Connect with us

Spravodajstvo

Podarené dvojičky – Predstavenie Husqvarna TR 650 Strada a Terra

Publikovaný

on

Husqvarna pre mňa odjakživa znamenala ostré endurá a krosky. Dokonca aj dual purpose modely, ako napríklad TE 610 sú svojim zameraním namierené do terénu. Práve preto ma na prvý pohľad upútal model TR 650, z ktorého priam sála „civilné“ využitie.
Ešte doplním pár faktov. Husqvarna je jediný výrobca, ktorý nám dodáva motocykle viac ako 100 rokov bez prerušenia výroby. Toto je pozoruhodný fakt. Okrem toho tieto motocykle dosiahli 82 víťazstiev na majstrovstvách sveta v rôznych kategóriách.


Dva kusy
Jednu stopu späť na cestu vyšliapala pre Husqvarnu už Nuda, ktorá sa objavila minulý rok. TR 650 už teda nie je pionierom v danej oblasti. Na rozdiel od Nudy je však TR naozaj civilnejšia (predsa len má o 47 koní menej) a pripravuje sa v dvoch verziách. Máme tu verziu Strada, ktorá razí jasné cestné využitie a model Terra ponúkajúci „enduroidnejší“ dizajn.
Nová šestopädesiatka motoricky pochádza z BMW modelu G 650 GS. Človek by mohol nadobudnúť predstavu, že sa jedná o dva výrobky toho istého majiteľa, nie je to však tak. Husqvarna má motor úmyselne upravený a bol by veľký omyl myslieť si, že sa jedná o BMW v inom kabáte. Motor ponúka 58 koní, čiže 43 kW pri 7 250 ot./min., a dokonca sa ponúka v zníženej verzii 48 koní. Jednovalcový, kvapalinou chladený motor s objemom 652 ccm, ponúka prekopané vstrekovanie Marelli FI, upravený vačkový hriadeľ, novú hlavu valcov a piest, a s nimi súvisiace upravené vŕtanie x zdvih na 100 x 83 mm. Krútiaci moment je 60 Nm pri 5 750 ot./min a samozrejmosťou je trojcestný katalyzátor.
Myslím, že Strada sa bude vďaka tomuto motoru a jeho hodnotám tešiť z okresiek, zatiaľ čo Terra sa v rámci kriviek odváži aj do vážnejšieho offroadu.

Stvorené na osedlanie
Té-eR, a myslím tým obe krásavice, sú štíhle, krásne a vydarené stroje. Základným stavebným prvkom podvozku je chrbticový rám pozváraný z oceľových rúrok. Predné pruženie zaisťuje vidlica typu upside-down s priemerom nosníkov 46 mm. Vzadu je klasická dvojitá vidlica s centrálne umiestneným tlmičom, ktorého zdvih je 190 mm. Obe uchytenia sú dostatočne tuhé v krútení a mali by teda zaručovať veľmi dobré jazdné vlastnosti a ovládanie nie len na ceste, ale aj mimo nej.
Podvozok však nie sú len rám a tlmiče. Tak napríklad kolesá jasne určujú, kam má ktorá motorka namierené. Zatiaľ čo Strada má odlievané hliníkové ráfy, Terra so svojim off-road zameraním používa kolesá so špicami. Samozrejme, účel jednotlivých modelov je jasný aj pri pohľade na predné koleso. Zatiaľ, čo Strada obúva pneumatiku 110/80 na 19-palcovom kolese, Terra si berie úzku 90/90 avšak na 21 palcovom kolese. Vzadu sú rozmery pneumatík zhodné 140/80, ale priemer kolesa je 17, resp. 18 palcov.
O brzdenie sa vpredu stará jeden kotúč s priemerom 300 mm a dvoma piestikmi. Vzadu je to jednopiestik s kotúčom o priemere 240 mm. Za oboma stojí notoricky známa značka Brembo. Prekvapením môže byť, že zatiaľ čo Strada má vypínateľné ABS v základnej výbave, Terra ho má za príplatok. Pravdepodobne sa očakáva jazda bez ABS v teréne, inak si tento ťah neviem vysvetliť.

Pár údajov
Zaujímavou pre budúceho majiteľa môže byť výška sedla, ktorá je u cestnej verzie 860 mm. Toto je veľmi slušné aj pre nižších jazdcov. Terénna verzia má 875 mm a vo verzii s ABS o 10 mm menej. Celkovo sa nám terénna verzia s, a bez ABS, mierne líši. Tak napríklad, už spomínané 18-palcové zadné koleso je vo verzii s ABS zamenené za 17-palcové. Čo sa týka pohotovostnej hmotnosti tak Strada má 186 kíl a off-roadová sestra len 183 kíl (184 s ABS).
Spotreba paliva je u BMW takmer povestná. Husqvarna, samozrejme, razí rovnakú politiku, takže vďaka ladeniu sa podarilo spotrebu dostať na 3,2 l/100 km pri konštantnej 90-tke. Pri 120-tke to vybehne na 4,3 l/100 km. Maximálna rýchlosť sa pohybuje okolo 170/175 km/h, ale neviem si predstaviť fanatika, ktorý by sa s týmito dievčatami o také niečo pokúšal. Predsa len, maximálka nie je to, na čo sú tieto stroje určené.

Výbava
Samozrejmosťou, ktorú ponúka každý výrobca, je doplnková výbava. Husqvarna nie je výnimkou a budúci majiteľ si teda môže dokúpiť predný štít, chrániče rúk, vyhrievané rukoväte, chránič motora, alarm, zadnú tašku, topcase a bočné kufre. Na záver možno menšia výtka. Prosím, kedy začnú výrobcovia konečne montovať chrániče rúk a motora ako základnú výbavu na endurá?

Husqvarna TR 650 Strada a Terra

Motor: 652 ccm, 4ventily, DOHC, R1
Výkon: 58 k pri 7 250 ot./min.
Krút. moment: 60 Nm pri 5 750 ot./min.
Prevodovka: 5-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 248 x 875 x – / 2 267 x 875 x – mm
Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z oceľ. profilov
Hmotnosť: 186 / 183 kg (184 kg ABS) (pohotovostná)
Rázvor: 1 501 mm
Výška sedla: 860 / 875 mm
Objem pal. nádrže: 14 l
Pneu: vpredu: 110/80-19 / 90/90-21, vzadu: 140/80-18 / 140/80-17

Text: Jozef Jambor, foto: archív Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 12/2012 Janka

Podarené dvojičky – Predstavenie Husqvarna TR 650 Strada a Terra

1 komentár

1 komentár

  1. PEPE800

    23. februára 2013 at 7:18

    Konečne vyborne spracovaný test. 👍

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri