Connect with us

Testy a recenzie

Bezstarostná jazda – test Honda NC750X DCT 2014

Publikovaný

on

Tento nový model, ktorý nám Honda pripravila, nahrádza NC700X, prvý model z radu motocyklov New Concept (NC), ktorá má byť prienikom požiadaviek trhu (rozumej cenovo dostupná, nenáročná a pre všetkých zaujímavá). Niektorí tvrdia, že je to odpoveď na kúpyschopnosť pokrízového zákazníka, iní že sa tým hľadá nový segment zákazníka, ale fakt netuším aký. Podľa mňa skôr ide aj o prehnaný boj výrobcov mať niečo iné čo druhý nemá, alebo dorovnať konkurenčnú ponuku. Realitou potom je, že v ponuke sú naozaj zaujímavé hybridy, až mutanty k čomu pomohla aj legislatíva ale to je iná téma. Zákazník sa stráca v ponuke 6-tich modelov rovnakej značky s podobnými výkonmi, aj vlastnosťami, len sa líšia cenou. Jedným dychom však dodám, že takéto obdobia sa pravidelne opakujú a prinášajú aj nové legendy, ktoré potom na dlho určia trend a na tie už samozrejme nedáme dopustiť. Či bude taká aj nová koncepcia NC ukáže až čas. Dnes však o nej môžeme povedať nasledovné:

 

Väčší a pružnejší dvojvalec

 Novinka tak trochu odstraňuje úvodné muchy, ktorými trpel prvý model a vyšším výkonom oslovuje aj skúsenejších jazdcov. Základným kameňom aj v tomto prípade je motor, ktorý dostal väčšie pľúca o 75 ccm a tým zvýšil aj výkon na 54,5 k pri 6 250 ot./min. a krútiaci moment na 68 Nm pri 4 750 ot./min. Všimnite si veľmi úzke rozpätie otáčok medzi maximálnymi hodnotami výkonu a krúťaku. Na papieri z toho na prvý pohľad nie je nič očividné, ale v kombinácii s dlhšie odstupňovanou prevodovkou to zásadne hovorí do charakteru motorky a ovplyvňuje prejav motora. Tá ma predĺžený prvý až piaty rýchlostný stupeň o 6 % a posledný šiesty o 3 %, čo nám opäť napovedá, že tu o maximálnu rýchlosť nepôjde. Zvýšený výkon je teda lepšie rozložený do dlhších stupňov, čím motor získal širšie pásmo využiteľných otáčok bez straty zrýchlenia.  

 

Automat nie je bez chýb

Tým sa jazda stáva plynulejšia a pohodlnejšia. Poďme ale do praxe a tu si hneď povieme čo z toho je na ceste cítiť. Všetko hore napísané je pravda iba ak sa budete hrať s režimami automatickej prevodovky. Dvojitá spojka DCT (Dual Clutch Transmission) ponúka 3 režimy. Základný D-drive, športový S a manuálny, kde radíte pomocou tlačidiel plus a mínus na riadidlách a bez použitia spojky. Výrobca prezentuje vďaka tejto koncepcii veľmi nízku spotrebu, čo musím potvrdiť. Spôsobené je to hlavne automatickou prevodovkou v režime Drive, kde pracuje v režime od 1 500 – 2 000 ot. až po 4 až 5 tis. podľa razancie otáčania plynom, čo je veľmi nízko na to, že motor má pod 3 000 otáčkami málo výkonu a akcelerácia je sprevádzaná vibráciami podobnými ako keď sa v zápche posúvate na vysokom prevodovom stupni. Vôbec nemáte pocit, že sedíte na 750-tke. Nepríjemné to bolo hlavne pri predbiehaní a akcelerácii z nízkych rýchlostí. Napríklad pri odbočovaní, keď dobrzdím do mestskej križovatky a NC-čko mi nechá zaradenú trojku, alebo štvorku. Pridám v náklone plyn a idem sa zadusiť. Pridám trochu viac, prevodovka zaregistruje požadovanú akceleráciu tak podradí o jeden alebo dva stupne podľa záťahu. Toto všetko ale stojí čas – moje aj prevodovkové uvedomie si potreby podradiť je zhruba 2 sekundy. Pri mojej rýchlej reakcií a prudkom pootočení cca 1 sekundu, to zas ale vyštartujem rýchlo vpred. Samozrejme, sekunda pri tomto type motorky nerozhoduje, ale treba si na to zvyknúť. Odmenou za tieto 2 sekundy je ale skutočne výborná spotreba na daný objem okolo štyroch litrov na sto kilometrov!  

 

Režim Sport a Manual

Mám rád športovú jazdu a režim Drive ma nie úplne presvedčil, tak volím režim Sport. Ten sa vyhne pásmu pod 3 000 ot. a má rýchlejšiu reakciu na plyn, a to mi vyhovovalo oveľa viac, preto som na ňom strávil väčšinu času v meste aj mimo mesto. Čo ma milo prekvapilo bol fakt, že spotreba sa výrazne nezvýšila a ukazovateľ stavu paliva sa posúval len veľmi ležérne. Stále som bol pod 6 litrami na sto a vôbec som sa neobmedzoval. V manuálnom režime sa NC750X mení na motorku tak ako sme zvyknutí. Všetko má pod kontrolou samotný jazdec až na chýbajúcu spojkovú páčku, ale tú som rád oželel. Motor reaguje na otočenie aj zavretie plynu okamžite a výkon má skutočne podobu 55 k a objemu 750 ccm. Automatické radenie však treba skutočne pochváliť za hladkosť a nenápadnosť radenia jednotlivých stupňov. Technika skutočne pokročila a daný komfort je taký výrazný, že manuálny režim pre mňa na NC-čku stratil bez spojky a páčky na ľavej nohe zmysel. Navyše tlačidlá plus a mínus sú na moje prsty celkom nepohodlne ďaleko a tak som si našiel vlastný spôsob „EDM – Edo Dual Mode“.Prevodovka v automatickom režime Šport, pričom som si manuálne radil iba stupne smerom nahor, aby sa v meste zbytočne nedostávali otáčky do maxima a podraďovanie som nechal na riadiacu jednotku, ideálne… Spotreba výborná, komfort skvelý, svižnosť adekvátna a radosť z jazdy vysoká.  

 

Bezstarostná jazda

Takto som si z NC750X spravil veľmi zábavného spoločníka a mohol som sa sústrediť na kľukaté cestičky v okolí Rajca a Čičmian. Podvozok krásne pracuje ako ľahké cestné enduro a na moju váhu 70 kg bol takmer ideálne nastavený. Je presný a komfortný, má rád úzke kľukaté cestičky v našich rázovitých obciach. Predovka v režime Sport pracuje tak diskrétne, že si veľmi rýchlo odvyknete od radenia. Priznám sa, že som bol veľmi skeptický voči automatu na veľkej motorke, pretože berie jej podstatu toho prečo pri jazde na motorke nemyslím na prácu, starosti a užívam si iba jazdu. Ale… na NC-čku som sa veľmi dobre zabavil aj bez radenia a v meste som dokonca žil oveľa komfortnejšie (zápchy, parkoviská, križovatky). Spolu s účinnými brzdami s ABS a automatickou DCT je to aj veľmi bezpečný bike. Nováčik má tak o dve možnosti kiksu menej.  

 

Praktické riešenia

Pri častom používaní oceníte praktickú ručnú brzdu, ktorá slúži namiesto zaradeného stupňa pri parkovaní, alebo konštrukciu nádrže pod sedlom, čím vzniká zaujímavý a uzamykateľný odkladací priestor nad rámom, kde zvyčajne býva nádrž. Síce som integrálu do neho nenarval (viď foto), ale otvorenú prilbu pre spolujazdca v pohode. Dokumenty do práce, diár, tablet, či malý notebook nie je žiadny problém. Alebo ak chcete 10 rožkov, či pár plechovíc.   Je to dospelá motorka, ktorá je naviac aj skutočne praktická. Výkon stredne veľkej kategórie, ovládateľnosť malej motorky, komfort väčšieho mestského skútra, použiteľnosť cestného endura, moderný dizajn a to všetko je pravda! Z každého uhlu hodnotenia spĺňa požiadavku na povedzme 70 % možností. V žiadnej výrazne nestráca, ani nezískava a tým jej píšem plnohodnotne slovo univerzálna. K tomu je k dispozícií aj dostatok doplnkovej výbavy na každý deň do práce, aj na víkend na chalupu, pre vyzretých aj začiatočníkov.  

 

Splnená úloha

NC750X nie je novým modelom, ale čiastočne vylepšený predchodca s väčším motorom. Samozrejme, treba si uvedomiť, že má byť cenovo dostupná a má jasne určenú cieľovú kategóriu. Takže napchať ju najnovšími pikoškami nie je umenie, ale udržať cenu prijateľnú áno. Poslanie splnila. Ničím nesklamala a zanechala veľmi príjemný dojem aj zážitok z jazdy. Akoby si Honda ale nechala ešte otvorené možnosti na ďalšie zlepšenia, ktoré už ale mohli prísť dnes. Dáva priestor zákazníkom zhodnotiť a konkurencii sa dotiahnuť, alebo odbehnúť. Potom vytiahne to podstatné, čo v krátkej dobe bude môcť uviesť ako novinku. Ak ale zvážime konkurenciu nemala by s tým Honda dlho čakať.  

 

Honda NC750X DTC

Cena: 7 590 Eur (6 790 Eur verzia Manual)

Motor: 745 ccm, 8 ventily, SOHC, R2

Výkon: 54,5 k pri 6 250 ot./min.

Krút. moment: 68 Nm pri 4 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová autom. DCT, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 210 x 830 x 1 285 mm

Rám: priehradový, pozváraný z oceľ. rúrok

Hmotnosť: 229 kg (prev. hmotnosť)

Rázvor: 1 540 mm

Výška sedla: 830 mm

Objem pal. nádrže: 14 l

Pneu: vpredu: 120/70 – 17, vzadu: 160/60 – 17  

Motocykel na test zapožičal: Honda Motor Europe Limited SK, o. z.  

 

Text: Edo Chudovský, foto: Miro Tamáši

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7-8/2014

Honda NC750X DTC – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Advertisement

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri