Connect with us

Spravodajstvo

ktm predstavila motocykel s pohonom oboch kolies

Publikovaný

on

Prednedávnom prišla KTM s prototypom endura poháňaného elektromotorom a jej predstavovanie inovatívnych technológií pokračuje. Tentokrát tu máme podaný patent na pohon oboch kolies motocykla elektromotorom v ich nábojoch.
Firma KTM ešte v auguste tohto roka nečakane podala žiadosť o patentovanie 2WD offroad-motorcycle. Asi väčšine je jasné, že ide o náhon predného kolesa terénnej motorky. Jedná sa hlavne o enduro a kros stroje poháňané konvenčným spaľovacím motorom, pričom predný náhon je zabezpečený elektromotorom v náboji kolesa.

Na domovskej stránke Európskeho Patentového Úradu sa nachádzajú zaregistrované patenty k nahliadnutiu. Predložený objav sa vzťahuje na elektricky poháňané predné koleso a konvenčným spaľovacím motorom poháňané zadné koleso. Takto by sa zjednodušene dal preložiť podaný návrh na patent.



V podstate sa nejedná o žiadny prevratný objav, tzv. 2WD (Two-Wheel-Drive) pohon už skúšala medzi endurami Yamaha. Pred pár rokmi predstavila model WR 450 F 2-trac, kde bol predný náhon zabezpečený hydraulickým systémom od Ohlinsu. Iný prístup má firma Christini, ktorá úspešne upravuje endurá na pohon čisto mechanickým prevodom.

Z trochu iného uhlu pohľadu sa však jedná o novinku ? elektrický pohon vpredu, ktorý prináša zopár výhod. Čo je typické pre elektromotory je ich vysoký krútiaci moment. Pre jazdu to znamená lepšiu priechodnosť terénom, ľahšie zvládanie väčších prekážok a zvýšenie stability.

Podľa Moto Sports Švajčiarsko trik patentu Rakúšanov nie je v tom, že okrem spaľovacieho motora je v náboji predného kolesa elektromotor, ale v modifikovanom vodou chladenom štartéri, ktorý dodáva energiu aj elektromotoru v náboji. Toto znamená, že po motorke budú rozvedené dva elektrické obvody: jeden pre celú elektriku na ?palube? a druhý pre elektromotor vpredu.

V KTM panuje optimizmus a myslia aj na budúci vývoj. Nielenže uvažujú o elektromotore na zadnom kolese, vďaka ktorému by totiž bolo možné aj zosúladenie krútiacich momentov oboch kolies, ale do úvahy prichádza ešte aj senzor na prednom kolese, ktorý by zabezpečoval snímanie prešmykovania. Využitie? Ak sa jazdec dostane do horšieho terénu a podšmykne mu ?predok?, elektronika spustí elektromotor, ktorý by mohol disponovať slušnou dávkou krútiaceho momentu a pomôže mu z ťažkostí.

Všetko je zatiaľ v teoretickej rovine, prípadne vo výskume a vývoji, takže je skoro hovoriť o prevratnom využití. Ak by sa však táto technológia osvedčila, mohlo by to priniesť zaujímavé možnosti nielen pre profíkov, ale aj dobrodružnejších cestovateľov či iných nadšencov.

Ako dopadne tento návrh v budúcnosti je zatiaľ otáznikom. Uvidíme, či KTM predstaví na budúci rok aspoň prototyp stroja, ktorý používa túto techniku, vzhľadom na to, že prednedávnom bol predstavený prototyp s elektromotorom ako hlavným hnacím prvkom.

8 komentárov

1 komentár

  1. AIR

    7. januára 2009 at 20:00

    Zaujimave riesenie…. akurat sa divim, ze soudruzi z HD na to jeste neprisli 😈

  2. milan3232

    7. januára 2009 at 20:18

    No neviem, som skeptik. Pri bahniakoch to podla mna budu musiet mat chlapci z KTM dobre prespekulovane, aby sa to nekazilo a aby to vydrzalo tvrde zaobchadzanie…

  3. AMIS

    7. januára 2009 at 21:38

    Skúšalo sa to v deväťdesiatych rokoch na bicykloch a myšlienka zhasla rýchlejšie ako ju stihli zapáliť. Pohon predku sa neosvedčil a stroskotalo to na podhrabovaní sa predného kolesa , čo bol presný opak terajšku. Predné koleso má kopírovať existujúci terén a nie si vyrábať vlastný. Osobne by som to neporovnával s ničím čo má 4kolesá.
    Mňam dnes som si znova pekne pojazdil 4×4 na ľade 😘 😘 😘

  4. kuzelinko

    7. januára 2009 at 22:22

    O chvilu bude tahat iba predne a zadne sa len povezie….

  5. kuzelinko

    7. januára 2009 at 22:24

    1×2 -> 2×2 -> 2×1 -> 1x1x bezimeeeeeeeeeee

  6. italofighter

    8. januára 2009 at 5:48

    Ako ono tazko povedat co to bude robit ale ako zaujimave to bude teda ak sa to vyrobi viem ze yamaha nieco take uz skusala pred dvoma rokmi na dakar rally

  7. moto46

    25. januára 2009 at 19:10

    Parada ta pojde na dakar

  8. kuzelinko

    26. januára 2009 at 10:09

    No ale to potom budete musiet mat aj elektrotechnicke priemyslovky aby ste si ju kupili 😁 mne to nehroziii ja mam 😁

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri