Connect with us

Spravodajstvo

Keď sa ťa zima opýta… – Predstavenie snežných skútrov Ski-Doo 2012

Publikovaný

on

Začínať na prelome septembra článok známym konštatovaním, keď sa ťa zima opýta… možno vyznie trochu čudne, no práve v tomto období sa rozbiehajú prípravy na blížiacu sa zimu a je to tak trochu aj štart sezóny snežných skútrov. Vlastne pre značku Ski-Doo to začalo ešte skôr, keď európskym predajcom a novinárom predstavila svoje novinky na nastávajúcu sezónu už koncom marca vo Švédsku.

Značka Ski-Doo, ktorá patrí pod krídla kanadského koncernu BRP sa už roky radí medzi absolútnu špičku na poli snežných skútrov a zároveň patrí aj medzi najväčších svetových producentov týchto vozidiel. Z pohľadu zavádzania nových technológií bol mimoriadne dôležitý už tento rok (2011), keď sa do sériovej výroby dostal unikátny dvojtaktný dvojvalec Rotax 800R E-TEC, ktorý okrem špičkového výkonu ponúka aj vynikajúcu spotrebu, čo ho radí na absolútny vrchol. Ski-Doo však vôbec nepoľavil a na nastávajúcu sezónu prichádza s ďalšími inováciami a rozšírenou ponukou skútrov.

Nový systém pruženia rMotion
Asi najväčšiu novinku pre rok 2012 predstavuje nový systém odpruženia s názvom rMotion. Na prvý pohľad je nový systém veľmi podobný už používanému systému SC, ale v tomto prípade ide o úplnú novinku. Nové pruženie prináša najvyšší pomer zdvihu pruženia, vďaka čomu vynikajúco zvláda malé nerovnosti, no zároveň s prehľadom absorbuje veľké nárazy. V porovnaní s predchádzajúcim pružením SC ponúka až o 5 cm vyšší zdvih. Pomer zdvihu pružiny a tlmiča je rôzny, čo umožňuje možnosť individuálneho nastavenia každého komponentu zvlášť. Na pohlcovanie menších nerovností tak postačuje pružina a tlmič výraznejšie zasahuje až v momente, keď sa nárazy zväčšujú. Celý systém vynikajúco pracuje už v sériovom nastavení, no napriek tomu ponúka veľmi jednoduché nastavenie. Všetky tri pružiny majú možnosť nastavenia predpätia, zadný tlmič je možné uchytiť v dvoch polohách a zmeniť tak pomer zdvihu pružiny k celkovému pohybu pásu. Obrátený tlmič poskytuje ľahší prístup a komfortnejšie nastavenie. Pre jazdcov, ktorí chcú precízne vyladiť nastavenie pruženia je naviac k dispozícii systém rMotion Quick Adjust System, ktorý je umiestnený priamo na plošine skútra a ponúka ľahký prístup. Výhodou systému rMotion sú jeho kompaktné rozmery a zostáva tak kompletne ukrytý v podsedlovom tuneli. Nový systém pruženia sa v roku 2012 objaví na športových modeloch MX Z X a X-RS.

Ski-Doo 2012 Freeride
Ski-Doo vyšlo v minulom roku v ústrety horským extrémistom, keď predstavilo špeciálnu verziu modelu Summit s označením Freeride, ktorý bol špeciálne vybavený na extrémnu jazdu v hlbokom snehu. Úspech tejto špeciálnej verzie vyústil do ďalšieho rozšírenia ponuky a Freeride sa tak stal samostatnou modelovou radou. Pre rok 2012 bude ponúkaný s tromi rôznymi dĺžkami pásov 154, 146 a 137 palcov (392, 371 a 348 cm). Jazdec si naviac môže vybrať z trojice pásov Powder Max s rôznou výškou záberových lopatiek 1,75 (4,5 cm), 2,25 (5,7 cm) a 2,5 palca (6,35 cm).

Modelová rada GSX SE s novými motormi
Luxusná modelová rada Ski-Doo GSX SE sa pre rok 2012 dočkala ďalšieho rozšírenia, keď k motorom Rotax 4-TEC 1200, E-TEC 600 H. O. pribudla verzia vybavená motorom E-TEC 800R. Modely GSX sú postavené na športovej platforme REV-X, vďaka čomu dokážu na rozbitej trati ponaháňať čistokrvných športovcov typu MX Z, ale zároveň sú pohodlnými spoločníkmi na dlhšie výlety. Práve najnovšia verzia vybavená 163-koňovým motorom E-TEC 800R predstavuje prototyp luxusného športovca.

Modernizovaná rada Summit
V minulom roku sa modely Summit dočkali asi najväčšej pozornosti zo strany výrobcu a inovácie pokračujú aj pre rok 2012. Verzia Summit X bude ponúkaná s pásom Powder Max II s 2,5-palcovými lopatkami a novými zúženými riadidlami v štýle offroadových motocyklov. Obe verzie Summit SP a Summit Sport sú teraz vybavené lyžami Pilot DS určenými do hlbokého snehu. Výborným pomerom ceny a výkonových parametrov sa bude môcť pochváliť nová verzia Summit Sport vybavená motorom Rotax Power T.E.K. 800R v kombinácii s 154-palcovým pásom a lyžami Pilot DS.

Úžitkový Skandic SWT na platforme REV-XU
Ďalšia novinka sa týka úžitkovej rady modelov Skandic, ktorá sa dočkala modernej platformy REV-XU, ktorá citeľne zlepšuje jazdné vlastnosti skútra. Okrem novej platformy sú obe verzie vybavené novými lyžami Pilot DS určenými do hlbokého snehu. O pohon sa stará dvojica motorov Rotax E-TEC 600 H. O. alebo úsporný štvortakt ACE 600.

Tundra v športovom šate
Označenie Tundra v ponuke Ski-Doo je synonymom všestranného pracanta, ktorý sa nebojí ľubovoľného prostredia a s nákladom vás bezpečne dovezie kamkoľvek. Pre rok 2012 pribudla verzia s označením Extreme, ktorá je vďaka 155-palcovému pásu, pruženiu LTS a výkonnému motoru E-TEC 600 pripravená zdolávať najnáročnejší terén.

Nové modely Ski-Doo v akcii
Keď ide o snežné skútre, tak naslovovzatým odborníkom v tejto oblasti je Dano Molnár, ktorý nám svoje dojmy sprostredkoval aj z minuloročnej prezentácie skútrov Ski-Doo vo Fínsku. Dano sa v spoločnosti zástupcu slovenského distribútora, firmy Imidjex spol. s r. o. zúčastnil aj tohtoročnej jarnej prezentácie vo Švédsku a ako jeden z prvých nám tak mohol sprostredkovať svoje dojmy z jazdy na nových modeloch Ski-Doo.

Dano (pohodička najväčšia)
„V systéme rMotion je naozaj radikálna zmena nielen konštrukčne, ale týka sa aj pocitu z jazdy. Je tam oddelený tlmič a pružina, ktorá nie je vinutá okolo piestnice, ale dá sa nastaviť hydraulicky jej predpätie a zvlášť sa nastavujú útlmy na tlmiči. Musím uznať, že som sa zatiaľ na ničom dokonalejšom neviezol. Zatiaľ je to ale na type skútra, ktorý ja osobne nepreferujem, lebo skútre rady MX Z sú určené skôr na snowcross a rýchle jazdenie po lúkach alebo cestách. Platí však, že pruženie a jeho systém nastavenia je naozaj funkčné a reaguje na zmeny ako má (pri iných druhoch sme doteraz točili všetkým možným na tlmičoch a efekt ledva rozpoznateľný od minima do maxima). Je to asi prvé pruženie, kde sa nebojíš pustiť aj do vyšších rýchlostí po nerovnom teréne bez strachu straty kontroly.“

Summit a Freeride
„Zmeny na Summite možno neboli nijako radikálne, ale zato ich bolo cítiť. V porovnaní s minuloročným modelom majú všetky verzie o 0,25 palca (0,7 cm) vyššie záberové lopatky a trakcia sa zákonite zlepšila. Pocitovo je to stále vynikajúce a motor razantne zaberie už od 2 000 otáčok a aj vďaka vyšším lopatkám vystrelí vpred aj vo vyložene hlbokom snehu. Nové riadidlá dobre padli do ruky a svojou zúženou konštrukciou a športovým poňatím to bol vítaný racingový doplnok. Modelová rada Freeride sa celkom elegantne oddelila od Summitov, a hlavne rozšírenou ponukou nových verzii je z čoho si vybrať. V porovnaní s modelom Summit má síce o cca 20 kg viac, no všetko to vynahrádza tuhším a kvalitnejším podvozkom. Tvrdšie dopady tak zvláda úplne hravo a na extrémnu zábavu je naozaj perfektne vybavený.“

Úžitkové verzie
„Tu by som chcel vyzdvihnúť model Tundra Extreme so 155-palcovým pásom, motorom 600 E-TEC, platformou REV-XU a pružením LTS. Podľa mňa absolútne dokonalý skúter pre ľudí, ktorí si nie sú istí, aký druh skútra potrebujú na chatu kvôli zásobovaniu, odvezenia sa s rodinou a športovú jazdu v horskom teréne s hlbším aj dosť hlbokým snehom. Dostatok priestoru ponúka vzadu na nosiči, motor 600 E-TEC je dokonale sprevodovaný (výkon aj spotreba). Vôbec som nemal pocit, že by niekde chýbal výkon, aj keď som zvyknutý iba na 800-vky. Maximálna rýchlosť je síce nižšia na úkor sily, ale ani som nemal odvahu ju vyskúšať, pretože pruženie LTS nemá stabilizátor a pri rýchlosti asi 120 km/h ma na nerovnom hrebeni tak rozhádzalo, že som mal toho nielen plné ruky, ale aj zuby, aby som z toho hrebeňa nepadol dole. Čo už, moja chyba. Hlavná výhoda LTS je, že nemá ramená, preto v hlbšom snehu lyže a brucho skútra „pláva“ na vrchu bez hocijakého odporu a ovládateľnosť je lepšia ako pri Summite, ktorý je na hlboký sneh stvorený. Naopak netrpí ani ovládateľnosť na tvrdom povrchu, napríklad cesta alebo parkovisko je bez problémov. Výborné ťažisko s ľahkým naklápaním a výbornou trakciou vďaka 2,25 palca vysokým lopatkám a 155-palcovému pásu v hlbšom snehu.
Čo sa týka modelu Skandic SWT nová platforma REX-XV je použitá kvôli možnosti montáže aj iných motorov a vyššej nosnosti s predĺženou životnosťou, nakoľko ide o vyslovene pracovný stroj, preto je použitý aj super široký pas. Skandic je naozaj hlavne na ťahanie saní, prípadne snežných diel menších rozmerov, so saňami nie je problém sa pohnúť ani v hlbokom snehu z miesta aj vďaka redukčnej prevodovke.“

Text: Miro Tamáši, foto: brp media

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011 Janka

Keď sa ťa zima opýta… – Predstavenie snežných skútrov Ski-Doo 2012

2 komentáre

1 komentár

  1. FaDe

    28. novembra 2011 at 11:28

    Hehe minuly tyzden som kukal na kamion ktory stal v BA na Bajkalskej plny skutrov Ski-Doo, takze s tym zaciatkom to asi islo tak typicky po slovensky, ze zimna sezona zacina s prvym mrazom a umelym snehom a nie v septembri ako vo zvysku normalnej civilizovanej europy.
    U niektorych predajcov inych zimnych veci na SK som mal v polke novembra este pocit ze maju silne leto… 🙄

  2. VladiB

    1. decembra 2011 at 9:28

    No s tou zimou je to posledné roky katastrofa – snežné skútre to je super zábava, nedá s ničím iným porovnať a je možné že budeme to kukať iba v telke, alebo cestovať za tým do Rumunska

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri