Connect with us

Testy a recenzie

Bezmála tridsiatka – Dlhodobý test KTM 990 Adventure

Publikovaný

on

Trvalo to dlho, ale predsa som sa dočkal. A vyplatilo sa. Od chvíle, kedy rakúska fabrika v Mattighofene prišla s modelom LC8, uplynulo dlhých 10 rokov. Až teraz však prišla moja chvíľa a ja som mal možnosť tento obľúbený model poriadne preveriť. A čo môže byť pre test lepšie ako Afrika?

Ako som k tomu prišiel
Úspešný model LC8 poznám od samého začiatku, keď bol ešte zákazníkom ponúkaný s objemom 942 ccm a výkonom 98 k. Od tej chvíle som mal možnosť ako český novinár vyskúšať si všetky modelové ročníky. Avšak, prejdenie zákruty pred fotografom a zvezenie v Krkonošiach, je predsa len niečo iné ako dlhý, náročný test v afrických podmienkach. Preto som bol neskutočne šťastný, keď výhradný zástupca značky, KTM CEE, s.r.o., Bratislava, kývol na zapožičanie k mojej januárovo-februárovej jazde po Mali. To, že z toho nakoniec vypadne aj Togo, Ghana a Pobrežie Slonoviny, nemal nikto z nás v tej chvíli ani poňatia. V polovici januára preberám v Prahe modro-oranžovú krásavicu s označením Dakar Edition a logom najnáročnejšej rallye sveta na boku. Som šťastím bez seba.

Radosť kam sa pozrieš
Ladné línie "elcéčka", vždy lahodili môjmu oku. Stavba pokračujúca v duchu dakarských špeciálov, skvostný podvozok ponúkajúci zdvihy 210 mm a nad tým všetkým vyčnieva divoko bijúci véčkový dvojvalec s maximálnym výkonom 115 k. Špeciálnou záležitosťou je delená palivová nádrž, výborne padnúce sedlo a v neposlednom rade pre náročné a dlhé cestovanie je ergonómia. Na tej od KTM nenájdete chybičku. Je až neuveriteľné, že desať rokov potom, čo s pretekárskou verziou víťazil na Dakare Fabricio Meoni, som tu teraz s výročným modelom. O to viac neuveriteľné, že práve s týmto dakarským matadorom ma od roku 2004 spájalo priateľstvo. Mnohokrát som si cestou na tohto usmievavého a férového pretekára spomenul.

Pár zmien
Zapožičaný stroj bol už dopredu vybavený všetkým potrebným na "veľké" cestovanie. Za najdôležitejšie pre tak náročnú, a v istom smere aj nebezpečnú cestu, považujem padacie rámy. Sériový kryt motora je riešený tak parádne, že touto otázkou bolo zbytočné sa zaoberať. Nadštandardným vybavením bol zvýšený plexi štít, ktorý podľa niekoho nie je esteticky nič moc, zato požiadavku funkčnosti plní na jednotku. Ľahkým sklamaním boli hliníkové kufre Tour. Teda, presnejšie ich uchytenie, ktoré sa vďaka značnému zaťaženiu a náročným africkým pistám neustále uvoľňovalo a v niekoľkých miestach povolili aj spojovacie nity. Zato modro-oranžový tankruksak, vyrobený firmou Lojzo, sa na motocykli nádherne vynímal a poskytol ďalšie nutné úložné priestory. Príprava na cestu priniesla aj krásnu oranžovú rozetu Supersprox, používanú na továrenských špeciáloch a s tým súvisela aj výmena reťaze za značku EK, s ktorou mám dlhodobo tie najlepšie skúsenosti. Od firmy Motopoint, ktorá je ich importérom, som mal možnosť vyskúšať aj ich nový produkt – olej Bel-Ray aj mazadlo reťazí rovnomennej americkej firmy. Samozrejmosťou je pre mňa používanie domáce značky pneumatík. Z ponuky značky Mitas, som sa tentokrát rozhodol pre dezén E-07. Vzhľadom k naplánovanému počtu kilometrov som vedel, že vystačím s tou sadou, na ktorej vyrazím.


S KTM len 4 ° od rovníka
Najskôr ruch európskych veľkomiest, potom nekonečné španielske pláne, ktoré vystriedali asfaltové zákruty cez hrebene marockých Atlasov. Prešiel som všetky, teda Nízky, Stredný, Vysoký aj Antiatlas a vo všetkých si Adventure vyžíval. Nasledovala predsaharská oblasť, nehostinná Mauritánia, a nakoniec Mali so svojimi piesočnými pistami, odkiaľ som musel zmiznúť pred zúriacou občianskou vojnou do hornatého Toga, tropickej Ghany, a nakoniec tých 1 000 km neskutočne náročnej cesty rovníkovým pralesom Pobrežia Slonoviny pozdĺž Libérijskej hranice. Tu sme si ja aj KTM naozaj siahli na dno. S iným motocyklom by to ale bolo ešte oveľa náročnejšie. Šesť týždňov na ceste a najazdených 20 080 km, tak znel po príchode na brnenskú výstavu Motosalón, výsledok afrického testu. Výstavy v Bratislave, Budapešti a ďalšie cesty po republikových slideshow priniesli ďalšie kilometre, a tak pred májovým odchodom do Afriky vraciam v Bratislave KTM 990 Adventure s najazdenými 28 000 km.

Bezmála to bola tridsiatka
Škoda, že sa nepodarilo zarovnať to na tridsiatke, ale aj tak výsledok testu potvrdil, že sa jedná o neskutočne pohodlné cestovné enduro, ponúkajúce v prípade záujmu výrazné športové vyžitie. Je to solídny výrobok, s ktorým si užijete v lese za domom, tak sa s ním môžete vydať kľudne na koniec sveta. Mám kamarátov, ktorí s LC8 majú najazdené osemdesiat i viac tisíc kilometrov. Vždy je však potrebné dobre naplánovať servisy, pretože ich interval je 7 500 km. Mňa to na ceste postretlo dvakrát. Filtre aj olej som na prvú výmenu viezol so sebou. Veľkou výhodou podvozku je zadná osemnástka, ktorá luxusne prehĺta nerovnosti terénu. Jediným problémom na ceste bolo čistenie palivového filtra. Vzhľadom k tankovacím miestam ale nebolo divu. Diskutovaným bodom je spotreba. Tu síce udržíte aj pod šiestimi litrami, ale ťahaním za plyn ju vyženiete aj na desiatku. Pri oboch plných nádržiach a turistickom poňatí jazdy, je ale dojazd nakoniec dosť slušný – až 320 km. Jednoducho a jasne, ťažko budete hľadať lepšie cestovné športové enduro. Snáď mi bude ešte niekedy dopriate?


KTM 990 Adventure

Cena: 13 610 Eur (základný model bez doplnkov)
Motor: 999 ccm, 8 ventilov, DOHC, V2
Výkon: 115 k pri 8 750 ot./min.
Krút. moment: 100 Nm pri 6 750 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 209,5 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 570 ± 15 mm
Výška sedla: 860 mm
Objem pal. nádrže: 23,5 l
Pneu: vpredu: 90/90-21, vzadu: 150/70-18

Motocykel na test zapožičal: KTM CEE, s. r. o. Bratislava

Text a foto: Jaroslav Šíma

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012 Janka

Bezmála tridsiatka – Dlhodobý test KTM 990 Adventure

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri