Connect with us

Testy a recenzie

Porovnávací test Honda CB600F Hornet vs Yamaha FZ6 Fazer S2

Publikovaný

on

S ochranou či bez
Pôvodne som tento porovnávací test mal naplánovaný trochu inak a v oboch prípadoch malo ísť o naháčov, no hovorí sa ? ?na Slovensku je to tak? a dostať viac motocyklov pod strechu naraz na porovnávací test býva niekedy až nemožné. Na druhej strane stále máte pred sebou veľmi príbuzné motocykle a je to vlastne o tom, či to máte radšej bez ochrany alebo s ochranou.

Trieda nahých 600-viek je bez debaty jednou z najdôležitejších na európskom trhu a vďaka neustálemu prísunu noviniek sa stáva aj mimoriadne prestížnou. Dlho sa zo žezla nekorunovaného kráľa v tejto triede tešil CB600F Hornet, no posledné roky priniesli zmenu a práve inovovaný Fazer od Yamahy bol jedným z tých, kto sa postaral o výrazný pokles predaja Horneta. No ani Yamaha nemala na ružiach ustlané a konkurencia tvrdo tlačila na obe značky. Výsledkom konkurenčného boja sú vlastne dva nové modely, ktoré prišli pre rok 2007 a to radikálne zmenený Hornet a inovovaný Fazer.


V krátkosti…
Honda CB600F Hornet ? nového Horneta sme mali možnosť odskúšať počas tohtoročného oficiálneho predstavenia v portugalskom Fare a preto len v krátkosti sa vrátim k technickým zaujímavostiam tohto modelu. Hornet je vlastne úplne novým motocyklom a zo svojho predchodcu si vzal len meno. Nový motor pochádza z aktuálneho modelu superšportovej 600-vky CBR a jeho výkon je vyladený na 102 k, no je pochopiteľne posadený oveľa nižšie ako na 120-koňovom superšporte. Koncept jednoduchého chrbticového rámu je rovnaký ako na predchádzajúcom modeli, no na novom Hornete je rám pozváraný z hliníkovej zliatiny. Nový rám je samozrejme ľahší a tuhší, to isté platí aj pre novú zadnú kyvnú vidlicu. Nový podvozok sa nemalou mierou zaslúžil o športové chúťky tohto motocykla. Hornet je výrazným krokom vpred aj z hľadiska dizajnu a cítiť výrazný vplyv talianskej školy. Aj keď je vzhľad nového modelu témou mnohých diskusii, Hornet je atraktívnym dielom s mimoriadne citlivo prepracovanými detailmi. Samostatnou kapitolou je výfukové potrubie, ktoré vlastne ukazuje dve tváre. Na jednej strane motocykla nájdete elegantné štyri zvody ukončené krátkou koncovkou v štýle MotoGP. Naopak z druhej strany vám do očí udrie neforemný valec, ktorý ukrýva katalyzátor výfukových plynov.

Yamaha FZ6 Fazer S2 ? v prípade malého Fazera bolo na chvíľu niekoľko nejasností, ktorý model je vlastne novinkou. Objavila sa štandardná verzia s výkonom zníženým na 78 k a verzia S2, ktorá síce ponúkala rovnaký motor s výkonom 98 k ako minuloročná verzia, no niektoré vylepšenia najmä na podvozku znamenali, že novinkou je práve športovejšia verzia S2. Tých noviniek nakoniec nebolo až tak veľa, no nová je tuhšia zadná kyvná vidlica a brzdný systém s prednými strmeňmi odliatymi z jedného kusa (Monobloc). Prepracované bolo elektronické vstrekovanie paliva a výfukový systém je riešený systémom 4-2-1, ktorý je ukončený 3-cestným katalyzátorom a dvojitou koncovkou vyvedenou popod sedlo. Nové sedlo využíva iný druh peny, ktorá je tuhšia a tenšia, no sedlo si uchováva svoju výšku, a nový tvar uľahčuje pohyb jazdca v sedle. Yamaha je v súčasnosti asi jediným výrobcom, ktorý ponúka aj polokapotovanú verziu naháča a bola to práve polokapotovaná verzia, ktorú sme postavili proti Hornetu.

S ochranou či bez?!
Niekto si možno povie, že porovnávať takéto motocykle je ako dávať dokopy jablká a pomaranče, no faktom je, že kapotovaná verzia Fazera je až na kapotáž a prístrojový panel identická s naháčom, takže minimálne v oblasti motora a podvozku máme pred sebou rovnocenných súperov. Oba motocykle sa naviac pohybujú až na pár výnimiek v rovnakom prostredí.

Každodenná jazda
Oba motocykle patria do kategórie všestranným motocyklov a filozofia ?nasadni a vyraz? im nie je cudzia a v mnohých prípadoch je každodenná jazda ich hlavnou náplňou. Okrem pružnej pohonnej jednotky, ľahkého ovládania, pohodlia, praktickosti je dôležitý aj vzhľad motocykla. Oba motocykle sa v tomto prostredí cítia vynikajúco a sú perfektnými spoločníkmi do mesta aj mimo neho. Hornet je typickým mestským ?týpkom?, sebavedomie mu rozhodne nechýba, jeho imidž je rovnako dôležitý ako jazdné vlastnosti. Mimochodom v oboch prípadoch sa mu darí nadmieru dobre. Kombinácia výbušného motora a hravého podvozku vás núti neustále niečo podnikať. Myšičky, ostré štarty z križovatky, brzdenie na poslednú chvíľu to je len zopár prvkov, ktoré sa stanú súčasťou vášho repertoáru. Výkonné brzdy poslúchali na slovo, testovaný motocykel bol vybavený protiblokovacím systémom ABS, ktorý je prínosom najmä v meste plnom olejových a naftových škvŕn, mokrých zebier a najmä bezohľadných vodičov, ktorí vás kedykoľvek prinútia k nečakanému brzdnému manévru. Trocha horšie je to s praktickým využitím Horneta, najmä zadné mimoriadne efektívne tvarované partie nie sú práve stvorené na montáž štandardného nosiča na kufor, no výrobcovia príslušenstva snáď už prišli s riešením. Spätné zrkadlá Horneta zodpovedajú celkovým rozmerom motocykla a nastaviť ich tak, aby ste naozaj videli situáciou za vami, je prakticky nemožné.

Nie je tomu tak dávno keď titul mestského chuligána patril Fazerovi, no časy sa pomaly menia a najmä nástup novej generácie malých šesťstoviek pozíciu Fazera oslabili. V porovnaní s Hornetom strácate pocit malého kompaktného motocykla, čiastočne za to môže aj kapotáž, ktorá opticky zväčšuje výzor motocykla, no pocit dospelejšieho motocykla zostáva. Samotná kapotáž nie je v meste veľkou výhodou, no vo vyšších rýchlostiach ponúka uvoľnenejšiu jazdu. Spomínané ?dospelé? rozmery majú priaznivý vplyv aj na ergonómiu a na rozdiel od Horneta, napríklad s nastavením spätných zrkadiel, nemáte vôbec žiadny problém. Motoru Fazera trochu chýba výbušnosť Horneta, no v meste je to skôr plusom a najmä presuny pomalým tempom sú vďaka pomalšiemu nárastu výkonu pohodlnejšie. Jazdné vlastnosti by sa v porovnaní s Hornetom dali nazvať ?kľudnejšími?. Stále je však obratným motocyklom a pochváliť sa môže vynikajúcim držaním stopy, ale to naplno oceníte až pri športovej jazde. Brzdy Monobloc síce neboli vybavené systémom ABS (rovnako súčasť doplnkovej výbavy), no účinkom určite nesklamú a ponúkajú parametre superšportových motocyklov. Fazer nie je zlou voľbou ani z hľadiska praktického využitia a s montážou prípadného zadného kufra budete mať asi viacej možností ako v prípade Hondy.

Športová jazda
Tu snáď treba rozlíšiť, čo si predstavujte pod športovou jazdu. Ak pre vás športová jazda predstavuje naháňanie sa po diaľnici, tak máte pred sebou až príliš jednostrannú záležitosť v prospech Yamahy, v sedle Horneta je to zábava len tak do 130 km/h potom začína byť nápor vetra až príliš citeľný. No ak za športovú jazdu považujete zdolanie horského sedla v plnom nasadení, tak situácia sa razom mení. Tu začína Hornet naplno vystrkovať rožky. Motor sa hrdo hlási k svojmu superšportovému súrodencovi. K životu sa preberá prakticky okamžite, no čo mu nechýba je chuť ísť do otáčok, najmä vo výjazdoch dokáže motor ísť oveľa rýchlejšie do otáčok ako Fazer a až do maxima už nepoľaví. V praxi to znamená pár metrov navrch z každého výjazdu v prospech Hondy. Tento náskok nestratíte ani v zákrutách, obratný podvozok okamžite reaguje na vaše pokyny, tvrdšie nastavenie pruženia je rovnako prínosom aj keď cítite každú nerovnosť tuhý rám bezpečne drží stopu. Dôkazom neustáleho pokroku sú aj výkonné brzdy vybavené ABS, ktorým agresívne brzdenie na hranici šmyku vôbec neprekáža. Ak u starších modelov Hondy vybavených ABS sa pri agresívnom brzdení brzdná dráha predlžovala, tak nový Hornet tento problém vôbec nemá.
Yamaha rozhodne nepatrí medzi turistov a s Hornetom dokáže držať tempo, no vždy bola o kúsoček pozadu. Motor, ktorý svojím maximálnym výkonom drží krok s Hornetom, strácal na Hondu hlavne v pomalých výjazdoch, kde Hornet išiel rýchlo do otáčok, tak Fazer na chvíľku zaváhal a pomalšie sa dostával do oblasti blízko červeného poľa. Podvozok je na Yamahe nastavený komfortnejšie a pri agresívnej športovej jazde nie je tak obratný ako Hornet, no aj v hlbokých náklonoch sa naň môžete plne spoľahnúť, kde pevne drží stopu. Trochu to znepríjemňujú stúpačky, ktoré sa dosť rýchlo dostanú do kontaktu s vozovkou, čo na Hornete trvá o niečo dlhšie. Brzdný systém Monobloc ponúka vynikajúci účinok, no treba spomenúť aj brzdy Hondy, ktoré bez ohľadu na prítomnosť ABS ponúkali o niečo lepší účinok.

Turistika
Ak je jedna kategória, ktorá má jednoznačného víťaza, tak je to táto. Tu naplno oceníte výhody kapotáže Fazera, ktorá vás účinne ochráni aj pri vyšších rýchlostiach, komfortný podvozok je ďalším plusom, ktorý ho radí pred Horneta, no a netreba zabúdať na možnosti pripevnenia batožiny, ktoré rovnako idú v prospech Fazera. Yamaha aj keď určite nemá s Fazerom v úmysle oslovovať najmä mototuristov (na to má oveľa vhodnejšie modely), ponúka celkom slušný potenciál na ľahšiu mototuristiku. Plusom je aj pružný motor, ktorý svižného turistu určite poteší. Samozrejme nie je možné úplne odpísať Horneta z tejto kategórie a za nejakých investícii je možné zvýrazniť aspoň minimálny turistický potenciál tohto motocykla, no jeho hravá povaha ho do tejto kategórie prakticky vôbec ani neradí.

Okruh
Posledná stanica, žiadne pravidlá, rukavice idú bokom. Jazda na okruhu určite nebude hlavným poslaním týchto motocyklov, no v oboch prípadoch je jazda na okruhu poriadna zábava. Brnenský okruh svojím profilom určite patrí medzi rýchlejšie a v prípade nahých 600-viek prakticky ani nenájdete miesto, kde by otáčky klesli pod hranicu 7000 ot. Tu sa prakticky zmazáva ležérnejší ťah Yamahy v nízkych a stredných otáčkach. Po motorickej stránke sa náskok Horneta trochu zmazal, no stále je tu podvozok, ktorý rozhoduje. Aj v tomto prípade sa však musím prikloniť k Hornetovi, ktorý okrem ľahšieho ovládania ponúkal viacej istoty v zákrutách a vďaka vyšším stúpačkám boli náklony o niečo hlbšie. Brzdy som už spomínal pri športovej jazde, na oba systémy sa môžete plne spoľahnúť, no Honda má o niečo málo navrch. Yamahu určite netreba brať ako porazeného v každej situácii sa Hondy držala, no v žiadnej z nich nevynikala a to nakoniec rozhodlo o víťazstve Horneta na okruhu.

Záver
S ochranou či bez? Ak to zrátam a v prípade každodennej jazdy dostane každý po bode za remízu, tak je konečný výsledok 3:2 v prospech Horneta. Fazer, aj keď je možno všestrannejším motocyklom, no je zároveň aj konzervatívnejším modelom. Na druhej strane je tu Hornet, ktorý berie body najmä za svoje hravé správanie, vynikajúce jazdné vlastnosti a motor, ktorý sa rád nechá vytáčať do stratosféry. Ak si ešte matne spomínam na pôvodnú definíciu streetfigtera, tak to mal byt drzý a výbušný motocykel, ktorému išlo najmä o zábavu a k tejto definícii predsa len lepšie pasuje Honda CB600F Hornet.

Technické parametre:

Honda CB600F Hornet ABS
MOTOR
Typ: kvapal. chladený 4-taktný radový štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 67 x 42,5 mm
Zdvihový objem: 599 ccm
Kompresný pomer: 12:1
Max. výkon: 102 k pri 12 000 ot./min.
Max. krút. moment: 63,5 Nm pri 10 500 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne, tranzistorové
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: jednoduchý chrbticový pozváraný hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 090 x 740 x 1 095 mm
Rázvor: 1435 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem palivovej nádrže: 19 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, priemer klzákov 41 mm, zdvih 120 mm, vzadu: jeden centrálne uložený tlmič pruženia, zdvih 128 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúčová, priemer kotúča 296 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 240 mm
Hmotnosť: 173 kg /177 kg (ABS)
Cena: 239 900 / 265 000 Sk (ABS) Cena k dátumu 8/2008

Motocykel na test zapožičal: Honda Slovakia, spol. s r. o., Bratislava

Yamaha FZ6 Fazer S2
MOTOR
Typ: kvapalinou chladený štvortaktný štvorvalec, rozvod DOHC, 16 ventilov
Vŕtanie x zdvih: 65,5 x 44,5 mm
Zdvihový objem: 600 ccm
Kompresný pomer: 12,2 : 1
Max. Výkon: 98 k pri 12 000 ot./min.
Max. krútiaci moment: 63,1 Nm pri 10 000 ot./min.
Príprava zmesi: elektronické vstrekovanie paliva
Zapaľovanie: digitálne TCI
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: 6-stupňová
Sekundárny prevod: reťaz
PODVOZOK
Rám: dvojitý chrbticový odliaty z hliníkovej zliatiny
Rozmery (D x Š x V): 2 095 x 750 x 1 210 mm
Rázvor: 1 440 mm
Výška sedla: 795 mm
Objem palivovej nádrže: 19,4 l
Pneu: vpredu:120/70 – ZR 17, vzadu:180/55 – ZR 17
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 130 m, vzadu: centrálne umiestnená pružiaca jednotka, zdvih 130 mm
Brzdy: vpredu: 2x kotúč, priemer kotúča 298 mm, vzadu: kotúčová, priemer kotúča 245 mm
Hmotnosť: 186 kg (191 kg verzia ABS)
Cena: 235 000 / 259 000 Sk (ABS) Cena k dátumu 8/2008.

Motocykel na test požičal: Yamaha Motor Czech, spol. s r. o.

Text, foto: Motomagazín

Článok bol publikovaný v Motomagazíne 09/2007

Porovnávací test Honda CB600F Hornet vs Yamaha FZ6 Fazer S2

1 komentár

1 komentár

  1. stiki

    6. augusta 2008 at 18:28

    Hmmm, mam pocit ze som to uz cital 😶
    ale aj tak….k testu. ak by som sa mal rozhodnut, tak si to hodim… toto je kategoria, ktora sa mi najviac pozdava a nevedel by som si vybrat…este k tomu aj GSR 600 od SUZI a koniec srande 😛

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri