Connect with us

Testy a recenzie

Priateľ, netvor i rebel – test Kawasaki Z1000SE

Publikovaný

on

  Kompletne nová a plne inovovaná novinka od Kawasaki „plašila“ návštevníkov už tento rok aj na veľkom stánku Kawasaki v bratislavskej Inchebe. Bojovný postoj vôbec nebol tak veľkostne komponovaný ako na promo materiáloch. Najsilnejší ZED je veľmi kompaktná motorka, ktorá dobre sadne ako do rúk, tak aj medzi kolená. Z1-ka je naozaj veľmi dobrá novinka, a tak som si ju rád prevzal na test.

 

To najlepšie zelené priateľstvo…

Kawa si zrejme vypočula chválu i pripomienky a postavila motorku pre každého, no hlavne pre milovníkov čistokrvných naháčov. Verzia SE – príjemne farebne skombinovaná Kawasaki mala krásne, a hlavne perfektne fungujúce LED svetlá, kde pri prepínaní na diaľkové nezhasínajú stretávacie, ale fungujú ako pridaná hodnota. Na večernú jazdu som sa naozaj nesťažoval i keď mne sa najviac páčilo malé pozičné svetlo na prednej časti prístrojového panela. Tam je prepracovaný otáčkomer, kde prvá trojtisícová hodnota je na spodnej časti LCD displeja a pri vyššej hodnote preletí do sci-fi „tubusov“ v hornej časti, ktoré pripomínajú Ripleyovej „loď“ Nostormo z filmu Votrelec. Na ovládanie sú len dva prepínače a na „rajdách“ je len to podstatné. LCD informuje o tripoch i spotrebe, alebo dokáže aj dojazd a mnoho iného. Jediné čomu som dodnes neporozumel, načo je na takejto motorke ukazovateľ ECO jazdenia. Dodržiavanie ekonomickej jazdy tu je tak zbytočné, ako riešiť, prečo bude za rok namiesto Bratislavy jedna diaľnica obchodov a obchodných domov od Dunajskej až po Trnavu. Mimo toho, je kontrolka mimo zorného poľa jazdca a je veľmi malá, aby sa dala periférne sledovať. Ale je tam. Nezavadzia, tak ju tam nechajme. Ergonómia je na veľmi dobrej úrovni i keď ja som hlavne na začiatku pociťoval o niečo širšie rajdy. Zvykol som si však rýchlo a uznávam, že na Japonca je široký dosť. Ak je vaša výška okolo 175 cm plus-mínus tak sa usadíte priam úžasne, motorka „dvojválcovo“ úzka v časti kolien sa perfektne stláča pre presné ovládanie. Čo stojí ďalej za pochvalu k posedu je tvar a spracovanie sedadla a stúpačiek, ktoré prispievajú k celkovej ovládateľnosti a zvládnuteľnosti Zeda. Držia pozíciu pri extrémnom nasadení a sú bez efektu kĺzania. Kawa totiž dokonale prenáša na telo presne to, čo sa s ňou deje. Údaj o váhe môže trocha klamať, i keď je hodnota vyššia – pocit skôr napovie o opaku. Chválime preto konštruktérov za celkové rozloženie váhy a geometriu motocykla.

 

Prebudenie

Keď som si všetko zladil a ponastavoval, poriadne som zatiahol za plynovú rukoväť a nechal tak ropný produkt zvaný pneumatika poriadne ničiť slovenský asfalt. Prvé, čo vás zaskočí, je tvrdosť prednej brzdy a výborná odozva predného tlmenia majúc v rodnom liste pečiatku „ZX 6R 636“. Nová generácia nesie skratku SFF-BP, čo znamená Separate Function Fork Big Piston, ladiť som mohol predpätie, ako aj kompresiu a spätný útlm. BP je veľká pomoc k dobrému správaniu, a hlavne k odhadu pri ostrej jazde. Brzda je naopak od prvého momentu veľmi tuhá a budí dojem až moc ostrého zásahu. Nie je to ale tak, chce to len zvyk a jej nábeh nemá kúsavú tendenciu a jej sila sa vie dobre rozdeliť v dvoch prstoch. Zadná časť tiež doznala niekoľkých zmien, horizontálne uloženie doplnili nové ľahšie kolesá. Tvrdá väzba na pravú ruku púšťala zadok povelom do driftu. Tu všetko bolo veľmi čitateľné, ale iba do stavu, ak bola cesta ako tak v poriadku, ako náhle som nabehol na horšie cesty, musel som ju pevne držať v kolenách a zvoľniť držanie prednej časti, motorka sa jemne vzpiera, no pre pevnosť rámu je to chvíľková záležitosť, ktorá sa síce stane len ak dáme poriadne kakao, no dokáže vyľakať. Inak sa celkové správanie športového pruženia, pevného rámu a výborného váhového vyváženia prejavuje ako čitateľné a isté. Celé by to asi nefungovalo, ak by motor nepracoval tak pružne ako pracuje. Skvelo rozložených 142 zelených koní má na štvorvalec až neuveriteľne veľa síl v celom spektre otáčok. Dovoľujem si tvrdiť, že táto tisícštyridsať trojka je to asi najlepšie vo svete 4-valcov. Jeho ochota zrýchľovať a všade prítomná sila v celom spektre otáčok je na 4 hrnce priam ukážková. Motor si ide na šestke šesťdesiat tak ako dvesto. Radenie je naproti tomu veľmi presné a krátke. Nedialo sa žiadne brutálne iskrenie ani prekvapenie, proste ťahá a ide, a to veľmi dobre. V skúsených rukách sa celková kombinácia nového Zeda stáva zeleným peklom. V rukách začiatočníka, ktorý má rozum a neriskuje, je ťahom motora priam „blbuvzdorná“ a i bez trakcie je v pohode ujazditeľná hlavne na dobrom podklade. Skladať motorku do zákrut je pôžitok a naháč sa nemá potrebu brániť, rýchle preklápania nie sú problém a ochota korekcie je plne pod kontrolou jazdca. Ak je rozumne ovládané pravé zápästie – ZED je veľmi bezpečný a chová sa priateľsky. Spotreba ma tu moc netankovala, no je to zhruba 6,2 l na 100 km pri svižnejšej jazde.

 

Zedova pravda

Technická dokonalosť v Kawasaki je v ladení a fungovaní všetkých komponentov ako jedného celku, to platí napríklad o spolupráci motora s prevodovkou. To čo chýbalo staršiemu má nová verzia o to lepšie, podvozok. Vyčítať mu jeho chovanie na našich totálne rozbitých cestách je hlúposť, Slovensko je totiž extrém. Treba si len dať pozor, prípadne jazdiť aj inde ako u nás. Motor má slušnú porciu koní a 111 Nm je cítiť v širšom pásme otáčok, ako by sa mohlo zdať po prečítaní technických informácií o modeli. Nie je to peklo pri každom otočení, ale slušná a dosť rýchla porcia koní pre všetkých v peknom obale, ktorý funguje tak ako má, a hlavne dosť vie pobaviť. Kawasaki stavia pre mňa to najlepšie japonské vozenie a je tu aj dôkaz – ZED. Yamaha to pri MT-09 pochopila a Kawasaki to asi vie tiež veľmi dobre. Dnešná doba vyžaduje hlavne veľkú porciu „Fun“ faktoru, zábavnosť je na prvom mieste a pôžitok pri jazde je ten najdôležitejší faktor. Na druhom mieste je bezpečnosť a toto všetko Kawa aj pri absencii elektroniky má, a to v slušnej porcii. A nech nezabudnem, výborné svetlá. PS: Pozdravujem pánov v uniforme a odkazujem, necítim sa ukrivdene, pokutu som si zaslúžil a proste som len testoval Kawu…  

 

Kawasaki Z1000 2014

Cena: 11 195 / 11 595 Eur (ABS)

 Motor: 1 043 ccm, 16 ventilov DOHC, R4

Výkon: 142 k pri 10 000 ot./min.

Krút. moment: 111 Nm pri 7 300 ot./min.

Prevodovka: 6-stupňová, reťaz

Rozmery (D x Š x V): 2 045 x 790 x 1 055 mm

Rám: dvojitý chrbticový, pozváraný z hliníkových profilov

Hmotnosť: 220 / 221 kg (ABS) (prevádzková)

Rázvor: 1 435 mm

Výška sedla: 815 mm

Objem pal. nádrže: 17 l

Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 190/50-17  

 

Motocykel na test zapožičal: U. M. S, s. r. o, Bratislava  

Text: Dušan „Campa“ Lysák, foto: Vlado Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2014

Kawasaki Z1000 2014 – Album k testu, Motomagazín 7-8/2014

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri