Connect with us

Spravodajstvo

Multitasking Predstavenie – Ducati Multistrada 1200

Publikovaný

on

Sezóna pomaly končí a blíži sa zima. Pre motocyklistov teda nastane doba utrpenia a zvlášť pre tých, ktorí nelyžujú. Výrobcovia to vedia, a preto začínajú odkrývať novinky na rok 2013. V prípade Ducati Multistrada sa jedná o vyslovené a úmyselné dráždenie zmyslov. A aby výrobca ešte viac pritlačil na pocukané nervy fanúšikov jednej stopy, tak Multistradu pripraví rovno v štyroch verziách. Nepredstaviteľné, škandalózne, fantastické.

Štyri druhy jednej rasy
Ako som spomínal v úvode, Multistrada sa bude ponúkať v štyroch rôznych verziách. Tento ťah výrobcu určite vychádza v ústrety potencionálnym zákazníkom, pretože náročnosť a možnosti (či už finančné pri kúpe, alebo časové pre reálne využitie) budúcich majiteľov určite nebudú rovnaké.
Čo majú jednotlivé verzie spoločné? Druhú generáciu motora Testastretta 11° DS, najnovší ABS systém Bosch ABS 9ME, nový styling kolies podla modelu 1199 Panigale a tak isto nový predný svetlomet s LED podsvietením svetla. Ďalej sú to výstražné svetlá, väčší štít a väčší odkladací priestor v kokpite, estetické úpravy prednej kapotáže, progresívne pruženie (vzadu) a nové farebné kombinácie.

Multistrada 1200…
Prvý model z ponuky výrobcu by sa dal nazvať klasickou Multistradou. Ponúka, štandardné vybavenie, ktoré majú aj ostatné modely. Je to vodou chladený L-twin motor s objemom 1198,4 ccm, 150 konskými silami, vŕtaním a zdvihom 106 x 67,9 mm a krútiacim momentom 124,5 Nm, elektronické vstrekovanie Mitsubishi, riadenie ride-by-wire, šesťstupňová prevodovka, emisie Euro 3 a trubkový rám, ktorý je typickým znakom motocyklov Ducati. Dnes už hádam samozrejmosťou sú jazdné režimy, v prípade Multistrady: Urban, Touring, Sport a Enduro.

…a tie druhé
Pod pojmom „tie druhé“ mám na mysli model 1200 S Touring, 1200 S Granturismo a 1200 S Pikes Peak. Modely s označením S sa od klasickej verzie líšia elektronickým pružením Sachs vpredu a vzadu (klasika má vpredu 50 milimetrovú USD Marzocchi). Druhým základným rozdielom je systém pruženia Ducati Skyhook Suspension System, teda DSS.

Ďalšie detaily
Tu sa nám jednotlivé verzie začínajú líšiť definitívne. Model Touring je vybavený bočnými kuframi s objemom 58 litrov, vyhrievanými rukoväťami a centrálnym stojanom. Stojan je pri cestovaní na motocykli so sekundárnym prevodom reťazou veľmi praktický, a preto ho má aj model Granturismo. Má aj vyhrievané rukoväte, ale oproti štandardnej turistike je Granturismo osadený 73-litrovými bočnými kuframi, 48-litrovým topcasom, padacími rámami a pneumatikami s väčším dojazdom (Pirelli Angel GT namiesto štandardne osadených Pirelli Scorpion Trail).

Pikes Peak
Ako už farebné vyhotovenie naznačuje, Pikes Peak je tu pre športových fanúšikov. Tento model by mal byť poctou pre závody do vrchu a z ponuky Multistrady úplne vybočuje. Myslím tým kované kolesá od Marchesini, karbónový tlmič výfuku od Termignoni a časti vyrobené z karbónu – predný a zadný blatník, štít a kryt rozvodového mechanizmu.

Servisné intervaly
Ducati sa venuje investíciám nie len do dizajnu, ale aj do kvality, využívaniu lepších materiálov a nových technológií. Následkom týchto „experimentov“ je predĺženie servisných intervalov na veľmi priateľských 24 000 km. Jednou z hlavných vecí, ktoré môžu za túto príjemnú zmenu je zavedenie nového materiálu použitého na ventilové lôžka. Ďalšou je efektívnejšie spaľovanie a rozvod tepla.

Mrknime na bezpečnosť
Multistrada je vybavená antiblok systémom Bosch ABS 9ME. Jedná sa o rovnaký ABS systém využívaný aj u superšportového modelu 1199 Panigale, i keď samozrejme, trochu poladený. Brzdy fungujú na kombinovanom systéme, pri ktorom sa zabrzdením predného kolesa spustí obeh, ktorý pribrzďuje aj zadné koleso. Nastavenie je rôzne pre jazdný režim Urban a Touring a pre jazdný režim Sport a Enduro. Je totiž samozrejmé, že pre mestský a turistický presun nie je potrebné, aby brzdy fungovali tak ako pri športe. Brembá vpredu majú dva plávajúce kotúče s priemerom 320 mm a radiálne montované strmene so štyrmi piestikmi. Vzadu je jeden kotúč s priemerom 245 mm a dvoma piestikmi.
Druhým prvkom bezpečnosti je Ducati Traction Control (DTC), ktorý v rámci milisekundy detekuje a kontroluje prešmyk zadného kolesa.

Ducati Skyhook Suspension (DSS)
Na záver spomeniem DSS. Sú ním vybavené len modely s označením S. Systém DSS nahrádza konvenčný systém pruženia za elektronický, ktorý neustále sleduje spoluprácu medzi kolesom, povrchom vozovky a samotným strojom. Popritom v priebehu milisekundy upravuje tuhosť pruženia podľa okamžitej situácie. Vďaka DSS by malo dôjsť k zmazaniu rozdielov medzi tuhým a mäkkým nastavením podvozku.

Ducati Multistrada 1200 2013

Motor: 1 198 ccm, 8 ventilov, Desmo, V2
Výkon: 150 k pri 9 250 ot./min.
Krút. moment: 124,5 Nm pri 7 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (DxŠxV): 2 200 x 985 x 1 420 mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 196 kg (suchá hmotnosť)
Rázvor: 1 530 mm
Výška sedla: 850 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/55-17

Text: Jozef Jambor, foto: Ducati

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012 Janka

Multitasking Predstavenie – Ducati Multistrada 1200

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri