Tak, žeby sa TEST blížil úspešne ku koncu? Každopádne tých tretích päťdesiattisíc, tam naskákalo nejako rýchlo. No ako by aj nie, veď práve v tomto období som "urobil" svoje životné rekordy. Prvým bolo sibírske dobrodružstvo, čítajúce 25 200 km a druhým návšteva juhoamerického kontinentu, ktorá priniesla 15 150 km. Možno trochu predbieham, ale už teraz vám chcem oznámiť, že posledných 50 000 km, ktoré sú predmetom článku, prebehlo bez najmenšieho problému.
A to je iste aj dôvod, prečo, ako bolo napísané v predchádzajúcej časti testu, som privítal jar so 150 000 km na tachometri. Svoje detské choroby si zrejme vybralo toto výkonné a sympatické, nemecké cestovné enduro s rakúskym motorom v počiatkoch testu. Niet divu. V dnešnej dobe zrejme aj u takých špecialistov akými sú nemeckí inžinieri, môže dôjsť k omylom, ktoré sa v záujme urýchlenia ponuky nového modelu, dostanú aj do predajných sérií. Tu bolo ale všetko navyše zapríčinené tlakom na čo najnižšiu cenu, a tak sa medzi dielmi, zhromaždenými z celého sveta, občas objavil nejaký ten problémový kus. To už je ale dávno minulosťou. Hovorím o roku 2008, kedy sa motocykel BMW F 800 GS začal dostávať k svojim záujemcom. Aj ja som bol jedným z tých, ktorých zastavilo nefunkčné EWS, potýkal sa s krátkymi a mäkkými hadicami, ktoré schádzali z chladiča a menil chybný ventilátor. Všetko samozrejme ešte v záruke a niektoré z porúch odstraňovalo BMW automaticky pri návšteve autorizovaného servisu.
Spoľahlivý a ekonomický Inak si ale na tento skvelý motocykel neponariekam ani v najmenšom. Je to presne tá kubatúra, ktorá zodpovedá mojim predstavám o dobrodružnom cestovaní, motocykel pôsobí nezvyčajne štíhlo (až si veľa ľudí myslí, že je to len jednovalec), jazda na ňom je veľmi pohodlná a predovšetkým sa chová maximálne ekonomicky. Aj to alebo práve to, je parameter, ktorý ma u dlhodobého testu toľko zaujíma. V tomto smere nemôžem inak, než spievať ódy. Veď ktorý iný motocykel by ma v tých najnáročnejších podmienkach vozil za dlhodobý priemer pohybujúci sa okolo 5 l/100 km? A prečo vlastne píšem v jednotnom čísle? Veď dobrá polovica kilometrov bola najazdená vo dvojici (to keď so mnou vyrazí manželka Lenka) a navyše s maximom možnej batožiny. V ekonomickej prevádzke sa dokážem dostať ešte o pol litra nižšie a pokiaľ udržím nervy na uzde a neprekročím osemdesiatkilometrovú rýchlosť, uspokojí sa dvojvalec Rotax i s menej ako štyrmi litrami akéhokoľvek benzínu. A že už by jeho útroby o kvalitách tankovaného paliva asi mali čo povedať? Raz je to lacný, a obávam sa, že naftou riedený, západosaharský benzín, inokedy ruský "čajíček" s hodnotou 76 oktánov a o kvalite tento rok tankovaného benzínu vo vnútri Peru a Bolívie si tiež nerobím žiadne veľké ilúzie. V kontexte spotreby preto vôbec neberiem časté námietky, že má osemstovka malú nádrž. Pravdou je, že suchý parameter oznamujúci objem 16 litrov nie je nič moc, ale ukážte mi motocykel, ktorý na toto množstvo nabehne až 420 km (to v maximálne stráženom režime) alebo 350 km v bežných podmienkach?
Neustále v náročnom prostredí Verte, že aj výkon 85 koní je viac než dostatočný a mnohokrát sa mi to potvrdilo. Či už v prostredí saharských dún, kde pri vyhrabávaní sa z ich zajatia, ide ukazovateľ otáčok až do maxima, alebo napríklad tento rok pri prekonávaní vrcholkov juhoamerických Ánd, kde osemstovka vystúpila na svoj rekord 4 820 m. n. m. Avšak nielen že vystúpila, ona tam svižne vycestovala a ešte tam vyviezla nás dvoch a sedem kufrov batožiny, ktorá bola súčasťou motocykla. Keď to premietneme do hmotnosti, predstavuje to nejakých 530 kg!!! Preto určite niet divu, že si dovoľujem tvrdiť, že to, v akých lokalitách a akým spôsobom sa motocykel pohyboval, predstavuje celkom určite viac než 200 000 km najazdených v domácom prostredí pri bežnom zaťažení. A pre tých, ktorí presne nevedia o čom hovorím, musím spomenúť, že za 28 mesiacov prevádzky zvládla skvelá osemstovka neľahké podmienky kazachstanskej púšte, kde sa pohybovala spoločne s Rallye Transorientale, už štyrikrát sa ocitla v drsných oblastiach africkej Sahary, a v neposlednom rade prešla sibírske končiny cestou do Vladivostoku, a potom ešte späť. O juhoamerickom kontinente už bola reč, a tak ostáva len dodať, že na tohtoročnej ceste, ktorá viedla opäť k senegalskému Ružovému jazeru, sa na spiatočnej ceste ukázalo na počítadle kilometrov ono úžasné číslo 150 000 (videl som ho už na treťom svojom motocykli), ktoré ma opäť o veľký kus priblížilo dokončenie dvestotisícového testu BMW F 800 GS. K tomuto slávnostnému okamihu došlo práve pri prejazde obratníka Raka v blízkosti západosaharského mesta Dakhla.
V dnešnom článku nehľadajte však žiadny technický stĺpec hovoriaci o chybách. Hoci je to neuveriteľné, tak tých zatiaľ posledných 50 000 km, ktoré boli vôbec najnáročnejšími, pokiaľ ide o prostredie v akom sa kedy tento motocykel pohyboval, sa všetko obišlo bez jedinej závady, bez jediného problému. Ak medzi to nebudeme však počítať zdeformovaný kufor TRAX, ohnuté vidlice a poškodené brzdy z nehody v Chabarovsku, kde som bol zrazený autom japonskej značky, ktoré z miesta nehody ušlo a prasknutú žiarovku pri tohtoročnom návrate z Afriky. Posledných 50 000 km len bežný servis (olej CASTROL) a výmena spotrebných dielov (reťaz EK, pneu Mitas). Chcelo by to povedať, zázračný motocykel.
Zhrnuté:
– posledných 50 000 km za 6 mesiacov
– 150 000 km za 28 mesiacov prevádzky motocykla
– počet 19 navštívených štátov (v sedle BMW F 800 GS) rozšírený o štyri juhoamerické – Čile, Argentína, Peru, Bolívia.
Text a foto: Jaroslav Šíma
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011
Janka
BMW F 800 GS – už 150 000 km
Začiatkom roka sa BMW ocitlo na najjužnejšom cípe Argentíny
Saharské piesky si Jarda spolu s BMW vyskúšal hneď niekoľkokrát
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.