Connect with us

Testy a recenzie

Ťažká váha, ring voľný – test BMW R 1200 R

Publikovaný

on

Nie nebojte sa nebudem tu písať o Kličkovi ani o Tomi Kidovi, ale nedá mi neprepojiť tento bike s najvyššou boxerskou kategóriou. Je to jednoduché. 1200-ka, boxer, po tvrdej príprave. Vyšportovaná, silná s veľmi dravým výrazom.

Prvé kolo – špičkový roadster
Skutočne prvý dojem robí veľa a rovno poviem, že v tomto prípade neklame. Po viac ako 90 ročnom spojení BMW a motorov typu boxer nám dnes táto nemecká značka ponúka absolútnu špičku v kategórií roadster. Nezamerajme sa ale dnes výlučne na silu a motor, pretože je rok 2015 a BMW prináša na trh nové moderné technológie, ktoré sa nebojí použiť u všetkých modelov a tým nám priniesť nový zážitok z jazdy. Tak aký asi bude?

Druhé kolo  – pastva pre oči
Nechcel som začať dizajnom, ale pri tejto motorke to inak nejde. Ostré, razantné prvky mini kapoty, mohutná predná časť motora a nádrže, odľahčený zadok a všetko natlačené dopredu na obrátenú zlatú vidlicu. No pekne drsný výraz, ktorý vás núti si všetko poriadne okukať. Mám rád keď motorka vyzerá dobre a bol by som sám proti sebe keby som povedal, že mi na nej niečo vadí. Ale v inej ako bielo-červenej kombinácií to nech vás ani nenapadne! Červený rúrkový rám spolu s bielou kapotou s veľkým červeným R a čiernym boxer motorom, kyvkou a diskami je jediná správna kombinácia 🙂 V prvom kole jasné body pre BMW za spojenie klasických prvkov a moderného dizajnu.

Tretie kolo – výbava a elektronika
Posadím sa za riadidlá, kľuč schovaný vo vnútornom vrecku bundy a stlačením hlavného tlačitka oživím celé R-ko. Hold bezklúčová technológia prichádza aj k nám motorkárom. Okamžite sme teda s kolegom začali skúmať ovládacie prvky výbavy a keďže ako správni chlapi si nečítame návod, tak nás trochu BMW vytrápilo. Nádrž sa dá otvoriť iba ak je zapaľovanie vypnuté a zamykanie respektíve odomykanie riadenia funguje iba pri plnom vytočení doľava a podržaní zapaľovania pár dlhých sekúnd (samozrejme všetko bezklúčovo). Po zvládnutí základov prišli na rad jazdné módy. Pravou rukou si zapnete vyhrievanie rukovätí a tiež prepnete nastavenia režimov výkonovej mapy motora jednoduchým tlačítkom. Ale na ľavej ruke máme možnosti nastavenia trakcie v režimoch Dynamic a Rain a dokonca nastavenie tuhosti podvozku a teda možnosť nastaviť hmotnostnú záťaž, či som sám, so spolujazdcom alebo aj s batožinou, čo však nejde nastaviť počas jazdy ako sa neskôr ukázalo. Rovnako možnosť vypnutia ABS aj kontroly trakcie a nehovorím o asistentovi diaľkových svetiel, kde sa priznám, že som sa na pár sekúnd opustil a až kolega Vlado mi musel ukázať ako si sám zapnem diaľkové na stálo. A to ešte nebola spojazdnená navigácia, ktorá má vlastné ovládanie otočným ovládačom na ľavej rukoväti. Variabilita nastavenia a kombinácie (motor dynamic, trakcia rain a podobne) sú také široké až som to pomaly vzdal a už chcem ísť jazdiť! Prvé kilometre urobím v základnom nastavení a potom sa uvidí. Samozrejme, všetky tieto elektronické vychytávky nám dovoľujú takmer dokonalé nastavenie motocykla podľa vlastných požiadavok a pôžitku z jazdy, ale treba si na to najprv zvyknúť.

Štvrté kolo – jazda
Cvak jednotka a konečne vyrážame. Vďaka širokým riadidlám a nízkemu sedlu je posed celkom pohodlný, podľa mňa však nie úplne ideálny na dlhé rovné trasy a viac vyhovuje športovej zábave. Stúpačky sú viac vzadu a teda kolená viac ohnuté. Pri dlhšej jazde som si ich potreboval trochu povystierať. Rovnako sa tým posúva náklon tela viac dopredu, čo ale oceníte pri športovejšej jazde a aj pri väčšom nápore vetra vo vyšších rýchlostiach. Dobre známy dvojvalec je doslova prototypom pružnosti a motor aj vďaka objemu dokáže pracovať už od nízkych otáčok na vyšších prevodových stupňoch, a keď treba vie sa vytiahnuť za hrubého dunenia aj s veľmi nízkych otáčok bez väčších šklbaní a trasenia. Vibrácie prichádzajúce z boxera sú minimalizované a prakticky od rozjazdu som ich nevnímal ani v riadidlách ani v stúpačkách (ani v späťákoch). Najradšej však pracuje v stredných otáčkach. Celkovo je R-ko viac športovo ladené a pomalé výletné tempo vás bude po chvíľke nudiť. Prepínam teda režimy na Dynamic.
Odozva na plyn je okamžitá a hodná 125 koní respektíve 125 Nm točivého mementu. Kvapalinou chladený boxer (dobre známy z modelu GS) vás nikde nenechá v štichu aj keď sa zabudnete na 4-ke alebo 5-ke vo výjazde. Proste zahučí a potiahne. Akonáhle sa dostane po pár sekundách z najhoršieho v strednom pásme vám už poriadne vyťahá ruky a rozmaže zrak. V tomto momente som začal hľadať otáčkomer a uvedomil si, že mám dva ukazovatele rýchlosti (analogový aj digitálny) ale nikde nevidím otáčky. Zaradený stupeň na mňa žmurkal, no aspoň že to, lebo vďaka vetru pri rýchlosti cca nad 100 km/h už nie je dobre počuť otáčky. Samozrejme, ako sa opäť neskôr ukázalo displej ponúka viacero možností zobrazenia, ktoré zodpovedajú jazdnému štýlu a požiadavkám jazdca, takže nechýba ani obrazovka s otáčkomerom. Opäť sa mi raz potvrdilo, že skôr ako nasadnem na novú motorku je dobré poriadne sa zoznámiť so všetkými funkciami a ovládačmi 🙂

Vráťme sa ale k jazdnej dynamike R 1200 R
V režimoch Dynamic sa BMW cíti ako ryba vo vode. Vďaka nízkemu ťažisku motora je vynikajúco ovládateľná a vďaka jeho sile zase veľmi pružná. Športová jazda v režime Dynamic mi vyčarovala veľký úsmev na tvári. Mám výkonu dostatok v každej situácií, či pri obiehaní, či v kľukatých horských prechodoch (mimochodom stále pekne špinavých a rozbitých), a v spoločnej jazde s ostrými bajkmi som sa nikde v bežnej premávke necítil menejcenný. Predná obrátená „Upside-Down“ vidlica aj celý podvozok odvádzajú fantastickú prácu, je presný a vďaka elektronickému poloaktívnemu pruženiu v každej situácii optimálne reagujúci. Vyššiu váhu motorky nie je vôbec cítiť a nové R-ko je doslova hravá motorka. Športovej jazde napomáha aj asistent radenia, kde netreba uberať plyn, proste to tam šupnete a bez straty výkonu zrýchľujete a radíte a opäť zrýchľujete a… Absolútnym klincom pre mňa sú brzdy Brembo, ktoré sa ľahko dávkujú a fungujú úžasne. Vedel som, že môžem medzi zákrutami potiahnuť plyn trochu dlhšie a ešte sa potom aj hrať s náklonom. Po poldňovom blbnutí ma napadlo vyskúšať tie isté kľukaté cesty aj v normálnom nastavení. Aj keď sa mi pôvodne zmena režimu na Dynamic nezdala výrazná, až po prepnutí späť som cítil ten rozdiel naplno. R-ko sa viac uspokojilo a nenaťahalo mi až tak ruky. Vznikol tak priestor na malý výlet v tandeme. Zámerne sme skúšali rozdiel v nastavení tvrdosti pruženia a musím oceniť túto možnosť nastavenia. Pri jazde vo dvojici a nastavení dvoch pasažierov sa R-ko správalo takmer identicky ako pri sólo jazde a naopak pri navolení váhy iba na jazdca sa trošku rozhúpalo. Takže, funguje to super a má to aj svoje praktické využitie. Teda až na detail, že malé baby (nepredpokladám, že by ste vozili na výlet chlapa) budú mať trochu ďaleko s rukami na nádrž a musia sa na vás viac pritlačiť hruďou. Vaša krčná chrbtica vám to po pár kilometroch rázne pripomenie, ale adekvátnou odmenou je ten hrejivý pocit na chrbte!

Boxerská elita
Záverom môžem vyzdvihnúť iba pozitívne dojmy z jazdy na novom R-ku. Je rýchle, je obratné, je nabité najnovšou technológiou a je to fakt kus peknej motorky. Výsledok je teda jasný – vo všetkých kolách predčilo moje očakávania. Športový roadster od BMW R 1200 R sa teda zaslúžene zaradil medzi „boxerskú“ elitu.

BMW R 1200 R
Cena: od 12 800 Eur
Motor: 1 170 ccm, 8 ventilov, DOHC, P2 „boxer“
Výkon: 125 k pri 7 750 ot./min.
Krút. moment: 125 Nm pri 6 500 ot./min.
Prevodovka: 6-stupňová, kardanový hriadeľ
Rozmery (D x Š x V): 2 165 x 880 x – mm
Rám: priestorový, pozváraný z oceľových rúrok
Hmotnosť: 231 kg (prevádzková)
Rázvor: 1 515 mm
Výška sedla: 790 mm
Objem pal. nádrže: 18 l
Pneu: vpredu: 120/70-17, vzadu: 180/55-17

Motocykel na test zapožičal: BMW Group Slovakia

Článok bol publikovaný v časopise Motomagazin 7-8 / 2015
Text:
Edo Chudovský, foto: M. Tamáši a V. Brniak

 

BMW R 1200 R – Album k testu, MMA 7-8/2015

1 komentár

1 komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená. Vyžadované polia sú označené *

Advertisement

Najčítanejšie

Partneri