Connect with us

Spravodajstvo

Čas zimných radovánok sa blíži – Predstavenie snežných skútrov Ski-Doo 2013

Publikovaný

on

Aj keď pohľad na teplomer ešte stále pripomína skôr leto, tak zimná sezóna sa už nezadržateľne blíži a s ňou prichádza aj sezóna snežných skútrov. Poďme sa teda bližšie pozrieť nato, čo pre nás na nastávajúcu sezónu pripravil jeden z najväčších svetových producentov snežných skútrov, kanadská značka Ski-Doo. Na a ako sa jazdí s top novinkou na rok 2013, modernizovaným modelom Summit, nám povie náš kolega Dano Molnár, ktorý sa na jar zúčastnil novinárskeho testovania vo Švédsku.

Maximálna variabilita
Minuloročná arktická zima, ktorá dlho panovala na našom území opäť zvýšila záujem o snežné skútre, ktoré sú v tomto prostredí doslova neprekonateľné. Samozrejme, nároky na využitie snežného skútra sú rôzne a nie každý chce so skútrom jazdiť skicross, a naopak, nie každý chce využívať svoj snežný skúter výlučne na pracovné účely. Práve v tomto smere je ponuka značka Ski-Doo neuveriteľne variabilná a modelový rok 2013 ponúka až deväť základných modelov, ktoré sa môžu ďalej odlišovať stupňom výbavy alebo zvoleným motorom. Ski-Doo tak disponuje širokým záberom od ostrých športových modelov, cez extrémistov do hlbokého snehu, luxusných diaľkových turistov až po neúnavných pracantov.

Znovuzrodený Summit
Najväčšou novinkou v ponuke výrobcu pre rok 2013 je jednoznačne výrazne modernizovaný model Summit. Tento model je určený na jazdu v horskom teréne a v hlbokom snehu. Inovácie, ktorým sa Summit podrobil prinášajú ľahšie ovládanie, zväčšený komfort a zlepšené jazdné vlastnosti v extrémnom teréne. Základom nového modelu je nová podvozková platforma REV-XM, ktorá je vybavená najnovším systémom pruženia tMotion. Tento nový systém dovoľuje oceľovej základni určitý stupeň pozdĺžnej flexibility, vďaka čomu je ovládanie skútra v náročnom teréne ľahšie a položiť skúter nabok v zákrute je citeľne jednoduchšie. Dôležitým doplnkom, ktorý dopĺňa inovovaný podvozok, sú nové flexibilné pásy FlexEdge, ktoré sú vystužené len v stredovej časti. Po oboch stranách tak zostáva 5 cm pásu, ktorý sa prispôsobuje náklonu skútra a zlepšuje tak jazdné vlastnosti v náklone.

Úplne nová ergonómia
Zmeny sa nedotkli len podvozku, ale aj dizajnu a predovšetkým ergonómie, ale dotkli sa prakticky všetkých častí týkajúcich sa posedu jazdca a ovládacích prvkov, tak aby sa zjednodušilo ovládanie skútra. Nový dizajn prináša štíhlejšiu konštrukciu bočných partií a v kombinácii s novým tvarom riadidiel umožňuje nakloniť skúter jednou rukou. Plošiny na jazdcove nohy sa predĺžili o celých 20 cm smerom dopredu, vďaka čomu môže jazdec v prípade potreby výraznejšie meniť ťažisko smerom dopredu. Základným motorom nového Summitu bude vynikajúci dvojtakt Rotax R-TEC 800R. V prípade tohto modelu by mala byť zaujímavá aj mimoriadne priaznivá cena.

Nový dizajn pre platformu REV-XS
Modernizovaný dizajn je ďalšou významnou novinkou modelov na rok 2013. Týka sa modelov využívajúcich platformu REV-XS. Menovite sa jedná o modely MX Z a Renegade, ktoré sa môžu teraz pochváliť atraktívnejšími a odľahčenými krivkami kapotáže, ktoré sú výsledkom nového „vrstveného“ dizajnu. Jednotlivé panely sú oddeliteľné a dodávajú dizajnu celkový pocit kompaktnosti a ľahkosti. Rôzne typy plastov prinášajú nádych prémiového vozidla. Vrstvený dizajn pritom neplní len estetickú funkciu, ale ukrýva aj ventilačné otvory a ponúka zvýšenú ochranu jazdca pred náporom vetra. Zoštíhlené bočné partie potešia agresívnych jazdcov, ktorí môžu využiť extra priestor pre nohy pri agresívnom prejazde zákrut. Novinkou je aj vyhrievaná skrinka v priestore medzi čelným štítom a prístrojovým panelom, ktorú môže jazdec využiť na uloženie náhradných okuliarov alebo rukavíc.

Freeride s novým pásom Powder Max II
Model Freeride je určený pre skutočných extrémistov, ktorí cestou aj na ten najstrmší vrchol nikdy nejdú už dopredu vyjazdenou koľajou. V ponuke výrobcu je tento model už tretiu sezónu a pre rok 2013 sa dočkal nových farebných kombinácií, ktoré svojim dizajnom jednoznačne vybočujú z radu. Možnosti individualizácie sú však v tomto prípade oveľa väčšie a výrobca ponúka až 60 rôznych grafických dizajnov. Okrem novej grafiky prichádza Freeride vo verziách s dĺžkou pásu 146 a 154 palcov s jednotným pásom Powder Max II vybaveného lopatkami s výškou 6,4 cm, ktoré aj v najhlbšom snehu zaručujú ohromnú trakciu.

Pruženie rMotion na ďalšie modely
Jednou z najväčších noviniek minulej sezóny bolo predstavenie nového systému pruženia rMotion na modeli MX Z. Tento systém okrem komfortnejšej jazdy ponúka aj vyšší zdvih ako u predchádzajúceho systému, čo ocenia najmä športovo ladení jazdci. Dobrou správou je, že v roku 2013 sa okrem modelu MX Z objaví aj v modeli Renegade. K dispozícii bude aj systém rMotion Quick Adjust System, ktorý umožňuje jazdcovi rýchlo nastaviť pruženie otočnou hlavicou na boku skútra.

Nový systém úchytov LinQ system
Výrobca prichádza s originálnym a jednoduchým systémom na uchytenie nákladu. S pomocou jednoduchých demontovateľných rýchloupinákov je možné na zadný tunel skútra uchytiť rôzny náklad. Zvolený materiál rychloupinákov samozrejme výborne odoláva aj teplotám hlboko pod bodom mrazu. Konštruktéri sa pritom nechali inšpirovať podobným systémom, ktorý predstavila sesterská značka Can-Am na svojich štvorkolkách.

Bohatá ponuka špecializovaných doplnkov pre platformy REV-XM a REV-XS
Spolu s príchodom nových platforiem REV-XM a REV-XS prichádza aj pestrá paleta originálnych doplnkov, ktoré boli vyvíjané súbežne s novými modelmi a objavili sa v ponuke výrobcu hneď od uvedenia noviniek na trh. Väčšina doplnkov je pritom prispôsobená špecifickým požiadavkám a prostrediu, v ktorom sa jednotlivé modely pohybujú. V ponuke tak nechýbajú doplnky ako rozšírené sedlo 1+1, GPS kit alebo špeciálny čelný štít určený do hlbokého snehu.

V Sedle Summita s Danom Molnárom
Jedným z prvých ľudí v Európe, ktorí si mohli vyskúšať nový Summit priamo v akcii, bol náš kolega Dano Molnár, ktorý sa zúčastnil oficiálneho novinárskeho testu vo Švédsku a tu je zopár jeho postrehov:
„Hneď na úvod musím povedať, že Summit je citeľným krokom vpred a to čo sľubuje na papieri platí aj v realite. „Sidehilling“ v sedle tohto skútra je naozaj podstatne ľahší ako pri predchádzajúcich modeloch vďaka nakláňacím saniam. Hlbšie vykrojenia v bočných paneloch na nohy umožňujú spolu s priamejším uhlom riadiacej tyče a novým tvarom riadidiel prevrátenie celého stroja na stranu iba s jednou rukou a to aj za státia. Nový tvar je aj mountain baru alebo mountain strapu, čo je vlastne extra rukoväť v strede riadidiel, ktorá sa vďaka pevnému uchyteniu dá ľahko zachytiť aj za jazdy v hlbokom snehu nakloniť skúter na seba, zatiaľ čo predtým to nebolo tak ľahké. Samotný vzpriamenejší uhol riadiacej tyče (identicky aj s modelom Freeride od roku 2011) dovoľuje bližšie postavenie jazdca k ťažisku stroja a tým sa aj ľahšie ovláda. Samozrejme, uhol sa dá meniť asi 10 minútovou montážou, pokiaľ by niekomu pri jeho jazdeckom štýle vyhovoval viac minuloročný postoj. Dobrou správou je, že otvor na nasávanie vzduchu do motora je opäť vyššie a rozumnejšie umiestnený, proti upchávaniu sa sypkým snehom. Bočné plasty okrem toho, že sú štíhlejšie, sú vyrobené z jedného kusu a nie z dvoch ako doteraz, takže sa ľahšie a rýchlejšie odnímajú v prípade potreby. Ľahko sa dá demontovať celý vrch so svetlami, budíkmi a airboxom a postačí na to skrutkovač.
K jazde asi toľko, že je to naozaj neskutočne prijemné ovládanie pri nakláňaní skútra počas jazdy, ale aj v traverze, pripadne pri prenášaní váhy. Pokiaľ bolo treba pri veľmi prudkom a dlhom svahu alebo vo svahu, kde sú prekážky ako stromy, jamy a podobne traverzovať obojstranne, skúter kládol minimálne o polovicu menší odpor oproti doterajšiemu systému. Táto zvýšená obratnosť sa pri jazde v priamom smere na tvrdom povrchu prejavuje aj troška negatívne, keď máte pocit, že pri ubratom plyne máličko „pláva“ na snehu. Nie je to však problém, skôr otázka zvyku, pretože po pridaní plného plynu ide stroj opäť úplne priamo. Naviac tvrdý povrch ani nie je parketou pre Summit a tento model je určený na jazdu po hlbokom snehu po vrchoch a nie na preteky po ceste na Donovaloch. Ak by som to mal zhrnúť, tak v Ski-Doo odviedli vynikajúcu prácu a Summit je oveľa lepším a ľahšie ovládateľným skútrom v náročnom teréne ako bol jeho predchodca.“


Text: Miro Tamáši, foto: brp media

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012 Janka

Čas zimných radovánok sa blíži – Predstavenie snežných skútrov Ski-Do

2 komentáre

1 komentár

  1. AMIS

    4. decembra 2012 at 9:48

    Hmmmm 😉

  2. VladiB

    6. decembra 2012 at 16:28

    AMIS Si niečo objavil?

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri