Connect with us

Spravodajstvo

Návrat elegána -predstavenie Honda VFR800F

Publikovaný

on

      Kedysi jeden z najpopulárnejších športových turistov na trhu a výkladná skriňa technologického pokroku Hondy sa v posledných rokoch akoby vytratil. Našťastie ako sa ukázalo išlo o prechodné obdobie a VFR800F je späť, krajší, pohodlnejší a úspornejší. Či sa dokáže úspešne zaradiť medzi konkurenciu sa ukáže časom, no už teraz je isté, že určite bude patriť medzi najelegantnejších športovcov na cestách.
     

Štyri srdcové chlopne
Modelová rada s označením VFR800 (alebo aj Interceptor) sa začala vyrábať v roku 1998 ako nasledovník úspešnej rady VFR750 (1986 – 1997). Vylepšenie už aj tak populárneho modelu je logickým krokom výrobcu. Model tak neupadne do zabudnutia, a samozrejme, nenechá skrátiť náskok pred konkurenciou. Na druhú stranu, jazdci sa môžu tešiť na vylepšený motocykel s vynoveným dizajnom.
Pod kapotážou (mimochodom podľa môjho názoru oveľa elegantnejšou oproti predošlým modelom) sa skrýva spomínaný V4 motor s objemom 782 ccm. Rozvod DOHC ovláda 16 ventilov, uhol valcov pritom je 90 stupňov. Motor je vyladený na prenos sily najmä v nízkych a stredných otáčkach. 105 k sa dostaví pri 10 250 otáčkach a najvyšší krútiaci moment 75,1 Nm pri 8 500 otáčkach.
Motor je vybavený systémom VTEC, ktorý v nízkych otáčkach operuje len s jedným párom nasávacích/výfukových ventilov na valec. Pri zvýšení otáčok zapojí systém do práce všetky ventily a to bez toho, aby jazdec čokoľvek spozoroval. Výsledkom je lineárny nástup výkonu, ktorý jazdec ocení pri bežnom jazdení, ale aj pri diaľničnom presune.
Motor je vybavený (ako inak) elektronickým vstrekovaním PGM-FI a celková palivová mapa bola prerobená, takže spotreba motocykla sa pohybuje okolo 5,6 l/100 km (dojazd okolo 350 km). Pre športovú 800-vku slušný údaj. Motocykel je okrem iného vybavený kontrolou trakcie TCS v základnej výbave.
Jednou z na prvý pohľad zjavných noviniek je jedna koncovka výfuku vyvedená na strane (staršie modely = dva výfuky pod sedlom). Táto zmena priniesla o 7 kíl nižšiu váhu. Celkovo nová VFR schudla oproti predchádzajúcim ročníkom o veľmi slušných 10 kíl.

Podvozok
Základná zostava podvozku je overená časom a preto sa nemenila. Jedinou zmenou je hliníkový nosník na spodnom ráme, ktorý prešiel odtučňovacou diétou a je o 3 kilá ľahší.
Absolútnou novinkou je jednoramenná Pro-arm kyvná vidlica vzadu s centrálne uloženým tlmičom pruženia, ktorý ponúka 108 mm s možnosťou nastavenia predpätia a útlmu. Predná teleskopická vidlica má priemer 43 mm a ponúka možnosť nastavenia predpätia. Menšiu úpravu vidlice si vyžiadalo osadenie radiálne uchytených strmeňov štvorpiestikových brzdných strmeňov. Vpredu je teda dvojica 310 mm plávajúcich kotúčov. Vzadu je jeden 256 mm kotúč a celý brzdový systém je vybavený dvojkanálovým ABS systémom.

Dizajn atraktívneho športovca
Športový elegán by mohol byť jeden z názvov, ktorým by sme mohli novú VFR oslovovať. Celková úprava dizajnu (plasty, sedlo, koncovka výfuku atď.) je už na prvý pohľad zjavná. Krivky sú stále ostré, ale celkové telo stroja pôsobí oveľa ladnejším dojmom.
Predný svetlomet v tvare písmena „X“  je vybavený LED technológiou a to isté platí aj pre zadné svetlo. Smerovky sú zapracované do zrkadiel. Spolujazdec má viac miesta ako u predošlých modelov. Okrem toho má motocykel nastaviteľnú výšku sedla v rozmedzí 789 až 809 mm (+ ďalších 15 mm v príplatkovej výbave). Šírka v strednej časti bola znížená o 40 mm, takže VFR pôsobí kompaktnejšie.

Výbava a príslušenstvo
Unikátny je samovypínací systém pre smerovky. Nefunguje na báze časového spínača, ale meria rozdiel v rýchlosti predného a zadného kolesa a na jeho základe vyhodnocuje, či indikátor vypnúť alebo nie.
Jednou z noviniek je palubovka, ktorá okrem základných vecí zobrazuje aj stupeň vyhrievania rukovätí, pričom 5-stupňové vyhrievanie je v štandardnej výbave. Nezabúdajme, že sa jedná o športovo-turistický motocykel a vyhrievanie rukovätí na cestách je neoceniteľné.
Honda po prvýkrát ponúka asistenčný systém radenia a podobne ako na okruhových motocykloch pri radení nahor nie je potrebné stláčať páčku spojky.

Honda VFR800F
Motor: 782 ccm, 16 ventilov, DOHC, V4
Výkon: 105 k pri 10 250 ot./min.
Krút. moment: 75 Nm pri 8 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 134 x 748 x 1 203 mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hlin. zliatiny
Prevádzková hmotnosť: 239 kg
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 789 / 809mm
Objem pal. nádrže: 21,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
 
Text: Jozef Jambor, foto: Honda

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 12/2013.

Návrat elegána

3 komentáre

3 Comments

  1. AIR

    7. marca 2014 at 8:04

    Legenda od Hondy… len skoda toho maleho dojazdu, na tak velku nadrz … v tomto nejako konstrukteri zaspali dobu…  😟  😟  😟

  2. milan3232

    8. marca 2014 at 17:33

    Neviem, ale moja 2005 sa mi paci viac. Vyfuky pod sedlom su podla mna u starsieho modelu krajsie. Novy model neba Dual CBS? Asi nie, ked sa nespomina v clanku.
    Ak jazdim normalne +- normalne mam tiez dpotrebu okolo 5,5Lú 100 km. Samozrejme ak jazdim velmi sportovo (okruh), splha sa spotreba na viac ako 10L/ 100km

  3. Palika

    16. marca 2014 at 7:09

    Mne to nesedí na výzor, ako keby skočili o 15  rokov späť. Ale V4 je V4, ten motor je úžasný, jazdí sa jedna radosť, to uznávam. Mne sa páči model s výfukmi pod sedadlom z 2002.

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri