Connect with us

Testy a recenzie

CFMOTO Gladiator X850 V-Twin EPS – test – keď dobré je ešte lepšie…

Publikovaný

on

Tento test sa konal ešte vo februári r. 2018, model CFMOTO Gladiator X850 je ale v produkcii bezo zmien dodnes a tak sa pozrime na toto úžitkovo-zábavné náradie pohľadom redakcie časopisu Motomagazín práve v tom čase, keď  tento Gladiator nastupoval na trh ako novinka.
 
Publikované v Motomagazíne 3/2018

NOVÝ LÍDER

V posledných rokoch neohrozene kraľoval v ponuke značky CFMOTO model X8 a zároveň sa stal jednou z najobľúbenejších veľkých štvorkoliek na trhu. Musíme ale dodať, že táto pozícia X8-čke patrí právom, pomer ceny a kvality je u tejto úžitkovej štvorkolky naozaj vynikajúci. V CFMOTO však nespia na vavrínoch a na svete je nový model Gladiator X850, ktorý posúva latku kvality a výkonu na novú úroveň.

Širšia, vyššia a robustnejšiaFoto

To, čo na obrázkoch vyzerá ako vydarený dizajnový facelift je v skutočnosti oveľa viac a v porovnaní s modelom X8 je nová 850-ka úplne zmenená, a spoločných vecí tu nájdete naozaj minimum. Začneme samotnými rozmermi a štvorkolka už na prvý pohľad pôsobí robustnejším dojmom. V skutočnosti je X850-ka nielen širšia ale aj vyššia ako model X8, pričom celková dĺžka je o celých 10 mm menšia. Ďalším plusovým bodom je zvýšená svetlá výška a pri zachovaní rovnakého rázvoru si štvorkolka poradí aj s väčšími nerovnosťami bez toho, aby sa spodok štvorkolky dotýkal zeme. Úplné nové je zavesenie všetkých štyroch kolies. Dvojité A-ramená zostali vpredu zachované, no spodné sú teraz ohnuté smerom dohora, čo rovnako prispieva k zväčšenej svetlej výške. Zadné kolesá sú zavesené pomocou vlečných ramien a CFMOTO tak po prvý krát upustilo od tradičného zavesenia pomocou A-ramien. Tento systém naviac umožňuje zvýšiť zdvihy pruženia, čo rovnako prispieva k zvýšenej prejazdnosti terénom. To však nie je všetko a o pruženie sa stará štvorica nových progresívne vinutých tlmičov pruženia s možnosťou nastavenia tuhosti až v piatich polohách. Kvalitatívne citeľný posun ku komfortnejšej a rýchlejšej jazde v teréne.
FotoPri podvozku ešte na chvíľu zostaneme, štandardný je elektronický aktivovaný náhon 4×4 spolu s uzávierkou predného diferenciálu, no tu pribudla aj špičková uzávierka zadného automatického uzamykateľného diferenciálu Eaton. Tu naviac ide o exkluzívny prvok, ktorý majú zatiaľ k dispozícii len zákazníci na Slovensku a v Českej republike, nakoľko je na žiadosť importéra montovaný len do modelov určeným pre naše dva spomínané trhy. V kombinácii s prednou závierkou je Gladiator naozaj ťažko zastaviteľným vozidlom aj v tých najnáročnejších podmienkach. 

Viac výkonu a najmodernejšia technikaFoto
Výraznými úpravami prešiel aj kvapalinou chladený dvojvalec do „V“. Základné parametre v podobe objemu 800 ccm a štvorici ventilov ovládaných rozvodom SOHC zostali zachované, no všetko ostatné sa podrobilo inováciam a pribudla nová najmodernejšia technika. Prepracovaný bol systém mazania a chladenia, ktoré teraz prináša až o 35% zvýšenú účinnosť. Elektronické vstrekovanie od renomovanej americkej značky Delphi sa stará o presné dávkovanie paliva. Výsledkom týchto úprav je 68 k výkonu a 75 Nm krútiaceho momentu, ktorý vrcholí na hodnote 6 000 ot./min. Tento výkon sa na kolesá dostáva pomocou novej prevodovky Smartshift s optimalizovaným pomalým prevodom „L“ určeným najmä na pracovné využitie a pomáha naplno využiť prebytky krútiaceho momentu, ktoré má jazdec k dispozícii. Nechýba osvedčený bezspojkový variátor CV-Tech, ktorý rýchlejšie výkon prenesie na kolesá.

Sila, výkon a istotaFoto
Ak očakávate od svojej športovo-úžitkovej štvorkolky vysoký výkon, kvalitný podvozok a stabilitu v teréne aj na ceste, tak ste na správnej adrese. X850 sa už od prvých metrov správa sebavedomo a s akceleráciou, ktorá dokáže roztočiť kolesá aj na asfalte vás presvedčí, že máte pod sebou štvorkolku, ktorá má ambície potrápiť aj prémiovú konkurenciu.  Výkon sa pritom dávkuje ľahko s kultivovaným nástupom, ktorý postupne prejde do plnej sily. Vďaka tomu aj v tesných a náročných sekciách, kde plynulý záber je dôležitejší ako prebytky výkonu bola jazda zábavná, stačilo zľahka pridať a dvojvalec sa dal plynulo do pohybu bez trhavých pohybov a krútiaci moment vás doslova vytiahol z najhoršieho.  Stačilo však trochu popustiť uzdu a kolesá sa okamžite utrhli do driftu bez ohľadu na povrch, ktorý bol pod vami. Poriadny adrenalínový zážitok športového výkonu sa tak spája s praktickosťou každodenného využitia. Výkonu je k dispozícii toľko, že vás na rýchlom prevode (H) s rezervou vytiahne z väčšiny situácii, do ktorých sa dostanete. Svoje opodstatnenie však má aj pomaly prevod (L), ktorý dokáže byť vhodnejšou voľbou, najmä ak máte v obľube extrémnejší terén alebo často využívate štvorkolku aj na pracovné využitie, výkon sa posúva do citeľne nižších rýchlostí a rezerva je tak ešte väčšia.

Výkonnému dvojvalcu výborne sekunduje nový podvozok,Foto ktorý odvádza výbornú prácu a za riadidlami máte okamžite pocit maximálnej istoty. Pruženie je v úvodnej časti skôr mäkšie  a dokázalo tak komfortne filtrovať menšie nerovnosti, no progresívne vinuté pružiny si poradili aj s väčšími nárazmi a v druhej polovici zdvihu bolo pruženie citeľne tuhšie. Nebolo to síce až tak komfortné ale pruženie nešlo nadoraz a podvozok zostal stabilný a dá sa tak bezpečne udržiavať agresívnejšie tempo v náročnejšom teréne. Spoľahnúť sa pritom môžete nielen na výkonné brzdy ale aj systém brzdenia motorom a spomaliť túto nemalú masu v pohybe tak bola hračka. Váhou a rozmermi sa už Gladiator radí medzi „ťažké váhy“ medzi športovo-úžitkovými strojmi, no v sedle sa tento pocit rýchlo stratí. Elektrický posilňovač riadenia odvádza výbornú prácu a pocitovo ste zrazu na oveľa menšej a ľahšej štvorkolke. Po pravde si ani neviem predstaviť ako by sa táto široká a dlhá štvokolka ovládala bez neho. Bez obáv sa tak s Gladiatorom púšťam na tesne cestičky, kde sa treba každú chvíľu doslova otáčať okolo kolesa. Aj tu podvozok ponúka istotu, ktorá sa prenáša aj na jazdca. Posilňovač riadenia si naviac zachováva určitý stupeň tuhosti alebo skôr jemného odporu a najmä pri vyšších rýchlostiach je riadenie presnejšie.

Nový líder
Foto

CFMOTO Gladiator X850 je štvorkolkou, kde len ťažko budete len hľadať slabšie miesta a latku kvality, výkonu a jazdných vlastností posúva na citeľne vyššiu úroveň.Naviac vo svojich útrobách ukrýva techniku, ktorá je bežná skôr u prémiových značiek ako u ázijskej produkcie. No a keď k tomu pripočítame bohatú výbavu, ktorú dostávate už v sériovom prevedení, tak už teraz môžeme povedať, že nový Gladiator X850 čaká úspešná kariéra.

CFMOTO Gladiator X850 V-Twin EPS
Cena 10/2020: 9 349 Eur
Motor:
800 ccm, 8-ventilov, SOHC, V2
Výkon: 68 k pri 7 000 ot./min. (off road verzia)
Krút. moment: 75 Nm pri 6 000 ot./min. (offroad verzia)
Prevodovka: automat s plynulým prevodom, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 310 x 1 250 x 1 420 mm
Rám: kolískový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 430 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 480 mm
Výška sedla: 930 mm
Objem pal. nádrže: 30 l
Pneu: vpredu: 26×9-14, vzadu: 26×11-14
Homologizácia: áno, EU4

Text: Miro Tamáši, foto: Vlado Brniak

Test ATV CF MOTO X850 – NOVINKA 2018 – album k testu v MMA 3/18

Continue Reading
Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Top výber

Partneri

Copyright © 2020 Motocykel.sk