Connect with us

Spravodajstvo

EICMA 2023: Športové novinky v rodine Honda CBR

Publikovaný

on

Hneď ráno sme boli svedkami predstavenia japonskej značky Honda. Už pred výstavou predsavila v predstihu vylepšený model Africa Twin, ktorý priniesol veľké vylepšenia. Ale tá smršť nových a vylepšených modelov, ktoré boli predstavené na výstave EICMA v Miláne, bola obrovským prekvapením. Poďme si ich aspoň v skratke predstaviť a povedať si, čo je nové. Bolo ich toľko, že si to radšej rozdelíme na 2 články. V tomto sa pozrieme na športové modely CBR.

Návrat Honda CBR600RR

Najväčsím prekvapením bol návrat 600ky. Model CBR600RR opustil európsky trh v roku 2017. A od vtedy sme si zvykli, že 4 valce sú ohrozený druh. Honda si to však rozmyslela a ako prvá vrátila obľúbený model opäť do hry.

Radový štvorvalec so 16-ventilovým DOHC rozvodom disponuje výkonom 89 kW pri 14 250 ot./min. Pohonné ústrojenstvo je vybavené antihoppingovou spojkou a štandardne aj rýchloradením. Elektronicky riadená škrtiaca klapka – odvodená od modelu RC213V-S – spolu so šesťosovou jednotkou na meranie zotrvačných síl Bosch IMU ponúka 3 východiskové jazdné režimy, plus dva používateľské režimy na nastavenie výkonu motora, brzdenie motorom, systému na zamedzenie zdvíhania predného kolesa a deväťúrovňového HSTC.

Súčasťou balíka asistentov je aj systém ABS umožňujúci brzdenie v zatáčkach a systém zamedzujúci zdvíhanie zadného kolesa. Podvozok je tvorený zdvojeným chrbticovým hliníkovým rámom, hliníkovou kyvnou vidlicou, elektronickým tlmičom riadenia Honda, 41 mm inverznou vidlicou Showa Big Piston a zadným tlmičom Showa s prepákovaním Pro-Link.

Dva radiálne upevnené štvorpiestové predné brzdové strmene spolupracujú s 310 mm plávajúcimi kotúčmi. Agresívna kapotáž, ktorá bola navrhnutá s dôrazom na najlepšie aerodynamické parametre v danej triede, zahŕňa krídelká na predku, ktoré vytvárajú prítlak. Zoznam výbavy završuje farebný TFT displej. Na použitie na okruhoch bude navyše dostupná pretekárska súprava HRC Race Kit.

Všetky stroje z radu superšportov Honda, aj model CBR600RR pre modelový rok 2024, bude dostupný v kombinácii červená/trikolóra HRC Grand Prix Red HRC TriColour a v nenápadnej matnej čiernej metalíze Matt Ballistic Black Metallic.

Vylepšená CBR1000RR-R a SP

Prvou novinkou, ktorá dnes vyšla na pódium (keď odmyslíme elektrické skútre), bola nová Honda CBR1000R-RR Fireblade SP, spolu s krásnou Carbon Edition. Z tej vyrobia len 300 kusov.

Motorka postúpila vďaka naladeniu jeho radového štvorvalcového motora s objemom 1 000 cm3 a so systémom semi-cam gear. Zmenil sa hlavne prejav motora v stredných otáčkach. Úpravami prešla hlava valcov, kompresný pomer, časovanie aj pružiny ventilov; v motore je použitý ľahší kľukový hriadeľ a ojnice a prevodovka disponuje novými, kratšími prevodovými pomermi.

Elektronická škrtiaca klapka ovládaná dvoma motormi zaisťuje presnosť ovládania a pocitu kontroly v nižších otáčkach. V prípade potreby poskytuje intenzívnejšie brzdenie motorom. Hliníkový rám z lichobežníkových profilov sa vyznačuje novým poddajnejším charakterom, ktorý zlepšuje presnosť riadenia a trakciu.

Výbava zahŕňa aj kyvnú vidlicu v štýle modelu RC213V-S, šesťosovú jednotku na meranie zotrvačných síl (IMU) a elektronický tlmič riadenia Honda (HESD) s tromi úrovňami nastavenia.

Kompletné odpruženie v pretekárskej kvalite zaisťuje nový elektronicky riadený podvozok Öhlins Smart Electronic Control (S-EC03) s posúvačovými ventilmi a s používateľským rozhraním OBTi. Na prístrojovom paneli je navyše k dispozícii nový sprievodca nastavením predpätia.

Brzdy sú od spoločnosti Brembo, s novými štvorpiestovými strmeňmi Stylema R na prednom kolese. Nové krídelka zachovávajú prítlak, ale v zatáčkach majú o 10 % menší moment odklonu. Aj pozícia za riadidlami bola upravená tak, aby poskytovala jazdcovi lepšiu kontrolu.

Plnofarebný TFT displej ponúka intuitívne ovládanie jazdných režimov a nastavenie výkonu, brzdenia motorom, systému HSTC, systému na zamedzenie dvíhania predného kolesa či režimu Start; všetky nastavenia boli revidované tak, aby zodpovedali novej úrovni výkonu a sprevodovaniu. Systém ABS umožňujúci brzdiť v zatáčkach teraz ponúka ďalšie nastavenie RACE. Vo výbave nechýba ani signalizácia núdzového brzdenia Honda ESS a inteligentný kľúč Smart Key. K dispozícii je aj limitovaná edícia CBR1000RR-R Fireblade SP Carbon Edition.

CB650R – vychytané muchy, lepšia spojka

Tento model dostal v prvom rade novú spojku E-Clutch. Ide o prvú plne automatickú spojku na svete určenú pre motocykle s viacstupňovými prevodovkami, ktorá bola navrhnutá tak, aby jazdu na motocykli spríjemňovala a zatraktívňovala všetkým používateľom od začiatočníkov až po expertov. Bude možné radiť bez spojky, ako pri quickshifteri, bude pomáhať aj pri zastavení a spomaľovaní.

Podstatnou novinkou pri tomto stroji je použitie novej prepracované dvojité LED svetlomety doplnené o aktualizovanú hornú a spodnú kapotáž, ktorá je spolu s prepracovanou zadnou časťou stelesnením svalnatosti so štíhlymi líniami a atraktívnymi uhlami, čím sa zvyšuje čisto športová príťažlivosť modelu CBR650R. Oba stroje sú vybavené technológiou konektivity Honda RoadSync a novým päťpalcovým plnofarebným TFT displejom navrhnutým s dôrazom na optimálnu čitateľnosť za jasných dní.

CRB500R – neostala na ocot

Pollitrová CBRka prešla zmenami na dizajne aj prístrojovej doske, podobne ako aj ostatné modely s týmto motorom. Priblížili sa tak ešte viac svojim väčším súrodencom.

Výrazný a komplexne modernizovaný vzhľad inšpirovaný modelom Fireblade zahŕňa nový svetlomet aj zadné svetlo. Prepracovaná kapotáž s krídelkami na lepšiu kontrolu nad prednou časťou stroja. Vzhľad malého Fireblada podčiarkujú nová grafika a farby, zatiaľ čo nové nastavenia systému vstrekovania paliva zlepšili akceleráciu v nízkych otáčkach. Nový päťpalcový plnofarebný TFT displej sa ovláda praktickým podsvieteným ovládačom a slúži zároveň ako rozhranie pre nový systém konektivity Honda RoadSync.

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri