Connect with us

Testy a recenzie

Šarmantný Francúz – Test Peugeot Satelis 250

Publikovaný

on

Keď je reč o Francúzoch, tak vždy musíme skončiť pri konštatovaní, že sú v mnohých veciach iní a jedineční v porovnaní s ostatkom Európy. Túto svoju jedinečnosť prenášajú aj do bežného života a najlepšie to vidieť na ich výrobkoch, ktoré majú v sebe nezameniteľný rukopis elegancie a štýlu. Presne v tomto duchu sa prezentuje aj maxiskúter Peugeot Satelis 250, ktorý sme podrobili nášmu redakčnému testu.

Výrobky tejto francúzskej značky sa po niekoľkoročnej nútenej prestávke spôsobenej absenciou distribútora opäť začínajú predávať aj na našom trhu a určite predstavujú viac ako len príjemné spestrenie. V minulom vydaní sme si vyskúšali špičkového športovca Speedfight3, ktorý je namierený na renomovanú konkurenciu z Európy a Japonska. Rovnakým smerom sa uberá aj luxusne ladený Satelis, ktorý má rovnako najvyššie ambície.

Satelis chce byť iný
Modelová rada Satelis je vlajkovou loďou v ponuke Peugeotu a pochopiteľne sa teší patričnej pozornosti zo strany výrobcu. V tomto smere urobil výrobca naozaj kus práce a okrem vynikajúceho dielenského spracovania je na konštrukcii a dizajne evidentný vplyv automobilovej divízie Peugeotu. Satelis jednoducho chce byť iný a nebojí sa skombinovať motocyklovú techniku s dizajnérskymi vychytávkami automobilového priemyslu. Elegantný dizajn skútra tak ukrýva množstvo detailov, ktoré by ste na skútri možno nečakali. Už len prístrojovka s hliníkovými rámikmi budíkov a množstvom kontroliek vyzerá akoby bola prevzatá rovno z automobilovej linky. Dokonca aj umiestnenie spínacej skrinky je iné a kľúč zasúvate do zámku z boku, podobne ako na aute. Veľké spätné zrkadlá sa dajú ľahko nastaviť a ponúkajú dokonalý výhľad za chrbát. Zadné partie rovnako ponúkajú originálne riešenia a či už je to dvojica koncových svetiel alebo otváranie podsedlového priestoru výklopným víkom. Toto na prvý pohľad nevýhodné riešenie, ktoré vám neumožní montáž bežného prídavného kufríka v Peugeote vyriešili po svojom a stačí namontovať špeciálny držiak, ktorý sa dvíha spolu s víkom batožinového priestoru a nič nebráni montáži prípadného kufra. Objem kufra je pritom dostatočne veľký a vojdú sem dve prilby. Nedá mi ešte nespomenúť gumové tesnenie na batožinovom priestore, ktoré si na skúter rovnako našlo cestu z automobilového priemyslu. Vďaka tomu je kufor dokonale vodotesný a zatvára sa ľahko a takmer nehlučne. Súčasťou doplnkovej výbavy je napríklad aj diaľkové otváranie kufra. Mimochodom, dostatok odkladacích priestorov nájdete aj v prednej časti skútra, vďaka čomu máte ľahký a rýchly prístup k menším veciam ako sú doklady, mobil, drobné mince atď. Umne je napríklad vyriešená malá skrinka priamo v strede riadidiel, ktorá je priam stvorená na slnečné okuliare, poprípade drobné mince alebo telefón.

Jedinečný dizajn vs osvedčená technika
Ak Satelis ponúka originálne dizajnérske prvky, tak po technickej stránke na vás čaká osvedčená a spoľahlivá technika. Peugeot už niekoľko rokov spolupracuje s koncernom Piaggio, od ktorého pochádza aj motor Satelisu, čo je určite dobre. Moderná, kvapalinou chladená štvortaktná 250-ka ešte stále patrí medzi špičkové motory v tejto triede a čaká na vás výkonná a spoľahlivá pohonná jednotka vybavená najmodernejšou technikou ako elektronické vstrekovanie paliva a štvorventilová technika. Podvozok tvorí jednoduchý a tuhý oceľový rám. Pruženie si na starosti zobrala známa značka Paioli a dvojica tlmičov vzadu vám ponúkne možnosť nastavenia predpätia pružiny. Vpredu je to naopak klasická teleskopická vidlica, no už bez možnosti nastavenia. Výkonný brzdný systém je tvorený dvojicou kotúčov, ktoré sú spomaľované strmeňmi renomovanej japonskej značky Nissin. Naviac súčasťou doplnkovej výbavy je protiblokovací systém ABS, ktorý určite príde vhod ak používate skúter na každodenné jazdenie.

Dynamika pohodlie
Satelis vás ani na chvíľu nenechá na pochybách, že skúter pod vami je viac ako len tuctový dopravný prostriedok. Naviac na oboch koncoch skútra na vás hrdo pozerá logo vzpriameného leva, ktoré je neodmysliteľnou súčasťou značky Peugeot. Celé to samozrejme úzko súvisí so snahou výrobcu presvedčiť vás, že sedíte na prémiovom skútri. Musím však dodať, že v kombinácii s kvalitným dielenským spracovaním a originálnemu dizajnu sa to Peugeotu aj darí a v komfortnom sedle sa rýchlo cítim ako doma. Štandardne rozmiestnené ovládače mi rovnako rýchlo pomáhajú v orientácii a stačí len naštartovať a vyraziť. Motor vám svoje výkonové parametre ukáže už od najnižších otáčok a akcelerácia je veľmi dobrá. Vďaka tomu na križovatkách bez problémov nechávate autá za chrbtom. Ochota motora svižne zrýchľovať končí po prekročení cca 100 km/h, no to ešte nie je koniec a ručička rýchlomera sa zastaví až po prekročení hranice cca 130 km/h, čo je na 250-ku veľmi dobrá hodnota. Celý čas pritom sedíte v maximálnom pohodlí a vysoký čelný štít vás dobre chráni pred nápormi vetra. V prípade, že jazdíte denne a často aj v daždi, tak Satelis je na toto celkom dobre pripravený. Jazdné vlastnosti Satelisu zodpovedajú jeho určeniu a podvozok ponúka viac komfort ako športové jazdné vlastnosti, rozbité mestské cesty tak absolvujete v relatívnom pohodlí a nemusíte sa vyhýbať každej nerovnosti. Naopak, ak to preženie s agresivitou, tak mäkšie nastavený podvozok vám dá najavo kde sú jeho limity. Ľahké riadenie robí zo skútra obratné vozidlo, ktoré je v meste ako doma a rýchle kľučkovanie pomedzi autá zvláda s prehľadom. Výkonom potešili brzdy, ktoré bez problémov dokázali skúter spomaliť aj z vysokých rýchlostí.

Verdikt
Peugeot je moderným maxiskútrom so všetkým čo k tomu patrí a v jeho sedle nájdete dostatok komfortu a dynamiky na každodenné jazdenie, ale aj občasné výlety, no to v tejto cenovej kategórii ponúka snáď už každý renomovaný výrobca. Čo však robí Satelis iný, a tak trochu výnimočný, je jeho elegantný dizajn a niektoré netradičné technické riešenia, ktoré mu dodávajú šarm správneho Francúza, a ak pohodlné jazdenie radi kombinujete s originálnym výzorom, tak Peugeot Satelis vás nesklame.

Peugeot Satelis 250

Cena: 4 850 Eur
Motor: 244,3 ccm, 4 ventily, OHC, R1
Výkon: 22 k pri 8 250 ot./min.
Krút. moment: 20,2 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom, remeň
Rozmery (D x Š x V): 2 152 x 765 x 1 423 mm
Rám: jednoduchý pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 160 kg (suchá)
Rázvor: 1 500 mm
Výška sedla: 784 mm
Objem pal. nádrže: 13,5 l
Pneu: vpredu: 120/70-14, vzadu: 140/60-13

Skúter na test zapožičal: Dovozca Peugeot do SR, SCOOTERS SK, s r. o., Bratislava

Text: Miro Tamáši, foto: autor a V. Brniak

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazín 7 – 8/2011 Janka

Šarmantný Francúz – Test Peugeot Satelis 250

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri