Connect with us

Spravodajstvo

Nová kapitola – Predstavenie BMW R 1200 GS 2013

Publikovaný

on

Ako urobiť najlepšie predávaný veľkoobjemový motocykel na svete ešte lepším? Tak s touto úlohou sa museli popasovať konštruktéri BMW pri vývoji novej generácie úspešného cestného endura R 1200 GS. Výsledok však stojí zato, nakoniec, posúďte sami a nová generácia tohto modelu otvára úplne novú kapitolu v histórii modelu s iniciálami „GS“.

Najdôležitejší model v novodobej histórii BMW
Asi nebudeme ďaleko od pravdy, keď označíme modelovú radu R 1200 GS ako najdôležitejšiu v novodobej histórii bavorskej značky. Posledná generácia tohto modelu, ktorá bola na trhu 9 rokov si zapísala viac ako 170 000 predaných kusov, čo je ohromný úspech. Prísť s nástupcom, ktorý by nadviazal na tento fenomenálny úspech nebude ľahké, no pri pohľade na nadčasovú techniku, ktorú nový model ukrýva musí byť každému hneď jasné, že nový model prekonáva svojho predchodcu v každom ohľade a je pripravený pokračovať v úspešnej tradícii modelovej rady GS.

Výkonnejší, kompaktnejší a „čistejší“ motor
Jednou z kľúčových úloh pri vývoji nového motora bolo dosiahnuť vyšší výkon, pričom by mal motor spĺňať prísne emisné normy, ktoré ešte len prídu do platnosti. Jedným zo spôsobov ako to dosiahnuť bolo zmeniť systém chladenia. BMW teraz používa kombinovaný, vzduchom a kvapalinou chladený systém. Kvapalinové chladenie však nájdete len tam, kde dochádza k extrémnemu tepelnému namáhaniu a tento systém bol vyvinutý na okruhových motoroch F1. Celkovo si tak motor zachoval kompaktné rozmery. Ďalšou novinkou je uloženie sacích a výfukových otvorov vo vertikálnej osi, čo zlepšuje plnenie motora a má nemalý podiel na náraste výkonu na 125 k pri 7 700 ot. a krútiaceho momentu na 125 Nm pri 6 500 ot. Určite netreba zabudnúť na novú 6-stupňovú prevodovku, ktorú dopĺňa „mokrá“ spojka vybavená antihoppingovým systémom.

Elektronický balík – ASC, ABS a aktívne pruženie Dynamic ESA
Prítomnosť najmodernejších elektronických systémov už dávno nie je výsadou superšportových alebo turistických modelov a sú to práve cestovné endurá, ktoré preberajú v tomto smere iniciatívu. Nová generácia BMW je vybavená elektronicky ovládanou škrtiacou klapkou (Ride by wire) a senzor v plynovej rukoväti odovzdáva informácie priamo riadiacej jednotke, ktorá potom elektronicky reguluje škrtiacu klapku a dávkovanie paliva. Presnejšia odozva a ovládateľnosť výkonu sú hlavnými prednosťami tohto systému a jazdec môže naviac zvoliť jeden z piatich režimov jazdy (Rain, Road, Dynamic, Enduro a Enduro Pro), ktoré upravia trakčnú kontrolu, výkon motora, nastavenie ABS a poloaktívneho systému pruženia Dynamic ESA podľa zvoleného režimu. Práve nový model R 1200 GS je po superbiku HP4 ďalším modelom BMW, ktorý prichádza s novým systémom elektronicky ovládaného pruženia Dynamic ESA. Elektronika, okrem samotného nastavenia pruženia, teraz dokáže reagovať na okamžitú situáciu a upravovať tuhosť podvozku podľa okamžitých podmienok.

Nový podvozok a radiálne uchytené strmene Brembo Monobloc
Podvozok zdobí úplne nový oceľový trubkový rám spojený s podporným podsedlovým rámom. Úplne nový je aj systém uchytenia predného kolesa Telelever a zadná jednoramenná kyvná vidlica Paralever s integrovaným kardanovým hriadeľom, ktorý teraz ústi na ľavej strane. Samotná vidlica je predĺžená a spolu s celkovo prepracovanou geometriou podvozku zlepšuje trakciu a jazdné vlastnosti. Modernizáciou prešiel aj brzdný systém, ktorý je výkonnejší aj vďaka radiálne uchyteným strmeňom Brembo. Protiblokovací systém ABS je montovaný štandardne v súlade s novou bezpečnostnou filozofiou BMW, ktorá montuje tento systém na všetky modely už v základnej výbave.

LED osvetlenie a dokonalejšia ergonómia
Vo výpočte noviniek môžeme pokojne pokračovať aj pri pohľade na dizajn a ergonómiu. BMW je prvým sériovým motocyklom, ktorý prichádza s hlavným denným svetlom, ktoré využíva technológiu LED diód. Vyššia svietivosť sa v tomto prípade rovná zvýšenej bezpečnosti pri dennom aj nočnom svietení. Model GS je ďalším modelom v ponuke BMW, ktorý prichádza s otočným multifunkčným ovládačom, ktorý sa nachádza na ľavej rukoväti, a najmä pri použití originálnej navigácie výrazne uľahčuje prácu s týmto zariadením. Ďalším doplnkom, ktorý zvýši pohodlie, je ovládanie nového čelného štítu, ktorého sklon sa dá regulovať pomocou otočnej hlavice umiestnenej na pravej strane prístrojovky. Mimochodom, možnosť nastavenia výšky sedadla, riadidiel či stúpačiek sú samozrejmosťou.

Predchádzajúca generácia tohto modelu dlhé roky kraľovala predajným rebríčkom nielen vďaka výbornému cestovateľskému potenciálu, ale aj vďaka svojej úžasnej univerzálnosti a zdá sa, že nová generácia modelu BMW R 1200 GS nič nestratila z týchto vlastností, skôr naopak, výrazne pokročila vpred.

BMW R 1200 GS 2013

Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 700 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 207 x 953 x – mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 238 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 507 mm
Výška sedla: 850 / 870 mm
Objem pal. nádrže: 20 l
Pneu: vpredu: 120/70-19, vzadu: 170/60-17

Text: Miro Tamáši, foto: BMW

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 11/2012 Janka

Nová kapitola – Predstavenie BMW R 1200 GS 2013

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri