Connect with us

Testy a recenzie

Sága FZ8 pokračuje… – Test Yamaha FZ8N

Publikovaný

on

V nedávnom teste kapotovanej verzie FZ8S som spomínal dobrú vyváženosť medzi športovými vlastnosťami a pohodlím. Dnes testovaný naháč síce stráca zopár bodíkov z ochrany pred poveternostnými podmienkami, no viac získava na dravom a efektnom vzhľade, kde je všetka technika pekne na očiach.


Fazery sú a budú mimoriadne obľúbenou triedou v portfóliu Yamahy. Je to taký univerzálny mix na bežné jazdenie s prvkami športovej jazdy. Pokiaľ po FZ šesťstovke siahne budúci každodenný užívateľ preferujúci úžitkovú hodnotu, tisícku zase naopak vďaka jej ultimatívnosti najlepšie využije skúsený jazdec. Presne medzi tieto dva brehy zasadili novú osemstovku, ktorá je nainfikovaná génmi z litra a poslúži ako ideálne riešenie pre toho, kto už odrástol zo 600-ky a liter je už príliš silný a drahý.

Dizajn
Aj napriek tomu, že množstvo prvkov je identických s kapotovanou osmičkou, naháč vďaka svojej otvorenosti získava na pohľad celkom iný charakter. Moderné svetlo s malým štítom je efektné, no našťastie nezatieňuje dominanciu masívnej USD vidlice v zlatom eloxe. Zlatá metalíza na kolesách a decentná biela farba dodávajú celému motocyklu “šmrnc” a pôsobia veľmi sviežo. Čierny motor, rám a výfuk je opticky vyvážený nerezovými leštenými zvodmi výfukových plynov. Množstvo oku lahodiacich detailov je navrhnutých s citom pre techniku a estetiku. Stačí si len všimnúť asymetrickú zadnú kyvku, kde je ľavé rameno dvojité s priestorom na reťaz. Takisto aj rám svedčí o perfektne zvládnutej technológii tlakového odlievania. V celkovom pohľade vyžaruje z motocykla suverénnosť ba až dravosť, čo v určitom ohľade platí aj pri jazdných vlastnostiach.

Motor
Srdce motocykla pochádza z predchádzajúcej generácie „eRkovej“ tisícky. Päťventilový radový štvorvalec DOHC má vŕtanie 68 mm a zdvih 53,6 mm, z čoho vyplýva zdvihový objem 779 ccm. Oproti pôvodnej tisícke sa modifikácie okrem iného dotkli hlavne kľukovky a hlavy valcov. Zámerom bolo dostať z motora civilnejší charakter a posunúť krútiaci moment nižšie. Pri 10 tis. ot./min. dosahuje tento modifikovaný motor výkonové maximum 106 koní, ale čo je dôležitejšie, tak pri 8 tis. ot./min. sa dosahuje už spomenuté maximum krútiaceho momentu (82 Nm). Zaujímavosťou je klasická, lankom ovládaná spojka, čo je pravdepodobne daň za udržanie čo najnižších výrobných nákladov. Zhrnuté a podčiarknuté, motor je výborným základom pre rovnako výborný motocykel.



Podvozkové partie
Pokiaľ predná USD vidlica je svojím presným vedením typicky športová, zadné pruženie nie je až tak tvrdé a ponúka aj určitú mieru komfortu. Neponúka však akúkoľvek možnosť nastavenia. Brzdy – klasické štvorpiestiky, ktoré nájdeme na mnohých modeloch Yamahy, tu nemohli absentovať, pretože ak je raz niečo dobré, nie je dôvod to nepoužiť. Vpredu sú umiestnené dva kotúče o priemere 310 mm a vzadu jeden o priemere 267 mm. Výška sedla sa ustálila na hodnote 815 mm a celá geometria sa oproti kapotovanej verzii nezmenila a stále zostáva ako rozumný kompromis medzi superšportom a turistikou. Je to taký ideál bez boľavých zápästí na každodenné jazdenie. Obutie zostáva takisto štandardom ako u súrodencov. Zadná pneumatika má rozmery 180/55 ZR17 a vpredu je osadená 120/70 ZR17. Hmotnosť sa mierne znížila, takže z 215 kg u FZ8S sme klesli na 212 kg (všetko hodnoty bez ABS).

Jazdné vlastnosti
Už bol spomenutý drsnejší imidž tohto naháča, ktorý však po vyštartovaní naberá iný rozmer. Zamatový priebeh, rovnomerný ťah a lineárna charakteristika potešia pri pohodovej jazde. Ak teda necháte pravú ruku v rovnako rovnomernom a plynulom režime. Vstrekovanie s prepracovanými mapami sa o to všetko postarajú. Paradoxne pri veľmi jemnom rozjazde mi zo dva-trikrát počas testu mašina zhasla, čo ale pripisujem môjmu zvyku z 1,2 litrového korábu, kde sa zvyknem rozbiehať takmer na voľnobeh :). Do prvej polovice pásma využiteľných otáčok je to teda príjemná jazda, kde všetko ide tak ako má, motor má dostatočnú rezervu a podvozok je prijateľne športový s tendenciou prikloniť sa mierne smerom ku komfortu. Užívam si jazdu, teším sa z Yamahy FZ8N a tvárim sa ako nový imidžový majiteľ moderného naháča. Popritom si spomínam na diskusné príspevky motorkárov, ktorí práve takéto správanie japonských motoriek označili ako “nudné”. Nie, nie je to žiadna nuda. Jazdu si užívam tak ako na každej inej motorke, ktorú som kedy testoval. A mimochodom odkaz pre “nudistov” 🙂 …. roky sme doslova slintali nad všemožnými mašinami v katalógoch a doma sme jazdili na dvojtaktných 350-kách s bubnovými brzdami. Teraz, po 20 rokoch, máme k dispozícii špičkovú techniku s perfektnými vlastnosťami a tvárime sa ako keby nás to “nudilo”… Ale toľko len malé odbočenie od témy… S testovanou Yamahou FZ8N vám ešte dlžím zopár riadkov ohľadne športových vlastností. Čo sa týka motora, tam žiadne športové obmedzenia, okrem červeného poľa na otáčkomere, nie sú. Plynulý záťah pokračuje v celom spektre využiteľných otáčok až nahor, tam však nenechá nikoho na pochybách, že geneticky je to dieťa splodené R1-čkou. Hoci oproti FZ6 má len o málo koní navyše, krútiaci moment je podstatne vyššie. A to prináša výhodu pri výjazdoch zo zákrut. Plynulé a nezáludné reakcie sú prednosťou FZ8N aj pod hranicou maximálnych povolených otáčok. Brzdy takisto spĺňajú najprísnejšie kritéria a nevädnú ani pri intenzívnom “panik” režime. Jediné čo už nedosahuje parametre super športového režimu je pruženie, ktoré už pri vysokých rýchlostiach v ostrých zákrutách a hlbokých náklonoch je až príliš mäkké, a teda neisté.


Záver

Testovanie mi pripadalo veľmi príjemné, pretože Fazer FZ8N hoci vzhľadom streetfighter-a má vo svojom chovaní podstatne viac noblesy, než by sa dalo očakávať. Vyvážený a dobre navrhnutý motocykel má určite značnú šancu na úspech, pretože je mnoho motocyklových nadšencov, čo už odrástli 600-kám a radi by išli ďalej. Možno až tam, kde sa bude dať zostať po celý zostatok motorkárskeho bytia, teda do triedy osemstoviek. Nezanedbateľnú úlohu hrá aj fakt, že cenový rozdiel medzi FZ8 a FZ1 je až natoľko veľký, že doslova nadháňa zákazníkov k cenovo prijateľnejšej FZ8.

Yamaha FZ8N

Cena: 8 090 / 8 790 Eur (ABS)
Motor: 779 ccm, 16 ventilov DOHC, R4
Výkon: 106,2 k pri 10 000 ot./min.
Krút. moment: 82 Nm pri 8 000 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): 2 140 x 770 x 1 065 mm
Rám: dvojitý chrbticový pozváraný hliníkových profilov
Hmotnosť: 211 / 216 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 460 mm
Výška sedla: 815 mm
Objem pal. nádrže: 17 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: Yamaha Motor Middle Europe – CZ/SK

Text: Dušan Demovič, foto: Motomedia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 10/2011 Janka

Sága FZ8 pokračuje… – Test Yamaha FZ8N

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri