Trvalo to dlho, ale predsa som sa dočkal. A vyplatilo sa. Od chvíle, kedy rakúska fabrika v Mattighofene prišla s modelom LC8, uplynulo dlhých 10 rokov. Až teraz však prišla moja chvíľa a ja som mal možnosť tento obľúbený model poriadne preveriť. A čo môže byť pre test lepšie ako Afrika?
Ako som k tomu prišiel Úspešný model LC8 poznám od samého začiatku, keď bol ešte zákazníkom ponúkaný s objemom 942 ccm a výkonom 98 k. Od tej chvíle som mal možnosť ako český novinár vyskúšať si všetky modelové ročníky. Avšak, prejdenie zákruty pred fotografom a zvezenie v Krkonošiach, je predsa len niečo iné ako dlhý, náročný test v afrických podmienkach. Preto som bol neskutočne šťastný, keď výhradný zástupca značky, KTM CEE, s.r.o., Bratislava, kývol na zapožičanie k mojej januárovo-februárovej jazde po Mali. To, že z toho nakoniec vypadne aj Togo, Ghana a Pobrežie Slonoviny, nemal nikto z nás v tej chvíli ani poňatia. V polovici januára preberám v Prahe modro-oranžovú krásavicu s označením Dakar Edition a logom najnáročnejšej rallye sveta na boku. Som šťastím bez seba.
Radosť kam sa pozrieš Ladné línie "elcéčka", vždy lahodili môjmu oku. Stavba pokračujúca v duchu dakarských špeciálov, skvostný podvozok ponúkajúci zdvihy 210 mm a nad tým všetkým vyčnieva divoko bijúci véčkový dvojvalec s maximálnym výkonom 115 k. Špeciálnou záležitosťou je delená palivová nádrž, výborne padnúce sedlo a v neposlednom rade pre náročné a dlhé cestovanie je ergonómia. Na tej od KTM nenájdete chybičku. Je až neuveriteľné, že desať rokov potom, čo s pretekárskou verziou víťazil na Dakare Fabricio Meoni, som tu teraz s výročným modelom. O to viac neuveriteľné, že práve s týmto dakarským matadorom ma od roku 2004 spájalo priateľstvo. Mnohokrát som si cestou na tohto usmievavého a férového pretekára spomenul.
Pár zmien Zapožičaný stroj bol už dopredu vybavený všetkým potrebným na "veľké" cestovanie. Za najdôležitejšie pre tak náročnú, a v istom smere aj nebezpečnú cestu, považujem padacie rámy. Sériový kryt motora je riešený tak parádne, že touto otázkou bolo zbytočné sa zaoberať. Nadštandardným vybavením bol zvýšený plexi štít, ktorý podľa niekoho nie je esteticky nič moc, zato požiadavku funkčnosti plní na jednotku. Ľahkým sklamaním boli hliníkové kufre Tour. Teda, presnejšie ich uchytenie, ktoré sa vďaka značnému zaťaženiu a náročným africkým pistám neustále uvoľňovalo a v niekoľkých miestach povolili aj spojovacie nity. Zato modro-oranžový tankruksak, vyrobený firmou Lojzo, sa na motocykli nádherne vynímal a poskytol ďalšie nutné úložné priestory. Príprava na cestu priniesla aj krásnu oranžovú rozetu Supersprox, používanú na továrenských špeciáloch a s tým súvisela aj výmena reťaze za značku EK, s ktorou mám dlhodobo tie najlepšie skúsenosti. Od firmy Motopoint, ktorá je ich importérom, som mal možnosť vyskúšať aj ich nový produkt – olej Bel-Ray aj mazadlo reťazí rovnomennej americkej firmy. Samozrejmosťou je pre mňa používanie domáce značky pneumatík. Z ponuky značky Mitas, som sa tentokrát rozhodol pre dezén E-07. Vzhľadom k naplánovanému počtu kilometrov som vedel, že vystačím s tou sadou, na ktorej vyrazím.
S KTM len 4 ° od rovníka Najskôr ruch európskych veľkomiest, potom nekonečné španielske pláne, ktoré vystriedali asfaltové zákruty cez hrebene marockých Atlasov. Prešiel som všetky, teda Nízky, Stredný, Vysoký aj Antiatlas a vo všetkých si Adventure vyžíval. Nasledovala predsaharská oblasť, nehostinná Mauritánia, a nakoniec Mali so svojimi piesočnými pistami, odkiaľ som musel zmiznúť pred zúriacou občianskou vojnou do hornatého Toga, tropickej Ghany, a nakoniec tých 1 000 km neskutočne náročnej cesty rovníkovým pralesom Pobrežia Slonoviny pozdĺž Libérijskej hranice. Tu sme si ja aj KTM naozaj siahli na dno. S iným motocyklom by to ale bolo ešte oveľa náročnejšie. Šesť týždňov na ceste a najazdených 20 080 km, tak znel po príchode na brnenskú výstavu Motosalón, výsledok afrického testu. Výstavy v Bratislave, Budapešti a ďalšie cesty po republikových slideshow priniesli ďalšie kilometre, a tak pred májovým odchodom do Afriky vraciam v Bratislave KTM 990 Adventure s najazdenými 28 000 km.
Bezmála to bola tridsiatka Škoda, že sa nepodarilo zarovnať to na tridsiatke, ale aj tak výsledok testu potvrdil, že sa jedná o neskutočne pohodlné cestovné enduro, ponúkajúce v prípade záujmu výrazné športové vyžitie. Je to solídny výrobok, s ktorým si užijete v lese za domom, tak sa s ním môžete vydať kľudne na koniec sveta. Mám kamarátov, ktorí s LC8 majú najazdené osemdesiat i viac tisíc kilometrov. Vždy je však potrebné dobre naplánovať servisy, pretože ich interval je 7 500 km. Mňa to na ceste postretlo dvakrát. Filtre aj olej som na prvú výmenu viezol so sebou. Veľkou výhodou podvozku je zadná osemnástka, ktorá luxusne prehĺta nerovnosti terénu. Jediným problémom na ceste bolo čistenie palivového filtra. Vzhľadom k tankovacím miestam ale nebolo divu. Diskutovaným bodom je spotreba. Tu síce udržíte aj pod šiestimi litrami, ale ťahaním za plyn ju vyženiete aj na desiatku. Pri oboch plných nádržiach a turistickom poňatí jazdy, je ale dojazd nakoniec dosť slušný – až 320 km. Jednoducho a jasne, ťažko budete hľadať lepšie cestovné športové enduro. Snáď mi bude ešte niekedy dopriate?
KTM 990 Adventure
Cena: 13 610 Eur (základný model bez doplnkov)
Motor: 999 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 115 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 100 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 209,5 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 570 ± 15 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem pal. nádrže: 23,5 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18
Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s. r. o. Bratislava
Text a foto: Jaroslav Šíma
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012
Janka
Bezmála tridsiatka – Dlhodobý test KTM 990 Adventure
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.