpredu i vzadu. Radiaca páka má 3 polohy: dopredu, neutrál a dozadu. Zaradím, odbrzdím a skok na pedál akcelerácie. Od motora úplne ticho, asi je to pokazené, ale UTV zrazu vyráža vpred a to celkom akčne. Motor nie je vôbec počuť, žiadna zvuková kulisa, akoby som bol čisto hluchý, ale nie som a tak jediný zvuk je od kameňov, ktoré od kolies udierajú zospodu do kapôt. To som teda nečakal, však ma nebude počuť ani cyklista, ani chodec. Aspoň že smerové svetlá nahlas ťukajú. V rukách držím volant s menším priemerom, s ktorým bolo ťažko na mieste otáčať, akonáhle som sa však pohol, lieta mi v ruke akoby mal posilňovač, ale nemá. Stúpenie na pedál plynu vozidlo akčne a zároveň plynulo rozbehne. Z nuly na maximálku 40 km/h to po asfalte ide veľmi rýchlo, potom sa rýchlosť ustáli. I spätný chod prebieha veľmi plynule, s pedálom plynu sa dá pekne regulovať rýchlosť. Vozidlo je neskutočne kompaktné a keďže pod prednou kapotou nie je nič len zavesenie kolies, tým nič nebráni vytáčať sa prudko do strán a UTV otočiť doslova na „dvacetníku“ ako hovoria naši susedia. Prichádzajú na rad brzdy, široký brzdový pedál brzdí všetky kotúče naraz, ako v aute, ale treba vynaložiť väčšiu silu. Výrobca si s týmto nelámal hlavu, brzdy sú adekvátne dostupnej 40-ke, tak Brembá nečakajte. Jazdím po asfalte obcou a beriem vážnosť v premávke ale i obdiv okolia vrátane chodcov. Je im vidieť v očiach otázku – taký stroj a nepočuť ho? Ja sa usmievam.
V kopčekoch a teréne
Nie, nechystám sa skákať lavice, ale hľadám rádius využitia. Šotolinová cesta jediná zvyšuje hluk už od spomínaných kameňov, jazda lúkou a hlinenou cestou je taká, že ani srnu nenaplaším pri lese. Na šotolinovom parkovisku si neodpustím pár driftovacích kolečiek. Áno dobre počujete, driftuje to na kameňoch ako divá sviňa, čo som sám prekvapený krútiacim momentom motora. Navyše môj nechcený fotograf (šofér z minibusu čakajúci na výletníkov) neveril vlastným očiam, ako som vďaka rotujúcim zadným gumám zaprášil celé parkovisko vrátane jeho čierneho nablýskaného busu. Stačilo, idem do kopcov, viem, že mám iba zadný náhon tak nešpekulujem o nedostupných terénoch, ale skôr vyberám „roľnícku“ cestu. Prvý kopec s cca 35 % stúpaním testuje ako si motor s touto váhou poradí. Rýchlosť padla na cca 22-25 km/h ale motor nás tvrdohlavo vezie na kopec. Aj keď pomalšie, ale stále idem (pozrite si video na našom FB, Motocykel.sk) a stroj sa nezľakol ani prudšieho stúpania. Ak ale zastavím v kopci a snažím sa rozbehnúť, stroj to vyhodnocuje po svojom a rozbeh trvá dlhšie. To samé platí i pre spätný chod. Navyše dozadu sa nerozbehnete, ak vozidlo samovoľne zbieha dopredu. Ide to iba z nuly. Podvozok je skôr určený na jemnejší, ako ostrý terén, ale nezávislé zavesenie kolies si v týchto rýchlostiach s nerovnosťami poradil úplne doktorsky. Navyše špeciálne batérie Varta sú pod oboma sedačkami, teda v strede UTV a i samotný elektromotor s prevodovkou je nad a pred zadnými kolesami čím je celá váha v strede stroja s posunom dozadu presne na hnanú nápravu. Skúšal som aj jednotlivé módy Power / Economic, rázne rozhranie som medzi nimi nenašiel.
Hľadáte výhody?
V noci nabijete, cez deň jazdíte. Počas pár hodinového testu som najazdil cca 30 km a ukazovateľ nabitia batérie prakticky neklesol. Varta dodáva do stroja vysokokapacitné akumulátory, ktoré priam zázračne uchovávajú obrovskú rezervu energie a sú mnohonásobne použiteľné a bezúdržbové. Korba je oceľová, dá sa mechanicky preklopiť, zaujímavosťou je zadná a bočné čelá korby, ktoré sa dajú vyklopiť každá samostatne ale navzájom sú previazané lankom tak dostávate zväčšený priestor pre náklad. Súčasťou UTV je aj plné predné plexi, ktoré v čase testu nebolo nahodené. Stroj disponuje hlavným vypínačom umiestneným pod sedačkou vodiča, po jeho stlačení odpojí všetky elektrické časti a pomáha tak uchovať pri parkovaní všetku energiu. Oceľový podvozok a ochranný rám je použitý z osvedčených motorových UTV Linhai, čím dostávate istotu o kvalite a bezpečnosti. Stroj je tak jednoduchý, ako len môže byť, poruchy sa mu teda budú určite vyhýbať. Dizajnovo nezapadá do histórie skôr naopak. V cene 7 149 Eur dostávate i čistopis technického preukazu a tak k vozidlu dostane i evidenčné číslo. Keď sa tak pozerám dookola v tejto cene s pomerom k úžitkovosti veru nevidím dookola vôbec nič. Načo tu mám teda vôbec hľadať chyby?
Linhai UTV E5S Electric 2×4
Cena: 7 149 Eur
Motor: elektrický, trojfázový, indukčný s medeným rotorom
Výkon: 13 k pri 1 950 – 2100 ot. min, max. rýchlosť: 40 km/h
Akumulátory: 5 x bezúdržbová batéria Varta Professional Cycle AGM 12/150 Ah
Dobíjanie: 8-9 h
Prevádzka: režim ECONOMY: 107 km, režim POWER: 85 km (tento údaj je meraný bez nákladu pri 30 km/h) Počet rýchlosti: 1 x dopredu, 1 x dozadu, neutrál
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.