Connect with us

Spravodajstvo

Bezstarostná jazda – predstavenie Yamaha XVS1300A Custom

Publikovaný

on


Ľudia obdivujúci choppre sa môžu deliť do mnohých skupín. Z televízneho hľadiska máme fanúšikov seriálu Sons of Anarchy, potom sú tu starší jedinci, ktorí si pamätajú Willisovu vetu „chopper baby“ a dokonca si pamätajú časy, keď tá veta bola vtipná. Asi poslednou skupinou sú ľudia, ktorí si pamätajú Petra Fondu ako zahadzuje hodinky a bezstarostne sa vydáva na svoju osudovú cestu. Je jedno, do ktorej skupiny patríte, XVS1300A Custom je chopper, ktorý vás osloví.


Prečo?
 Pýtate sa prečo by vás mal práve tento model osloviť? Yamaha predsa už pár rokov ponúka elegantný cruiser XVS1300A Midnight Star a nový model je postavený práve na jeho základoch. Novinka s označením Custom je však iná a dáva to najavo svojím tak trochu extravagantným a vyzývavým dizajnom. To však nie je všetko a poteší detailami, ktoré sme zvykli u „Japoncov“ prehliadať. Napríklad tradičné kovové blatníky na oboch koncoch, teda žiadne plasťáky. K tomu patrí 21-palcové predné koleso a zo všetkého najviac nadčasový chopperovský dizajn.


Klasický dizajn ukrýva špičkovú techniku
 V srdci tejto krásky bije 60 stupňový V-Twin s objemom 1 304 ccm. Motor je chladený kvapalinou, ale tento malý „fail“ spôsobený sprísnenými normami zachraňuje veľmi slušivé rebrovanie valcov. Ventily sú ovládané pomocou rozvodu SOHC, pričom každý valec ich má hneď štyri. Vďaka usporiadaniu motora a kompresnému pomeru 9,5:1 môže majiteľ očakávať úchvatný krútiaci moment, ale aj motocykel na pomalé jazdenie pred očami divákov a samozrejme diváčok.
Motor sa na prvý pohľad tvári klasicky, ale aj napriek tomu má v sebe až 38 high-tech hračiek. Nájdete tu napríklad až dve vyvažovacie hriadele pre hladký chod, elektronické vstrekovanie pre správne namiešanú zmes pri rôznych teplotách a podmienkach a kované ojnice, ktoré zabezpečia dlhú výdrž. Masívne 100 mm piesty sa pohybujú vo valcoch potiahnutých kompozitným keramickým materiálom a vahadlá sú vybavené valivými ložiskami, aby sa znížili straty pri trení.
Ako som spomínal motor, je kvapalinou chladené véčko, no dizajn choppra nie je nabúraný nejakým neuváženým použitím chladiča z iného modelu. XVS1300 má chladič uložený v prednej časti rámu (tak ako sa dá očakávať), je však dizajnovo zapracovaný do celkového štýlu motocykla. Ešte jeden detail zachraňuje klasický dizajn motocykla a to sú dobre ukryté chladiace trubice. V-Twin teda pôsobí dojmom vzduchom chladeného motora.
Výfukové potrubie so svojím usporiadaním 2 do 2 nijako nevybočuje z estetických požiadaviek kladených na túto triedu a obe koncovky ústia na pravej strane motocykla. Koncovka výfuku je mierne zrezaná a popravde ja by som tam pokojne „fukol“ rybie chvosty.
Súčasťou motora je samozrejme päťstupňová prevodovka, o ktorej výrobca tvrdí, že funguje hladko a ticho. Čo je však dôležitejšie a čo podľa mňa neodmysliteľne patrí k triede chopper je sekundárny prevod remeňom. Custom ho má a to je super. Budúceho majiteľa teda nebude trápiť nejaká zložitá údržba.


Dlhá stavba
 Ďalším klasickým rysom triedy chopper je dlhá stavba podvozku. Yamaha opäť nesklame  a má dlhú prednú vidlicu, ktorá je stvorená na pohodovú jazdu  a teda spĺňa aj túto podmienku klasického dizajnu. Obvykle je dlhá stavba spojená s náročnejším ovládaním, ale výrobca sľubuje, že motocykel bude jednoducho ovládateľný aj v nižších rýchlostiach. Každopádne jeho imidž je dokonalý.
Ultra nízke sedlo jazdca sa pohybuje len 670 mm nad zemou. Pri navrhovaní jednotlivých komponentov modelu XVS však dizajnéri dbali aj o pohodlie jazda. Stúpačky sú uložené v správnej, pohodlnej pozícii, aj keď žiaden extrém to nie je. Tretím bodom ergonomického trojuholníka sú riadidlá a tieto sú príjemne natiahnuté k jazdcovi, pričom ich usporiadanie a vyhotovenie je veľmi elegantné. Celkový posed na motocykli zdôrazňuje silné véčko, ktoré bude poháňať jazdca dopredu.
Dobrou správu sú už spomenuté oceľové blatníky. Prečo je to dobrá správa? Napríklad ak si budete chcieť blatníky ozdobiť nejakým aftermarketovým doplnkom, tak kov sa dá prevŕtať celkom hladko a je tu malá šanca, že praskne na rozdiel od plastových blatníkov.
Úzke predné koleso má 21 palcov a zadné, 18-palcové, má naopak 210 mm šírky. Je to ideálna kombinácia. Vpredu postačuje na brzdenie kotúč s priemerom 320 mm a vzadu má 310 mm. Brzdy teda zaručujú správne a hladké brzdenie.
Ostáva sa teda už len tešiť na prvé testy, pri ktorých bude jazdec okupovať mesto na stroji s nadčasovým dizajnom.


Yamaha XVS1300A Custom
Cena: 11 390 Eur
Motor: 1 304 ccm, 8 ventilov SOHC, V2
Výkon: 72 k pri 5 500 ot./min.
Krút. moment: 103 Nm pri 3 000 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 535 x 860 x 1 130 mm
Rám: dvojitý kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 293 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 755 mm
Výška sedla: 690 mm
Objem pal. nádrže: 15 l
Pneu: vpredu: 120/70-21, vzadu: 210/40-17


Text: Jozef Jambor, foto: Yamaha
Článok bol publikovaný v Motomagazíne 4/2014
.

Bezstarostná jazda

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri