Connect with us

Testy a recenzie

KTM offroad Test Day 2013 – 5. 9. 2012, MX areál Vranovská rokle pri Brne

Publikovaný

on

Offroadové špeciály asi najlepšie vystihujú dnešnú uponáhľanú dobu, ktorá neustále vyžaduje lepšie a novšie veci. Vo svete športových offroadov to má však svoje opodstatnenie, pretože tu panuje tvrdá konkurencia a stáť na mieste si nikto nemôže dovoliť. Rakúska značka KTM je jedným z hnacích motorov tohto rýchleho vývoja a pre úspech robí maximum. To, že momentálne patrí na absolútny vrchol medzi výrobcami offroadových špeciálov sme si mohli vyskúšať počas novinárskeho testu modelov na rok 2013, ktorý prebehol začiatkom septembra na trati vo Vranove pri Brne.

Motokros má zelenú
KTM je už dlhé roky najväčším svetovým producentom offroadových špeciálov a neustále dominuje v pestrosti ponúkaných modelov. Momentálne dokáže pre každú triedu ponúknuť nielen jeden, ale väčšinou až dva rôzne modely. Naviac ako jeden z posledných výrobcov zostáva verný konceptu dvojtaktného motora. Produkcia značky KTM bola dlhé roky vnímaná najmä ako špecialista na súťažné špeciály. Posledné roky však priniesli zmenu a na vrchole vývojového rebríčka sa ocitli motokrosové špeciály, ktoré ovládli predajné štatistiky výrobcu a najbližšie roky naznačujú podobný trend. Nakoniec, najlepšie to dokumentujú práve modely na rok 2013, kde majú MX špeciály jednoznačne zelenú.

Pozitívny vplyv dvojice Dungey a De Coster
Pre priaznivcov motokrosu, ktorí sledujú tento šport nielen v Európe, ale aj v Severnej Amerike sú tieto dve mená určite pojmom. Ryan Dungey je momentálne jedným z najlepších motokrosových jazdcov v USA a Roger De Coster je niekoľkonásobným svetovým šampiónom, úspešným manažérom motokrosových tímov a svoje bohaté skúsenosti dokáže využiť pri vývoji nových modelov. Motokrosový trh v USA je dlhodobo najväčším na svete a pre značku ako KTM je teda mimoriadne dôležitý. Na rozdiel od Európy nie je dominancia KTM na tomto trhu tak výrazná a Rakúšania aj preto angažovali túto dvojicu do továrenského tímu KTM v USA. Okrem úspechov na trati sa od nich očakáva aj pomoc pri vývoji nových modelov a práve modelový rok 2013 už nesie pozitívny vplyv tejto úspešnej dvojice.

Spoločné zmeny
Trojica štvortaktných modelov 250, 350 a 450 SX-F sa podrobila celej rade spoločných zmien, ktoré sa týkajú najmä podvozku. Nový kolískový rám je o niečo ľahší, no zároveň aj tuhší, najmä v okolí hlavy riadenia. Inovovaná zadná kyvná vidlica teraz používa hrubšiu os zadného kolesa. S novým a tuhším nastavením prichádza aj pruženie. Predná vidlica je uchytená v inovovaných okulároch, ktoré sú ľahšie a dokonalejšie obopínajú klzáky vidlice. Všetky zmeny na podvozku sú zamerané na zvýšenie stability a zlepšenie ovládania. Ďalšie zmeny sa dotkli ergonómie motocykla v podobe nových plastov a štíhlejšej konštrukcii motocykla. Nový úchyt predného blatníka je vystužený a blatník je tak uchytený oveľa pevnejšie. Vítanou zmenou je opätovný návrat ku klasickému otočnému uzáveru nádrže a KTM upustila od ťažkopádneho systému s poistkou. Za zmienku určite stojí nová koncovka výfuku, ktorá spĺňa najprísnejšie hlukové normy, ktoré budú platné od budúcej sezóny bez toho, aby tým utrpel výkon motorov. KTM je známa používaním špičkových komponentov už v sérii a nesklamala ani tentoraz. Nové špičkové riadidlá 827 Renthal Fatbar sú doplnené kvalitnými dvojvrstvovými rukoväťami.

KTM 250 SX-F s novým motorom
Malý štvortakt okrem inovovaného podvozku prichádza s dôležitou novinkou v podobe úplne nového motora. Kvapalinou chladený jednovalec konštrukčne vychádza z úspešnej 350-ky a v porovnaní so svojím predchodcom citeľne nabral na výkone, keď samotný výrobca uvádza nárast +5 koní. Zmenil sa pomer vŕtania a zdvihu, pričom zdvih je kratší o celých 2,5 mm. Strop maximálnych otáčok sa posunul až na hranicu 14 000 ot./min. bez toho, aby sa znížila životnosť motora. K novému motoru pribudla nová 6-stupňová prevodovka a spojka, ktorá používa spojkový kôš vyfrézovaný z jedného kusa ocele.

S 250-kou na trati
Je škoda, že počas takýchto testov nemáme možnosť porovnať si jazdné vlastnosti novinky so stávajúcim modelom, pretože v prípade 250-ky by ten rozdiel bol naozaj veľký. Najmä nástup výkonu je v prípade nového modelu oveľa lepší a už od nízkych otáčok má motor dostatok sily. Citeľné to bolo vo výjazdoch z tesných zákrut, kde išiel rýchlo do otáčok a výborne akceleroval. Bez mihnutia oka potiahol v tesnej zákrute aj vyšší prevodový stupeň. Motor sa rád necháva vytáčať do maximálnych otáčok a tomu zodpovedá aj tempo jazdy a nedá vám ani na sekundu oddýchnuť. Pruženie fungovalo vynikajúco. V porovnaní so svojimi väčšími súrodencami je nastavené o niečo mäkšie, no s prehľadom absorbovalo aj tvrdé dopady. Ovládanie je ľahké a motorka okamžite reagovala na každý jazdcov podnet. Presné držanie stopy a tesné výjazdy zvláda bez mihnutia oka. Stále to síce nie je ovládanie dvojtaktu, ale má k tomu opäť o niečo bližšie.

Motokros pre každého – KTM 350 SX-F
350-ka pred dvomi rokmi spôsobila malú revolúciu vo svete motokrosu a pre mnohých jazdcov sa stala ideálnym športovým náradím, ktoré ponúka správny mix výkonu a ľahkého ovládania. Dobrou správou je, že KTM tento model neustále vylepšuje, a okrem už spomínaných zmien sa drobných úprav dočkal aj motor. Najväčšia pozornosť bola venovaná hlave valca za účelom zvýšenia výkonu v celom rozsahu otáčok. Zároveň motor ukrýva novú ojnicu Pankl vybavenú novým ložiskom, ktoré umožňuje zvýšiť otáčky motora. Výsledkom úprav je zdvihnutý strop max .otáčok až na hranicu 13 400 ot. a nárast výkonu na hranicu 54 k.

Neuveriteľné čo dokáže jedna sezóna
Priznám sa, že keď som sa v minulom roku po prvýkrát dostal do sedla motokrosovej 350-ky, tak sa úplne nenaplnili moje neskromné očakávania. Motorka bola síce výborná, ale motor svojim priebehom výkonu pripomínal skôr rýchlu 250-ku a ovládanie naopak 450-ku. Po roku však sedím v sedle inej motorky a to doslova. Výkon motora je citeľne živší už od nízkych otáčok a zrazu nie som nútený zakaždým radiť nižšie, ale motor si poradí aj s vyšším prevodovým stupňom. Na trati je to oveľa zábavnejší motor, najmä vo výjazdoch zo zákrut máte hneď k dispozícii dostatok sily, prechod do vyšších otáčok je rýchly a tento motor dokáže „točiť“ naozaj neskutočné maximálne otáčky. Ak dokážete jazdiť v tomto režime, tak na trati motorka doslova lieta. Z môjho pohľadu však najväčšou výhodou je, že na to aby ste boli rýchli už nemusíte neustále atakovať červené pole otáčkomera. Ovládanie podobné ako u 250-ky a motorka ochotne a presne reaguje na podnety jazdca. Tvrdšie pruženie mi vyhovovalo viacej a s veľkou rezervou absorbovalo všetky dopady. Čas strávený v sedle tejto motorky som si dokonale užil a určite sa radí medzi moje top voľby v ponuke KTM.

Znovuzrodená KTM 450SX-F
Keď sa minulý rok už zdalo, že vývoj 450-ky sa prakticky zastavil a bude hrať len druhé husle po boku novej 350-ky, tak prišlo angažovanie Američana Dungeyho a predstavenie nového modelu, s ktorým mal štartovať a ktorý je vlastne sériovým modelom pre rok 2013. Treba povedať, že ide o radikálnu zmenu v porovnaní s pôvodným modelom. Úplne nový motor vybavený rozvodom SOHC vychádza z motora používaného v súťažnom endure EXC. Tento motor už je vybavený elektronickým vstrekovaním paliva. Pre potreby motokrosu však bol náležite upravený, maximálne otáčky motora sa zvýšili až na hranicu 11 500 ot. a pribudla nová štvorstupňová prevodovka, ktorá na zadné koleso prenáša viac ako 60 k výkonu. Zaujímavosťou je nová kompaktná spojka DDS, ktorá na ovládanie lamiel využíva len jednu membránovú pružinu, čo umožňuje použiť ďalšie gumové tlmiace prvky, ktoré tlmia prudké zmeny výkonu a pomáhajú zvyšiť životnosť prevodovky a zároveň zlepšujú trakciu motora.

Na čom jazdí Dungey
Po tom ako som zosadol z 350-ky som mal pocit, že nič lepšie ma tento deň už nemôže stretnúť, no ako sa ukázalo, mýlil som sa. Väčšina moderných motokrosových 450-tok sú nadupané šelmy, ktorých potenciál dokážu naplno využiť len špičkoví jazdci s potrebnou kondičkou. S týmto vedomím som sa posadil do sedla KTM-ky a očakával som tradičné „peklo na zemi.“ Čo však prišlo bolo pravým opakom. Motoru výkon samozrejme nechýbal a minimálne tých 60 k sa tam ukrýva, no spôsob akým sa v kombinácii so 4-stupňovou prevodovkou tieto kone dostávajú na zadné koleso je naozaj úžasný. Motor už od najnižších otáčok produkoval viac ako dostatok výkonu, ktorý sa však ľahko dávkuje a prakticky celý okruh sa dal absolvovať na treťom prevodovom stupni bez toho, aby som mal pocit nedostatku výkonu na ľubovoľnom úseku trate. Bolo prakticky jedno či jazdec atakuje trať na maximálnych otáčkach, alebo naopak sa nechá potiahnuť na vyššom prevodom stupni, motor všetko zvládal a jazda bola stále poriadne rýchla. Podvozok výborne filtroval nerovnosti a aj najväčšie dopady podobne ako na 350-ke zvládal s dostatočnou rezervou. Ľahké a presné ovládanie dovoľovalo voliť aj tesnú stopu v nájazdoch do zákrut. Keď k tomu pripočítam extra výkonné brzdy a hydraulickú spojku Brembo, ktorú mimochodom nájdete aj na 250 a 350-ke, tak nová 450 je vynikajúcim športovým náradím, ktoré je namierené na špičkových jazdcov, no svojím priateľským charakterom dokáže osloviť aj bežných smrteľníkov a to v súčasnosti dokáže len máloktorá motokrosová 450-ka.

Dvojtakty s drobnými zmenami
V ponuke výrobcu zostáva na rok 2013 aj trojica modelov vybavených dvojtaktným motorom. Menšie modely 125 a 150 SX obľúbené najmä medzi juniormi sa po minuloročnej modernizácii dočkali pre rok 2013 len menších úprav v podobe nového nastavenia pruženia, nových plastov a uzáveru nádrže. Väčšia pozornosť bola venovaná modelu 250 SX, ktorý sa dočkal novej spojky DDS (rovnaká ako na modeli 450 SX-F) a nový jazýčkový ventil sania V-Force 4 prináša hladší nárast výkonu.

KTM na vrchole aj v 2013
V dnešnej dobe úspor a obmedzení, kde sa každý snaží skôr redukovať počet modelov je ponuka offroadových modelov KTM takmer neuveriteľná. Nás to však môže len tešiť, pretože taká možnosť výberu akú momentálne ponúka rakúska značka nenájdete nikde, no a keď k tomu pripočítame aj kvalitu, ktorú prinášajú, tak odolať bude naozaj ťažké.

Na dvoj- a štvortaktné súťažné endurá rady EXC sa bližšie pozrieme v budúcom vydaní.



Text: Miro Tamáši, foto: Richard Karnok a David Bodlák, R. Lavička

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2012 Janka

KTM offroad Test Day 2013 – 5. 9. 2012, MX areál Vranovská rokle pri B

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri