Connect with us

Testy a recenzie

Ste pripravení? – Test KTM 125 Duke

Publikovaný

on

Produkty rakúskej značky KTM sú už roky spájané s výrazným športovým imidžom, ktorý logicky vychádza z dlhoročnej špecializácie KTM, ktorá bola zameraná na offroadové špeciály. Za posledné desaťročie sa však oranžové motorky posúvajú stále viac aj na pevný asfalt, kde sa im darí rovnako dobre ako v teréne. Najnovšie sme sa o tom mohli presvedčiť počas oficiálneho novinárskeho predstavovania tohtoročnej novinky Duke 125, ktorá je namierená najmä na všetkých „násťročných“ priaznivcov motoriek.

V druhej polovici apríla sme sa spolu s ďalšími východoeurópskymi novinármi ocitli na okraji Prahy, kde pre nás zástupcovia východoeurópskej centrály KTM CEE pripravili akčný program, kde hlavnú úlohu samozrejme hral najmenší Duke. Problém je, že ak sa váš vek prehupne cez určitú hranicu, tak predstava, že idete testovať „len“ 125-ku vás len ťažko ohúri. Výkon max. 15 koní, maximálka okolo 100-vky a rozmery, ktoré zodpovedajú výkonu, dá sa tu vôbec niečo vymyslieť?

Čo vlastne chce dnešný tínedžer?
Limity a predpisy sú síce jedna vec, ale samotný prístup výrobcu k danej triede je niečo úplne iné a pre KTM to platí dvojnásobne. Už od samotného začiatku bolo jasné, že motocykel bude orientovaný predovšetkým na mladú generáciu, ktorá má o svojej motorke vlastnú predstavu. Vžiť sa do myslenia tejto skupiny motorkárov nemusí byť až tak jednoduché a práve preto sa konštruktéri pri vývoji na nich radšej rovno obrátili a vybraná skupina potencionálnych „násťročných“ zákazníkov strávila vo fabrike nejaký čas, aby ukázali vlastný pohľad na celú vec. Výsledkom je naháč, ktorý ponúka dostatok miesta pre dvoch, ľahké ovládanie a tuhý športový podvozok presne v duchu KTM.

Dospelá technika
Jednou z požiadaviek formulovaných mladými zákazníkmi bolo ponúknuť motocykel, ktorý ide presne v duchu športových tradícií značky a každé zvezenie dokáže premeniť na nikdy nekončiaci športový zážitok. V prípade Duka sa o priblíženie tohto zážitku stará nový, kvapalinou chladený jednovalec, ktorý bol vyvinutý špeciálne pre potreby tohto motocykla. Štvoricu ventilov ovláda rozvod DOHC, prípravu zmesi má na starosti moderný systém elektronického vstrekovania paliva. Maximálny výkon 15 k dostanete na zadné koleso pomocou 6-stupňovej prevodovky. Umne vyvinuté výfukové potrubie ukrýva celú neforemnú časť potrubia medzi zadným kolesom a rámom. Na oči sa vám tak dostáva len ultra krátka koncovka výfuku, ktorá pôsobí mimoriadne vydareným dojmom a výraznou mierou prispieva k atraktívnemu dizajnu motorky. Potom je tu robustný priehradový rám, ktorý už na prvý pohľad naznačuje, že v jeho možnostiach je oveľa viac ako len krotiť 15 koní výkonu. To isté platí vlastne o celom podvozku, predná vidlica upside down má priemer až 43 mm, čo bežne nájdete aj na dospelých motorkách. Predný kotúč o priemere 280 mm zvieraný radiálne uchyteným strmeňom by sa rovnako nestratil ani na motorke s podstatne väčším zdvihovým objemom. Dobrý dojem nakoniec podtrhujú široké riadidlá, ale aj 150 mm zadná pneumatika, ktorá v tejto triede rozhodne nepatrí medzi štandardné rozmery.

Prvý kontakt
Ráno cestou na hotelové parkovisko sa snažím dostať do potrebnej nálady a slovami: máš 17, máš 17… sa chcem dostať do pre mňa dávno zabudnutého obdobia v mojom živote. Moja snaha končí v momente, keď sa mi podarí zapnúť napasovanú bundu až na tretí pokus a radšej sa zmierujem s realitou, ktorá je o pekných pár rokov inde. Nakoniec, ak je motorka tak dobrá, tak zábava príde sama a nebudem musieť predstierať, že pod prilbou sa namiesto dospelého chlapa ukrýva vysmiaty tínedžer. Na parkovisku už na nás čakali zoradené motorky pripravené na test. Dizajn malého Duka nesie nezmazateľný rukopis KTM a príbuznosť s väčším Super Dukom je neodškriepiteľná. V prípade malého Duka to určite nie je na škodu a tento naháč sa vo svojej triede môže pochváliť naozaj originálnym a agresívnym dizajnom športového naháča, ktorý sa bude páčiť nielen tínedžerom. Čo však poteší viac sú rozmery KTM, ktoré sa vymykajú bežnému štandardu tejto triedy a sadáte si do sedla dospelej a pohodlnej motorky. Neplatí to však len o rozmeroch, ale aj o použitých komponentoch, ktoré na Dukovi nájdete. Napríklad digitálny displej je veľmi podobný tomu, ktorý nájdete aj na superbiku RC8, no na rozdiel od suprebiku v sedle Duka som mal dosť času na prezeranie množstva údajov, ktoré ponúka. Prišiel však čas vyraziť.

Naložte jej koľko znesie
Organizátori mali v pláne Dukov pekne potrápiť a pripravili okruh, ktorý nás prekvapivo nenasmeroval do centra Prahy, ale naopak vyviedol nás do širšieho okolia hlavného mesta, kde na nás čakali malebné dediny a mestečká, ktorými sú Čechy priam posiate. V tomto prípade však nešlo o obdivovanie krás českého vidieka, ale organizátori hľadali skôr menej kvalitné cesty, ktoré preveria kvality podvozku v praxi. No a musím hneď dodať, že sa im to aj podarilo a ani si nespomínam kedy som naposledy jazdil po tak rozbitých cestách. Už prvé posadenie a prvé dotyky s Dukom však sľubujú adrenalínovú jazdu, ktorá by nemala v ničom zaostávať za väčším Dukom a Super Dukom. Samozrejme v tomto prípade musíte brať ohľad na to, že pod sebou máte v skutočnosti len 15 koňovú 125-ku, ale keď jej naplno povolíte uzdu a nedáte motoru vydýchnuť, tak zábava sa dostaví veľmi rýchlo. Motor ide ochotne do otáčok a maximálka na hranici 120 km/h je na tachometri rovnako veľmi rýchlo. Motor zároveň zostáva priateľský a nesklame pružnosťou. Na pomalé presuny po meste tak nepotrebujete neustále radiť a hľadať optimálny prevodový stupeň, ale motor potiahne aj vyšší prevodový stupeň. Vynikajúca bola spotreba, ktorá ani v jednom prípade neprekročila 3 l/100 km, čo vzhľadom na spôsob akým som jazdil bola výborná hodnota. Jediné, čo mi trochu chýbalo, bol živší nástup výkonu na 1. prevodovom stupni, vďaka čomu by sa jazda dala okoreniť napríklad malým „wheelie“ bez toho, aby som spojke vypísal po pár minútach „masírovania“ úmrtný list. V sériovom nastavení je prvý prevodový stupeň trochu dlhý a motoru tak chýba ochota odlepiť predné koleso od zeme. Tu by stačilo možno zmeniť prevodový pomer, pretože legislatíva aj tak obmedzuje maximálny výkon. No a aby tej kritiky nebolo málo, tak pár krát sa mi počas radenia podarilo trafiť falošný neutrál medzi piatym a šiestym prevodovým stupňom, no išlo o nové a prakticky nezabehnuté modely, takže dá sa predpokladať, že práca prevodovky sa zmení k lepšiemu. Napriek tomu malý Duke bude nad konkurenciou vyčnievať a môže za to predovšetkým kvalitný podvozok, ktorý sa správal isto a suverénne aj na vyložene nekvalitnej ceste. Svojou tuhosťou je to pravý športovec, ktorý znesie agresívne tempo a vlastne je dimenzovaný na väčšiu záťaž ako je malý motor schopný priniesť. V situáciách, kde sa bežné 125-ky začínajú nepríjemne vlniť a pruženie je evidentne v koncoch, tak malý Duke išiel ako v koľajniciach a pod plným plynom. Brzdy na oboch koncoch ponúkali nadštandardný výkon, a najmä predná znesie oveľa prísnejšie kritéria vzťahujúce sa na veľké športové motorky. Zadná to s výkonom chvíľami až preháňala a išla rýchlo do šmyku, no ideálne sa hodila na nacvičovanie kontrolovaného šmyku pri nájazde do zákrut. Vlastne o tom to celé bolo a v sedle som sa cítil podobne ako na väčšom Dukovi alebo na agresívnom Super Dukovi – zábava prišla sama od seba.

Oranžové DNA
KTM má vlastný rukopis pri tvorbe motoriek a ak máte v tele len trochu športových buniek, tak to môže byť pre vás silno návykové. Na novom Dukovi 125 je tento rukopis viac ako citeľný. Napriek limitom, ktoré 15-koňový motor predstavuje si vďaka kvalitám podvozku užijete v sedle viac zábavy ako je v tejto triede zvykom a veľmi rád som sa aspoň na chvíľu ocitol v svete dnešných tínedžerov, ktorému oranžová farba evidentne svedčí.

Text: Miro Tamáši, foto: David Bodlák a Honza Karásek
Test bol uverejnený v Motomagazine č.: 5 / 2011

KTM 125 Duke

Cena: 3 880 Eur
Motor: 124 ccm, 4 ventily, DOHC, R1
Výkon: 15 k pri 10 500 ot./min.
Krút. moment: 12 Nm pri 8 000 ot./min..
Prevodovka: 6-stupňová, reťaz
Rozmery (D x Š x V): výrobca neudáva
Rám: priestorový pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 115 kg (pohotovostná)
Rázvor: 1 350 ± 15 mm
Výška sedla: 810 mm
Objem pal. nádrže: 11 l
Pneu: vpredu: 110/70-17, vzadu: 150/60-17 Janka

Ste pripravení? – Test KTM 125 Duke

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Najčítanejšie

Partneri