Connect with us

Testy a recenzie

BMW F 800 GS – už 150 000 km

Publikovaný

on

Tak, žeby sa TEST blížil úspešne ku koncu? Každopádne tých tretích päťdesiattisíc, tam naskákalo nejako rýchlo. No ako by aj nie, veď práve v tomto období som "urobil" svoje životné rekordy. Prvým bolo sibírske dobrodružstvo, čítajúce 25 200 km a druhým návšteva juhoamerického kontinentu, ktorá priniesla 15 150 km. Možno trochu predbieham, ale už teraz vám chcem oznámiť, že posledných 50 000 km, ktoré sú predmetom článku, prebehlo bez najmenšieho problému.


A to je iste aj dôvod, prečo, ako bolo napísané v predchádzajúcej časti testu, som privítal jar so 150 000 km na tachometri. Svoje detské choroby si zrejme vybralo toto výkonné a sympatické, nemecké cestovné enduro s rakúskym motorom v počiatkoch testu. Niet divu. V dnešnej dobe zrejme aj u takých špecialistov akými sú nemeckí inžinieri, môže dôjsť k omylom, ktoré sa v záujme urýchlenia ponuky nového modelu, dostanú aj do predajných sérií. Tu bolo ale všetko navyše zapríčinené tlakom na čo najnižšiu cenu, a tak sa medzi dielmi, zhromaždenými z celého sveta, občas objavil nejaký ten problémový kus. To už je ale dávno minulosťou. Hovorím o roku 2008, kedy sa motocykel BMW F 800 GS začal dostávať k svojim záujemcom. Aj ja som bol jedným z tých, ktorých zastavilo nefunkčné EWS, potýkal sa s krátkymi a mäkkými hadicami, ktoré schádzali z chladiča a menil chybný ventilátor. Všetko samozrejme ešte v záruke a niektoré z porúch odstraňovalo BMW automaticky pri návšteve autorizovaného servisu.

Spoľahlivý a ekonomický
Inak si ale na tento skvelý motocykel neponariekam ani v najmenšom. Je to presne tá kubatúra, ktorá zodpovedá mojim predstavám o dobrodružnom cestovaní, motocykel pôsobí nezvyčajne štíhlo (až si veľa ľudí myslí, že je to len jednovalec), jazda na ňom je veľmi pohodlná a predovšetkým sa chová maximálne ekonomicky. Aj to alebo práve to, je parameter, ktorý ma u dlhodobého testu toľko zaujíma. V tomto smere nemôžem inak, než spievať ódy. Veď ktorý iný motocykel by ma v tých najnáročnejších podmienkach vozil za dlhodobý priemer pohybujúci sa okolo 5 l/100 km? A prečo vlastne píšem v jednotnom čísle? Veď dobrá polovica kilometrov bola najazdená vo dvojici (to keď so mnou vyrazí manželka Lenka) a navyše s maximom možnej batožiny. V ekonomickej prevádzke sa dokážem dostať ešte o pol litra nižšie a pokiaľ udržím nervy na uzde a neprekročím osemdesiatkilometrovú rýchlosť, uspokojí sa dvojvalec Rotax i s menej ako štyrmi litrami akéhokoľvek benzínu. A že už by jeho útroby o kvalitách tankovaného paliva asi mali čo povedať? Raz je to lacný, a obávam sa, že naftou riedený, západosaharský benzín, inokedy ruský "čajíček" s hodnotou 76 oktánov a o kvalite tento rok tankovaného benzínu vo vnútri Peru a Bolívie si tiež nerobím žiadne veľké ilúzie. V kontexte spotreby preto vôbec neberiem časté námietky, že má osemstovka malú nádrž. Pravdou je, že suchý parameter oznamujúci objem 16 litrov nie je nič moc, ale ukážte mi motocykel, ktorý na toto množstvo nabehne až 420 km (to v maximálne stráženom režime) alebo 350 km v bežných podmienkach?

Neustále v náročnom prostredí
Verte, že aj výkon 85 koní je viac než dostatočný a mnohokrát sa mi to potvrdilo. Či už v prostredí saharských dún, kde pri vyhrabávaní sa z ich zajatia, ide ukazovateľ otáčok až do maxima, alebo napríklad tento rok pri prekonávaní vrcholkov juhoamerických Ánd, kde osemstovka vystúpila na svoj rekord 4 820 m. n. m. Avšak nielen že vystúpila, ona tam svižne vycestovala a ešte tam vyviezla nás dvoch a sedem kufrov batožiny, ktorá bola súčasťou motocykla. Keď to premietneme do hmotnosti, predstavuje to nejakých 530 kg!!! Preto určite niet divu, že si dovoľujem tvrdiť, že to, v akých lokalitách a akým spôsobom sa motocykel pohyboval, predstavuje celkom určite viac než 200 000 km najazdených v domácom prostredí pri bežnom zaťažení. A pre tých, ktorí presne nevedia o čom hovorím, musím spomenúť, že za 28 mesiacov prevádzky zvládla skvelá osemstovka neľahké podmienky kazachstanskej púšte, kde sa pohybovala spoločne s Rallye Transorientale, už štyrikrát sa ocitla v drsných oblastiach africkej Sahary, a v neposlednom rade prešla sibírske končiny cestou do Vladivostoku, a potom ešte späť. O juhoamerickom kontinente už bola reč, a tak ostáva len dodať, že na tohtoročnej ceste, ktorá viedla opäť k senegalskému Ružovému jazeru, sa na spiatočnej ceste ukázalo na počítadle kilometrov ono úžasné číslo 150 000 (videl som ho už na treťom svojom motocykli), ktoré ma opäť o veľký kus priblížilo dokončenie dvestotisícového testu BMW F 800 GS. K tomuto slávnostnému okamihu došlo práve pri prejazde obratníka Raka v blízkosti západosaharského mesta Dakhla.
V dnešnom článku nehľadajte však žiadny technický stĺpec hovoriaci o chybách. Hoci je to neuveriteľné, tak tých zatiaľ posledných 50 000 km, ktoré boli vôbec najnáročnejšími, pokiaľ ide o prostredie v akom sa kedy tento motocykel pohyboval, sa všetko obišlo bez jedinej závady, bez jediného problému. Ak medzi to nebudeme však počítať zdeformovaný kufor TRAX, ohnuté vidlice a poškodené brzdy z nehody v Chabarovsku, kde som bol zrazený autom japonskej značky, ktoré z miesta nehody ušlo a prasknutú žiarovku pri tohtoročnom návrate z Afriky. Posledných 50 000 km len bežný servis (olej CASTROL) a výmena spotrebných dielov (reťaz EK, pneu Mitas). Chcelo by to povedať, zázračný motocykel.

Zhrnuté:

– posledných 50 000 km za 6 mesiacov
– 150 000 km za 28 mesiacov prevádzky motocykla
– počet 19 navštívených štátov (v sedle BMW F 800 GS) rozšírený o štyri juhoamerické – Čile, Argentína, Peru, Bolívia.


Text a foto: Jaroslav Šíma

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

BMW F 800 GS – už 150 000 km

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri