Connect with us

Testy a recenzie

Test Benelli QuattroNove X on road

Publikovaný

on

Mestský bandita – Občianskym menom ? Benelli QuattroNove X on road?

Benelli, táto exkluzívna talianska značka, je pre väčšinu Slovákov (ako som žiaľ tento rok zistil) neznáma. Čo je ešte väčší prehrešok, aj pre určitú časť motorkárov. Poznajú ju skôr skúsenejšie ročníky, alebo znalci z čias minulých. Divil som sa, keď aktuálne modely ako Tornádo, alebo TNT niekomu nič nehovoria, no potom mi už ani neprišlo čudné, že skúter od Benelli bude absolútna neznáma.
Dovoľte mi teda predstaviť vám konkurenciu čínskym dobyvateľom od Talianskej celebrity Benelli. Exkluzívne tvary, exkluzívne meno a nádych pravej talianskej prímorskej letnej sezóny.

Praktické a športové náradie
Ako každý malý skúter aj QuattroNove X je určený nielen pre mladých, ale aj pre starších praktikov do mesta na každodenné používanie. Jednoduché a praktické využitie. Dvojtaktnému jednovalčeku bohato stačí 6-litrová nádrž a samostatná nádobka na olej. Minimálna spotreba a kopec zábavy – o tom sú malé mestské skútre. Benelli do toho prináša navyše poriadnu dávku športového charakteru, ktorý podtrhuje vyzývavý dizajn, jedovatý dvojtakt doplnený športovou koncovkou výfuku, ale aj množstvo detailov, akými sú napríklad aj riadidlá hrazdičkou, ktoré neodmysliteľne patria k výbave športových skútrov. 50-ka je namierená predovšetkým na najmladších motorkárov s čerstvými papiermi a chuťou premávať sa medzi kúpaliskom a nejakou príjemnou terasou s kofolou. Na to je potrebné, aby to dobre vyzeralo a dokázalo odviezť aj kopec dôležitých zbytočností. Praktické odkladacie priestory pod riadidlami (v prednej maske) mi však spôsobovali malé nepríjemnosti. Tým, že skúter bežne používame na rýchle presuny cez mesto (štýlom naskočím – odfrčím ? zoskočím), vždy som si zabudol kľúče, doklady alebo mobil v odkladacom priestore. Tým, že nie sú uzamykateľné, som sa vždy rýchlym krokom vracal z miesta činu na parkovisko pre dôležité artefakty. Kto nemá v hlave, má v nohách… Odkladací priestor pod sedadlom uzamykateľný je, ale priemerne šikovný piatak, to do minúty otvorí spolužiačkinou sponkou. Je to predsa len jednoduchý zámok, no na druhej strane poteší odomykanie priamo na spínacej skrinke. Čo sa ale využiteľnosti týka, tak pod sedadlo zmestím v pohode integrálu aj nejaké drobné predmety po jej okolí. Pre fajčiarov je praktické si krabičky a zapalovač umiestniť do skriniek pod riadidlá, nemusíte zosadať, stačí zastaviť… 🙂 (to nie je z mojej hlavy).
Sedadlo je veľmi príjemné a ideálne široké, takže nemám pocit, že sedím na rúre kamarátovej BMX, ale ani na koni. Rovnako pohodlné je aj miesto pre spolujazdca, ktoré som kvôli veľmi kompaktným rozmerom skútra občas využíval aj ja na natiahnutie rúk a nôh.
A to je asi základ pre charakteristiku jazdy na QuattroNove X. Malý a veľmi obratný skúter je pre väčšie postavy nepohodlný. Riadidlá sú blízko pri polohe jazdca, čo ale dáva perfektnú spätnú väzbu o dianí pod predným kolesom a stave vozovky. Krátky rázvor zbožňuje strelené zmeny smeru. Zabudnite na dlhé zákruty, treba si zájsť na najbližší motokárový okruh a vyodierať hlavný stojan o asfalt. Moja najčastejšia zábavka v bežnej jazde bola ?myšičkovanie? (zahrievanie gúm ), ktorým som si vypĺňal nudné rovinky. Napriek tomu, že je to celkom svižná päťdesiatka, rovinky budú pre ňu vždy nutné zlo. Predpisy sú voči tejto triede dosť prísne a maximum 45 km/h dosiahne veľmi svižne a nemá problém udržať túto rýchlosť ani v tiahlych stúpaniach, no stále chcete viac. Pravdou však je, že výkon motora sa dá relatívne ľahko odblokovať a rázom máte pod sebou inú Benelli. Maximálka sa priblíži k slušným 65 km/h. Na jazdné vlastnosti, alebo ovládanie to nemá žiaden vplyv a skúter je rovnako istý ako pri ?predpisovej? rýchlosti. Jediným problémom bude, keď vám v obci namerajú namiesto 45 km/h spomínaných +60 km/h. Problémom by nebola ani samotná pokuta za prekročenie rýchlosti, ale problém môže byť ako vysvetliť policajtovi prekročenie maximálnej konštrukčnej rýchlosti vozidla o 20 km/h 🙂

Ľahké ovládanie a kopec zábavy
Horúci asfalt, plné mesto, všade zápchy, ale to nie je žiadny problém. Micro rozmery dovoľujú malému Benelli pretiahnuť sa všetkými medzerami a zaparkovať na akomkoľvek voľnom kúsku parkoviska. Obsluha je pritom úplne primitívna. Vďaka nízkej váhe dá Benelli na hlavný stojan akákoľvek slečna, potom už len stačí na stojane otočiť skúter kam potrebuje a vyraziť dopredu. Bočný stojan, by som ale na tieto manévre neodporúčal. Má pružinu na automatické vracanie a celkom snaživú. Takže pri slabom vysunutí a zapretí máte skúter na zemi, to isté sa stane, ak necháte Benelli na bočáku a náhodou zvedavé deti začnú nešikovne nasadať a hýbať riadidlami. Malý pohyb dopredu a stojan je zasunutý !!!
Najväčší dojem vo mne zanechali jazdné vlastnosti. Široké gumy dovoľujú razantné preklápanie zo strany na stranu a reálne majú omnoho väčší potenciál, aký ponúka 50-kový motor. Bola to opäť jedna z tých chvíľ, keď sa snažíte dosiahnuť maximum, ale chýba vám výkon. QuatrroNove X je športovcom nielen výzorom, ale aj jazdnými vlastnosťami a podvozok je pripravený na ďaleko väčšiu záťaž akú prináša sériový motor. Takže riešenie je poriadne sa rozbehnúť, zavrieť oči a pustiť to do 90-stupňovej zákruty na plné pecky… 🙂 Na brzdy zabudnite, zbytočne vás spomalia.. Keď už ich ale budete potrebovať tak doporučujem obidve naraz a poriadne, pretože si vyžadujú trochu väčší stisk kým vás úplne zastavia. Každopádne tento typ skútra nie je o úplne bežnom prejazde mestom, proste vám to nedá. Vždy vám bude hovoriť aby ste hľadali najkľukatejšiu cestu, aby ste sa na kruháči tri- štyrikrát otočili, kým spolujazdkyňa nebude kričať a až potom vyleteli tou najkolmejšou von… (prepáč miláčik).
Preto mi ani výkon nechýbal, napriek tomu, že máme práve v garáži nabrúsené superšportové litre. Presadnutie z nich bolo sprevádzané obrovskou úľavou. Teplota 33 stupňov, krátke tričko, kraťasy, otvorená helma, uvoľnený posed, vietor v rukávoch a liter v garáži ? ja sa vozím na QuattroNove !!!

Text: Edo Chudovský, foto: Motomagazin

Benelli QuattroNove X on road
MOTOR
Typ: vzduchom chladený dvojtaktný jednovalec
Vŕtanie x zdvih: 40 x 39,2 mm
Zdvihový objem: 50 ccm
Kompresný pomer: 7 : 1
Max. výkon: 3,3 k pri 6 500 ot./min
Max. krútiaci moment: výrobca neudáva
Príprava zmesi: karburátor
Zapaľovanie: digitálne elektronické
Štartovanie: elektrické
Prevodovka: automatická s plynulým prevodom CVT
Sekundárny prevod: ozubený remeň
PODVOZOK
Rám: jednoduchý kolískový pozváraný z oceľových rúrok
Rozmery (D x Š x V): 1 780 x 710 x 1 090 mm
Rázvor: 1 270 mm
Výška sedla: 800 mm
Objem palivovej nádrže: 6,2 l
Pneu: vpredu: 120/70-R12, vzadu: 130/70-R12
Pruženie: vpredu: klasická teleskopická vidlica, zdvih 75 mm, vzadu: postranne uložený tlmič pruženia
Brzdy: vpredu: kotúčová, priemer kotúča 220 mm, vzadu: bubnová, priemer bubna 110 mm
Hmotnosť: 96 kg (prevádzková hmotnosť)
Cena: 1 590 EUR
Motocykel na test zapožičal: GVP MOTO s. r. o., Komárno, [linka]

Test Benelli QuattroNove X on road

Pridaj komentár

Komentuj článok

Vaša e-mailová adresa nebude zverejnená.

Najčítanejšie

Partneri