V nedávnom teste kapotovanej verzie FZ8S som spomínal dobrú vyváženosť medzi športovými vlastnosťami a pohodlím. Dnes testovaný naháč síce stráca zopár bodíkov z ochrany pred poveternostnými podmienkami, no viac získava na dravom a efektnom vzhľade, kde je všetka technika pekne na očiach.
Fazery sú a budú mimoriadne obľúbenou triedou v portfóliu Yamahy. Je to taký univerzálny mix na bežné jazdenie s prvkami športovej jazdy. Pokiaľ po FZ šesťstovke siahne budúci každodenný užívateľ preferujúci úžitkovú hodnotu, tisícku zase naopak vďaka jej ultimatívnosti najlepšie využije skúsený jazdec. Presne medzi tieto dva brehy zasadili novú osemstovku, ktorá je nainfikovaná génmi z litra a poslúži ako ideálne riešenie pre toho, kto už odrástol zo 600-ky a liter je už príliš silný a drahý.
Dizajn Aj napriek tomu, že množstvo prvkov je identických s kapotovanou osmičkou, naháč vďaka svojej otvorenosti získava na pohľad celkom iný charakter. Moderné svetlo s malým štítom je efektné, no našťastie nezatieňuje dominanciu masívnej USD vidlice v zlatom eloxe. Zlatá metalíza na kolesách a decentná biela farba dodávajú celému motocyklu “šmrnc” a pôsobia veľmi sviežo. Čierny motor, rám a výfuk je opticky vyvážený nerezovými leštenými zvodmi výfukových plynov. Množstvo oku lahodiacich detailov je navrhnutých s citom pre techniku a estetiku. Stačí si len všimnúť asymetrickú zadnú kyvku, kde je ľavé rameno dvojité s priestorom na reťaz. Takisto aj rám svedčí o perfektne zvládnutej technológii tlakového odlievania. V celkovom pohľade vyžaruje z motocykla suverénnosť ba až dravosť, čo v určitom ohľade platí aj pri jazdných vlastnostiach.
Motor Srdce motocykla pochádza z predchádzajúcej generácie „eRkovej“ tisícky. Päťventilový radový štvorvalec DOHC má vŕtanie 68 mm a zdvih 53,6 mm, z čoho vyplýva zdvihový objem 779 ccm. Oproti pôvodnej tisícke sa modifikácie okrem iného dotkli hlavne kľukovky a hlavy valcov. Zámerom bolo dostať z motora civilnejší charakter a posunúť krútiaci moment nižšie. Pri 10 tis. ot./min. dosahuje tento modifikovaný motor výkonové maximum 106 koní, ale čo je dôležitejšie, tak pri 8 tis. ot./min. sa dosahuje už spomenuté maximum krútiaceho momentu (82 Nm). Zaujímavosťou je klasická, lankom ovládaná spojka, čo je pravdepodobne daň za udržanie čo najnižších výrobných nákladov. Zhrnuté a podčiarknuté, motor je výborným základom pre rovnako výborný motocykel.
Podvozkové partie Pokiaľ predná USD vidlica je svojím presným vedením typicky športová, zadné pruženie nie je až tak tvrdé a ponúka aj určitú mieru komfortu. Neponúka však akúkoľvek možnosť nastavenia. Brzdy – klasické štvorpiestiky, ktoré nájdeme na mnohých modeloch Yamahy, tu nemohli absentovať, pretože ak je raz niečo dobré, nie je dôvod to nepoužiť. Vpredu sú umiestnené dva kotúče o priemere 310 mm a vzadu jeden o priemere 267 mm. Výška sedla sa ustálila na hodnote 815 mm a celá geometria sa oproti kapotovanej verzii nezmenila a stále zostáva ako rozumný kompromis medzi superšportom a turistikou. Je to taký ideál bez boľavých zápästí na každodenné jazdenie. Obutie zostáva takisto štandardom ako u súrodencov. Zadná pneumatika má rozmery 180/55 ZR17 a vpredu je osadená 120/70 ZR17. Hmotnosť sa mierne znížila, takže z 215 kg u FZ8S sme klesli na 212 kg (všetko hodnoty bez ABS).
Jazdné vlastnosti Už bol spomenutý drsnejší imidž tohto naháča, ktorý však po vyštartovaní naberá iný rozmer. Zamatový priebeh, rovnomerný ťah a lineárna charakteristika potešia pri pohodovej jazde. Ak teda necháte pravú ruku v rovnako rovnomernom a plynulom režime. Vstrekovanie s prepracovanými mapami sa o to všetko postarajú. Paradoxne pri veľmi jemnom rozjazde mi zo dva-trikrát počas testu mašina zhasla, čo ale pripisujem môjmu zvyku z 1,2 litrového korábu, kde sa zvyknem rozbiehať takmer na voľnobeh :). Do prvej polovice pásma využiteľných otáčok je to teda príjemná jazda, kde všetko ide tak ako má, motor má dostatočnú rezervu a podvozok je prijateľne športový s tendenciou prikloniť sa mierne smerom ku komfortu. Užívam si jazdu, teším sa z Yamahy FZ8N a tvárim sa ako nový imidžový majiteľ moderného naháča. Popritom si spomínam na diskusné príspevky motorkárov, ktorí práve takéto správanie japonských motoriek označili ako “nudné”. Nie, nie je to žiadna nuda. Jazdu si užívam tak ako na každej inej motorke, ktorú som kedy testoval. A mimochodom odkaz pre “nudistov” 🙂 …. roky sme doslova slintali nad všemožnými mašinami v katalógoch a doma sme jazdili na dvojtaktných 350-kách s bubnovými brzdami. Teraz, po 20 rokoch, máme k dispozícii špičkovú techniku s perfektnými vlastnosťami a tvárime sa ako keby nás to “nudilo”… Ale toľko len malé odbočenie od témy… S testovanou Yamahou FZ8N vám ešte dlžím zopár riadkov ohľadne športových vlastností. Čo sa týka motora, tam žiadne športové obmedzenia, okrem červeného poľa na otáčkomere, nie sú. Plynulý záťah pokračuje v celom spektre využiteľných otáčok až nahor, tam však nenechá nikoho na pochybách, že geneticky je to dieťa splodené R1-čkou. Hoci oproti FZ6 má len o málo koní navyše, krútiaci moment je podstatne vyššie. A to prináša výhodu pri výjazdoch zo zákrut. Plynulé a nezáludné reakcie sú prednosťou FZ8N aj pod hranicou maximálnych povolených otáčok. Brzdy takisto spĺňajú najprísnejšie kritéria a nevädnú ani pri intenzívnom “panik” režime. Jediné čo už nedosahuje parametre super športového režimu je pruženie, ktoré už pri vysokých rýchlostiach v ostrých zákrutách a hlbokých náklonoch je až príliš mäkké, a teda neisté.
Záver
Testovanie mi pripadalo veľmi príjemné, pretože Fazer FZ8N hoci vzhľadom streetfighter-a má vo svojom chovaní podstatne viac noblesy, než by sa dalo očakávať. Vyvážený a dobre navrhnutý motocykel má určite značnú šancu na úspech, pretože je mnoho motocyklových nadšencov, čo už odrástli 600-kám a radi by išli ďalej. Možno až tam, kde sa bude dať zostať po celý zostatok motorkárskeho bytia, teda do triedy osemstoviek. Nezanedbateľnú úlohu hrá aj fakt, že cenový rozdiel medzi FZ8 a FZ1 je až natoľko veľký, že doslova nadháňa zákazníkov k cenovo prijateľnejšej FZ8.
Yamaha FZ8N
Cena: 8 090 / 8 790 Eur (ABS)
Motor: 779 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 065 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 211 / 216 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17
Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK
Text: Dušan Demovič, foto: Motomedia
Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011
Janka
Sága FZ8 pokračuje… – Test Yamaha FZ8N
Dokonale prepracovaný dizajn predného svetlometu Yamahy svedčí o mimoriadnej pozornosti, ktorú výrobca venoval tomuto modelu
Radový štvorvalec je pružný a ponúka mimoriadne lineárny nárast výkonovej krivky
Dizajn zadnej vidlice má svoje korene v superšportoch rady YZF-R
Komfort jazdy zodpovedá priateľskému charakteru celého motocykla
Na stránke motocykel.sk používame cookies aby sme pre vás zabezpečili ten najlepší zážitok z nášho webu (napr. prehrávanie videií). Cieľom je taktiež zozbierať potrebné údaje pre našu analytiku (návstevnosť napr). Robíme to za účelom skvalitnenia samotného obsahu, týchto webstránok motocykel.sk ako aj presnejšie a relevantnejšie zobrazených reklám vám, naším čitateľom. Svoj súhlas prosím vyjadrite vpravo stlačením tlačidla:
SÚHLASÍM SO VŠETKÝM akceptujete spracovanie údajov na všetky uvádzané účely. Taktiež vyjadrujete svoj súhlas s používaním údajov, ktoré je možné spracúvať len s vaším súhlasom (môžete ho kedykoľvek zmeniť).
NASTAVENIA môžete zmeniť preferencie a základné nastavenia spracovania údajov. Svoj výber môžete kedykoľvek zmeniť.
Tento web používa cookies na vylepšenie zážitku a jeho funkcionalít. Niekoré z nich sú kategorizované ako základné a sú potrebné pre normálne základné fungovanie webu. Používame aj cookies tretích strán, napríklad Google či iné mimo EHP, ktoré nám umožňujú porozumieť užívateľskému správaniu na našich stránkach a/alebo vám zobrazovať relevantný komerčný obsah. Tieto cookies sú ukladané v prehliadači s vašim dovolením (môže zahŕňať spracúvanie osobných údajov, ako IP adresa alebo iné). Máte možnosť si jednotlivé súhlasy/oprávnený záujem prispôsobiť.
Necessary cookies are absolutely essential for the website to function properly. These cookies ensure basic functionalities and security features of the website, anonymously.
Cookie
Dĺžka trvania
Popis
cookielawinfo-checkbox-analytics
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Analytics".
cookielawinfo-checkbox-functional
11 months
The cookie is set by GDPR cookie consent to record the user consent for the cookies in the category "Functional".
cookielawinfo-checkbox-necessary
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookies is used to store the user consent for the cookies in the category "Necessary".
cookielawinfo-checkbox-others
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Other.
cookielawinfo-checkbox-performance
11 months
This cookie is set by GDPR Cookie Consent plugin. The cookie is used to store the user consent for the cookies in the category "Performance".
viewed_cookie_policy
11 months
The cookie is set by the GDPR Cookie Consent plugin and is used to store whether or not user has consented to the use of cookies. It does not store any personal data.
Functional cookies help to perform certain functionalities like sharing the content of the website on social media platforms, collect feedbacks, and other third-party features.
Performance cookies are used to understand and analyze the key performance indexes of the website which helps in delivering a better user experience for the visitors.
Analytical cookies are used to understand how visitors interact with the website. These cookies help provide information on metrics the number of visitors, bounce rate, traffic source, etc.
Advertisement cookies are used to provide visitors with relevant ads and marketing campaigns. These cookies track visitors across websites and collect information to provide customized ads.