Connect with us

Spravodajstvo

Monster na okruh aj cestu – predstavenie Ducati Monster 1200 R

Publikovaný

on

Do rodiny motocyklov nesúcich názov Ducati Monster pribudol nový silný súrodenec s označením Monster 1200 R. Výrobca smeruje tento model na jazdcov bažiacich po adrenalíne a superšportových jazdných vlastnostiach. Nový Monster je pripravený rozdať si to s modelmi ako BMW S 1000 R alebo Aprilia Tuono V4 1100 RR a máme pocit, že Ducati je na takýto súboj titánov perfektne pripravená.  

 

Nenápadný dizajn

Dizajn je pre celú modelovú radu Monster ľahko identifikovateľný a model 1200 R presnezapadá do tejto schémy. Dá sa povedať, že na prvý pohľad pôsobí až nenápadne, no bližšia obhliadka odhalí, že ambície tohto Monstera siahajú oveľa vyššie. Nádrž je športovo tvarovaná a smerom dozadu sa zužuje, čím vytvára veľmi dynamický efekt. Zadná časť má športové a zároveň elegantné línie. Jednoducho celý stroj priamo vyvoláva dojem ľahkosti a zároveň športového nasadenia. Zadná časť motocykla je úplne odľahčená a zdvihnutá tak, aby čo najviac odhaľovala pneumatiku s rozmerom 200/55. Pri návrhu kolies sa dizajnéri nechali inšpirovať modelom Panigale R a vznikli tak krásne trojlúčové kolesá. Ako sa dalo čakať, tak Monster 1200 R je dizajnový kúsok. Nasvedčuje tomu aj pozdĺžný pás inšpirovaný grafikou Ducati Corse, R-ko na boku chladiča a kontrastná obruba sedadla.  

 

Výkon čistokrného športovca

R-ko poháňa kvapalinou chladený motor Testastretta 11° Dual Spark s objemom 1 198,4 ccm so štyrmi ventilmi na valec. Motor dáva 160 koní (117,7 kW) pri 9 250 ot./min. a krútiaci moment 131,5 Nm pri 7 750 ot./min, čo sľubuje mohutný záťah od najnižších otáčok Samozrejmosťou je splnenie normy Euro 4. Nové R-ko je vybavené výfukovým systémom 2-1-2 s priemerom trubiek 58 mm. Každého určite upúta dvojicapäťuholníkových tlmičov výfuku. Originálny dizajn škrtiacej klapky použitej na modeli Monster 1200 S mal priemer 53 mm. R-ko má väčší oválny dizjan, ktorý zodpovedá priemeru 56 mm. Nižšie tesnenie valca umožnilo zvýšiť kompresný pomer z pôvodného 12,5:1 na 13:1. V porovnaní so štandardným dvojvalcom, ktorý poháňa Monster 1200 S, má R-ko ťah aj za hranicou 7 000 otáčok. R-ko je však celkovo nadupanejšie a prídavok sily a krútiaceho momentu sa nachádza v celom priebehu otáčok. Dôležité je, že 75% maximálneho krútiaceho momentu dostáva jazdec už pri 3 500 ot./min. R-kový Monster má mokrú spojku a tá má vďaka servo mechanizmu hladký chod. Servisný interval pre hlavné úkony je 15 000 km alebo 12 mesiacov. Údržba ventilov mádokonca až 30 000 km.  

 

Kompaktný podvozok

Monster to je priehradový rám. Tento model je ním doslova povestný a R-ko bez priehradového rámu by bolo jednoducho nepredstaviteľné. Rám je veľmi kompaktný a ľahký a to aj vďaka tomu, že je uchytený priamo na hlavy valcov. Tento spôsob je odvodený od Panigale. Aj zadný podporný rám je uchytený priamo na motor. Vytvára kompaktnú štruktúru, na ktorej sú umiestnené zadné stúpačky. Výrobca sa tentokrát rozhodol rozpojiť uloženie stúpačiek jazdca a spolujazdca a každé z nich osadiť samostatne. Pre porovnanie si môžete pozrieť S-kový model. Podvozok modelu R bol zdvihnutý o 15 mm vpredu a aj vzadu. Výška sedadla bola doladená na 830 mm a výrobca sa samozrejme zameral na ergonómiu, aby mal jazdec správny a pohodlný posed pri použití na ceste a aj na okruhu. Znižovanie hmotnosti sa dnes skloňuje prakticky všade. Nová zadná časť, kolesá, časti z karbónových vlákiena nové uloženie stúpačiek ušetrili až 2 kilá na váhe. Celková suchá hmotnosť je 180 kíl.  

 

Pruženie, kolesá, brzdy

Predná vidlica má priemer nosníkov 48 mm. Je plne nastaviteľná, vyrobil ju Öhlins a vnútorné klzáky sú potiahnuté tenkým filmom nitridom titánu. Zadný tlmič, tak isto Öhlins, je plne nastaviteľný. V oboch prípadoch ide o vysokokvalitné komponenty s racingovou špecifikáciou. Balíček Öhlins uzatvára tlmič riadenia pomáhajúci udržať stabilitu aj počas prudkej akcelerácie a vo vysokých rýchlostiach. Novonavrhnuté, trojlúčové kolesá som už spomínal. Obuté majú Pirelli DIABLO™ Supercorsa SP tyres – 120/70 ZR17 vpredu a 200/55 x ZR17 vzadu. Pneumatiky sú odvodené priamo z okruhových, avšak upravené na cestnú premávku. Jazdec má tak možnosť využiť ich ako na denné jazdenie tak na okruh. Nadupaná mašina potrebuje extra brzdy. Pre Monster R je to dvojica radiálne namontovaných BremboM50 monoblokov, ktoré zvierajú 330 mm kotúče. Rovnaké komponenty má aj 1299 Panigale. Vzadu máme 245 mm kotúč brzdený jedným Brembom. V rámci balíčka Ducati Safety Pack (DSP) obsahuje brzdný systém vypínateľné ABS od Bosch-u a tak isto kontrolu trakcie (DTC) ponúkajúcu tri jazdné módy (Sport, Touring a Urban). Sport dáva 160 koní, priamy ride-by-wire, obmedzený vplyv DTC (level 3) a ABS (level 1). Touring je na tom výkonovo rovnako avšak do hry viac vstupujú DTC (level 4) a ABS (level 2). Urban nám uberie kone na 100 DTC (level 6) aj ABS (level 3) sú na maxime. Popravde konečne niekto ten posledný mód nazval inak ako Rain 🙂  

 

Thin Film Transistor (TFT)

Za týmto tajomným názvom sa skrýva prístrojový panel. Farebný TFT displej má tri zobrazenia a to Core, Full a Track. Každé z nich má svoje určenie. Napríklad pri zapnutí Urban módu sa nám zobrazujú len základné dáta. Hlavné zobrazenie má rýchlomer v strede. Okrem neho je tam zaradený rýchlostný stupeň. V Touring móde displej zobrazuje plné (Full) dáta a teda maximálne množstvo informácií. Sport mód je samozrejme zameraný na športové vyžitie a preto sa zobrazuje Track (okruhový) displej zobrazujúci minimum potrebné na trati – grafické zobrazenie otáčok. Samozrejmosťou je, že si jazdec môže vybrať zobrazenie nehľadiac na zvolený jazdný mód.    

 

Ducati Monster 1200 R

Motor: 1 198 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2

Výkon: 160 k pri 9 250 ot./min.

Krút. moment: 131 Nm pri 7 750 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (DxŠxV): 2 121 x 1 150 x 845 mm

Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok

Hmotnosť: 207 kg (prevádzkaová hmotnosť)

Rázvor: 1 509 mm

Výška sedla: 830 mm

Objem pal. nádrže: 17,5 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 200/55-17    

 

Text: Jozef Jambor, foto: Ducati

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2015.

Monster na okruh aj cestu – predstavenie Ducati Monster 1200 R

1 komentár

1 komentár

  1. Xaeroifbb

    26. februára 2016 at 5:30

    5 uholnikovy tlmic vyfuku?

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri